Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 136)

Det er ikke leire, det er et solid lag lett mudder og slam oppå noe som sannsynligvis er sand, løv, kvist og annet plantemateriale som har falt nedi ovenfra. Corydoras er som skapt til å rote gjennom sånt slam etter små spiselige microorganismer og insekter De siler slammet og sanda gjennom gjellene og fanger opp det spiselige på den måten. Er det rart jeg alltid protesterer når noen vil ha Corydoras på grus...!
Her er en video fra naturen av en annen art; Corydoras robinae De er litt spesielle siden de suser en del rundt oppe i vannmassene, ikke så tett til bunnen som de fleste Corydoras gjør. Se det fine stripete, vannrette halemønsteret de har!
S i m e n
Artig videosnutt :)

Ja, ikke sant? Det er alltid så artig å se hvordan favorittfiskene faktisk lever i det fri, i sitt naturlige habitat
Jeg har vært litt syk de siste dagene og sovet mye, men i dag våknet jeg og følte meg noe bedre. Satte derfor i gang med vannbytter, første akvarium er nå tatt (det nederste). Jeg skal jo hente de første fiskene til onsdag, og så noen flere på søndag, så det er på tide og shine opp litt i karene. Mye brunalger og helt gjengrodde frontglass :p I det nederste karet vaiet det laaange brune alger i brisen, så de sugde jeg opp med slamsugeren. Fikk samtidig fjernet den døde mosen på trerota (som har vært brukt tidligere), som jeg lot sitte pga innkjøringen. Nå var jobben gjort, så da slamsugde jeg vekk masse brune moserester.
Fikset og ordnet, så nå er nederste akvarium egentlig klart til å ta i mot beboere. Jeg skal skifte vann en gang til før fisken flytter inn, men da blir det ikke så stort vannbytte som i dag, for i dag tok jeg 75%. Justerer litt på ph også. Den skal være på 6-tallet når C. adolfoi flytter inn

Det jeg nå trenger i det nederste karet er mose på den nakne trerota, rett og slett. Kan ikke ha et akvarium med Corydoras i uten mose! Juletremose eller vanlig javamose, det må jeg få kjøpt. Kanskje jeg får tid til det på vei for å hente C. adolfoi gjengen på onsdag. Har jeg flaks har de fått inn igjen mer juletremose montert på en liten rotbit hos Dyrego på Oslo City, den forrige jeg kjøpte har begynt å vokse og er blitt riktig så fin. Litt brunalger på den nå i starten bare da, men det forsvinner nok
Jeg skal se om jeg finner en sverdplante i butikken også, det trenger jeg i det øverste akvariet

Når alle tre akvariene er shinet opp og tatt, skal jeg ta noen nye og oppdaterte helhets-bilder av dem, hadde jeg tenkt. Det er vel egentlig ikke så mye å ta bilder av da, ettersom jeg bare har stilkplanter og røtter, ikke noe spesielt design.

Nå koser jeg meg altså! Hehe

Nå er enda et akvarium byttet vann på, og jeg må si jeg ble litt bitt av den gode gamle basillen mens jeg holdt på, hehe Gned frontruta ren for brunalger, slamsugde litt dotter med brunalger som hadde slått seg ned her og der, og puslet med akvariet sånn som er vanlig å gjøre Dette var jo da første vannbyttet på dette akvariet, siden jeg satte det i drift for en fire ukers tid siden. Ingen algefjerning har blitt gjort heller, og takket være ammoniakktablettene fra Biobacter-kuren, så har brunalgene frydet seg her! Jeg har hatt lys på under hele innkjøringen pga plantene, til tross for at bruksanv. til Biobacter frarådet det. De oppga ikke hvorfor, men jeg går ut fra at det er pga algene trives så godt med høye ammoniakkverdier og nitritt, før ting etterhvert begynner å komme mer i balanse. En måned til må jeg nok regne med å se en del brunalger.

Jeg har enda ikke tatt beslutningen; hvilke fisk skal hvor. Men jeg lurer litt på å ha C. adolfoi i nederste akvariet, og C121 gjengen min i det midterste, og så C121 gjengen til Anders K (her på forumet) i det øverste, inntil han har tid å hente dem. Da slipper jeg å belaste det midterste karet med en veldig stor gruppe fisk på èn gang
Vann skal settes til lufting når fiskene has i akvariet, og vannverdier måles nøye i etterkant, sånn at jeg er klar til å bytte vann hvis noe skulle oppstå.

