Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 135)

For ikke så lenge siden kjøpte jeg en boks med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=385050+*+385051+*+385052+*+385103&t=temartic_e&userid=TQtMlNo3QM9PDwmKLcb3srVnJ8UBPQjEpkX]Sera viformo[/URL], fôrtabletter. Hadde egentlig tiltenkt dem til rekene, siden de har en høy andel grønt i seg. I starten slapp jeg tabletten ned i mosen, der rekene holder til, sånn at de skulle få spise den der. Men Corydorasene gikk jo mann av huse for å få tak i den og presset seg gjennom mosen Den viste seg å være veldig populær, så jeg begynte å bruke den overalt i akvariene til Coryene også.

En stor fordel med akkurat denne fôrtabletten, som jeg er VELDIG glad for, er at den ikke støver ned vannet! F.eks. JBL Tabis tåkelegger jo hele karet når man bruker den, den støver noe grassalt. Så den har jeg sluttet å bruke, for det trigger en vanvittig pestsnegle-vekst når maten legger seg som et støvlag over hele karet (pluss at mye forsvinner inn i filteret og lager grøt der).
Men Sera Viformo ser ut til å være midt i blinken, den støver ikke og er populær blant både reker og Coryer Jeg har funnet et nytt all-round fôr til Coryene mine

Så nå har jeg bestilt meg to store bokser med denne fôrtabletten også, så jeg har en stund

[External Image]



Inaktiv bruker
jeg har brukt denne typen for i ca et år nå... er veldig fornøyd... corydorasene blir feite å gode... ikke problemer med at det tåkelegger vannet jeg heller..
Jeg er så stolt av de flotte tetraene jeg oppdrettet! De har blitt så store og flotte, og er nå i gang med å bli kjønnsmodne ser jeg. De unge hannene flotter seg og brisker seg for damene.

Se på denne staute unge karen! Er han ikke nydelig vel? Har sikkert draget på damene!

Pyrrhulina zigzag
[External Image]
Ja, han er jo bare nydelig. Har jo litt "draget" på tobente damer også, han der Er vel ikke annet å kalle det, når man får sånn lyst til å si "åååååååh, så fin!"?
Inaktiv bruker
Fantastisk flott fisk, og like fantastiske bilder du tar Mona. Skarpe og riktig fargebalanse på bildene dine. Tar av meg hatten og bøyer meg i støvet ( hvis det er du som er fotografen)
Takk, takk, det var snillt sagt
Det er jeg som er både oppdretter og fotograf, ja Det er noe helt eget ved det å ha fisker man selv har "flasket opp" fra egg, hehe, man blir litt stolt!
Inaktiv bruker
mona o
Takk, takk, det var snillt sagt :-) Det er jeg som er både oppdretter og fotograf, ja:-) Det er noe helt eget ved det å ha fisker man selv har "flasket opp" fra egg, hehe, man blir litt stolt! :-)


Du er flink og dyktig både verbalt og optisk her inne på forumet. Det skal du ha kred for. Du har sikkert lagt ned mange tusen timer både med dine akvarier og her inne på forumet.
At belønningen din hjemme er å være "fostermor" for slike flotte individer skal du være kry og stolt over Mona.

Holder på akkurat nå med å redigere noen bilder jeg har tatt i kveld av en l018 je ghar samt bilder av noen coryer som deler en tabelett med for mellom seg.
Dagens hjerteknusere nr to: Corydoras weitzmani "babyer"!
Dette akvariet er ganske dunkelt og halvmørkt, det er en enorm trerot der som aldri har sluttet å farge av. Jeg har ikke noe i mot det, altså, men bildene blir litt kornete og dunkle av mørkt vann.

