- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 138)
Tropheus Bilder (side 138)
Postet 22.01.09 kl 22:33
Postet 22.01.09 kl 22:37
EvolutionJæ.... fine fisker Kristian! Moliroene begynner å bli store og :)
Jeg er blir overrasket hver gang jeg setter meg ned å studerer dem.. De er helt utrolige, men veldig sensitive på fremmede mennesker, feil lysrør og skjeldene vannskifter..
Moliroene har vokst meget bra på NLS growth.. Til sammenligning er de nok 1\4 av alderen til bright redene til 2nelise.. Så mat har mye å si, for de har fram til nå svømt rundt i en 250liter med moduler og vannbytte hver 14-20 dag
Postet 22.01.09 kl 22:45
[QUOTE=Kristian Hennig]Ikke for å skuffe deg badat, men det er noe alt for rødt på jessheim omdagen Roger kan mmse meg bilder, så kan jeg legge de ut
He..he... Du får dokumentere det du Kristian. Jeg tror ikke før jeg ser det. Men når det gjelder størrelse så ingen andre Tropheus i Norge slå dem pr. i dag.
Nkonde'ene dine er flotte. Hadde jeg bare hatt mer plass.
Postet 22.01.09 kl 22:52
badat[QUOTE=Kristian Hennig]Ikke for å skuffe deg badat, men det er noe alt for rødt på jessheim omdagen;) Roger kan mmse meg bilder, så kan jeg legge de ut:)[QUOTE] He..he... Du får dokumentere det du Kristian. Jeg tror ikke før jeg ser det. Men når det gjelder størrelse så ingen andre Tropheus i Norge slå dem pr. i dag. Nkonde'ene dine er flotte. Hadde jeg bare hatt mer plass.
Nei størrelsene tror jeg de ikke slår! Dine var jo noen hvaler
Her ser dere bilde av dem, det var disse sant? (nest nederste innlegg)
Postet 22.01.09 kl 23:10
Postet 22.01.09 kl 23:12
Postet 23.01.09 kl 00:49
Endret: 23.01.09 kl 00:55
Postet 23.01.09 kl 01:30
Kristian Hennig[QUOTE=badat][QUOTE=Kristian Hennig]Ikke for å skuffe deg badat, men det er noe alt for rødt på jessheim omdagen;) Roger kan mmse meg bilder, så kan jeg legge de ut:)[QUOTE] He..he... Du får dokumentere det du Kristian. Jeg tror ikke før jeg ser det. Men når det gjelder størrelse så ingen andre Tropheus i Norge slå dem pr. i dag. Nkonde'ene dine er flotte. Hadde jeg bare hatt mer plass.
Nei størrelsene tror jeg de ikke slår! Dine var jo noen hvaler
Her ser dere bilde av dem, det var disse sant? (nest nederste innlegg)Mine moliro dette ja.
De er faktisk ganske store også.
Postet 23.01.09 kl 01:33
Postet 23.01.09 kl 06:52
Evolutiondette skulle være fisk for deg tonelise du liker den røde variante vi har 3 røde grupper nå livua, moliro og lunangwa.livua de går hjemme til oss i en 720 liter ca 40 stk med 25 stk regani kipili [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/14439_090123004959_1.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/14439_090123005000_2.jpg[/IMG] [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/14439_090123005002_3.jpg[/IMG]
Er du klar over at jeg har forelsket meg i disse for lenge siden! Ikke frist meg sånn da :P
Postet 23.01.09 kl 06:54
Mine var sky til å begynne med, de første to-tre dagene. De var jo vant til å være i et akvarierom og så kommer de i et nytt kar plassert i stua med mange fremmede lyder og masse folk. De er blitt veldig vant med Cartoon Network nå, hehe. Bråk og støy fra ungene, går helt fint.
Nå er de helt ville uansett hvem som beveger seg nært akvariet, så håpefulle * mat mat mat *
De er nok sulten nå stakkars, har ikke fått mat siden tirsdag. Men de beiter jo litt alger da. I ettermiddag blir det 50% vannbytte, så skal de få litt mat stakkars.
Men det der growth fòret skulle jeg hatt gitt...
Nå er de helt ville uansett hvem som beveger seg nært akvariet, så håpefulle * mat mat mat *
De er nok sulten nå stakkars, har ikke fått mat siden tirsdag. Men de beiter jo litt alger da. I ettermiddag blir det 50% vannbytte, så skal de få litt mat stakkars.
Men det der growth fòret skulle jeg hatt gitt...
Postet 23.01.09 kl 07:30
2neliseMine var sky til å begynne med, de første to-tre dagene. De var jo vant til å være i et akvarierom og så kommer de i et nytt kar plassert i stua med mange fremmede lyder og masse folk. De er blitt veldig vant med Cartoon Network nå, hehe. Bråk og støy fra ungene, går helt fint. Nå er de helt ville uansett hvem som beveger seg nært akvariet, så håpefulle * mat mat mat * De er nok sulten nå stakkars, har ikke fått mat siden tirsdag. Men de beiter jo litt alger da. I ettermiddag blir det 50% vannbytte, så skal de få litt mat stakkars. Men det der growth fòret skulle jeg hatt gitt...
Tror Vidar sitter på et lite lagger oppe i songdal
Dette er en evig diskusjon, men jeg ville vært litt forsiktig med å stoppe foringen helt.. Stopper magen opp, kan det bli ett problem.. Jeg har alltid foret forsiktig ved medisinering, og har aldri mistet en gruppe i starten foruten den første gruppen med bulu points som var syke i utgangspunktet..
Her er et bilde av rogers nye moliro.. Mobilkameraet hans klarer ikke vise rødt ordentlig, så dette viser fiskene helt feil vil jeg tro Ikke for å være frekk med din kjære telefon roger
Postet 23.01.09 kl 07:57
Endret: 23.01.09 kl 07:57
Fine fisker selv om uklart bilde. Ja da var det det fòret jeg skal kjøpe av Vidar. Men han hadde to forskjellige sorter som han blander? Jeg skulle visst kjøpe begge deler av han, husker ikke hva det het igjen, finner ikke den mailen. Vidar, hva var det igjen?
Jeg trenger litt instrukser på hvordan jeg skal gjøre det når jeg introduserer nytt fòr, er livredd for å gjøre feil.
Jeg trenger litt instrukser på hvordan jeg skal gjøre det når jeg introduserer nytt fòr, er livredd for å gjøre feil.
Postet 23.01.09 kl 08:03
2nelise[QUOTE=Kristian Hennig]Moliroene har vokst meget bra på NLS growth.. Til sammenligning er de nok 1\4 av alderen til bright redene til 2nelise.. Så mat har mye å si
Ja jeg må få ta i det fòret, var det det Vidar kunne selge meg mon tro? Det var to sorter, den ene var NLS, men var det growth?
Det var grow typen ja!
Postet 23.01.09 kl 12:07
2neliseFine fisker selv om uklart bilde. Ja da var det det fòret jeg skal kjøpe av Vidar. Men han hadde to forskjellige sorter som han blander? Jeg skulle visst kjøpe begge deler av han, husker ikke hva det het igjen, finner ikke den mailen. Vidar, hva var det igjen? Jeg trenger litt instrukser på hvordan jeg skal gjøre det når jeg introduserer nytt fòr, er livredd for å gjøre feil.
Det er NLS 1mm og den andre er grow. Jeg pleier å blande de til mellomstore fisker. Små yngler gir jeg kun grow og litt OSI.
Du bør bruke en tid å introdusere det nye foret forsiktig.
Har forresten sendt deg mail 2nelise!
Postet 23.01.09 kl 12:10
det vi fikk forklart med nytt for var bruk en liten mnd på det,, da skulle vi være sikker, ha litt og litt i den maten du gir.
jeg personlig mener OSI er det beste, yngelene våre vokser som bare f.... på osi, mater 4 til 6 ganger om dagen. OSI lukter godt det ser friskt ut. NLS det lukter noe sinnsykt vitløk. samtidig så er OSI i flakform det virker som om fiskene har lettere for og få det i seg, har aldri hatt krøll med fisker som har gått bare på OSI. vi bruker også OSI waffers så de kan jobbe litt med maten,
Vi bruker nå OSI og Tetra veg pro blander 50-50 så får vi se hvordan det går. OSI er ett ganske dyrt for og mate alene med har vi merket.
det beste med Tetra pro veg er at den selges i norske nett butikker til en fornuftig pris og du slipper det toll greiene og lang sende tid. så får vi denne blandingen til og funke så blir det nesten halv pris med tanke på mating.
jeg personlig mener OSI er det beste, yngelene våre vokser som bare f.... på osi, mater 4 til 6 ganger om dagen. OSI lukter godt det ser friskt ut. NLS det lukter noe sinnsykt vitløk. samtidig så er OSI i flakform det virker som om fiskene har lettere for og få det i seg, har aldri hatt krøll med fisker som har gått bare på OSI. vi bruker også OSI waffers så de kan jobbe litt med maten,
Vi bruker nå OSI og Tetra veg pro blander 50-50 så får vi se hvordan det går. OSI er ett ganske dyrt for og mate alene med har vi merket.
det beste med Tetra pro veg er at den selges i norske nett butikker til en fornuftig pris og du slipper det toll greiene og lang sende tid. så får vi denne blandingen til og funke så blir det nesten halv pris med tanke på mating.
Postet 23.01.09 kl 13:24
Endret: 23.01.09 kl 13:28
Når det gjelder lyset i troffekarene, hvor lenge har dere lyset på? På malawi karet så slår jeg det av noen timer midt på dagen og har ikke vært "plaget" med alger.
I troffekaret har jeg lyset på hele dagen, dvs. fra ca 06.30 til ca 23.00. Jeg har vært litt usikker på om de blir stresset av å ha lyset av midt på dagen? Jeg ser nå at noen av steinene begynner å bli litt brunaktig i fargen og det er også en del alger på frontglasset. Dette tar jeg enkelt med filtervatt, men hva med bakgrunnen?
Kanskje det er lurt å ha lyset av noen timer i troffekaret også? Hva mener / gjør dere?
I troffekaret har jeg lyset på hele dagen, dvs. fra ca 06.30 til ca 23.00. Jeg har vært litt usikker på om de blir stresset av å ha lyset av midt på dagen? Jeg ser nå at noen av steinene begynner å bli litt brunaktig i fargen og det er også en del alger på frontglasset. Dette tar jeg enkelt med filtervatt, men hva med bakgrunnen?
Kanskje det er lurt å ha lyset av noen timer i troffekaret også? Hva mener / gjør dere?
Postet 23.01.09 kl 14:14
Postet 23.01.09 kl 14:17
Jeg har lyset mitt på fra kl. 14 til 00 (10 timer) i alle akvariene. (timer innstilt)
I 530 literen min har jeg en liten armatur med 2*24w T5 lys med 10000 kelvin lysrør, men tenker jeg skal skifte det ut med HQI eller heldekkende arnatur med T5 rør.
Jeg mener du har lyset på for lenge, kanskje burde du skaffet deg timer dersom du ikke allerede har da.
I 530 literen min har jeg en liten armatur med 2*24w T5 lys med 10000 kelvin lysrør, men tenker jeg skal skifte det ut med HQI eller heldekkende arnatur med T5 rør.
Jeg mener du har lyset på for lenge, kanskje burde du skaffet deg timer dersom du ikke allerede har da.
Postet 23.01.09 kl 14:38
Endret: 23.01.09 kl 14:42