Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 133)

Jeg vet at de har det supert hos deg Jeg vet ikke om jeg har lyst på eplesnegler igjen med det første, men om jeg får det for meg så sender jeg deg noen ord Godt å høre de har lagt egg igjen, det betyr de har spist seg opp og er i toppform igjen nå. Det er veldig lenge siden de orket noe sånt (her hos meg).
Killi ja,jeg har vært på utkikk etter slike etter at jeg hadde med to stk + reol hjem fra deg.
Skulle det på mirakuløst vis komme noen forbi hos deg som skal hitover til Drammen,så kjøper jeg de gjerne
Jeg er seriøst og alvorlig fristet, jeg også...
Inger Anne
Jeg er seriøst og alvorlig fristet, jeg også...

Bare send meg en email

Jeg har funnet plass til alle de andre fiskene fra 112 literen i andre akvarier, men akkurat killiene finner jeg ikke noe passende sted til. Enten spiser de rekene, eller de spiser yngel og egg hos Coryene.

Epiplatys d. monroviae killiene setter pris på mye planter (gjemmesteder). Hos meg har det levd opp en passe mengde yngel takket være det ekstremt tette plantebuskaset i 112 literen der yngelen gjemmer seg inntil de er store nok til å ikke bli spist. Jeg har vel kanskje...tja 8-10 killier? (ser aldri alle på en gang så...)

REDIGERT:
Jeg ser i etterkant at den setningen jeg slang ut av meg ang. at jeg ikke har plass til killiene mer, kan oppfattes som forsøk på å annonsere i forum. Jeg vil gå inn og fjerne eller omformulere den setningen etterpå.
(det er ikke lov å annonsere i forum! Og det VET jeg jo)
mona o
Jeg har gjort en stor tabbe...! Posten er hentet og pakken fra Webzoo er kommet. Da jeg bestilte reolen for 2 x 160 liters kar, glemte jeg å spesifisere hvilken FARGE det skulle være på porsarørene. Jeg har alltid bestilt svarte, så i halvtåka antok jeg at Webzoo ville være tankelesere og skjønne at jeg skulle ha svart denne gangen også... :p Spesifiserer man ikke, får man vel standardfarge, som er sølv. Så, nå har jeg fått en [B]sølvfarget[/B] reol :p Jeg har bladd gjennom emailene mine og funnet den jeg sendte da jeg bestilte, så jeg vet at det er min feil. Jeg ser at jeg skrev ingenting om at jeg ville ha svart. Dermed ble det sølv de sendte meg. Argh! Det skjærer litt i øya mine, men... jeg må jo bare bruke den. Den er spesialbestilt til meg etter mine mål, og det er ingen retur-rett på sånt. Ikke har jeg noe krav på det heller, det er min egen feil og glemsomhet. Så nå blir det fire-fem svarte reoler og èn sølvfarget på akvarierommet.... Reolen er ikke banket sammen enda, jeg må først svelge irritasjonen over min egen dumme glemsomhet...[B]:p[/B]


Hvilke mål har denne reolen Mona?

Er faktisk på jakt etter en reol...
Vidar Alfei
Hvilke mål har denne reolen Mona? Er faktisk på jakt etter en reol...


Den er tilpasset to akvarier med målene 100 x 40 x 40 cm, og pga lysarmaturene som bygger ut en ½ cm på hver side er det lagt til 1 cm i bærestengenes lengde. Så de er 101 cm, akvariene er 100 cm.
Nederst i reolen er det en 35 cm høy hylleplass. Jeg skal legge en svartmalt mdf-plate der. Der tenkte jeg å ha et par småakvarier, som f.eks. 19 literen min og et yngelkar.
PS! Send meg heller en email om du lurer på noe mer
Nå har jeg sjauet som en helt i flere timer! 112 literen er tømt for fisk og inventar, sanden er til og med spadd ut, og jeg har kastet haugevis av javabregner.
Alle fiskene gikk forbløffende greit å fange, unntatt èn; L144 mallen... han forsvant inn i hulen sin i en trerot så fort jeg tok i armaturet, og der ble han. Sugde seg fast og sperret ut finnene sine - umulig å rikke på. Til slutt hang jeg åpningen på trerota rett over vannflaten i en av vanntønnene mine (med vann fra akvariet i), og der hang den både lenge og vel. Men til sist hørte jeg det; et avslørende lite plask der han slapp seg nedi. Han holdt ikke ut å ligge over vann lenger

Alle Corydorasene, de to Nannostomus mortenthaleri-tetraene og L144 hannen ble sluppet ut i 180 literen. Der har jeg fra før 3 yngre og mindre L144-maller, så nå får hannen selskap. Hvis han liker det da...

Det viste seg å være 12 killier, inkl. to bittesmå. Killiene ble sluppet ut i en av 85 literne i den doble reolen. De ga seg i kast med å jakte på kirsebærreker etter noen få minutter i nye omgivelser. Jeg valgte akkurat dette karet til killiene, fordi der er det ingen Corydoras i lek og jeg regner heller ikke med at det plutselig kan dukke opp noen egg der.

Den nye reolen er på plass der den skal stå, og svartmalte mdf-plater ble lagt på plass. Oppå der la jeg en aqua-pad, sånt underlag som ligner på sitteunderlag, for at helglasskarene skal hvile på dette. Det første akvariet ble satt inn i reolen i kveld, men så forkynte gubben at han ville gå og legge seg (han kjente lukten av mere jobbing), så akvarie nummer to må vente til i morgen.

Den siste mdf-platen som skal ligge helt nederst og lage en hylle der, har jeg ikke malt enda så den er ikke lagt på plass. Tenkte jeg skulle male den i morgen. Det siste 160 liters akvariet skal også løftes på plass i morgen. Da får jeg ENDELIG plass på gulvet igjen, og da kan jeg også begynne å innrede disse to akvariene omsider. Sandvaskingen kan jeg ikke akkurat si jeg gleder meg til da, men... :p


112 literen tømmes, fiskene er håvet opp.
[External Image]

Stabeis av en malle.... "Jeg rikker meg ikke!"
[External Image]

Den nye reolen... i en litt "annerledes" farge :p
[External Image]




Hei Mona.

Når jeg leste; sitat "men så forkynte gubben at han ville gå og legge seg (han kjente lukten av mere jobbing), så akvarie nummer to må vente til i morgen." sitat slutt. , måtte jeg bare le litt for meg selv. For min egen del må jeg si at kona til tider er oppgitt over meg. Reiser land og strand nær sagt for fisk og akvarier, auksjoner og besøk hos andre akvarister. Jeg må si jeg har en meget tålmodig kone som holder ut dette. Har hatt ekstra mye tid siste halve året til hobbyen min grunnet sykmelding (en knust finger) og har gjort meg godt å ha hobbyen å ty til. Hadde jeg ikke hatt den å ty til hadde jeg vel kanskje vært kastet ut for lengst..... En vet at en er bitt av basillen når en får besøk og besøket sier, før dem trår over terskelen; Leif, ikke snakk fisk i dag ;- =) Kona fikk i dag se sin første corydoras leik og aeneusene legge egg (150-200). Skal si hun var fasinert, og smilet hang på henne lenge. Er glad jeg har en kone som er så tolmodig som Wenche. Bærer inn det ene karret etter det andre her og sier ikke at hun egentlig mener at det holder for lengst med karr. Kun for at hun vet min glede og intresse for akva verdenen. Ja vi må tenke på det Mona, at ikke alle er like ivrige som oss. Maler rom, setter opp reoler og bruker timer hver dag på hobbyen vår. Ja føler meg priviligert som har denne muligheten, og har den kona jeg har. Masse hilsner fra Leif

Nå er 160 literne i reolen! :)
Ah, endelig har jeg gulvplass på akvarierommet igjen! Nå er begge de to nye 160 literne satt i reolen, og det nederste er fyllt opp med vann igjen. Den har jo stått på gulvet med vann og HMF filteret i drift i ukesvis alt, med løv og røtter i også.

Nå har jeg vasket 18 kg sand, så får vi se hvor langt jeg kommer med det. Må vaske mere tenker jeg, men.... jeg har det virkelig ille i venstre skulder og overarm i dag. Det er så vondt at jeg går rundt med hardt sammenbitte tenner hele tiden. Jeg har nok vekket opp en ilter betennelse i hele skulderleddet nå, for legger man hånden på venstre skulder så er den skikkelig varm å ta på.

Jeg måtte ta frem kamerastativet pga skulderen, og monterte kameraet på det så slapp jeg å holde i det (greide det ikke!). Har som sagt fyllt opp det nederste karet med vann, men latt være igjen noen cm til toppen så det er litt "plass" til sanden som skal has oppi nå.
Senere i kveld skal jeg testfylle den øverste 160 literen også.

[External Image]


[External Image]
Dette er et gammelt bilde, og tilhører en hel serie jeg tok tidlig i våres eller på senvinteren. Kom over det nå mens jeg satt og bladde gjennom bilder på pc'en.
Det fortjener å vises frem

Det viser en Corydoras weitzmani hunn som er i leksmodus, og hun har her tre overivrige hanner klistret etter seg. Synes det er så fint! (og det er en fin art!)




[External Image]
Nydelige fisker Mona ,har du eques og ?
Nye yngelkar i plast Bestilt fra Tyskland på det vanlige stedet (Aquaristikshop).

To stk på 22 liter og 2 stk på 11 liter.

[External Image]
For et nydelig syn! Skal bli så glad når jeg kan kaste disse brune dit pepper'n gror :p

Eller forresten.. kan jo bruke de brune spm lekskar for gertrudae og micagemmae (ja, for etter auksjonen fill jeg micagemmae også i tillegg til venusene. Micagemmae er minst like fine ) :p

EDIT:
glemmer alltid av halvparten jeg skal si. Gratulerer med reolen! Ventetiden er lang og brutal... Synd det ble sølvfarget, men i det store og det hele er det jo akvariene som betyr noe, farge er sekundært. Men jeg vet selv at den dagen akvarierommet står klart vil jeg også helst ha reolen i lik farge, så jeg skjønner godt irritasjonen din
160 literne ser jo veldig bra ut! Alltid nydelig innredning.

Hva skal du ha i disse? (dumt spørsmål, men.. hehe)
Sølvi Gullaksen
Nydelige fisker Mona ,har du eques og ?


Ja, jeg har C. eques. Eller...mente du om jeg har bilder eller om jeg har fisken?

ElinH
Hva skal du ha i disse? (dumt spørsmål, men.. hehe)


Jeg skal flytte over et par arter fra en 85 liter. Lang historie, men jeg tok feil bøtte og brukte skitten, uvasket sand som jeg hadde gravd ut av noen kar som ble solgt. Sanden så tilsynelatende ren og tørr ut i bøtta, så jeg tok sand fra den skitne bøtta og fyllte på mere i 85 literen med C. oiapoquensis og C. atropersonatus. Og fy.....! Reaksjonen var voldsom! Den sanden var åpenbart full av usunne bakterier! Et par dager etterpå så jeg plutselig at en C. oiapoquensis hadde fått pop-eye, noe jeg aldri har hatt på Coryene mine før. Og kort tid etterpå hadde halvparten av Coryene mistet nesten hele bartepryden...etset vekk av usunne bakterier i bunnlaget
Og C. oiapoquensis'en med pop-eye døde Jeg har slamsugd og byttet vann til den store gullmedaljen, og ingen flere fisk har blitt syke heldigvis.

Jeg fikk en dyrekjøpt lærepenge der, gitt. Aldri mere brukt sand stående i bøtte på akvarierommet! Fort gjort å ta feil.
Det verste er at jeg ble liksom litt sånn glad og overrasket da jeg så bøtta, og tenkte "Jøss, har jeg så mye ren og vasket sand stående? Så fint, den bruker jeg!" Her kommer vel det gode gamle uttrykket til sin rett:
"If something seems to good to be true, it probably is..."
(man vasker ikke en hel bøtte sand for moro skyld uten å ha bruk for den med en gang... det burde jeg skjønt, det står ikke en bøtte ren sand der uten videre)

Selv om tilstanden i bunnlaget ser ut til å ha gått over, og fiskene ser ut til å ikke bli verre, så har jeg besluttet å flytte dem. De skal inn i 160 literen med redmoor-røtter så fort vannet er luftet litt og ph og temperatur er riktig ifht hva de går i nå.

Jeg har testfyllt den siste og øverste 160 literen i kveld - så langt vel.
Alt ser pottetett ut Puh...jeg blir så nervøs når et nytt kar fylles opp for første gang
Iiiiiskaldt kranvann så det dogger på glasset.

[External Image]




Inaktiv bruker
hei mona grattis med di Nye yngelkarene dine og coridorasbilde var jo knalbra =
Bilder til innlegget ovenfor.
Dette blir flott, Mona!

Skjønner ikke hvor du finner de røttene, jeg. Alle jeg ser (av såkalte mangroverøtter) er flate og uinteressante. Må vel bare fortsette å lete Og handle redmoor av aquamanias. Det er neste på ønskelista.

Jeg tror jeg har fått en ny Corydoras art på ønskelista
Den blir ca 7 cm, en stor og langsnutet art:
Corydoras amapaensis
Den minner om en septentrionalis på kroppsformen og delvis på fargene (men mønsteret på kroppen er feil). En kjekkas, altså!
En liten hissigpropp ser det ut til av teksten under det fine bildet..
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap