- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 138)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 138)
Jeg er så glad for at jeg har fått tak i de fiskene jeg har! Jeg sitter og ser på f.eks. Corydoras adolfoi som driver med ivrig lek og egglegging, og jeg bare smiler! Ser at noen egg er ubefruktet, men de fleste er ok. Jeg venter litt med å plukke egg til det blir litt flere om gangen som er befruktede.
I dag har jeg nå nettopp tatt vannbytter på de to karene det er fisk i. Det tredje akvariet er fisketomt etter at Anders sine fisker reiste hjem til han på torsdag, men det vil bli fisk i det snart, så jeg bytter vann der også etterpå.
Har kommet til en liten ordning med Inger Anne Avtalen er at jeg skal "lease" Inger Annes gruppe med voksne, vf C121, og ha oppdrett på dem, og så deler vi kullet/kullene mellom oss. Det gleder jeg meg til Inger Annes gruppe skal altså gå i et eget kar og ikke blandes med min gruppe, så vet vi at hun får tilbake eksakt de samme fiskene som jeg lånte senere. Hvor lenge de blir her er uvisst, jeg må få skvist ut mest mulig egg av dem iallefall og få fostret opp en solid gjeng småtroll Noen skal jeg beholde selv, og noen skal jeg selge (av min halvdel av avkommet). Inger Anne skal også beholde noen selv for å bygge opp sin gruppe litt til, da hun har relativt få (5-6).
Driver og lurer på om jeg skal spare opp litt penger og få kjøpt meg en litt sjeldnere art å ha (senere) i det nederste akvariet mitt, når Inger Annes gruppe flytter hjem igjen. Jeg så at Aquamanias har hatt CW051 inne... men der er det selvfølgelig tomt nå. Men en annen gang kanskje. Foreløbig er altså planene å ha C121 oppdrett i dette nederste, ledige akvariet i reolen
PS! Ferdig med vannbyttene for en halvtime siden, og C. adolfoi gjengen speeder rundt i akvariet og er helt ville, nå skal det lekes!
I dag har jeg nå nettopp tatt vannbytter på de to karene det er fisk i. Det tredje akvariet er fisketomt etter at Anders sine fisker reiste hjem til han på torsdag, men det vil bli fisk i det snart, så jeg bytter vann der også etterpå.
Har kommet til en liten ordning med Inger Anne Avtalen er at jeg skal "lease" Inger Annes gruppe med voksne, vf C121, og ha oppdrett på dem, og så deler vi kullet/kullene mellom oss. Det gleder jeg meg til Inger Annes gruppe skal altså gå i et eget kar og ikke blandes med min gruppe, så vet vi at hun får tilbake eksakt de samme fiskene som jeg lånte senere. Hvor lenge de blir her er uvisst, jeg må få skvist ut mest mulig egg av dem iallefall og få fostret opp en solid gjeng småtroll Noen skal jeg beholde selv, og noen skal jeg selge (av min halvdel av avkommet). Inger Anne skal også beholde noen selv for å bygge opp sin gruppe litt til, da hun har relativt få (5-6).
Driver og lurer på om jeg skal spare opp litt penger og få kjøpt meg en litt sjeldnere art å ha (senere) i det nederste akvariet mitt, når Inger Annes gruppe flytter hjem igjen. Jeg så at Aquamanias har hatt CW051 inne... men der er det selvfølgelig tomt nå. Men en annen gang kanskje. Foreløbig er altså planene å ha C121 oppdrett i dette nederste, ledige akvariet i reolen
PS! Ferdig med vannbyttene for en halvtime siden, og C. adolfoi gjengen speeder rundt i akvariet og er helt ville, nå skal det lekes!
Postet 26.01.13 kl 16:05
Hva med å forsøke "leksvann-trikset" til gruppen din med C121? Det hadde jo vært usigelig kult om de hadde begynt å leke, da! Hvis du hadde tatt litt vann fra C. adolfoi og tømt det opp til C121 kan det jo hende det hadde gitt resultater...
Mine er fullstendig spinnville her om dagen. Utrolig herlig gjeng!
Mine er fullstendig spinnville her om dagen. Utrolig herlig gjeng!
Postet 26.01.13 kl 16:21
Anders KHva med å forsøke "leksvann-trikset" til gruppen din med C121? Det hadde jo vært usigelig kult om de hadde begynt å leke, da! Hvis du hadde tatt litt vann fra C. adolfoi og tømt det opp til C121 kan det jo hende det hadde gitt resultater... :)
Det kan jeg jo alltids forsøke om vanlig stell ikke er nok C. adolfoi gruppen leker og leker, og jeg synes de "er på'n" nesten hele tiden Minst annenhver dag, noen ganger hver dag. Men eggene forsvinner stort sett, de ser ut til å spise mesteparten av dem, selv om jeg ser et og annet som står igjen. Hittil har jeg ikke tatt ut noen, men avventer litt.
I dag kommer forresten Inger Anne med sin lille gruppe (5, mulig 6) av C-121, og de skal hospitere i det nederste karet her hos meg en stund og få klemt ut mest mulig egg Håper vi da!
Jeg tror jeg skal gå til innkjøp av Ocean Nutrition Baby Brine Shrimp i hermetisk lukket glass, ferskvare som må oppbevares i kjøleskap etter åpning. Dette er mye enklere å gi små nyklekte yngel den første tiden. Jeg vet ikke hvordan det funker å få gitt yngelen levende artemia i en sånn Breeding Box, de svermer jo bare rundt overalt og det blir bare kaos. Jeg vil ha all maten ned på bunnen, der yngelen er. Så da får jeg håpe yngelen tar "dødt" fôr....! Enklere for meg også, så slipper jeg å begynne med klekking.
Postet 01.02.13 kl 14:19
Endret: 01.02.13 kl 14:22
Postet 01.02.13 kl 14:29
Synes å huske for lang tid tilbake at du ikke var så helt fornøyd med dette foret ,stemmer det ?
Synes det var noe med at det lett ble bedervet ?
Hvis du slår av pumpen i breedingboksen når du forer med nyklekket artemia så skulle vel det gå greit .Ja forusatt at du husker å sette den på igjen da ,mitt store problem
Forer selv de små Weitzmaniene med artemia uten å ta av pumpen og de ser ut til å få i seg dette.
Blir spennende med Inger Anne sin gruppe ,hilse så mye til henne.
Synes det var noe med at det lett ble bedervet ?
Hvis du slår av pumpen i breedingboksen når du forer med nyklekket artemia så skulle vel det gå greit .Ja forusatt at du husker å sette den på igjen da ,mitt store problem
Forer selv de små Weitzmaniene med artemia uten å ta av pumpen og de ser ut til å få i seg dette.
Blir spennende med Inger Anne sin gruppe ,hilse så mye til henne.
Postet 01.02.13 kl 14:42
SilverShadedDumt spørsmål : disse naupliene er ikke levende ?
Neida, hehe, de er ikke levende Men de er ferdigklekte, da, så de er "myke" å spise for ynglene, i motsetning til avskallede artemiaegg. Så jeg innbildte meg litt at det kanskje er mer "spisevennlig" første-føde for små Corydoras-yngel...? (enn de harde artemiaeggene kanskje?) Jeg vet jo ikke sikkert da, men det fungerte veldig bra og ble godtatt villig vekk som første føde for tidligere kull Corydoras jeg har brukt det på.
Er en god stund siden jeg brukte det sist nå da, men jeg har bestilt et par glass av den nå, denne ONBBS saken hos Webzoo i dag. Det var ikke på lager, så det kan ta tid før jeg får det.
Sølvi: jeg kan ikke huske jeg var misfornøyd med de? Jeg leste noen innlegg i den eldre delen av tråden ang. ONBBS men fant ikke noe om at jeg var misfornøyd? Det eneste er vel at de har ikke den lange 6 ukers holdbarheten som produsenten mente da, etter at glasset er åpnet. Men nøyaktig hvor lenge det holdt, husker jeg ikke.
Postet 01.02.13 kl 14:44
Endret: 01.02.13 kl 14:46
Postet 01.02.13 kl 14:52
Postet 01.02.13 kl 15:23
SilverShadedCory-yngel har jeg null peiling på...er de veldig små ? Kan de ta micro-orm ? Det er ihvertfall veldig slitsomt med yngel som må startes på infusorier.. *arrgh*
Jeg bruker å introdusere mikroorm en del senere til Corydoras-yngel, da ormen er jo lenger enn yngelen når de (ynglene) er nyklekte Stort sett går det alltid i nyklekt artemia her, det er perfekt munnfull-størrelse for Corydoras yngel!
Tilføyer også at nå har C121 gjengen fra Inger Anne også kommet i hus! Driver tilvenning på dem nå i den nederste 98 literen. Det viste seg å være 6 stykker (hvis ingen har gjemt seg i mudderet i karet de kom fra, mye gammel javamose der iflg Inger Anne).
Flotte fisker altså! Dette er VF fisk, en gruppe fra samme vf-sending som de jeg hadde tidligere (og solgte til Dokka)
Gruppen jeg har selv (i øverste kar) er F1 og F2 etter den opprinnelige VF gruppen jeg hadde.
Nå krysser jeg fingrene for at jeg etterhvert vil få en real gjeng med denne utrolig nydelige Corydoras-arten!
Sølvi GullaksenGodt mulig jeg tar feil Mona ,begynner å bli gammel og glemsk vet du ;)
Øh, det kan være jeg som er blitt glemsk også Shit happens!
Postet 01.02.13 kl 16:03
Endret: 01.02.13 kl 16:04
Postet 04.02.13 kl 14:16
Postet 04.02.13 kl 15:04
Ja, det er kult
Eggene (ser kun to) er dessverre i ferd med å bli kritthvite, så jeg har ikke forsøkt å ta dem ut. Men det er vel egentlig som forventet. Siden du sa de hadde lagt egg kun et par ganger på de årene du har hatt dem, er det "mye gammalt" som er samlet opp av egg i bukene på hunnene, tenker jeg. Får la dem kvitte seg med det gamle og "produsere opp" noen nye og ferske egg, så blir det nok verdt å samle inn, tenker jeg
Eggene (ser kun to) er dessverre i ferd med å bli kritthvite, så jeg har ikke forsøkt å ta dem ut. Men det er vel egentlig som forventet. Siden du sa de hadde lagt egg kun et par ganger på de årene du har hatt dem, er det "mye gammalt" som er samlet opp av egg i bukene på hunnene, tenker jeg. Får la dem kvitte seg med det gamle og "produsere opp" noen nye og ferske egg, så blir det nok verdt å samle inn, tenker jeg
Postet 04.02.13 kl 15:10
Postet 04.02.13 kl 15:12
Postet 04.02.13 kl 16:27
Postet 04.02.13 kl 16:48
Inger AnneJeg blir jo riktig så stolt av hva vennene mine presterer. :-D
Hehe, ja, jeg lurer faktisk på om du vil få grunn til å bli stolt av dem igjen i dag...! Jeg har litt algeproblemer i karene nå, så jeg slo ikke på lysene før nå for ca 10 minutter siden. Og hva ser jeg? Jo, gruppen din med C121 driver og svinser og svinser, suser i flokk og følge opp og ned langs glasset og inni hjørnet... Dette kan bli spennende!
Jeg vet ikke om det blir gode egg av det riktig ennå, det er jo flere hunner som må tømmes for gamle og dårlige egg ennå, så.... jeg tror ikke det blir noe som er verdt å plukke ut ennå. Men det er uansett utrolig gøy å se at de er i lekshumør etter at de kom hit! De har fått røde mygglarver nesten hver dag (fikk kjøpt det, endelig) dagen etter at du var her, Inger Anne) og det setter gjerne Coryene i leksmodus, det
Postet 07.02.13 kl 14:45
Nå nettopp, mens jeg stod og blandet i eikebarkekstrakt i vannbytte-tønna som står på gulvet foran akvariereolen, så jeg plutselig en liten yngel svømme opp og ned langs bakglasset i karet med C. adolfoi Den så ut til å være et par uker gammel.
Det er alltid så koselig å oppdage at yngel klarer seg på egenhånd i akvariene. Hadde imidlertid ikke helt trodd det nå, så tidlig. Akvariet ble jo startet opp relativt nylig, i desember, og har ikke det helt store og rike livet av mikroorganismer ennå, trodde jeg.
Dette betyr uansett at jeg fra nå av ikke bør slamsuge rundt etter rusk på bunnen mer, for da risikerer jeg både å ta med mikroorganismer som yngelen kan leve av, og ikke minst; yngelen selv kan forsvinne ned i bøttene. Planterusk får bare bli liggende fra nå av
Tenkte jeg skulle bytte vann i kveld, og gni av litt alger her og der. Frontglass og bakglass er ganske dekket av alger, og jeg har tilløp til BGA på den trerota som er hos C. adolfoi. Ekkelt. Vet ikke hva som gjør at den dukket opp akkurat i det karet, og ikke i de to andre. Som nystartede akvarier flest er det generelt mye vanlige alger i karene også nå.
Det er alltid så koselig å oppdage at yngel klarer seg på egenhånd i akvariene. Hadde imidlertid ikke helt trodd det nå, så tidlig. Akvariet ble jo startet opp relativt nylig, i desember, og har ikke det helt store og rike livet av mikroorganismer ennå, trodde jeg.
Dette betyr uansett at jeg fra nå av ikke bør slamsuge rundt etter rusk på bunnen mer, for da risikerer jeg både å ta med mikroorganismer som yngelen kan leve av, og ikke minst; yngelen selv kan forsvinne ned i bøttene. Planterusk får bare bli liggende fra nå av
Tenkte jeg skulle bytte vann i kveld, og gni av litt alger her og der. Frontglass og bakglass er ganske dekket av alger, og jeg har tilløp til BGA på den trerota som er hos C. adolfoi. Ekkelt. Vet ikke hva som gjør at den dukket opp akkurat i det karet, og ikke i de to andre. Som nystartede akvarier flest er det generelt mye vanlige alger i karene også nå.
Postet 08.02.13 kl 15:22
Postet 08.02.13 kl 15:38
Postet 08.02.13 kl 17:15
Postet 08.02.13 kl 20:46