- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 133)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 133)
SprettfiskKanskje for og unngå algeoppblomstring,hvis produktet kan føre til det. De burde jo spesifisert hvorfor. Men filteret er jo i mørket som du sier,og plantene må jo ha lys :)
Ja, det kan være noe sånt. Jeg kan ikke huske noen alger første gang, men hukommelsen kan jo svikte litt - kanskje det var alger og jeg bare ikke forbandt det med middelet? Nei, jeg tror jeg hadde kobla det om det var tilfellet.
Vel, det er bare å prøve og se hva som skjer. Jeg har ikke dosert mengden ennå. Det står at to tabletter skal legges i filteret for 250 liter vann. Siden mine kar er på bare 100 ca, så bruker jeg kun en tablett pr kar. Tenker jeg. Skal til å åpne filterne nå og ploppe tablettene oppi men da skriver jeg oppstartsdato i morgen, for vi er bare halvannen time fra midnatt uansett.
Det tørrgjæraktige pulveret i ampullen skal blandes ut i en liter vann, tømmes i akvariet etter ti minutter. Så skal tablett(ene) legges inn i filteret første dag, dag tre og dag seks. Videre står det at man skal måle nitrittnivået daglig, og når det synker til null, er akvariet klart for fisk, står det. Høres greit ut.
Rapporterer hva som skjer
REDIGERT; klokka halv tolv på kvelden
Da var første ledd i "innkjørings-kuren" dosert i henholdsvis 3 akvarier og filtere. Jeg regner første dag som fredag, siden jeg startet så sent på kvelden denne torsdagen, like så godt.
Skal bli spennende å se vannverdiene fremover.
Postet 20.12.12 kl 22:28
Endret: 20.12.12 kl 23:37
Nå som jeg har fått JBL ph-testen [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=128023+*+128223&t=temartic_e&userid=HnJsqNfwo5W62tJgnbiyoh1GJCGI0o7mUSu]6.0-7.6[/URL] i pakken fra Aquaristikshop, var jeg litt nysgjerrig på vannets ph-verdi i karene. Tok derfor en runde ph-målinger i alle 3 karene nå. Det er ulike mangroverøtter i alle tre, så det kan være visse forskjeller, tenkte jeg. Det var det også, men ikke så stor.
Øverste kar: PH 7.1
Midterste karr: PH 7.2
Nederste kar: PH 7.0
Disse verdiene er blitt sånn med bruk av rent kranvann, uten noen tilsetninger. Under innkjøring senker jeg ikke ph. Egentlig burde jeg vel heve den, for undersøkelser viser jo at nitrifikasjonsbakteriene formerer seg fortest ved ph rundt 8. Men jeg er litt overbevist om at det beste er å kjøre inn akvariefilteret så nærme den ph'en man faktisk har tenkt å ha i fremtiden. Ellers risikerer man jo å svekke bakteriestammen hvis man plutselig senker ph en hel grad eller mer senere, når fisken skal settes inn.
Disse testresultatene i dag viser at det ikke er store skvetten med eikebarkekstrakt som vil trenges for å få ph der jeg vil ha den; mellom 6.5 og 6.8. Det blir bra tenker jeg. Kanskje enda litt lavere, ned mot 6.0.
I den 100 liters vanntønnen jeg har og som jeg har brukt til å blande eikebarkekstrakt i før oppfylling i akvariene, så brukte jeg før(hvis jeg husker rett) ca 9 ml eikebarkekstrakt på ca 100 liter vann. Da var ph i kranvannet målt til 7.8 ca og ble med den tilsettingen av eikeb.ekstr. senket til rundt 6.8.
Jeg hadde ikke ph-test i hus da jeg fyllte vanntønnen min for å sette i gang og kjøre inn akvariene for en uke siden, så jeg fikk ikke testet da hvilken ph-verdi vannet har før det kommer i akvariet, etter at det er luftet et døgn i tønne med luftesteiner. Det skal jeg passe på å teste neste gang. Nå skal jeg ikke bytte noe vann før akvariene er innkjørt, så det blir en stund til, men jeg skal prøve og huske på det for jeg vil veldig gjerne vite det.
Øverste kar: PH 7.1
Midterste karr: PH 7.2
Nederste kar: PH 7.0
Disse verdiene er blitt sånn med bruk av rent kranvann, uten noen tilsetninger. Under innkjøring senker jeg ikke ph. Egentlig burde jeg vel heve den, for undersøkelser viser jo at nitrifikasjonsbakteriene formerer seg fortest ved ph rundt 8. Men jeg er litt overbevist om at det beste er å kjøre inn akvariefilteret så nærme den ph'en man faktisk har tenkt å ha i fremtiden. Ellers risikerer man jo å svekke bakteriestammen hvis man plutselig senker ph en hel grad eller mer senere, når fisken skal settes inn.
Disse testresultatene i dag viser at det ikke er store skvetten med eikebarkekstrakt som vil trenges for å få ph der jeg vil ha den; mellom 6.5 og 6.8. Det blir bra tenker jeg. Kanskje enda litt lavere, ned mot 6.0.
I den 100 liters vanntønnen jeg har og som jeg har brukt til å blande eikebarkekstrakt i før oppfylling i akvariene, så brukte jeg før(hvis jeg husker rett) ca 9 ml eikebarkekstrakt på ca 100 liter vann. Da var ph i kranvannet målt til 7.8 ca og ble med den tilsettingen av eikeb.ekstr. senket til rundt 6.8.
Jeg hadde ikke ph-test i hus da jeg fyllte vanntønnen min for å sette i gang og kjøre inn akvariene for en uke siden, så jeg fikk ikke testet da hvilken ph-verdi vannet har før det kommer i akvariet, etter at det er luftet et døgn i tønne med luftesteiner. Det skal jeg passe på å teste neste gang. Nå skal jeg ikke bytte noe vann før akvariene er innkjørt, så det blir en stund til, men jeg skal prøve og huske på det for jeg vil veldig gjerne vite det.
Postet 21.12.12 kl 15:10
Interessante corydoras!
Dette innlegget skal jeg bruke til å føre liste over interessante Corydoras... Siden jeg er plussmedlem, kan jeg gå inn her i etterkant og redigere inn mere tekst når jeg vil Eller hente kopi av listen med linker og poste i et nytt, oppdatert innlegg.
Interessante Corydoras, det vil altså si, arter jeg faktisk kunne tenke meg å eie en gang, men kanskje ikke nødvendigvis alle på en gang, og ikke på en god stund ennå.
Jeg har jo ikke plass til alle, så utsiling må til og valg tas. Foreløbig har jeg valgt arter for to av tre kar; C. adolfoi og C-121 får plass De to har jeg avtale om å kjøpe av to forskjellige personer. C121 ligner jo veldig på C. burgessi, bare fargen på gjellelokket skiller dem omtrent (eller ikke fargen, men mangel på farge på gjellelokket..!)
Det tredje karet håper jeg å få den ekte C. burgessi i en vakker dag, men det ser ut som det kan drøye litt. De dukker ikke opp på listene hver dag! Aller helst ville jeg hatt Burgessi'en i det tredje karet mitt, og jeg håper, håper, håper at jeg får det til...!
Jeg har ikke ført opp Green Laser på listen, under tvil, men jeg føler kanskje littegranne at jeg på en måte er litt ferdig med den arten for øyeblikket...vet ikke helt. Men får jeg lyst på den igjen, så burde det ikke være altfor vanskelig å få tak i dem lenger!
Listen er langt i fra fullstendig, hehe, men de jeg kommer på i farten er:
Corydoras adolfoi
C121
Corydoras burgessi
Corydoras bicolor (den ekte)
Corydoras tukano eller evt C. reynoldsi
Corydoras serratus (langsnutet)
CW016
Corydoras polystictus eller C. xinguensis
CW051
Corydoras baderi
Interessante Corydoras, det vil altså si, arter jeg faktisk kunne tenke meg å eie en gang, men kanskje ikke nødvendigvis alle på en gang, og ikke på en god stund ennå.
Jeg har jo ikke plass til alle, så utsiling må til og valg tas. Foreløbig har jeg valgt arter for to av tre kar; C. adolfoi og C-121 får plass De to har jeg avtale om å kjøpe av to forskjellige personer. C121 ligner jo veldig på C. burgessi, bare fargen på gjellelokket skiller dem omtrent (eller ikke fargen, men mangel på farge på gjellelokket..!)
Det tredje karet håper jeg å få den ekte C. burgessi i en vakker dag, men det ser ut som det kan drøye litt. De dukker ikke opp på listene hver dag! Aller helst ville jeg hatt Burgessi'en i det tredje karet mitt, og jeg håper, håper, håper at jeg får det til...!
Jeg har ikke ført opp Green Laser på listen, under tvil, men jeg føler kanskje littegranne at jeg på en måte er litt ferdig med den arten for øyeblikket...vet ikke helt. Men får jeg lyst på den igjen, så burde det ikke være altfor vanskelig å få tak i dem lenger!
Listen er langt i fra fullstendig, hehe, men de jeg kommer på i farten er:
Corydoras adolfoi
C121
Corydoras burgessi
Corydoras bicolor (den ekte)
Corydoras tukano eller evt C. reynoldsi
Corydoras serratus (langsnutet)
CW016
Corydoras polystictus eller C. xinguensis
CW051
Corydoras baderi
Postet 21.12.12 kl 16:55
Endret: 21.12.12 kl 18:17
Postet 21.12.12 kl 17:39
miloGitt opp håpet om Baderi eller bare glemt den? De fleste på den listen burde vel gå greit å få tak i....
Nei, C. baderi ble bare glemt i farten. Du vet, det er jo så mye lekkert blant C-maller at det er vanskelig å huske alt. Men skal føye den til nå Takk for påminnelsen! Hehe
Har du hørt om noen som selger C. burgessi ?
REDIGERT: Eller C. baderi?!
Postet 21.12.12 kl 18:16
Endret: 21.12.12 kl 19:17
Postet 21.12.12 kl 19:51
Postet 21.12.12 kl 20:18
Postet 21.12.12 kl 23:46
Postet 22.12.12 kl 00:17
Postet 22.12.12 kl 00:40
Postet 22.12.12 kl 00:46
Sølvi GullaksenRegner med at du mener Adolfoi her og ikke Burgessi ;) Burgessi har som du vet ikke den orange stripen langs ryggen og er større og kraftigere bygget .
Jeg mente faktisk Burgessi, fordi C121 også kalles Corydoras cf burgessi. Men du har rett i ryggstripen, selv om du skriver oransje ryggstripe så mente du sikkert svart, hehe
Jeg mente vel ikke det bokstavelig at det var den eneste forskjellen på de, så jeg skrev "omtrent". Men det jeg tenkte på var vel at den mest slående forskjellen (iallefall den jeg først ser) var dette med gjellelokket.
Postet 22.12.12 kl 02:48
Endret: 22.12.12 kl 02:50
Postet 22.12.12 kl 03:13
Postet 22.12.12 kl 14:59
Vel, NOEN har iallefall synes at C121 og C. burgessi ligner en del på hverandre, siden C121 har fått navnet Corydoras cf. burgessi i hobbyen Og Ian Fuller skriver på sin side i profilen til C121; "Closely related to Corydoras burgessi." Ikke C. adolfoi altså.
Ellers er jeg enig i at C. adolfoi strengt tatt ligner mer i tegningene.
REDIGERT;
jeg fant noe mer interessant på Corydorasworld, på profilen til C121. Ian Fuller skriver dette:
"The transparent scute behind the operculum is unique amongst Corydoradinae. Offspring up to 15 mm SL do not show this transparency. Some populations of F1's are producing offspring that do not show the clear patch at all. "
Det var jo utrolig interessant!?
Ellers er jeg enig i at C. adolfoi strengt tatt ligner mer i tegningene.
REDIGERT;
jeg fant noe mer interessant på Corydorasworld, på profilen til C121. Ian Fuller skriver dette:
"The transparent scute behind the operculum is unique amongst Corydoradinae. Offspring up to 15 mm SL do not show this transparency. Some populations of F1's are producing offspring that do not show the clear patch at all. "
Det var jo utrolig interessant!?
Postet 22.12.12 kl 15:26
Endret: 22.12.12 kl 16:49
Postet 24.12.12 kl 01:30
Postet 24.12.12 kl 08:16
Selv om jeg ikke har gjødslet akvariene ennå, så har plantene vokst faktisk en del på så kort tid.
I det øverste akvariet har jeg Limnophila sessiliflora, og de har vokst til overflaten og begynt å bre seg utover der allerede.
I det midterste karet, som jeg hadde tenkt å ha C. adolfoi i, har jeg Myriophyllum mattogrossense i, en ny favorittplante det der Superfin. Den har også vokst noe ser jeg, om enn ikke like mye som den førstnevnte planten. Men de har vokst ca 10 cm likevel, noen av stilkene. Èn av de tre bukettene jeg kjøpte av M. mattogrossense har råtnet litt på stilkene helt nederst ved sanden, så toppene (5-6 cm) løsner og flyter avgårde. Mulig jeg har fått litt skader på dem under frakten, eller plantet dem for tett ifht hva den liker eller noe slikt. Jeg skal ta og plante toppene på nytt senere, og da litt lenger fra hverandre, men foreløbig lar jeg råtne stilker og alt stå i karet pga innkjøringen. Det er jo bare bra at det er biologisk nedbrytbart materiale i karet, det øker bakteriefloraen.
I det nederste karet har jeg også L. sessiliflora samt en gulrotgressplante av typen Ceratopteris t. Den har også vokst. Den planten jeg egentlig var ute etter er Hygrophila difformis, den har en tydelig stilk i midten som bladskaftene vokser ut fra. Ceratopteris er annerledes. Det er visst en del sammenblanding mellom de to. Jeg holder utkikk etter H. difformis.
Pga julen har jeg helt glemt å tilsette flere ammoniakktabletter i akvariefilterne, jeg som begynte på "innkjøringskuren" med Aqua Medic Biobacter. Men jeg får bare ta opp tråden igjen, det er vel forhåpentligvis ikke for sent, jeg får bare tilsette nå. Siden karene er 100 liter og hver kur med Biobacter er for 250 liter, har jeg en del ammoniakktabletter igjen. Nok til 6 ganger pr kar istedenfor 3.
Takk i like måte, Sprettfisk
Et av mine gamle bilder, fra 29.11.2007, av Nannostomus mortenthaleri, en av de flotteste tetraer som finnes!
I det øverste akvariet har jeg Limnophila sessiliflora, og de har vokst til overflaten og begynt å bre seg utover der allerede.
I det midterste karet, som jeg hadde tenkt å ha C. adolfoi i, har jeg Myriophyllum mattogrossense i, en ny favorittplante det der Superfin. Den har også vokst noe ser jeg, om enn ikke like mye som den førstnevnte planten. Men de har vokst ca 10 cm likevel, noen av stilkene. Èn av de tre bukettene jeg kjøpte av M. mattogrossense har råtnet litt på stilkene helt nederst ved sanden, så toppene (5-6 cm) løsner og flyter avgårde. Mulig jeg har fått litt skader på dem under frakten, eller plantet dem for tett ifht hva den liker eller noe slikt. Jeg skal ta og plante toppene på nytt senere, og da litt lenger fra hverandre, men foreløbig lar jeg råtne stilker og alt stå i karet pga innkjøringen. Det er jo bare bra at det er biologisk nedbrytbart materiale i karet, det øker bakteriefloraen.
I det nederste karet har jeg også L. sessiliflora samt en gulrotgressplante av typen Ceratopteris t. Den har også vokst. Den planten jeg egentlig var ute etter er Hygrophila difformis, den har en tydelig stilk i midten som bladskaftene vokser ut fra. Ceratopteris er annerledes. Det er visst en del sammenblanding mellom de to. Jeg holder utkikk etter H. difformis.
Pga julen har jeg helt glemt å tilsette flere ammoniakktabletter i akvariefilterne, jeg som begynte på "innkjøringskuren" med Aqua Medic Biobacter. Men jeg får bare ta opp tråden igjen, det er vel forhåpentligvis ikke for sent, jeg får bare tilsette nå. Siden karene er 100 liter og hver kur med Biobacter er for 250 liter, har jeg en del ammoniakktabletter igjen. Nok til 6 ganger pr kar istedenfor 3.
SprettfiskGod jul Mona,og alle dere andre :)
Takk i like måte, Sprettfisk
Et av mine gamle bilder, fra 29.11.2007, av Nannostomus mortenthaleri, en av de flotteste tetraer som finnes!
Postet 28.12.12 kl 15:44
Endret: 28.12.12 kl 18:10
Postet 29.12.12 kl 00:33
Fart66Nannostomus mortenthaleri er utrolig fin, jeg har blitt hekta på Nannostomus det siste året. Perfekte romkamerater til aspitoene :)
Enig i det, det er lett å bli hekta på en så fin artsfamilie med fisk Nannostomus er definitivt yndlingstetraene her i gården
*sukk* Tror jeg blir nødt til å skaffe meg flere akvarier...:p Det er jo så mange yndlinger, og så lite plass!
Postet 29.12.12 kl 13:25