Anders; du må gjerne somle litt med å hente fiskene dine altså, det er bare hyggelig å ha en stor bande av dem her

Det øverste karet vil jo bli ledig igjen etterhvert, når Anders har hentet sine fisk. Akkurat hva jeg skal ha i det er jeg usikker på faktisk, men det kan hende noe dukker opp så jeg har ingen bråhast med å fylle det Kanskje det kan brukes som yngel/oppvekst-kar etterhvert
Plussmedlem
mona o
Anders; du må gjerne somle litt med å hente fiskene dine altså, det er bare hyggelig å ha en stor bande av dem her ;)

Det kan jo forsåvidt hende det tar litt tid, ja :p Jeg må snakke med foreldrene mine, som sagt, så får vi se når det blir. Fatter'n blir nok litt irritert over at han må gjøre noe akvaristiske greier for meg igjen, men har man sagt ja så har man sagt ja, og sånt glemmer ikke jeg Jeg er nådeløs...

Lykke til på reisen, da, håper fiskene klarer seg fint Jeg gleder meg helt sinnsykt til å hente dem og endelig få dem i hus. Du må legge ut noen bilder når du er hjemme med dem!
Det er veldig trivelig å se de første fiskene på plass i akvariet!
En gjeng unge voksne Corydoras adolfoi er nå på plass i det midterste akvariet i reolen. Hentet på Gardermoen i kveld. Bilder kommer i morgen.
Grattis Mona
Kos fua av deg og forsyn oss med bilder =)
Så gøy Mona,endelig fisk å se på alive og ikke bare bilder .
Tenker du sitter klistret foran karet nå
Dette er fisker som virkelig kommer til å ha det som plomma i egget! Grattis med et etterlengtet come-back

Simen
Plussmedlem
Nyt øyeblikket du har ventet på... Hvor mange var det det var i gruppen? Var det 12 du snakket om...?
Det er 9 C. adolfoi i denne gruppen jeg hentet i går
Går det bra med adolfoiene? Regner med at du får lek på dem ganske fort, her lekte de i dagesvis etter flytting fra resten av gruppen
Så morro med nytt oppsett og ny fisk. Får nok henge på her og følge med :P
Rita Aspevik
Går det bra med adolfoiene? Regner med at du får lek på dem ganske fort, her lekte de i dagesvis etter flytting fra resten av gruppen :)

Det går bra med dem, de vrimler veldig i et hjørne av karet og det har de gjort siden de kom.

Jeg vet jeg sa jeg skulle legge ut bilder i går, men jeg ble så skuffet over kvaliteten på bildene. Forsøkte å ta bilder i flere omganger, men alle ble elendige. Har visst helt glemt teknikken

Dette er et par av bildene som ikke ble av de aller mest elendige - bare litt :p

Dette øverste bildet er fra akklimatiseringsboksen, før de ble sluppet ut på onsdag kveld.
[External Image]

Her er fra dagen etter; vrimling i et hjørne.
[External Image]
Tidlig oppe denne søndags morgenen. Akkurat ferdig med å dusje, og holder på å gjøre meg i stand til å dra til Bergen for å hente Corydoras C-121 Fly til Bergen, og tog hjem igjen, da med fiskekasse.

Det blir en lang dag i dag...!
God tur. Gleder meg til bilder av fine coryer
Da var fiskene på vei østover ,krysser fingrer og tær for at alt må gå bra.
Håper du ikke er altfor sliten etter en lang dag/ kveld på farten Mona.

Var ellers veldig hyggelig å treffe deg i dag ,du var akkurat så hyggelig som jeg hadde forestilt meg
Skulle selvfølgelig ønsket at vi kunne fått mer tid sammen i litt varmere og roligere omgivelser,men det var det nok ikke så lett å få til med et stramt reiseskjema.
Fikk en liten bonus da jeg kom hjem i kveld Det første jeg så i akvariet i midten av reolen, der jeg satte inn Corydoras adolfoi på onsdag, var egg på glasset

Sølvi Gullaksen
Håper du ikke er altfor sliten etter en lang dag/ kveld på farten Mona. ... Var ellers veldig hyggelig å treffe deg i dag ,du var akkurat så hyggelig som jeg hadde forestilt meg :)

Takk i like måte Sølvi. Du var jo bitteliten, hehe Det var utrolig artig å møte personen bak brukernavnet her.
Jeg har godt nytt; ALLE fiskene overlevde turen til Oslo! Jeg ankom Oslo sentralstasjon i rute, ca halv ti, ble møtt av mannen min på perrongen som hjalp meg å bære fiskekassen til bilen. Så var det strake veien hjem, og jeg var hjemme i eget hus klokka ti. Akkurat 13 timer etter at jeg forlot det i morges
Det første jeg gjorde var å løpe på do, hehe men så var det bare å begynne og sjekke fisk. Vannet i posene kjentes fryktelig kaldt ut, men alle var i live iallefall, så nå står de iallefall til oppvarming i hvert sitt kar og skal akklimatiseres.

TUSEN TAKK for at du kom til Bergen sentrum og at du stresset og styret med å få levert fiskene til meg (og Anders!) der i dag!

Sprettfisk
God tur. Gleder meg til bilder av fine coryer :)

Takk for det, Sprettfisk Det ble en god tur faktisk, alt gikk på skinner, helt som planlagt hele veien, ingen forsinkelser eller noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap