Tropheus Bilder (side 136)

Denne tråden har vel aldri vært kun for bilder, og ble flyttet av en moderator fra Tanganyika forumet, til Bildeforumet

Ta livet av dem, først som sist..

Salt gjør også livet litt surere for flaggelater eller hva nå enn det er som forårsaker bukvannsot.

Tropheus og malawibloat er etter mitt syn litt forskjellige sykdommer.. Bloat på tropheus er langt mer alvorlig etter min erfaring.. Har IKKE hatt mange mbuna grupper, men et par har det vært. Fikk litt treig mage på begge gruppene, men de ble raskt kurert med en liten runde med furanol. Så enkelt er det ikke med tropheus.

Jeg vil bare anbefale dere å ikke høre så alt for mye på kilder på nettet. Dere har ingen garanti for at de som har skrevet disse artikkelene har noe som helst mellom øra

Det er veldig mange som har vært tropheus eksperter i en kort tid, og har i den perioden klart å presse ut lange avhandlinger som ikke henger på greip.. Spesielt amerikanerene er flinke på dette etter MITT syn. Hvis du ser på forumene, hvem som er mest aktive nå kontra to-tre år siden, så er det ikke mange av de samme ekspertene som fortsatt er der.

Jeg har tidligere trodd at jeg har hatt sykdommen under "kontroll", dvs at jeg har forstått årsak, handling og gjort gode evalueringer.. Nå, mange grupper senere, har jeg forstått at dette temaet har ingen fasit, og sykdom kan komme under det vi tror er prima forhold for fisken.

Har fått soten en ca fem ganger, og det har nesten aldri gått bra.. Den eneste gangen må vel være når jeg sente den gjenværende halve gruppen med bulu pts til bergen. Da stoppet soten etter en hestekur med diverse medisiner. Jeg har troa på at nytt friskt vann og nye omgivelser kan være årsaken til dette.

Det jeg egentlig vil si er at jeg vil anbefale dere å høre på erfarene fjellfolk, være tidlig ute med medisinering, god mat og friskt vann. Hold gruppene for seg selv, og vær forsiktig med bakteriell smitte mellom grupper. Det er de erfaringene jeg har gjort meg, med godt hjelp fra en gammal troffenerd på jessheim

Mvh,
Kristian
Takk for kloke ord Kristian Men jeg lider fortsatt av bukvannsott hysteri. Det kommer vel av at mine er ny i karet og den "magiske" tiden for utsatt utbrudd nærmer seg. *grøss og gru*

Til Asbjørn Stormo: I denne tråden diskuteres alt som har med tropheus å gjøre. Men hvis du har lyst å se bilder av tropheusene våre så kikk i våre profiler, der får du se mange fine bilder
Jeg både leser info og diskusjoner og ser på bilder i denne tråden, alt med like stor interesse! Lærerikt for oss "skap-troffere", hehe
Apropos bilder, jeg har tatt nye bilder av tropheus karet og oppdatert det.
mona o
Jeg både leser info og diskusjoner og ser på bilder i denne tråden, alt med like stor interesse! :) Lærerikt for oss "skap-troffere", hehe :D

Kjempebra mona. Kanskje du skulle prøve deg på en gruppe troffer? De N`kondene til Kristian er jo bare helt nydelig
som nevnt tidligere her så har vi hatt 2 former for sott, den ene går på enkelt individer der en spes fisk blir mobbet, til slutt får den sott og dør, denne sotten sprer seg ikke videre i karet, denne virker mere lokal og kommer av stress i fisken, så er det sykdoms sotten som kommer den går i alle fisken, å nesten alle får den samtidig, noen som er litt tidligere ute, vi mistet 20 fisk pang på en uke ingen medisin som funket, ren metro, aquamor1 men nei.

når alle fisken var ute tok jeg ett vanbytte på 50% så slapp jeg en frisk tropheus der oppi den fikk sotten og døde 10 dager etterpå.
vi klarte og bruke feil håv i feil kar så hadde vi faenskapet der å.
så bakteriene sitter likemye i vannet som fisken,

å blande medisin i maten har ingen funksjon i det hele tatt så lenge fisken ikke spiser, du kan bruke bakto tabs til innkjøring av fisk disse kjøpes på dyrebutikken og skal være veldig fint for fisk som er friske men skal flyttes osv. denne formen er mat med medisin.

har du hatt sott kast alt av håver du har brukt i det karet, kok resten av utstyret reingjør pumpe skikkelig med sterkt salt vann la stå i en dag, all sand ut av karet masse salt i kokende vann hell over sanden, skyll neste dag.

HAR DU SYKDOMS SOTT KAN VI SI AT AV 30 FISK SÅ DØR 20 GARANTER DET MED ALL MEDISN I VERDEN.
alle som ikke spiser er alt håpet utefor etter våre erfaringer, spiser de, ta de ut av karet i en karantene tank så kanskjed disse har en real sjanse.
Nå har jeg gitt de flagyl
Som nevnt tidligere, så har min mann en kompis som er lege. Søndagen var min mann hjemme hos han og hjalp han med data. Han skrev ut resept på flagyl til oss, 400 mg. 30 pakning tabl. Reit III, som betyr at jeg kan hente ut 3 ganger til på resepten.

Vel, jeg la 5 tbl. i en kopp med pittelitt vann. Da dette begynte å løse seg opp så hadde jeg i fòret. Dette fikk stå en god stund, jeg rørte hele tiden med en liten gaffel skik at fòret skulle blande seg skikkelig og tablettene smelte helt. Så lot jeg det stå en stund før jeg ga det til troffene. Blandingen var nesten som en grøt.

Fòret var blitt hvitt, ikke grønt. Jeg var spent på om de ville spise det i det hele tatt, men det ville de. Gjett om de ville. De var mye mer ivrig enn når de får vanlig fòr. Enten så måtte det smake veldig godt, ellers så var det spennende med hvitt fòr istedet for grønt :P

Vannet ble "grått" når jeg hadde blandingen i. Jeg så at det var små medisinpartikler i vannet, og jaggu spiste de det også.

Merkelig - men de ble k*te (forsiktig språkbruk - barn bruker forumet også) de rister og er helt ville.

En annen observasjon, og det fortalte Torstein på Krizoo meg da jeg behandlet malawiene er veldig bra: de driter. Gjett om de driter. Bare etter så kort tid siden medisineringen så henger det tykke fine avføringstråder hengende etter de, noen nesten lengre enn selve fisken, hehe. Så mye avføring har de ikke hatt siden jeg fikk de, og tro meg - jeg har observert og observert og observert. Ser ut som de virkelig får tømt tarmsystemet sitt nå.

Dere synes sikkert at jeg er "pling i plongen", men magefølelsen min sa meg at nå er det på tide å gi flagyl.

Jeg holder dere videre oppdatert, men som sagt - ifht den tiden jeg har hatt de, så vil sotten være like om hjørnet hvis de skulle få det. Bedre å være føre var...
Evolution
har du hatt sott kast alt av håver du har brukt i det karet, kok resten av utstyret reingjør pumpe skikkelig med sterkt salt vann la stå i en dag, all sand ut av karet masse salt i kokende vann hell over sanden, skyll

Her er det like mange meninger som det er akvarister. Når medisinen har fått virket 3 dager i karet så skal bakteriene være døde og det er ingen grunn til å desinfisere pumper sand osv. Ta et 50% vannbytte etter 3 dager, kan også supplere det med å kjøre kull i noen dager etter det.

Hover o.l. kan vaskes i oppvaskmaksin på høyeste temperatur. Trenger ikke kaste det.

Igjen folkens. Jeg er ny på forumet selv om jeg har drevet med malawi lenge. Det er ikke min mening å kverulere og si dere imot. Jeg deler bare mine erfaringer, og jeg påstår heller ikke at jeg har rett. Jeg deler bare mine erfaringer og fremgangsmåter
jeg kan si med en gang KAST HÅVEN vi har miste 40 fisk pga at vi vasket håven og brukte den på nytt, jeg kan si at vi tok 100% vannbytte etter medisn kur og den nye gruppen døde også av sott. så og si at ting ikke skal vaskes og desinifseres etter en slik runde i karet blir rett og slett å lure folk. en håv koster 50 kr en gruppe fisk koster 5000 det er en billig investering. I sanden ligger meget mye drit,

VI snakker her av ren erfaring, vi deler fakta og egen erfaringer,

Vist folk der vil gamble på bare og kjøre 50% vannbytter etter sotten i karet og sette nye 5 til 10 000 kr på spill så må folk gjøre det , men det er en meget stor risiko. minimum 100% vannbytte og rens av pumpen mine erfaringer.

Fiskene dine spiser de, for de er friske og raske, du har aldri hatt sotten på troffer før, du veit heller ikke hvordan de oppfører seg.
synes vi alle skal være forsiktige med å gi råd om noe som vi aldri har gjort før, del heller dine erfaringer og ikke hva du her lest sett eller hørt. men ta det fra sikkre kilder,

Etter mye snakk med de i danmark disse har holdt på lenge så er flagyl den dårligste medisin som er mot sott.

støtter meg til roger bruk aquamor1 den innholder nifurpirinol denne skal være meget god. den selges i dyrebutikken i norge.

hvorfor skal du kjøre kur 1 gang i året på dine troffer?
det er ingen proffer her. alle her har gjort sitt.
Manger her har prøvd og feilet, de deler sine feil me oss alle
Da synes jeg det ikke er riktig at du går i mot dette når det faktisk noen som har feilet på denne måten. det kan resultere i at en ny person mister sin andre gruppe fisk. på kort tid. mener bare du skal være litt forsiktig.

vi diskutere som voksne alle har meninger men du må tåle at jeg svare deg vist det er noe jeg selv har opplevd og feilet på nettop ved og gjøre det du skriver som er nok til og hindre sotten sprer seg.

tro meg den driten sprer seg meget meget raskt og fort.

Har lest litt om sott på masse sider, og på en plass så sto det att disse flagelatene lever i fiskens tarmsystemer til vanlig, og at fiskens imunforsvar hadde da kotroll over disse, når imunforsvaret ble svekket ved stress, nitrit, overoppheting og andre yttre påvirkninger utviklet sykdomen seg.
videre undersøkelse viser mindre til moderater skader på tarm og buk allerede i fasen der de slutter og spise. samtidig så hadde han funnet ut at overdrevent bruk av medisiner gjorde flagelaten motstandyktige mot fiskens imunforsvar og kan gå til kraftige angrep. noen typer flagelater var også motstandsdyktige mot medisiner og slikt fra naturen disse var det bare uttørking av gjenstander eller tempraturer over 75 grader som tok livet av.

Dette er noe jeg kan tro på og styrker det som skjedde hjem til oss, der vi fikk smitte overført via håven selv etter den var vasket og rengjort. og at smitte kan ligge i karet selv om medisnkur var kjørt og vann skiftet.

det forklarer vertfall hva som skjedde, men om det er slikt det kan æ ikke si. den vertfall styrker sannheten med det som vi opplevde.
Det blir jo det samme med oss mennesker og antibiotika. Overforbruk fører til resistene bakterier.

Jeg har ikke tenkt å bruke flagyl i tide og utide. Jeg har observert troffene mine meget nøye helt siden jeg fikk de. Har faktisk stusset over at de hadde lite avføring. Jeg har stresset litt med å få flagyl i hus. Jeg valgte å gi de det med foret i dag fordi tiden nærmer seg sott hvis de skulle få det, og som jeg har sagt tidligere, bedre å være føre var.

Jeg sitter å studerer de nå, alle har avføring, og ikke lite heller. Slik har de ikke hatt siden jeg fikk de. Jeg tolker det dit hen at de har vært noe forstoppet grunnet stress. Det er jo stressende for de å komme i et nytt kar og skal etablere hiarkiet pånytt. All den bæsjinga demmes nå tar jeg som et meget godt tegn. Det betyr at det begynner å skje ting i tarmsystemet demmes, at forstoppelsen løsner. Jeg ser faktisk også at alle er blitt mer yre og alle har fått den fine rødfargen, noe ikke alle hadde. Hvis de har vært forstoppet, hvilket jeg tror de har, så må det jo være deilig å få tømt seg, og det ser jeg på de at de synes det er herlig. Så jeg er positiv nå
jeg er litt usikker på pumpevalg til 540. jeg har 2*1000 l/t i en bakgrunn fyllt med bioballer.
i tillegg skal jeg sette opp en fluval fx5. men så vurderer jeg behovet for ytterlig sirkulasjon.
noen her som har erfaring med SunSun powerhead pumpene? om de bråker mye, kvalitet osv??
tror jeg kjøper en som tar 5000 l/t, men jeg vil gjerne høre om noen er missfornøyd med denne først.
Mener du de SunSun sirkulasjonpumpene du fester på glasset med magnet er de superbra.
Jeg har slike i mange av mine akvarier.

Når det gjelder sirkulasjon i ditt akvarie holder det lenge med det du har.
de med magnet jeg mente ja. takk for kjapt svar. får tenke litt på det ang kjøp.
Hei lene
Lene84
F... steike. Nå har vi sott i karet med dubbene. 5 stk som er død til nå. Hva skal vi medisinere med og skal vi medisinere hele karet????

Hvordan går det med dubbene dine? Tenker på deg....
Når det gjelder bukvannsott
Unnskyld meg folkens, men jeg klarer ikke å la dette emnet ligge. Jeg er fortsatt kjemperedd, har nesten fått "angstnervrose" for å miste Bright Red gruppa mi.

Som jeg har nevnt tidligere i tråden, jeg behandlet de med flagyl på tirsdag (2 dager siden). Jeg løste opp flagyl tablettene i litt vann og hadde fòret oppi. Dette sto ganske lenge å blandet seg, jeg rørte med en gaffel og tilslutt så ble det nesten til en "grøt". Dette ga jeg troffene mine og de spiste som gale. Vannet ble helt grått av medisinen.

Så gjør jeg slik jeg har "lært" om behandling av sott på malawi. Unngår å mate i 3 dager og etter 3 dager tar et 50% vannbytte. Og så starte fòringen forsiktig.

Grunnen til at jeg valgte å behandle nå er for det første, min redsel for å få utbrudd, for det andre at tiden "nærmet" seg for et evt. utbrudd siden de er ny i karet.

Medisinen MÅ jo ha gjort noe med magen/tarmene demmes fordi de har ikke bæsjet så mye på de to ukene jeg har hatt de, som de har gjort de siste 2 dagene. I morgen ettermiddag blir det 50% vannbytte med en grundig slamsuging. Jeg skal være meget forsiktig med utstyret jeg bruker i karet. Alger på glasset fjerner jeg med filtervatt. Jeg er alltid meget nøye med å vaske hendene godt før jeg stikker fingrene oppi karet, og selvfølgelig meget nøye med å skylle hendene godt slik at det ikke er spor av såperester som kan havne i vannet. Vannverdiene holdes selvfølgelig stabile og ukentlige vannbytter (30%)

Da vet jeg søren meg ikke hva mer jeg kan gjøre for å slippe sotten. Dette begynner å bli ei nervepine for meg. Det skal jo være gøy å ha tropheus, ikke et mareritt.

Jeg skal selvfølgelig ikke gi flagyl i tide og utide. Men jeg har tro på at medisin kan [virke forebyggende i en utsatt situasjon./I] Jeg tenker på et par av barna mine. En gang så falt han ene og kløvde leppa si i barnehagen og måtte til legevakta og sy. Da fikk han antibiotika som forebyggende slik at det ikke skulle bli infeksjon. En annen gang så falt en av mine gutter ute på SFO og brakk albuen og måtte opereres. Da ga de han antibiotika før operasjonen for å hindre infeksjon.

Og det er det jeg har gjort med troffene mine, gitt de medisin som forebyggende i en utsatt situasjon hvor de har vært to uker i et nytt kar og vært utsatt for veldig mye stress. Og jeg tenker også at all den bæsjinga demmes på disse to dagene kan tyde på at det har vært noe forstoppelse på gang?

Troffene er pigge og raske og gruppa begynner å sette seg. Det er mye mindre jaging nå, det virker som at de har forstått og innrettet seg hiarkiet.

Nå ber jeg bare til gud og krysser fingre og tær om at de holder seg friske og at jeg kan begynne å slappe av og kose meg med de.
medisin bruk er å blir opp til hver enkelt. jeg personlig bruker sjelden eller aldri medisin. skal ha utrolig ondt før jeg putter i meg antibiotika smertestillende osv.

Vi bruker aldri medisn som ett forbyggenden tiltak, men vi kan gi de en liten kur med bakto tabs, medsin i mat form til friske fisker når vi motar de fra andre, og det er mistanke om dårlig hold osv men aldri når de går her eller blir flyttet på her i huset.

vi har hatt 8 grupper tropheus av disse har 2 fått medisinkur, 1 pg at den var syk når den kom hit se bak i tråden, 2 en gruppe så litt slappe ut etter reisen på 30 timer

om du/dere ønsker og medisinere må det bli ditt/derses valg, jeg personlig hadde ikke gjort det. noen av grunnene er F1 de tåler mere, de leker, de virker friske, de spiser, de har ikke senket aktivitets nivået sitt, ingen tegne.

Vi er noen som ikke medisener og det er noen som velger og medisinere, bruk av medisin som fårebyggende 1 til 2 ganger i året er for meg uaktuelt.

Fårebyggende tiltak som hindre ett utbrudd i mine øyne er: rent vann, lite romstering med karet, bruke rett type mat og bare bruke disse hele tiden. rette temprature som er stabile, rette vannverdier.

jeg må spørre deg om en ting, tiden nærmer seg sier du? hva mener du med det? tiden for sotten kan like godt komme etter noen dager, vi sier den første uken er kritisk.

Evolution
jeg må spørre deg om en ting, tiden nærmer seg sier du? hva mener du med det? tiden for sotten kan like godt komme etter noen dager, vi sier den første uken er kritisk.

Da jeg valgte å medisinere hadde de gått i karet i 1 1/2 uke + at jeg falt for fristelsen til å ommøblere litt i løpet av denne tiden, noe som forårsaket ekstra stress. Ting har imidlertid roet seg nå.
oki, tror du skal sette deg i stolen og lese avisa og slappe av fisken dine har det bra ingen problem.

men her kommer ett lite råd til. ingen veit om flagylater eller det som forårsaker bloat er Virus, parasit eller bakterie angrep.

Flagyl er ett antibiotikum, og er mere på hindre virus og bakterier komme til
men nifrupirinol og mertodiasol er ett anti septisk altså går på bakterier og parasitter som allerede finnes der. ett antibiotika middel har vansker for og drepe parasitter.
den beste måten og behandle bloat på måtte være en kombinason av dette. i og me vi ikke veit hva typer angrep det er snakk om.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap