Sissis våte drømmer (side 138)

HMPK, og Plakater... Orker dere forklare litt mer? Teskjemetoden passer meg ypperlig.. hehe.
Jeg er jo nybakt kampfiskeier, og har bare sjekket ut hvilke krav den har, og adferd.
Gikk kanskje litt fort i svingene, siden her er noen begreper jeg ikke kan.
Det er ikke lett å følge med på dette når man ikke kjenner til forkortelsene, nei. Jeg har i hvert fall en tendens til å bare bruke forkortelsene nå. Her er en oversikt over de forskjellige kampfiskvariantene (formen på halesløret). Vi opererer med en del forkortelser på disse. Tar jeg ikke helt feil, er HMPK forkortelse for half moon plakat. HM er half moon, CT er Crown tail, osv. Den kampfisken man vanligvis finner i butikken heter veil tail (VT).
Jeg glemte å nevne at det i tillegg finnes mange andre blomstrende beskrivelser fra oppdrettere/grossister. En som det har vært endel av i det siste, er en som kalles dumbo ear. Den har store brystfinner.
Bibbi
Godt du iler til med god link Inger Anne

I dag har jeg flytta Bibbi (hun jeg reddet fra "butikk-mobben" for litt siden) over i Trollskogen til Bruno Banani og Mona. Og det gikk bare godt. Ikke antydning til kranglign i det hele tatt
[External Image]
Syns Bruno er så stilig med "sotflekkene" sine
[External Image]
Mona og Bruno er egentlig for opptatt med småflørtinga si til å bry seg noe særlig om Bibbi. De har hatt et par leksforsøk, men han får det liksom ikke helt til....
[External Image]
Flotte bilder! Bruno er en utrolig vakker kampfisk, nydelige farger har han
Takk for godt svar. En såkalt "dumbo" så jeg igår, pris 250 kr. Dattera mi kjøpte en "de luxe" kr 200. Veldig fin. Den jeg har er en vanlig sak til 120 kr. Meget pen, den også. Hunnene kostet 49 kr, det syns jeg var helt ok pris.
Ja, Dumbo Ear er flotte de. Kong Valemon, som jeg støtt og stadig henviser til, er en helt hvit sånn en. Han er så vakker, så!
Er ikke alltid de merkes riktig heller, f eks en halfmoon kan forveksles med en deltatail, og halfmoon plakat forveksles lett med plakat, og noen ganger merkes de til og med som hunner.

Det var en gang jeg så en "dragon fin" i dyrebutikken her. Dragon er ikke en haletype, men en skjelltype, og jeg sendte dem en epost for å oppklare det, men de nektet for at de tok feil og svarte bare at "det finnes mange forskjellige varianter, dragon fin er en ny, sjelden variant". Det var riktignok en dragon, men den var deltatail.
Så mye dere kan! Veldig interessant for meg som nettopp er blitt en mektig stolt kampfiskeier. Her blir det mye nytt å sette seg inn i, ser jeg. Jeg må bare fortelle at jeg akkurat har diskutert antall liter med en mann på facebook, syns det er trist når folk legger ut at det er greit med kampfisk i 3,5 liter. Og han er visstnok en erfaren akvarist! Jeg blir bare lei meg, selv om jeg vet det at dette med liter er en privatsak. Tenk på alle som leser, og kanskje syns det er en god ide.
Jeg har kutta ut alle akvarie-gruppene på Face jeg, det var aaaaalt for deprimerende. Masse besserwissere som promoterte dyremisshandling. Rett og slett trist...
Plussmedlem
Corydoras-gruppene også? Får ikke med meg så mye der lenger, for jeg orker ikke motta varsler om det som skjer hele tiden... varsler i ett!

