- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 134)
Leifs verden, del 2 (side 134)
Stakkars søte små Skjønner at mus i kjelleren eller andre steder kan være ett problem, men syns det er litt trist å se sånne søte små ligge død som dette.
Ellers ser det ut som kakaduene mine har funnet seg til rette. Huene har valgt hver sin side av akvariumet (ett tårn hver) og hannen sirkulerer fra den ene til den andre. Da huene er ute for å finne mat eller ta seg en svømmetur rundt om så jager huene hverandre frem og tilbake gjerne med kammen helt ute og ser veldig så irritert over hverandre.. Er det normalt?
Ellers ser det ut som kakaduene mine har funnet seg til rette. Huene har valgt hver sin side av akvariumet (ett tårn hver) og hannen sirkulerer fra den ene til den andre. Da huene er ute for å finne mat eller ta seg en svømmetur rundt om så jager huene hverandre frem og tilbake gjerne med kammen helt ute og ser veldig så irritert over hverandre.. Er det normalt?
Postet 26.10.12 kl 22:31
CathyStakkars søte små :) Skjønner at mus i kjelleren eller andre steder kan være ett problem, men syns det er litt trist å se sånne søte små ligge død som dette. Ellers ser det ut som kakaduene mine har funnet seg til rette. Huene har valgt hver sin side av akvariumet (ett tårn hver) og hannen sirkulerer fra den ene til den andre. Da huene er ute for å finne mat eller ta seg en svømmetur rundt om så jager huene hverandre frem og tilbake gjerne med kammen helt ute og ser veldig så irritert over hverandre.. Er det normalt?
Etter å ha lagt ut musegift noen dager, har antallet mus ut av kjellern og ut mot jordet nådd et antall av 11 eller 12 tror jeg. Og jeg som trodde det bare var 1!!! Mus gnager på alt, ledninger også og derfor er det beklagelig at en må til med slike handlinger av så små og søte dyr. I stedet for tårn ville jeg brukt kokkos huler til apistoene. Da kan dem tette inngangen til eggene og vil føle seg en del mere trygge.
At to huer har den oppførselen er helt normalt, og han endre både farge, adferd og holdning. Du vil ikke nå kunne vite om de har egg eller yngeler før dem kommer ut, ettersom dem ikke har huler (slik jeg tolker det) Skaff deg huler og legg de i hver sin ende av karet, gjerne slik at du kan se inngangen. Da får du med deg utgravingene av hulene og det er jo der hele moroa begynner
Så en liten antydning til utgraving av Apistogramma sp. "xingu" hula i dag. En bitte liten antydning. Så det blir spennende å se i morgen om dette fortsetter.
Matses paret fortsetter sin "krig" og det ser ikke ut som det skal bli noe på henne. Kunne sendt Tom en mail om denne opptreden, da han nå er kommet hjem. Men tenker han trenger tiden fremover til å pleie kropp og sjel etter en slik tur. Få pleie innsekts bitt, trøtte bein også videre også videre. ellers ikke noe nytt jeg kommer på nå
Postet 26.10.12 kl 23:09
Postet 26.10.12 kl 23:29
Huff, ja disse musene som må bøte med livet. Men de kan forårsake mye skade så jeg syns det er helt okei å ta død på diss djevlene..
Leif; jeg bare må fortelle deg om min glede over å oppdage at det ikke er C. melini, men C. metae jeg har fått i hende! Zooutikken tok en absolutt tilgivelig feil der, sikkert fordi de er utrolig like. Har du inntrykk av at metae er lettere å få i lek?
Da bli C. green laser neste, og jeg tror det er C. trilineatus (?) som seiler opp som nr.3.. Men jeg ser at jeg må ha et kar eller tre til for å realisere drømmen, og for å unngå uønskede hybrider. Har noen arter lettere for å blande seg, og andre ikke?
Også et spm. om innavl, hvor mye vektlegger du / dere dette? Jeg har ikke lyst på dårlige gener, men det gjelder kanskje hvis det bli flere generasjoner? Jeg regner med at teorien gjelder alle fiskearter.
God helg!
Leif; jeg bare må fortelle deg om min glede over å oppdage at det ikke er C. melini, men C. metae jeg har fått i hende! Zooutikken tok en absolutt tilgivelig feil der, sikkert fordi de er utrolig like. Har du inntrykk av at metae er lettere å få i lek?
Da bli C. green laser neste, og jeg tror det er C. trilineatus (?) som seiler opp som nr.3.. Men jeg ser at jeg må ha et kar eller tre til for å realisere drømmen, og for å unngå uønskede hybrider. Har noen arter lettere for å blande seg, og andre ikke?
Også et spm. om innavl, hvor mye vektlegger du / dere dette? Jeg har ikke lyst på dårlige gener, men det gjelder kanskje hvis det bli flere generasjoner? Jeg regner med at teorien gjelder alle fiskearter.
God helg!
Postet 27.10.12 kl 19:33
Nina3Huff, ja disse musene som må bøte med livet. Men de kan forårsake mye skade så jeg syns det er helt okei å ta død på diss djevlene.. Leif; jeg bare må fortelle deg om min glede over å oppdage at det ikke er C. melini, men C. metae jeg har fått i hende! Zooutikken tok en absolutt tilgivelig feil der, sikkert fordi de er utrolig like. :) Har du inntrykk av at metae er lettere å få i lek? Da bli C. green laser neste, og jeg tror det er C. trilineatus (?) som seiler opp som nr.3.. Men jeg ser at jeg må ha et kar eller tre til for å realisere drømmen, og for å unngå uønskede hybrider. Har noen arter lettere for å blande seg, og andre ikke? Også et spm. om innavl, hvor mye vektlegger du / dere dette? Jeg har ikke lyst på dårlige gener, men det gjelder kanskje hvis det bli flere generasjoner? Jeg regner med at teorien gjelder alle fiskearter. God helg!
Bare en mus fant veien ut i det fri i dag, så det begynner vel å minke på dem....
Ja jeg leste i tråden din at det var metae du hadde fått, og mener metae blir noe større enn melini. Kan ikke huske å ha hatt melini selv når jeg holdt på med cory. Om metae er lettere å få i lek enn hva? Mener du melini, så vet jeg ikke da jeg som nevnt ikke har hatt disse selv.
Metae gruppen jeg kjøpte av Mona O la nok mer egg hos meg enn hva Mona selv var vant med og jeg tror jeg overrasket henne noe. Hva angår krysninger så har jeg ikke hørt om dette tidligere og heller ikke opplevd det da jeg etter at jeg begynte å satse på oppdrett, kun har holdt mine arter i artskar.
Innavl er et tema som kommer opp og opp igjen og det er noe jeg ikke legger meg så mye opp i egentlig. De får krangle om dette de som gidder. Når jeg selger fisk eller kjøper fisk er jo dette par/trioer/grupper som som regel er fra samme foreldre. Langvarig dretting av samme gener kan ende godt.... og dårlig. Bare se hvor mye f.ek guggy som finnes med knekte rygger etc.
Jeg mener dog at har en en god stamme å drette på, avler en de gode genene videre. Derfor holder jeg meg oså til en lokasjon innen samme art. Kunne t.ek ikke tenke meg å f.ek blande et par med en oppdrettsvariant med en som har en lokasjon, eller to av samme art med to forskjellige lokasjoner. Har gått skolen til Tom C antar jeg, da jeg vet han er av samme mening. Svarte jeg på alt da? Tror det
Tar med noen apisto bilder fra i dag
Elizabethae
Hongsloi yngler
Sp xingu
Postet 27.10.12 kl 20:20
Postet 27.10.12 kl 20:39
Rolf HEtt PS Mus tatt med gift burdte ikke kastes ut på jordet. På grunn av Fugl og firbente jegere
Om jeg skal ta det litt mer beskrivelig rett, endte disse musene i skråningen mellom veien og jordet. Men skal ta dine ord til etterretning og kaste di jeg evnt tar fremover i søppla, Rolf. Er ikke alltid en tenker på følgende av at dyr har gift i seg når en kaster dem utenomhus. Går en del rådyr her men antar disse ikke spiser mus?
Takk for oppvekkeren, Rolf
Postet 27.10.12 kl 20:48
Var ikke ment som kritikk, men det såg jeg du forsto.
Rådyra spiser vel ikke så mye mus.
da er det værre med katta til naboen som ligger død med mus nr 2 i kjeften på trappa hjemme.
Da er Rådyra gode som en eller annen trubadur sang.
Det går nok bra i de aller fleste tilfellene..
Fin tråd i allefall. ( har ikke lest hele ) *S*
Rådyra spiser vel ikke så mye mus.
da er det værre med katta til naboen som ligger død med mus nr 2 i kjeften på trappa hjemme.
Da er Rådyra gode som en eller annen trubadur sang.
Det går nok bra i de aller fleste tilfellene..
Fin tråd i allefall. ( har ikke lest hele ) *S*
Postet 27.10.12 kl 20:53
Rolf HVar ikke ment som kritikk, men det såg jeg du forsto. Rådyra spiser vel ikke så mye mus. da er det værre med katta til naboen som ligger død med mus nr 2 i kjeften på trappa hjemme. Da er [B]Rådyra gode[/B] som en eller annen trubadur sang. Det går nok bra i de aller fleste tilfellene.. Fin tråd i allefall. ( har ikke lest hele ) *S*
Tok dette absolutt ikke som kritikk, men en opplysning til en akvarist som ikke tenker på alt. En oppkvikker som jeg tok positivt i mot. Om du starter på innledd 1 og leser deg deg frem hit er du nok ferdig en gang utpå mandagen. Når du er ferdig med denne tråden skal du få en link til min første tråd, som jeg hadde før denne..... Go lesning Rolf....
Postet 27.10.12 kl 22:02
Postet 27.10.12 kl 22:06
Postet 27.10.12 kl 22:08
Ikke rart det er en del jaging og antydning til utgraving av ei hule i karet med Apistogramma Sp. "Xingu"....
Det er EGG der!! Dette hadde jeg ikke trodd selv om jeg synes alle fiskene i karet der er gule, hehe. Litt usikker på hvor store disse blir, men uansett er dette ungfisk jeg ikke forventer så mye av før neste år. Det skal få gå sin gang og det vil vise seg om de allerede er klare for å følge opp yngler om de kommer
Beklager litt dårlige bilder. En del flyteplanter som dekker en del av lyset (som apistoer liker) Men fiskene er iallefall A. Sp "xingu"
Det er EGG der!! Dette hadde jeg ikke trodd selv om jeg synes alle fiskene i karet der er gule, hehe. Litt usikker på hvor store disse blir, men uansett er dette ungfisk jeg ikke forventer så mye av før neste år. Det skal få gå sin gang og det vil vise seg om de allerede er klare for å følge opp yngler om de kommer
Beklager litt dårlige bilder. En del flyteplanter som dekker en del av lyset (som apistoer liker) Men fiskene er iallefall A. Sp "xingu"
Postet 27.10.12 kl 22:24
Nina3Hehe, du frister med apistoer.. Den nederste, Xingu er spesielt vakker.
La akkurat ut et innlegg angående disse Nina, med en aldri så liten overraskelse for meg iallefall. Sp "xingu" er nok en apisto du vil slite med å få tak i desverre, enn så lenge. Eneste jeg vet i Norge som har fanget disse og drettet disse er Tom. Hvor mange han har gitt bort egen oppdrett av, vet jeg ikke, men antar ikke veldig mang.
Jeg var så heldig å få en gruppe på 6-7 individer før han reiste til Peru. Det var med en skrekkblandet fryd jeg takket ja til å ta vare på disse ung fiskene. Ja for når en får vite at denne arten er utrydnings truet får en liksom en tanke om at en må "levere".
Så langt har det gått bra og i dag kunne jeg selv bekrefte at det er egg i hula og grunnen til noe jaging i karet.
En slipper ikke opp for overraskelser når en har ca 20 kar med apistoer, Nina. Nye herlige oppdagelser og opplevelser hver dag. Egg som legges, egg som klekkes og yngler som vokser. Ja det er et herlig liv som leves i kjelleren her.
Men gåten med sp "matses" som holder på som dem gjør, ser det ikke ut til at jeg klarer å løse. Håper bare ikke at det går så langt at de tar livet av hverandre til slutt.
Postet 27.10.12 kl 22:43
Uansett hvor mye du har skrevet og jeg har lest er det bare barnemat i forhold til å se det "live" i sitt eget kar Leif! Er helt totalt fullstendig forhekset av den lille damen som styrer så fælt selv om hun også er førstereis, hun flytter barn og banker far og snapper mat og barn og spytter ut og snapper mat fra far og vokter barn som stikker av - har egentlig ikke tid til annet enn å sitte foran karet her
Postet 27.10.12 kl 22:49
Endret: 27.10.12 kl 22:50
Linda WUansett hvor mye du har skrevet og jeg har lest er det bare barnemat i forhold til å se det "live" i sitt eget kar Leif! Er helt totalt fullstendig forhekset av den lille damen som styrer så fælt selv om hun også er førstereis, hun flytter barn og banker far og snapper mat og barn og spytter ut og snapper mat fra far og vokter barn som stikker av - har egentlig ikke tid til annet enn å sitte foran karet her :)
Så sant så sant Linda. Apistogramma må bare oppleves. Ut med tv n og inn med et apistokar!!!
Postet 27.10.12 kl 23:09
Her henger 50" allerede i en tynn tråd.. Det passer utmerket med en reol med apistoer og en med coryer der TV`n står.
Om / når jeg begynner med disse vakre fiskene, Leif, tror jeg at jeg må rådføre meg med deg om hvilke som egner seg for en nybegynner..
Det blir år og dag til jeg er kompetent nok til å ivareta utrydningstruede arter!
Ikke for det, jeg gjør mitt aller, aller beste for at fiskene skal ha det bra..
Men ansvaret er stort.
Hvilken lekkerbisken var det du startet med, og som fanget interessen din?
(jeg har ikke tatt meg tid til å lese den forrige, og ikke hele denne tråden din)
Om / når jeg begynner med disse vakre fiskene, Leif, tror jeg at jeg må rådføre meg med deg om hvilke som egner seg for en nybegynner..
Det blir år og dag til jeg er kompetent nok til å ivareta utrydningstruede arter!
Ikke for det, jeg gjør mitt aller, aller beste for at fiskene skal ha det bra..
Men ansvaret er stort.
Hvilken lekkerbisken var det du startet med, og som fanget interessen din?
(jeg har ikke tatt meg tid til å lese den forrige, og ikke hele denne tråden din)
Postet 28.10.12 kl 18:18
Oppturer og nedturer... trist med din Apistogramma trifasciata Leif! Men egg og yngler popper ut som vanlig ser jeg he he he. Når det gjelder dine Ap. sp. "Matses", har jeg opplevd noe liknende med mine Ap. panduro. Nå er det etter lang tids herjing og jaging omsider blitt en love-boat, med yngler og harmoni. Etter å ha tatt ynglene/ungdommene deres fra den gang de var i stua, over i Ap. panduro-karet, har de fungert som target fish... og fordelt trøkket som hua fikk tidligere.
S
S
Postet 28.10.12 kl 20:00
Nina3Her henger 50" allerede i en tynn tråd.. Det passer utmerket med en reol med apistoer og en med coryer der TV`n står. Om / når jeg begynner med disse vakre fiskene, Leif, tror jeg at jeg må rådføre meg med deg om hvilke som egner seg for en nybegynner.. Det blir år og dag til jeg er kompetent nok til å ivareta utrydningstruede arter! Ikke for det, jeg gjør mitt aller, aller beste for at fiskene skal ha det bra.. Men ansvaret er stort. Hvilken lekkerbisken var det du startet med, og som fanget interessen din? (jeg har ikke tatt meg tid til å lese den forrige, og ikke hele denne tråden din)
Her har jeg alle kar i kjellern så det er ingenting som henger i en tynn tråd. Det måtte i så fall bli om jeg ville ha inn en 720L igjen. Men er ikke nå i planene.
