Tropheus Bilder (side 134)

Vidar Alfei
[QUOTE=Lene84]flagyl har vi

Bruk Flagyl dersom dere ikke har ren Metro.

Doseres som følgende: 400 mg pr 50 liter.

Nei, 400 mg. tabl. pr. 100 liter vann fikk jeg beskjed om av veterinær da jeg fikk dritten i malawikaret Og fremgangsmåten ble også anbefalt av veterinæren.

Hun har ikke tid nå å begynne å skaffe ren metro. men det kan jo være greit å ha i hus til en annen gang.
saffen
da blir det 7.5 tablett da. 7.5x50=375l og knuse disse og ha de i vannet. nettopp skiftet 50% vann

Dersom det er 500mg dere har så kjør på med 8 tabletter! 4000mg totalt på akvariet deres.
2nelise
Nei, [B]400 mg. tabl. pr. 100 liter vann fikk jeg beskjed om av veterinær da jeg fikk dritten i malawikaret[/B] Og fremgangsmåten ble også anbefalt av veterinæren. Hun har ikke tid nå å begynne å skaffe ren metro. men det kan jo være greit å ha i hus til en annen gang.

Doseringen som jeg viser til er gitt av de fremste på sykdomsområdet i USA. Kristian og andre her på forumet anbefaler samme dosering som jeg viser til.

Det som ofte er problemet med veterinærer er at de har veldig liten kunnskap på området akvariefisker og fisker generelt.
Vidar Alfei
4 tabletter 2nelise? Du bør dosere med 400 mg pr 50 liter dvs. [B]10 tabletter på 400mg[/B] i en 375 liter!! Når det gjelder å blande mat i Flagyl blanding er det mange som mener en ikke bør gjøre dette, blant annet er det nevnt tidligere i tråden. Tropheus er mer ømfintlige enn Malawi vil jeg tro...

Ikke er jeg veterinær og ikke er jeg en ekspert på fiskesykdommer. Ekspert på fiskesykdommer er imidlertid Torstein på Krizoo i Stokke. Han holder også foredrag om emnet. Han bekreftet blandingen til meg.

Jeg blir helt forvirret her og regner med at hun som nå skal medisinere er enda mer forvirret.
Jeg tør ikke diskutere dette videre da jeg ikke har kunnskaper nok om dette.

Jeg sier bare hva veterinæren og Torstein sa
Torstein sa også at det skulle virke i 3 døgn uten å fore i mellomtiden og så ta 50% vannbytte. Er dette feil? hm...

Har dere medisinen rett i karet eller? Jeg vil gjerne høre hva dere gjør med flagyl ved bukvannsott, da jeg er veldig redd for å få det. Jeg har fått resept på flagyl og regner med å hente den ut i morra.

Føler at jeg bare MÅ ha den i hus hvis jeg plutselig får denne jækla bloaten i karret.
hadde tillfeldig(heldigvis) medisin i hus da jeg selv har gått på dem. så var noe igjen. ps ikke gi fiskene alkohol når de går på flagyl. det måtte ikke jeg iallefall så går utfra at det vil gjelde for fiskene og. (ma ha litt humor oppi tragedien da) knuste tablettene og lot den løse seg opp i varmt vannog hev det oppe i etter vannskifte. så får vi jo se da.
Vidar Alfei
[QUOTE=Kenneth Østby]Du får ikke skaffet deg [B]Aquamor1[/B] rimelig kjapt ? Eller [B]Bactopur Direct[/B]? Disse brukte jeg den gangen mine luffer hadde soten.. Burde også ta ut de du ser har tendensene som bukvannsot kommer med, Enten kjøre egen kur på de eller avlive de humant..Men tror nok jeg ville medisinert hele karet først som sist, da er du på den sikre siden. Uansett det er noe dritt, bare skaff deg den medisinen KJAPT ;=)

Medisiner som du nevner her ville jeg ikke brukt når det er sikkert at de har bukkvannsot. Medisinene som nevner inneholder virkestoffet: Nifurpirinol.

Det de trenger er Medisin med Metronidazole som virkestoff. Det kan være Flagyl, ren metronidazole helst i pulverform eller ved ekstreme tilfeller bruker en Cloat som inneholder Metronidazole, Malakitt Green og andre sterke virkestoff.

Mye mulig det Vidar, sier bare at dette har jeg brukt når mine har fått bukvannsot, (den ene gangen) Og jeg har ikke mistet noen i ettertid..så tydelig at det hjalp også.. Just a thought
Kjipt å høre om soten

Jeg har brukt flagyl mange ganger, og har ALDRI kurert noe som helst med det. Jeg har kommet fram til en blanding av nifurpurinol(bactopur direct osv.) og furadantin(Urinveisinfeksjons antibiotika) som den beste medisinen mot bvs.

Men, for all del, flagyl er kjent som medisin mot bukvannsot, men jeg har aldri fått det til å funke. Jeg mistenker at bindemiddelet i tablettene ikke er helt prima for syke troffer.

Vi kan hvertfall være enige om at bukvannsot er noe drit, og går dessverre alt for sjeldent bra

Lykke til!

Mvh,
Kristian

Kan det komme av at du ikke lot blandingen trekke inn i fòret, men bare hadde medisinen rett i karet?
Så det er egentlig ikke "satt" fasit på hva som kan kurere soten.. Hvis alle har egne meninger og erfaringer med det! Da er det bra vi har et forum som vi kan lufte våre ideer og erfaringer med

Jeg sier Aquamor1 og Bactopur Direct ;=), holder meg til de.
Da dette funker på mine troffer hvertfall.

Kenneth
Om du har det i foret eller ikke kan vel ikke ha noe å si? Det er jo i vannet, og fiskene tar det jo opp derfra?

2nelise
Torstein sa også at det skulle virke i 3 døgn uten å fore i mellomtiden og så ta 50% vannbytte. Er dette feil? hm... Har dere medisinen rett i karet eller? Jeg vil gjerne høre hva dere gjør med flagyl ved bukvannsott, da jeg er veldig redd for å få det. Jeg har fått resept på flagyl og regner med å hente den ut i morra. Føler at jeg bare MÅ ha den i hus [I]hvis jeg plutselig får denne jækla bloaten i karret[/I].

Jeg forer alltid fiskene mine under medisinering,men jeg gir de mindre mat enn vanlig.
Min personlige oppfatning er at det bare blir vondt værre om tarmen dems ikke har litt å jobbe med.
Når det gjelder typer medisin har jeg aldri brukt noe annet enn medisiner man får kjøpt i vanlige zoobutikker.
2nelise
Torstein sa også at det skulle virke i 3 døgn uten å fore i mellomtiden og så ta 50% vannbytte. Er dette feil? hm... Har dere medisinen rett i karet eller? Jeg vil gjerne høre hva dere gjør med flagyl ved bukvannsott, da jeg er veldig redd for å få det. Jeg har fått resept på flagyl og regner med å hente den ut i morra. Føler at jeg bare MÅ ha den i hus [I]hvis jeg plutselig får denne jækla bloaten i karret[/I].

Det fins utallige måter som folk har behandlet bukkvannsot på, men etter å ha studert på Internett og forskjellige pålitelige kilder så har jeg kommet frem til det samme som Kristian sier at det er mange som har hatt mislykket behandling med Flagyl.

Bruk at ren Metronidazole er anbefalt på de fleste utenlandske forum (Skal finne kilder senere som bekrefter dette). Også Cloat er brukt i stor grad som behandling av Bloat (BVS).
Kenneth Østby
Om du har det i foret eller ikke kan vel ikke ha noe å si? Det er jo i vannet, og fiskene tar det jo opp derfra?

Så vidt meg bekjent så er ikke sykdommen i vannet men i kroppen til fisken. Da er det for meg logisk at det blir bedre virkning når de får medisinen i magen og fordøyelses systemet sitt.

Her er det jaggu mange meninger ute å går...
Roger Kaasa
Jeg forer alltid fiskene mine under medisinering,men jeg gir de mindre mat enn vanlig. Min personlige oppfatning er at det bare blir vondt værre om tarmen dems ikke har litt å jobbe med. Når det gjelder typer medisin har jeg aldri brukt noe annet enn medisiner man får kjøpt i vanlige zoobutikker.

Og min personlige oppfatning er at når de har en infeksjon i mage/tarmsystemet så bør medisinen blandes i foret og da får de det rett ned i magen. Så får mage/tarmsystemet hvile og ro slik at medisinen får virke og bakteriene som er i mage/tarmsystem blir drept av medisinen. I denne perioden bør fisken få ro, altså ikke spise men bruke energien på å bli frisk. Og snakk om at når medisinen begynner å virke så driter de hele tiden, selv om de ikke får mat. Det er akkurat som at de får tømt seg.

Jaggu er det mange delte meninger her
Hehe, det finnes overhode ingen fasit når det gjelder troffer

Soten sitter kansje ikke i vannet, men definitivt i alt annet, etter MIN mening og erfaring.

Har glemt å nevne at salt er et must for meg når soten kommer lurende.. Bare for å tilføre en ting til i diskusjonen!
Medisinen skal blandes i foret men fisken skal ikke fores når den er syk???
Dette bør forklares nærmere))
Roger Kaasa
Medisinen skal blandes i foret men fisken skal ikke fores når den er syk??? Dette bør forklares nærmere:)))

Huff dette begynner å bli vanskelig. Medisinen må jo blandes i foret slik at de spiser medisinen og at den havner der den skal være, nemlig i mage-tarmsystemet til fisken. Her må medisinen få lov å virke, og da skal de ikke fores på de tre dagene som medisinen virker. Etter 3 dager - 50% vannbytte og fiskene skal være friskmeldt.

Jeg er litt sliten nå og tom for argumenter. Hver og en får gjøre det på sin måte som de synes er best. Jeg sverger til å la medisinen trekke inn i foret
Medisin i foret greia er genial når man medisinerer inn frisk fisk.
En syk fisk vil ikke spise alikevel så medisinen kommer nok ikke dit den skal.
Roger Kaasa
Medisin i foret greia er genial når man medisinerer inn frisk fisk. En syk fisk vil ikke spise alikevel så medisinen kommer nok ikke dit den skal.

Sier meg enig med deg her Roger!
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik
Reklame for plussmedlemskap