De er vel ikke så mye "baby" lenger, de er mange måneder gamle. Og dessuten, da de fikk litt kaldere vann i helgens vannbytte enn normalt, begynte de små hann-knertene å suse etter damene Det ble selvsagt ikke noe av det, hehe, men de er tydeligvis gamle nok nå til at de begynner å kjenne hormonene bruse

Jeg gruer meg som en hund til den dagen jeg skal selge disse. De er bare så vanvittig søøøte (dagens jentete utbrudd, hehe)

[External Image]

[External Image]




kairo
[QUOTE=mona o]Takk, takk, det var snillt sagt :-) Det er jeg som er både oppdretter og fotograf, ja:-) Det er noe helt eget ved det å ha fisker man selv har "flasket opp" fra egg, hehe, man blir litt stolt! :-)


Du er flink og dyktig både verbalt og optisk her inne på forumet. Det skal du ha kred for. Du har sikkert lagt ned mange tusen timer både med dine akvarier og her inne på forumet.
At belønningen din hjemme er å være "fostermor" for slike flotte individer skal du være kry og stolt over Mona.QUOTE]



Må si meg enig med kairo, dine kunnskaper og all den tid du har lagt ned deler du gledelig med oss andre, og er et vandrende leksikon når det gjelder Corydoras. (og annet). Vil samtidig takke deg Mona for alle svar og kommentarer jeg har fått av deg gjennom di 7 mnd jeg har vært på dette forumet. Det har vært til hjelp, glede og inspirasjon for hobbyen min.

Mvh og stor klemz Leif
Åh, nå ble jeg helt rød i kinnene
Takk
Inaktiv bruker
Små søte..
Hei Mona.

Må bare innrømme at jeg har fått mr og mer sans for disse fantastisk flotte fisker som corydoras arten består av.

Har noen selv også. 8 stk c. arcuatus og desverre bare en overlevende c. aeneus.
Har to bilder av coryene mine her her Mona

Men min favoritt er denne på bilde 3
kairo
Men min favoritt er denne på bilde 3

Er det den mallen som kalles Golden Nugget? Den er, uansett navn, en utrolig flott malle
mona o
[QUOTE=kairo]Men min favoritt er denne på bilde 3

Er det den mallen som kalles Golden Nugget? Den er, uansett navn, en utrolig flott malle

Stemmer Mona, dette er Golden Nudget eller L018 som den ofte ligger i listene på.

Flott malle!
Inaktiv bruker
mona o
Åh, nå ble jeg helt rød i kinnene :-) Takk :-)

Ja jeg ser en liten antydning til rødfarge i dine kinn på profilbildet ditt Mona

Stå på Mona. Du er en inspirasjon til mange som driver med akvarie.Inkludert meg.
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=kairo]Men min favoritt er denne på bilde 3

Er det den mallen som kalles Golden Nugget? Den er, uansett navn, en utrolig flott malle

Hei Mona.

Joda dette er en golden nugget som har nummer l018, l081 og l085.

Denne er ny i mitt akvarie. Desverre fikk jeg for noen uker siden en nitritforgiftning i mitt akvarie som tok livet av de forrige jeg hadde sammens men mine glødebåndstetraer

Denne mallen er mye mer tillitsfull og modigere med lyset på enn de andre jeg hadde. Mallen er fremme og brysker seg foran skiferhulen både titt og ofte. Samtidig som den deler på foret med coryene. Desverre fikk jeg ikke tatt bilde av dem da de spiste på samme fortabeletten sammens i kveld.
I går kveld oppdaget jeg noe mystisk på en av mine Corydoras eques. De er viltfangede, men har vært friske som...eh...fisk siden jeg kjøpte dem for 8 mnd siden, og har ikke mistet noen heller. Alle har vært runde og gode, meget aktive, fargesterke og flotte helt fra dag en.

Siden de går i et eget artskar og har gjort det hele tiden, så har jeg sett det an og ikke medisinert dem mot noe siden jeg fikk dem. Jeg har så lite Flubenol igjen at jeg ikke har hatt lyst å bruke den unødig, ikke før jeg må.

Den vorteaktige utveksten jeg ser på ene pectoralfinnen til denne Eques'en, ser da heller ikke ut som noen parasitt, men heller en slags virus.
Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med dette.... blir veldig engstelig for disse yndlingsfiskene mine

Fisken selv ser ikke ut til å merke denne lille hvite utveksten, men...
Kanskje Esha Hexamita ville hjulpet? (den vorten minner meg om de greiene som tyter ut av pannen på diskus med hull-i-hodet syken)




[External Image]
Plussmedlem
Jeg hadde noe lignende på en stor viltfanget sterbai i fjor. Over en periode på to - tre måneder som kom denne "vorta" fram og tilbake på akkurat samme sted (roten av ryggfinnen).
Hadde også mistanke om virus, men lot den gå sammen med resten av fiskene i karet. (To andre VF sterbai + noen L-maller.)
Jeg vurderte å avlive den, men jeg hadde ikke spesielt lyst ettersom den er (ja, den lever fortsatt) veldig stor og fin
Virus er det jo ikke mye å gjøre med, dessverre.

Vorta ble til slutt borte, og nå går den sammen med resten av gjengen på 20 sterbai (og andre).

Dette er ingen anbefaling hverken for det ene eller det andre. Bare et innspill.

Håper det går bra med eques'en din
Jeg postet spørsmål om saken blant Corydoras-veteranene på Corydorasworld, og jeg var så heldig at Ian Fuller himself svarte i løpet av minutter!
Han skriver at han har "sett det mange ganger, det er ikke farlig, og det er diett-relatert; for mye proteiner i kosten".
Oj, jeg har nok vært litt raus med meitemark-sticksene :p (de er stinne av proteiner).

Ble anbefalt mere frossentfôr/levendefôr i dietten, og selv om jeg gir røde mygglarver omtrent daglig til disse, så får jeg finne andre typer også. Jeg har et lite utvalg i fryseren vet jeg, men jeg husker ikke hva. Får se gjennom og prøve ut, og se hva som blir spist og hva som ikke blir spist.

Det rare er at Ian Fuller skriver "Daphnia, blood worm and earth worms" som forslag til diett. Hvorfor nevner han meitemark når det er så mye proteiner i det?

Røde mygglarver har svært lavt proteininnhold, uten å sjekke først mener jeg å huske at det er ca 6 %. Det er veldig lavt.
Så selv om jeg visste fra før at Corydoras ikke bør få FOR mye proteiner, så har jeg tenkt at siden mygglarvene har så lavt innhold og meitemarksticksene har så høyt, så blir gjennomsnittet ok

Men jeg kan iallefall roe meg ned, Ian Fuller sier at problemet forsvinner av seg selv med litt kostholdsregulering

Så nøkkelen lå i følgende uttalelse fra meg selv:
mona o
Alle har vært [B]runde og gode[/B], meget aktive, fargesterke og flotte helt fra dag en.

De er kanskje litt for runde
Ønskeliste corydoras :)
Jeg finner ikke igjen en eldre Corydoras-ønskeliste jeg noterte meg her i tråden for ganske lenge siden. Fikk lyst å se hvilke fisk som er skaffet og hvilke som gjenstår. Jeg mener å huske at Corydoras Green Laser bl.a. stod der, og C. eques også. De har jeg jo skaffet forlengst

Får lage en ny:

C-065 (virkelig lekker!)
Corydoras amapaensis
Corydoras polystictus
Corydoras nijsseni
Corydoras orcesi
Corydoras baderi (uoppnåelig tror jeg...)
Corydoras narcissus (noen få eksemplarer bare, de er så store...!)
Corydoras julii (den ekte!!)
Corydoras ourastigma
Corydoras sychri

Det er en del C-nummer og CW-nummer også, f.eks. CW016, som jeg har lyst på, men det blir for mange å liste opp akkurat nå

Jeg får føye til navn på listen senere, nå tåler ikke armen min mere skriving for øyeblikket.
Når det gjelder julii, bør du sjekke Aquamanias nå. Han har visstnok VF julii. Men om det er "the real thing", eller triller igjen, det vet jeg ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap