- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 135)
Tropheus Bilder (side 135)
Dette er områder som diskuteres i stort format på bortimot alle utenlandske forum jeg er bruker av. Kan sette opp den medisinkuren som jeg brukte mot bukvannsot.
DAG 1:
Kl. 09.00: 50% vannbytte, 2,5 gram (2500mg) med ren Metronidazole (Metro) i pulverform pr. 100 liter vann.
Kl. 18.00: Gjenta samme dosering.
DAG 2:
Kl: 09.00: 2,5 gram (2500mg) med ren Metronidazole (Metro) i pulverform pr. 100 liter vann.
Kl. 16.00: 50 % vannbytte
Kl. 18.00: 2,5 gram (2500mg) med ren Metronidazole (Metro) pulverform pr. 100 liter vann.
DAG 3:
Kl: 09.00: 2,5 gram (2500mg) med ren Metronidazole (Metro) i pulverform pr. 100 liter vann.
Kl. 18.00: 2,5 gram (2500mg) med ren Metronidazole (Metro) pulverform pr. 100 liter vann.
DAG 4:
Kl. 18.00: DAG 2: Kl: 09.00: 2,5 gram (2500mg) med ren Metronidazole (Metro) i pulverform pr. 100 liter vann + NB!! Ta litt OSI Spirulina og dypp det i den utblandede Metro løsningen. Gi fiskene maten!
Dette er "oppskriften" jeg har brukt i forbindelse med bukvannsot.
Jeg brukte også salt i denne medisineringsperioden!
DAG 1:
Kl. 09.00: 50% vannbytte, 2,5 gram (2500mg) med ren Metronidazole (Metro) i pulverform pr. 100 liter vann.
Kl. 18.00: Gjenta samme dosering.
DAG 2:
DAG 3:
DAG 4:
Kl. 18.00: DAG 2: Kl: 09.00: 2,5 gram (2500mg) med ren Metronidazole (Metro) i pulverform pr. 100 liter vann + NB!! Ta litt OSI Spirulina og dypp det i den utblandede Metro løsningen. Gi fiskene maten!
Dette er "oppskriften" jeg har brukt i forbindelse med bukvannsot.
Jeg brukte også salt i denne medisineringsperioden!
Postet 19.01.09 kl 20:49
Smaken er som baken Her var det jaggu mange meninger ute å gikk.
Når en fisk får sott så er jo et av de første sykdomstegn at fisken ikke vil spise/spytter ut igjen mat, så det metoden tror jeg fungerer dårlig. Medisiner vannet, tilsett ekstra salt og gi fisken ro. Mindre belysning kan evt gjøre at fisken stresser litt mindre.
Når vi fikk sott så kjørte vi på med medisiner, både bactopur direct i tre dager med 5o% vannbytte. Men det var ingen bedring overhode, så vi tok en kur til med metro. Skedde heller ingen forbedring her og etter et par dager var alle fiskene døde..Vil ikke påstå at vi merket sotten sent heller. Medisinerte med en gang det var 1 eller 2 som ikke spiste. Og aktivitetsnivået sank betraktelig..
Det er nok ikke "vips så er fiskene friske". Er ikke mange som har hatt fult utbrudd av sotten og sittet igjen med hele gruppen etterpå.
Uansett lykke til Stein Arve og Lene. Håper dere klarer å redde flesteparten.
Kan noen ligge ut en link til hvor man får kjøpt metro feks?
Når en fisk får sott så er jo et av de første sykdomstegn at fisken ikke vil spise/spytter ut igjen mat, så det metoden tror jeg fungerer dårlig. Medisiner vannet, tilsett ekstra salt og gi fisken ro. Mindre belysning kan evt gjøre at fisken stresser litt mindre.
Når vi fikk sott så kjørte vi på med medisiner, både bactopur direct i tre dager med 5o% vannbytte. Men det var ingen bedring overhode, så vi tok en kur til med metro. Skedde heller ingen forbedring her og etter et par dager var alle fiskene døde..Vil ikke påstå at vi merket sotten sent heller. Medisinerte med en gang det var 1 eller 2 som ikke spiste. Og aktivitetsnivået sank betraktelig..
Det er nok ikke "vips så er fiskene friske". Er ikke mange som har hatt fult utbrudd av sotten og sittet igjen med hele gruppen etterpå.
Uansett lykke til Stein Arve og Lene. Håper dere klarer å redde flesteparten.
Kan noen ligge ut en link til hvor man får kjøpt metro feks?
Postet 19.01.09 kl 21:19
Postet 19.01.09 kl 21:40
Postet 19.01.09 kl 21:49
Postet 19.01.09 kl 22:04
Postet 19.01.09 kl 22:45
Postet 19.01.09 kl 23:34
Kristian HennigHehe, den var god magnar;) Fikk fart i tråden denne diskusjonen her gitt.. Vi kan vel alle være enige i at soten er noe dritt som har tatt motet fra de fleste en eller annen gang, deriblandt meg. Lykke til, og ikke gi opp når alle har daua.. For det gjør de som regel når det har satt seg:(
Ja er nok redd for at de fleste tar kvelden. De fleste har sykdomstegn så det ser ikke bra ut. Litt kjiipt og gå fra 4 flotte grupper til 1 liksom
Postet 19.01.09 kl 23:39
Postet 20.01.09 kl 00:02
VibsiKan noen ligge ut en link til hvor man får kjøpt metro feks?
Metronidazole, i ren pulverform, finnes HER hos Rocky Mountain Discus i USA
(scroll nedover siden). Har handlet derfra ved flere tilfeller selv.
Men vær obs på reglementet for kjøp av veterinærmedisiner i utlandet... det er egentlig forbudt i Norge. Så kjøp smått, under 200 n.kr, og sats på at det sklir igjennom ubemerket hos tollpost... Det er risiko for å tape pengene, hvis det blir beslaglagt.
Postet 20.01.09 kl 01:04
Endret: 20.01.09 kl 01:04
Kenneth ØstbyHehe, en ting er hvertfall sikkert.. Lenge siden det har "kokt" så mye på denna tråden!
Det er vel ikke så rart at det koker når noen har fått sott. Vi blir vel alle rimelig
skrekkslagen når noen får sott, det kan jo skje alle. Huffameg.
Magnar LangengHer var det mange vetrenærer, og alle har drevet med Tropheus i MANGE år ja ja....
Ja ihvertfall jeg, jeg er eksperten over alle eksperter når det gjelder tropheus. * ironi *
Roger KaasaMedisin i foret greia er genial når man medisinerer inn frisk fisk. En syk fisk vil ikke spise alikevel så medisinen kommer nok ikke dit den skal.
Det er jo logisk Roger, men min mening/erfaring (malawi) er at om jeg blander medisinen i foret så vil det allikavel være noe flytende medisin (ser ut som melk) i koppen med medisin/for, så når jeg heller det i karet så blir vannet hvitt. De friske fiskene spiser som bare pokker, de som ikke spiser får jo i seg av det som er i vannet.
mona oMen vær obs på reglementet for kjøp av veterinærmedisiner i utlandet... det er egentlig forbudt i Norge. Så kjøp smått, under 200 n.kr, og sats på at det sklir igjennom ubemerket hos tollpost... Det er risiko for å tape pengene, hvis det blir beslaglagt.
Tollvesenet er blitt mye strengere nå, og det spiller ikke så stor rolle om det er verdien er over eller under 200,- de scanner pakker fra utlandet. Hvis verdien er over 200,- så sendes det allikavel ut til kjøper, bare at du må betale moms og fortolling for å få pakken ut. Hvis de har den minste snev av mistanke om at det inneholder medisiner så legges det tilsides og kontroll åpnes. Inneholder det medisiner som ikke er lov å importere så blir det beslaglagt slik mona sier.
Hvis det hadde vært så enkelt så kunne en jo - får å sette det litt på spissen - motta forsyninger med heroin feks. uten at tollvesenet merket det. Så enkelt er det (heldigvis) ikke.
Jeg synes at det er bra at tråden "koker" litt nå, og alle som har erfaringer bør dele de. Dette tema gjelder oss alle. Og til syvende og sist så handler det om å berge troffene våre
Jeg for min del henter ut flagyl i ettermiddag. Jeg kommer til å medisinere til kveldsmåltidet. Torstein på Krizoo fortalte meg også at flagyl er lurt å ha i hus og kjøre på med en kur et par ganger i året som "forebyggende". Jeg sier bare hva han sa.
Pga. at mine er så pass nye i karet og tiden nærmer seg for et evt. utbrudd av sott, så velger jeg å ta det med rota.
Jo jeg er forberedt på mange reaksjoner mot meg nå når jeg sier dette, *men ikke skyt en spurv med kanon please*
Postet 20.01.09 kl 08:41
Nå har jeg googlet litt og lest om "how to medicate malawi bloat", det går igjen her om å ha medisinen i fòret for de fiskene som fortsatt spiser. For de som har blitt så pass dårlig at de ikke spiser lenger så hjelper jo selvfølgelig ikke dette, men de får jo medisinen i seg av den flytende medisinen som ikke har trukket inn i fòret.
Unnskyld meg folkens, det er ikke meningen å komme ny her på forumet og begynne å kverulere. Jeg er bare så vetta skremt for å få faenskapet i karet mitt og miste fiskene mine
Jeg leste også noe om at en kan forebygge med medisin i fòret. Så mine troffer får flagyl til kveldsmat.
Unnskyld meg folkens, det er ikke meningen å komme ny her på forumet og begynne å kverulere. Jeg er bare så vetta skremt for å få faenskapet i karet mitt og miste fiskene mine
Jeg leste også noe om at en kan forebygge med medisin i fòret. Så mine troffer får flagyl til kveldsmat.
Postet 20.01.09 kl 09:44
Postet 20.01.09 kl 09:54
Postet 20.01.09 kl 09:59
Postet 20.01.09 kl 10:04
Postet 20.01.09 kl 10:08
Lene84Løste opp 10 stk 400 mg i et glass. Tok ikke mat oppi av den enkle grunn at de ikke spiser. Da vil maten bare bli liggende og råttne. Får bare vente og se de kommende dagene hva som skjer
Ja jeg skjønner. Har du hatt salt i karet? Salt er ikke medisin i seg selv, men alle fisk har en naturlig saltbalanse i kroppen sin og bruker energi på å opprettholde saltbalansen. Ved å tilføre salt så slipper fiskene å bruke energien sin på å opprettholde saltbalansen og kan bruke energien på å bli frisk.
Jeg ville også vurdert å ha karet mørkt slik at de får mest mulig ro. Gjerne legge et pledd e.l. Da holder de seg mer rolig og sparer energi, så kan du jo bare gløtte inn av og til for å se hvordan ståa er. Nå trenger de å bruke sin energi på å bli frisk og ingenting annet.
De som er hinsides berging vil ha en meget oppsvulmet mage, samt mistet svømme evnen, svømmer opp ned osv. De som ligger på bunnen eller henger i overflata og "gisper etter luft" kan det være mulig å berge med medisinering.
Du kan jo lese denne artikkelen:
Krysser alt som kan krysses for at det går bra med de. Du MÅ holde oss oppdatert. Føler virkelig med deg...
Postet 20.01.09 kl 10:17
Endret: 20.01.09 kl 10:23
Postet 20.01.09 kl 10:23
Postet 20.01.09 kl 10:24
Endret: 20.01.09 kl 10:26
Postet 20.01.09 kl 11:01