Tropheus Bilder (side 137)

Evolution
oki, tror du skal sette deg i stolen og lese avisa og slappe av:-) fisken dine har det bra;-) ingen problem.

Skal sitte i godstolen og kikke på troffene og slappe av - det er så koselig å se på de
2nelise
[QUOTE=Lene84]F... steike. Nå har vi sott i karet med dubbene. 5 stk som er død til nå. Hva skal vi medisinere med og skal vi medisinere hele karet????

Hvordan går det med dubbene dine? Tenker på deg....

Har ikke vært flere som har tatt kvelden, men føler meg langt ifra trygg. De har samme tynne avføing ennå og de er bleke. Så frisk tror jeg ikke de er. Og de vil heller ikke spise
er vel til no 10-11 dubber som har strøket men.... ser flere dubber er litt oppblåste men ser ikke ut til at dem er påvirket av det på noen måte bortsett fra st de ikke spiser så mye da..så vi må bare vente og se. men hverken hestnessene kirizaene eller leptosomene ser ut til og ha fått noe da.. svømmer rund som vanlig de og spiser og koser seg.

hmm og gi medisin til ett tilsynelatende friskt individ enten mennesker eller dyr kan jeg ikke se noe grunn for da. blir vel kanksje som ig ta paraceter når man ikke har hodepine det da. men du vil jo ikke hoppe over neste gang du skulle hatt hodepine da selv og du tok en på forskudd...... så min mening blir at man klusser med noen man ikke skal klusse med da. det er jo friskt ikke sykt. men om man ser tegn på sykdom dog klare tegn så er det jo greit og medisninere.
Evolution
medisin bruk er å blir opp til hver enkelt. jeg personlig bruker sjelden eller aldri medisin. skal ha utrolig ondt før jeg putter i meg antibiotika smertestillende osv. Vi bruker aldri medisn som ett forbyggenden tiltak, men vi kan gi de en liten kur med bakto tabs, medsin i mat form til friske fisker når vi motar de fra andre, og det er mistanke om dårlig hold osv men aldri når de går her eller blir flyttet på her i huset. vi har hatt 8 grupper tropheus av disse har 2 fått medisinkur, 1 pg at den var syk når den kom hit se bak i tråden, 2 en gruppe så litt slappe ut etter reisen på 30 timer om du/dere ønsker og medisinere må det bli ditt/derses valg, jeg personlig hadde ikke gjort det. noen av grunnene er F1 de tåler mere, de leker, de virker friske, de spiser, de har ikke senket aktivitets nivået sitt, ingen tegne. Vi er noen som ikke medisener og det er noen som velger og medisinere, bruk av medisin som fårebyggende 1 til 2 ganger i året er for meg uaktuelt. Fårebyggende tiltak som hindre ett utbrudd i mine øyne er: rent vann, lite romstering med karet, bruke rett type mat og bare bruke disse hele tiden. rette temprature som er stabile, rette vannverdier. jeg må spørre deg om en ting, tiden nærmer seg sier du? hva mener du med det? tiden for sotten kan like godt komme etter noen dager, vi sier den første uken er kritisk.
Der er jeg uenig Erik. Om soten bryter ut etter noen få dager har du kjøpt syk fisk.
3-4 uker har alltid vært fasiten blandt svensker som har holdt på i maange år.
Hver gang jeg har fått hjem vilde tropheuser og det er snakk om mange 100, har jeg ihvertfall ventet 1-2 uker før jeg tenker på å medisinere fiskene og har aldri opplevd at fisken får soten før dette.
Jeg for min del har ikke brukt medisin på flere ti år. Hodepinne og forkjølelse kaller jeg ikke for sykdom. Ellers så klarer jeg meg med en lien Johnny Walker. Fiskene klarer seg med rent og oxsigenrikt vann, og riktig foring.

Leit med dubbene dine saffen. Vi får håpe at resten klarer seg selv om sjansene er lite. Du får si fra hvis du trenger nytt blod i flokken.

Vi får skifte tema med noen bilder av Ikola gruppen min.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Knallfine keisere Badat.
Helt enig med deg. En liten knert kurerer det meste.
Mobabilder da?
Det er lov selv om vi er i en troffetråd
Hiver med litt bilder fra frekhaug!!! vise litt glede i all elendigheten da...

Moliro yngel. som også er til salgs.....
og litt fra foreldrene sjefene sjøl... moliroene
endelig flere bilder flotte fisk dere har karer. legg gjerne ut flere bilder, det gjør vente tiden min mye enklere
Roger Kaasa
Knallfine keisere Badat. Helt enig med deg. En liten knert kurerer det meste. Mobabilder da? Det er lov selv om vi er i en troffetråd:)

Her kommer Mobaene. Det er 2 forskjellige grupper som ble blandet sammen. De får tre forskjellige menyer hver dag. Crabstick om formiddag, blåskjell om ettermiddag, frosten små reker om kveld og Crabstick gjen som nattsmat. Altså ingen tørfor kun rett fra naturen som er godt nok. Så får vi håpe på at de er flinke til å reprodusere seg om noen år.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg får reklamere litt for Petter. Tropheus Duboisi, Stardust.
Må presisere at bildene er tatt for en del måneder siden da de var ungfisker. De er nå voksne. En nydelig gruppe med unger

[External Image]

[External Image]

[External Image]
saffen
og litt fra foreldrene sjefene sjøl... moliroene

Hei Stein A.
Du skal vite at jeg tenker ofte på dem. Disse er antakelig Norges rødeste og største Moliro. Hvis ikke ringreven på Jessheim har noe på lur. De er i tungvekt klassen som Ikolaene mine.
godt mulig fisken har hatt med seg sykdom, men de gangene vi har fått det har det gått en liten uke fra vi byttet kar på de eller fikk de i hus. slenger på noen frontosa bilder til
Så på lyset Erik..eller var det Vibeke...
Det er ikke godt å se fiskebildene deres.
lyset er på men når de står i bagveggen er de så mørke. de er mørke blå når de gjemmer seg der inne
Evolution
godt mulig fisken har hatt med seg sykdom, men de gangene vi har fått det har det gått en liten uke fra vi byttet kar på de eller fikk de i hus. slenger på noen frontosa bilder til;-)

Bra saker. Hunnene begynner å bli farlig blå de også.
Hørt rykter om at dere er på kitumbajakt igjen??
Evolution
....lyset er på men når de står i bagveggen er de så mørke.

Trodde dere er i finanskrise og måtte spare på strømutgiften.

Evolution
.......de er mørke blå når de gjemmer seg der inne

Med andre ord... Frontosa trives best i dempede lys?!

Vi har moonlight på i noen timer om kvelden før lyset går helt av. I blålyset er de i full vigør
Roger: Ang kitumba jakt så har vi vert litt fristet men tror vi slår det fra oss.

Noen som er int i 600 liters(lang modell) kar med en eldre heldekkende lystopp og fluval fx5?
Ikke for å skuffe deg badat, men det er noe alt for rødt på jessheim omdagen Roger kan mmse meg bilder, så kan jeg legge de ut

Her kommer det noen bilder tatt i farta av "fiskesuppa" mi
Bildene er tatt ila minutter og kommer rett fra kameraet.. Beklager litt skitne ruter og dårlige snitt..
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]