- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 133)
Tropheus Bilder (side 133)
Nå har de gått i karet i litt over en uke. Jeg har to dominante hanner, og de har hatt seg en skikkelig slosskamp. Det ser ut som at de har løset konflikten og har hver sin hule på hver sin kant av akvariet. De viser nå respekt for hverandre. Det jeg mener er alfa hannen er relativt paranoid, han er på vakt hele tiden og tåler veldig lite før han jager de andre unna. Alle har respekt for han.
Når han har tatt seg en tur og kommer tilbake til hulen, så godtar han at noen hunner er i hans område. Imidlertid så har han en frue som alltid får være sammen med han i hans revir, men hun godtar ikke at andre hunner kommer i nærheten. Så når han er ute å svømmer og viser seg frem, så passer hun reviret. Kommer det andre hunner til reviret så blir hun sinna og jager de bort. Jeg vil kalle henne for alfa hunnen.
Disse to har egentlig halve karet for seg selv. Den dominante hannen på motsatt ende har en høyere tåleranse grense overfor de andre troffene, bortsett fra alfahannen selvfølgelig. Alfahannen har fått seg en god posjon juling og har godtatt at reviret på motsatt side ikke tilhører han.
Jeg tror at jeg har en hann til. En som viser veldig respekt for de andre to og overhode ikke ønsker noe bråk. Han er snar til å underkue seg hvis en av de andre hannene kommer, så da stopper de opp og lar han få være i fred.
Noen få i gruppa er mindre enn de andre, og den aller minste er ca 5 cm. Denne spiser ikke!!!
Den viser veldig stor iver når det er mattid og jager like mye etter maten som de andre. Men jeg ser at når den får tak i mat så spytter den ut maten igjen. Kanskje det er fordi de får granulat istedet for flakfòr? Det er samme merke som de er vant med, bare at de nå får granulat som sagt istedet for flak. Jeg håper at det går seg til med denne og at den snart skjønner at dette faktisk er mat.
Jeg er fortsatt livredd for bukvannsott og følger nøye med. Min mann har en kompis som er lege, vi skal få han til å skrive ut en resept på flagyl slik at vi har det i hus, så slipper vi å gå via veterinær.
Bedre å være føre var....
Vel, dette var en oppdatering om bright red gruppa mi. Hvis noen har kommentarer eller meninger om beskrevet oppførsel så tar jeg imot med åpne armer.
Når han har tatt seg en tur og kommer tilbake til hulen, så godtar han at noen hunner er i hans område. Imidlertid så har han en frue som alltid får være sammen med han i hans revir, men hun godtar ikke at andre hunner kommer i nærheten. Så når han er ute å svømmer og viser seg frem, så passer hun reviret. Kommer det andre hunner til reviret så blir hun sinna og jager de bort. Jeg vil kalle henne for alfa hunnen.
Disse to har egentlig halve karet for seg selv. Den dominante hannen på motsatt ende har en høyere tåleranse grense overfor de andre troffene, bortsett fra alfahannen selvfølgelig. Alfahannen har fått seg en god posjon juling og har godtatt at reviret på motsatt side ikke tilhører han.
Jeg tror at jeg har en hann til. En som viser veldig respekt for de andre to og overhode ikke ønsker noe bråk. Han er snar til å underkue seg hvis en av de andre hannene kommer, så da stopper de opp og lar han få være i fred.
Noen få i gruppa er mindre enn de andre, og den aller minste er ca 5 cm. Denne spiser ikke!!!
Den viser veldig stor iver når det er mattid og jager like mye etter maten som de andre. Men jeg ser at når den får tak i mat så spytter den ut maten igjen. Kanskje det er fordi de får granulat istedet for flakfòr? Det er samme merke som de er vant med, bare at de nå får granulat som sagt istedet for flak. Jeg håper at det går seg til med denne og at den snart skjønner at dette faktisk er mat.
Jeg er fortsatt livredd for bukvannsott og følger nøye med. Min mann har en kompis som er lege, vi skal få han til å skrive ut en resept på flagyl slik at vi har det i hus, så slipper vi å gå via veterinær.
Bedre å være føre var....
Vel, dette var en oppdatering om bright red gruppa mi. Hvis noen har kommentarer eller meninger om beskrevet oppførsel så tar jeg imot med åpne armer.
Postet 17.01.09 kl 10:23
Uansett om det er samme merke er det en ganske stor overgang fra flak til granulat.
Den er tyngre å fordøye.
Du har en som ikke vil ha maten sier du.
Kan du se om den beiter på steiner ol?
Følg ihvertfall godt med på den.
Trekker den seg tilbake og blir sky eller oppfører seg unormalt bør du medisinere akvariet ditt.
Mvh Roger
Den er tyngre å fordøye.
Du har en som ikke vil ha maten sier du.
Kan du se om den beiter på steiner ol?
Følg ihvertfall godt med på den.
Trekker den seg tilbake og blir sky eller oppfører seg unormalt bør du medisinere akvariet ditt.
Mvh Roger
Postet 17.01.09 kl 16:23
Postet 17.01.09 kl 16:31
Kristian HennigHyppige vannbytter og gode vannverdier. Et fargefremkallende for. NLS og rekemiks med asthaxantatin er mitt i blinken! Lykke til! Bright red er det ikke mange som har, så pass godt på dem;)
Hyppige vannbytter = 1 gang i uka eller mer?
NLS, hva slags fòr er det og hvor får jeg tak i det. Googlet litt men fant ikke noe
Postet 19.01.09 kl 13:36
1 gang i uken er helt greit. Jeg pleier å skifte 30-40% hver søndag.
NLS foret har jeg mye av. Både 1mm pellets og Grow typen, så bare ta kontakt på e-post så skal vi ordne det.
Jeg kombinerer OSI spirulina og begge NLS typene sammen. Alle mine fisker vokser veldig bra når jeg begynte å kombinere OSI med NLS.
NLS foret har jeg mye av. Både 1mm pellets og Grow typen, så bare ta kontakt på e-post så skal vi ordne det.
Jeg kombinerer OSI spirulina og begge NLS typene sammen. Alle mine fisker vokser veldig bra når jeg begynte å kombinere OSI med NLS.
Postet 19.01.09 kl 14:04
Endret: 19.01.09 kl 18:39
Postet 19.01.09 kl 15:59
Lene84F... steike. Nå har vi sott i karet med dubbene. 5 stk som er død til nå. Hva skal vi medisinere med og skal vi medisinere hele karet????
Ja du må medisinere og det fortere enn fy! Ring legevakt, fastlege, veterinærvakt hvis det finnes noe slikt i ditt område og få resept på flagyl 400 mg. tabletter. Få det i hus NÅ.
Når du har fått tak i det så kan jeg hjelpe deg med hvordan du skal bruke medisinen slik at fiskene får det i seg.
Postet 19.01.09 kl 16:07
Postet 19.01.09 kl 16:10
Du får ikke skaffet deg Aquamor1 rimelig kjapt ? Eller Bactopur Direct? Disse brukte jeg den gangen mine luffer hadde soten.. Burde også ta ut de du ser har tendensene som bukvannsot kommer med, Enten kjøre egen kur på de eller avlive de humant..Men tror nok jeg ville medisinert hele karet først som sist, da er du på den sikre siden. Uansett det er noe dritt, bare skaff deg den medisinen KJAPT ;=)
Postet 19.01.09 kl 16:11
Endret: 19.01.09 kl 16:13
Postet 19.01.09 kl 16:15
Postet 19.01.09 kl 16:16
Postet 19.01.09 kl 16:20
Postet 19.01.09 kl 16:34
Postet 19.01.09 kl 17:12
Kenneth ØstbyDu får ikke skaffet deg [B]Aquamor1[/B] rimelig kjapt ? Eller [B]Bactopur Direct[/B]? Disse brukte jeg den gangen mine luffer hadde soten.. Burde også ta ut de du ser har tendensene som bukvannsot kommer med, Enten kjøre egen kur på de eller avlive de humant..Men tror nok jeg ville medisinert hele karet først som sist, da er du på den sikre siden. Uansett det er noe dritt, bare skaff deg den medisinen KJAPT ;=)
Medisiner som du nevner her ville jeg ikke brukt når det er sikkert at de har bukkvannsot. Medisinene som nevner inneholder virkestoffet: Nifurpirinol.
Det de trenger er Medisin med Metronidazole som virkestoff. Det kan være Flagyl, ren metronidazole helst i pulverform eller ved ekstreme tilfeller bruker en Cloat som inneholder Metronidazole, Malakitt Green og andre sterke virkestoff.
Postet 19.01.09 kl 17:13
Postet 19.01.09 kl 17:19
2neliseDisse medisinene kjøpes i dyrebutikker? Jeg sier: [B]Flagyl[/B], uten tvil what so ever. Men du må handle meget raskt nå for å få tak i det. Går det overhode ikke å få tak i flagyl så ring rundt til dyrebutikkene i området ditt og spør om de har den andre sorten. Bedre enn ingenting.
Flagyl er bra, men det er bedre dersom e får tak i ren Metronidazole i pulverform. Dette virkestoffet som en får i ren pulverform er også i Flagyl tablettene, men i mindre doser.
Noen jeg kjenner i USA bruker Metro i ren form med vellykket resultat.
De har også brukt Cloat, men denne blir veldig sterk i forhold. (Kun i ekstreme tilfeller).
Postet 19.01.09 kl 17:23
Lene84Det er flagyl. Og karet er 375
Ok, da trenger du 4 tabletter. Disse løser du opp i en liten kopp e.l. i pittelitt lunket springvann. Rør gjerne med en gaffel slik at det går raskere å få de løst opp. Når de har løst seg opp så ligner det på melk.
Ha da fòr i og bland godt. La dette ligge en stund slik at medisinen trekker inn i foret. Selv om det er litt flytende, at du ikke får det helt "tørt", så gjør det ingenting. Ha blandingen i karret og fiskene spiser av det. Selv de som ikke spiser maten vil allikavel få medisinen i seg.
Dette skal virke i 3 døgn og ikke mate i løpet av disse 3 dagene. Etter 3 døgn tar du et 50% vannbytte og vips, karet og fiskene skal være frisk.
Hvis du gjør dette nå så mister du sannsynligvis ikke flere fisker, så fremst det ikke er noen som er blitt så sterkt angrepet at indre organer er ødelagt, de vil du ikke klare å redde.
Så bare sett i gang omgående og la oss høre hvordan det går. Lykke til
Postet 19.01.09 kl 17:25
Postet 19.01.09 kl 17:26
2nelise[QUOTE=Lene84]Det er flagyl. Og karet er 375
Ok, da trenger du 4 tabletter. Disse løser du opp i en liten kopp e.l. i pittelitt lunket springvann. Rør gjerne med en gaffel slik at det går raskere å få de løst opp. Når de har løst seg opp så ligner det på melk.
Ha da fòr i og bland godt. La dette ligge en stund slik at medisinen trekker inn i foret. Selv om det er litt flytende, at du ikke får det helt "tørt", så gjør det ingenting. Ha blandingen i karret og fiskene spiser av det. Selv de som ikke spiser maten vil allikavel få medisinen i seg.
Dette skal virke i 3 døgn og ikke mate i løpet av disse 3 dagene. Etter 3 døgn tar du et 50% vannbytte og vips, karet og fiskene skal være frisk.
Hvis du gjør dette nå så mister du sannsynligvis ikke flere fisker, så fremst det ikke er noen som er blitt så sterkt angrepet at indre organer er ødelagt, de vil du ikke klare å redde.
Så bare sett i gang omgående og la oss høre hvordan det går. Lykke til
4 tabletter 2nelise?
Du bør dosere med 400 mg pr 50 liter dvs. 10 tabletter på 400mg i en 375 liter!!
Når det gjelder å blande mat i Flagyl blanding er det mange som mener en ikke bør gjøre dette, blant annet er det nevnt tidligere i tråden.
Tropheus er mer ømfintlige enn Malawi vil jeg tro...
Postet 19.01.09 kl 17:28