Skal prøve ø gi deg svar på det du ønsker om mine kunnskaper holder til det Nina. Alle tror jeg kan alt.... men kan jo bare en brøkdel. Men begynner å få litt erfaring. Hva folk tenker om meg..... hehe.
Er vel ikke akkurat noe mere egnet jeg til å ha spesielle eller truede arter av Apistogramma, det har bare blitt sånn at jeg har vært "griseheldig". Artene jeg begynte med var cacatuoides, macmasteri og hongsloi. Den store iveren og starten på den store entusiasmen kom når jeg fikk Apistogramma barlowi i hus.
Etter det har det vel bare ballet seg på etterhvert som entusiasmen og gleden har steget.
Før og etter vannbyttene i dag har jeg fulgt 3 kar mer enn de andre. Bitaeniata, "matses" og "xingu" karene. I Sp "matses" karet virker det noe roligere, i Bitaeniata karet vokser hannene og blir bare så enormt flotte og omringer seg med sjalue damer i flokk. De liker gjerne å jage hverandre for å få hannene for seg selv. Skal legge ut noen av bildene jeg tok litt senere. Håper noen kan brukes
Postet 28.10.12 kl 20:52
S i m e nOppturer og nedturer... trist med din [I]Apistogramma trifasciata[/I] Leif! Men egg og yngler popper ut som vanlig ser jeg he he he. Når det gjelder dine [I]Ap. sp. "Matses"[/I], har jeg opplevd noe liknende med mine [I]Ap. panduro[/I]. Nå er det etter lang tids herjing og jaging omsider blitt en love-boat, med yngler og harmoni. Etter å ha tatt ynglene/ungdommene deres fra den gang de var i stua, over i [I]Ap. panduro[/I]-karet, har de fungert som target fish... og fordelt trøkket som hua fikk tidligere. S
Endelig fant du veien ut av grotta Simen, dypt savnet som du er. Jo da det går opp og ned. Minker også drastisk på ynglene til trifasciata hue, men håper noen berges.... Sp. "matses" karet har vært alt fra hode risting, frustrasjon, latter, glede og oppgitthet. Skjønner meg ikke helt på disse.
Blir bare mer og mer begeistret for xinguene. De er virkelig flotte og er flyttet inn i større kar (128L) og som nevnt i går, er det egg der nå. For meg ser alle ut som huer med sin gule farge og sorte bryst finne, men det må da finnes en han der også..... Den ene jeg trodde iallefall var en han, har så kraftig sort bryst finne at det også må være en hue.
Legger ut bilder senere av disse
Postet 28.10.12 kl 21:01
Har tittet litt på sidene til Tom C og ser at mine er unge enda (vet det) og ikke ennå har farget ut slik sp. "xingu" skal. Ser ut for meg på hans bilde at det er hannene som får disse sorte prikkene og at ikke huene har det. Om dette stemmer, har jeg iallefall et par hanner der tror jeg. Legger ut noen bilder fra i dag
Den har som hanner generelt en spissere ryggfinne, men noe sortere brystfinne enn jeg pleier å se på hanner. Mulig dette er et unntak på hanner fra denne arten?
Noen andre som følger tråden som har denne og som kan uttale seg om kjønnsforskjellene?
Den har som hanner generelt en spissere ryggfinne, men noe sortere brystfinne enn jeg pleier å se på hanner. Mulig dette er et unntak på hanner fra denne arten?
Noen andre som følger tråden som har denne og som kan uttale seg om kjønnsforskjellene?
Postet 28.10.12 kl 21:49