Dumt at det skal være sånn iallefall.
Ja, mye kjip lesing i diverse dyregrupper. Og prøver man å rettlede, så blir det ikke veldig godt mottatt. Hender jeg legger inn beskjeder når jeg ser at noen har lagt ut minikar til salgs, eller skal gi bort kattunger under uker 12 uker. Noen tar heldigvis til seg informasjonen. Må bare passe meg for å bli for skarp, for det fungerer i alle fall ikke. Hvis man kjefter på noen som ikke vet at de gjør noe galt, så hører de ikke på uansett.
Hva heter corydorasgruppa på Fb? De andre gruppene er jeg mest med i pga kjøp og salg. Jeg tror jeg slutter, jeg blir nedimellom av oppfordring til vanskjøtsel. Jeg er så glad i hver eneste fisk jeg har, likesom katta og hunden er elskede familiemedlemmer.
Jeg må bare spørre dere som VIRKELIG kan cory og kampfisk; skal jeg fore med frosne myggiser el artemia hver dag for å trigge lek?
Nå maser jeg fælt på tråden din, Sissi, men det er så godt å spørre deg og dere med mest peiling, istedet for flere, kanskje motstridende svar i forumet. Arrester meg hvis jeg er slitsom.
Kampfiskene dine er bare helt rålekre!
Anders K
Corydoras-gruppene også? Får ikke med meg så mye der lenger, for jeg orker ikke motta varsler om det som skjer hele tiden... varsler i ett! Dumt at det skal være sånn iallefall.


Har ikke kutta ut spesialgruppene jeg er lagt til av gode AF-venner nei, bare de åpne, generelle gruppene, full av ignorante besserwissere. Spesialgruppene tiltrekker seg stort sett bare dyktige akvarister heldigvis, og nybegynnere som gjerne vil lære...

Frossenfôr er flott til coryer det Nina3, bare varier det litt
Neimen, har du sett; Nero passer egg gitt. Tror jeg venter litt med vannbyttet...
Superhulk!!!! :(
Nå er jeg tilnærmet utrøstelig her! Fant Bruno Banani død, og er så redd for at det er noe jeg har gjordt...

Bibbi? Helt klart en hunn, om hanner da ikke har en svært tydelig hvit tupp under. Hun er ihvertfall underlegen Mona...

Honningguramihannen? Han har bygd skumrede, og er litt hissig...

Gjorde jeg noe galt ved vannbyttet i går? Jeg har vært veldig dårlig de siste dagene, og knapt tittet i karene...

Må bare gråte litt til...
Auda, Sissi, så leit med Bruno Banani! Skjønner godt at du må gråte en skvett.
Det er vel ikke rett dag å stille deg et kampfiskspørsmål... men jeg tar sjansen likevel.

I mitt 19L lille kar har vi så veldig lyst til å ha en kampfisk. Jeg vet jo de bør ha mye større kar, men hvor forkastelig er det, med ellers utmerkede forhold? Jeg tenker glasslokk, blåfilter (lite strøm), og fine vannverdier? Og kanskje noen timer damebesøk som han kan gjøre seg til for innimellom? Han vil da ha 19L med planter helt for seg selv, kontra å dele på et større kar med flere beboere.

Jeg er så redd for å la en eventuell fisk få et dårlig hjem. Jeg får så lyst til å forsvare med meg at den i såfall vil få det bedre med et slikt hjem hos meg, enn hos en eller annen idiot som tilbyr 2-3 liter, men det holder ikke for samvittigheten min.
Jeg sender deg varme tanker og håper du finner deg en ny kampfisk som du blir glad i.
R.I.P. Bruno. Fineste kampfisken jeg har sett tror jeg.
Plussmedlem
Huff, det var leit! Var jo ikke ventet at Bruno skulle forsvinne så fort. Han var en fantastisk vakker kampfisk, og jeg kjenner jeg blir trist selv, jeg... problemet er jo at kampfisker er så utrolig fascinerende og har en sånn personlighet at man blir glad i dem! Merker jo det med min vakre Røde Ruben, som faktisk er i en mistenkelig rolig periode...

Kondolanser oversendes.
Kampfisker har virkelig fantastiske personligheter ja, og jeg blir fort glad i dem. Har heldigvis flere flottinger, men det var noe eget ved Bruno. Han var jo så syk og radmager da jeg kjøpte ham, og jeg føler meg priviligert over å få se ham utvikle seg til den fantasisk vakre skapningen han faktisk ble...

19 liter er litt lite Nina3, men om du legger alt til rette, så kan det bli bra nok. Luftfilter, rett temperatur og masse planter. Snakker da jungel...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap