Leifs verden, del 2 (side 132)

Så trist Loffa, er disse lette å få tak i om du skal ha en ny hann eller?

Fikk kjøpt meg nye tilskuddet idag. Ble som jeg skrev i mailen til deg. En søt liten trio med kakadueciklide så da har jeg alt jeg skulle ha
Nina3
Auda, så leit det var. Tusen takk for pakken, det var utrolig snilt av deg. Ha ei riktig god helg!

Bare hyggelig Nina. Må trå til å hjelpe litt når en har anledning til det

Trifasciata og elizabethae er de to parene jeg sist fikk i karene mine, og har vel ikke rukket å knytte meg så mye til dem enda, som mange av de andre, men at hannen ikke skulle leve lenger er likevel trist. Ettersom hua går med yngler vil jeg ikke enda gå for å finne en ny han. Tror nok en ny han nå ville tatt alle ynglene deres.

Vet heller ikke hvor vanskelig det er å få tak i en ny han. Er vel ikke akkurat den mest vanlige apistoen sånn i forhold til macmasteri, hongsloi, cacatuoides etc

Om noen vet om en han, så er det greit å få et tips.....

Selvfølgelig funket ikke timeren jeg koplet til yngel karene. Så det blir å kjøpe nye i morgen. Var sikkert derfor jeg hadde lagt denne til siden. Hvorfor jeg ikke da har kastet den, er et annet spørsmål
Cathy
Så trist Loffa, er disse lette å få tak i om du skal ha en ny hann eller? Fikk kjøpt meg nye tilskuddet idag. Ble som jeg skrev i mailen til deg. En søt liten trio med kakadueciklide så da har jeg alt jeg skulle ha :)

En ny Apistogramma entusiast er født. Takk. Håper mange gleder og stunder kommer din vei Cathy med disse cacatuoidesene. Må undersøke litt om hvordan det er å skaffe en ny han. Aner ikke hvor lett/vanskelig det blir- Lykke til som apisto eier

Klemz
Takk takk, ene hua er litt skremt og gjemmer seg ganske bra mellom plantene bak, de 2 andre er frampå glasset og jeg nyter synet
Har forresten lagt ut bilde av dem i tråden min. De hadde ingen VF så da ble det den som hadde mest farger og var mest frampå.

Hvordan er det å bruke innavl på fisker? Vet faktisk ingenting om det og har heller ikke lest meg noe til det da jeg ikke er ute etter noe oppdrett. Men om det går så får jeg håpe du får noen vakre vakre barn som kan føre arten videre.
Inaktiv bruker
Hei Leif! pga ny mobil har jeg greid å miste tlf nummeret ditt. Så jeg bare lurte på om du kunne tenkt deg mere platy? Alle som leser dette, jeg gir bort platy Har 60,70 stk nå så
Eskil Horten
Hei Leif! :) pga ny mobil har jeg greid å miste tlf nummeret ditt. Så jeg bare lurte på om du kunne tenkt deg mere platy? :D Alle som leser dette, jeg gir bort platy :D Har 60,70 stk nå så :)

Sender deg en PM
Eskil, da har jeg sendt PM
I går så jeg den andre agassizii hua på tur med sine yngler for første gang. Et meget vakkert syn å se ei hue omsvermet av yngler. Dagene i forveien flyttet hun ungene inn og ut av hula akkurat som at hun ville vise meg alle sammen. Og jaggu er det en del av dem.

Håper at de vil klare seg bror parten av dem. Fikk også vasket og gjort ren den andre 128L som skal inn i reolen. Så ganske ille møkkete ut, men ble veldig bra. En stor takk til Simen, som forøvrig er savnet. Er han uten nett mon tro?

Tredje bildet er av Apistogramma sp. Xingu. Ei flott og gul hue...
Hei Leif! Livet er som et rodeo-ritt om dagen, og jeg har ikke helt slept taket enda he he he. Har en bråta med prosjekter gående, så med en litt rolig lørdagsmorgen - måtte jeg titte innom. Til uka blir det endelig litt roligere, og jeg skal få lest meg bakover i div tråder mm/osv/etc. Så da regner jeg med det blir en roman av Loffa å titte igjennom også... Gleder meg til å oppdatere meg!!! Her har det blitt knapt/snaut med nett-tid, og tiden med mine Apistoer har stort sett gått til foring og ettersyn. 128'ern ser strøken ut!

Vi hørs plutselig

Vips så kom det bare opp en side med bare rør, så godt jeg kopierte innlegget som kommer etter dette. Filmen kommer nok desverre ikke da jeg ikke skjønner hvorfor den ikke ble lastet opp. Tar da heller med et bilde hvor ynglene til pantalonene SYNES påp bildet
Varierende opplevelser i kjelleren i dag. To hendelser topper vel dette.

Agassizii hua som var ute på sin første tur med ungeflokken sin i går, har fått halvert flokken i løpet av natten, desverre. I den forbindelse har jeg "slammet" ut resten i dag og tilsatt en et luftfilter i forbøtta de inntil videre er satt i. Har iallefall god plass-

Den andre hendelsen som fikk smilet til å trille rundt, var pantalone hua som hadde egg/yngler var på tur med unge flokken sin for første gang i dag. Hun har fått dratt flokken sin bort til plassen hun hadde sitt forrige kull, så dette er lovende.

Har fått tatt både bilde og film av mor med unger, noe som iallefall i Norge ikke er vanlig å se. Så langt har ingen NAF medlemmer registrert oppdrett på disse. Legger ut filmen, men har aldri gjor dette med film før, så håper jeg klarer det. Når jeg først fikk se filmen her på dataen ble jeg som en guttunge igjen. Pantalone yngler er veldig spesielt for meg, og besviser at ingenting er heeelt umulig.

Husker Tom C sa til meg at denne utfordringen trengte jeg, og han forklarte problemene med opprett og hvor vanskelig disse var. Sist var jeg bare en drøy uke fra å å få registrert oppdrett. SVARTE, så nære. Skal prøve å ta ut noen av dem denne gangen i en boks jeg skal ha i hovedkaret. Men venter nok litt.

Å fange så små yngler er ikke akkurat noe dans på roser, så må klekke ut en plan på hvordan jeg skal klare det

Glemte jo Apistogramma matses karet da. Der har det vært lek i dag, men herren er nok en luring og bare erter hua. Er trygg på at hun en dag grisebanker han når hun er lei leken hannes. Hun går i hula og han står utenfor og rister som han har parkinson, for så bare å stikke av. Tok en del bilder og legger ut senere med kommentarer
Da har jeg fått lastet opp filmen med Apistogramma pantalone mor med yngler på min FB profil. Dere finner den her om noen ønsker å se

https://www.facebook.com/leif.e.johansen
Gratulerer!

Nyklekket artemia vil hjelpe godt på når de er 2-3 uker, og mikroorm nå de første ukene. Denne miksen gir dem en bedre start enn kun å fôre med avskallet artemia som ikke kan måle seg med de to jeg nevnte. Mikroorm kan de spise hele livet sitt egentlig til tross for at det er veldig lite, men de får de i seg når de tråler bunnlaget...
Lars Jamne
Gratulerer! Nyklekket artemia vil hjelpe godt på når de er 2-3 uker, og mikro orm nå de første ukene. Denne miksen gir dem en bedre start enn kun å fôre med avskallet artemia som ikke kan måle seg med de to jeg nevnte. Mikro orm kan de spise hele livet sitt egentlig til tross for at det er veldig lite, men de får de i seg når de tråler bunnlaget...

Jeg sier takk, selv om jeg kun er over det første kritiske, klekkingen. Tom C forklarte meg at veldig mange får problemer allerede som larver. De er nå en uke gamle og det er mer enn det jeg så av egg i huleåpningen. Så kun 8, men det er da jaggu iallefall mellom 10 og 15. Disse er ikke kjent for å legge mange egg. Jeg kjøpte noe som er enda mer pulverisert enn avskallet artemia. Blir som en tåkesky i karet, men dagen etter er det like fint igjen. Kjøpte det på Dahls når jeg var der sist. Har nå ikke mindre enn 2 kulturer med micro orm, så det skulle holde. Går veldig greit med de andre ynglene med dette foret.

Om 2 dager, 231012 er ynglene av A. schwarzkehl 8 uker og det blir det enorm jubel av. Har sjekket lister og disse er ikke tidligere drettet av NAF medlemmer, så muligens et førstegangs oppdrett!

Tankene er å prøve å ta ut noen få pantalone yngler av hoved karet etterhvert. Trist om de igjen skulle bli 7 uker og mor igjen er på vift. Skulle hatt en breeding boks eller hva det heter i dette karet da.

Ser ut som det er DAMENE som tar makta i de forskjellige karene her.... I huascar karet er det den største hua som kjeppjager det meste, også den største hannen noe. Men skal det bli noe på henne, er det nok denne hannen hun må ty til. Samme tilfellet er det hos A. sp. xingu og sp. "matses" er jo bare et eventyr i seg selv. Agassizii huene er jo også fryktelig hissige av seg mot nær 3x så store hanner når det er behov.

Matses paret har leiket i dag også. Hua i hula og hannen på utsiden å kjekket seg og ristet som om det var jord skjelv...

Bildene viser at Matses hua tydelig er frustrert over en han som kun vil leke og ikke gå helt ut....

Får prøve å komme seg i seng om ikke så lenge da jeg har tatt på meg å rive et kjøkken i morgen.
Glemte forresten å spørre om en ting istad da, men edit knotten har blitt borte.. jaja sånn er det da man ikke har fått rota seg til å bli + medlem.

Det jeg lurte på var om det var normalt at huene får svakere tegninger og gulfarge da de siden av hverandre?
Begge mine er knæsj gule da dem er på hver sin side av akvariumet og spes da hannen er ved den ene, men da huene spiser eller svømmer ved siden av hverandre blir den ene kjempe lys og de sorte tegningene forsvinner nesten.

Ene huen min har 3 forskjellige gulfarge.
Hua nr 1
[External Image]

Hua nr 1
[External Image]

Hua nr 2
[External Image]

Begge 2, øverste er hua nr 2 og nederste hua nr 1.
[External Image]
For å ta det med farger først. Endringer i farger generelt på iallefall apistogramma av min erfaring, kommer av humøret på fiskene og tryggheten dem føler. Kan også være "styrken" på kjønnsdriften der og da. Spesielt godt sees dette på barlowi som i det ene øyeblikket kan være helt gråe uten tegninger til 3 sek etterpå å være nesten kull svarte. Dette er min erfaring og tanker, andre kan ha andre erfaringer og kunnskap om dette.
Kan vel også være at huene føler seg som konkkurenter og av den grunn blir blekere?

Det er VELDIG lenge siden jeg hadde cacatuoides, så minner og tanker om deres mønster og farger er noe vagt. Men ettersom jeg husker har den dette flekkete mønsteret i øvre del av hale finnen. Jeg synes det er store forskjeller på disse to huene. Den ene har mønster både oppe og nede i hale finna, noe forskjell på de sorte markeringen på magen og veldig stor forskjell i styrken av den sorte bukfinna.

Med en gang trodde jeg det var to forskjellige arter, men av erfaring vet jeg at det kan skille mye på to av samme kjønn innen samme arten, hva angår mønster.

Vet du begge to kommer fra samme sted/selger/kull er dette bare å se bort i fra. Andre har nok mer erfaring med cacatuoides enn det jeg akkurat har pr dags dato.

Mulig andre kan komme til her med bedre forklaring enn det jeg har.....
Takk for svar. Ang foreldre og hvor de kommer fra så vet jeg svært lite ettersom TAM alna tar inn fisker fra forskjellige steder.
Apistogramma cf huascar hannen begynner å farge ut i halen. Så langt kan den orange fargen i hale finnen kun sees i nedre del, men om en ser på bildene til Tom på hans sider sakl det bli samme faren øverst på finnen.

Den ene hua i det karet har fått et sort felt på anal finnen sin og er av den grunn lett gjenn kjennelig. Har også sett slike sorte spotter på en del barlowi. Er vel oftere å se på vilt former av fisk enn oppdretts varianter.

Til en forandring er det et stort overtall av huer hos huascar, og det samme ser det ut til å være i karet med Apistogramma sp. xingu. Men i xingu karet synes jeg det varierer noe i mønster på fiskene. Har lest litt om disse og det finnes visst flere utgaver av mønstere på disse. Må lese enda litt mer om disse, selv om det ikke finnes mye info.

Etter å ha lagt ut film på FB i går har jeg fått så mye flott tilbakemelding, faktisk fra Thailand, Canada, England og Tyskland for å nevne noe. Har aldri tidligere fått så mye PM og mail som det jeg har gjort siste tiden. Enormt gøy med så mye flott tilbakemelding. Og flere sier det det mangler sidestykke til mitt engasjemang og entusiasme. Utrolig gøy.

Endelig er den siste 128L på plass i reolen. Men litt står igjen, som lister rundt og ny sand

1. huascar
2. xingu
3. elizabethae
Skulle vært med på en sånn tur du Loffa Hadde vært en drøm for deg det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap