Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 139)

Inaktiv bruker
den var jo kjempeleker =
Oi, Mona! Den var lekker Og spennende adferd i tillegg.
da får du se om den ligner de du har fått i dag og hvilken det er
Hei mona
nettopp vært inne å lest enda en artikkel fra deg, hvor du forteller fra den spee begynnelse og fremover. Jeg har beundret deg lenge, men når jeg leser linje for linje og studerer bildene fra akvarommet ditt blir jeg bare stum av begeistring. Du er virkelig et forbilde ikke bare for oss som liker Corydoras, men for alle. Du skal få hele skylden for at jeg skaffet meg mine første coryer, 6 aeneus og skal jaggu få skylden for at det snart kun finnes corydoras i alle karr her. Skal hente en del corydoraser i morgen så da vil beholdningen her bestå av
15 aeneus
16 albino (paleatus)
11 trilineatus
10 paleatus
12 panda
4 schwartzi og
3 melini

Di to sistnevte viser seg ikke på disse kanter å være så lett å få tak i, men får ha litt tolmodighet enda. Det legges egg over en lav sko her, men er ikke like heldig når jeg skal ha dem over fra klekke karr til opprettkarr av en eller annen grunn. Når jeg først er på tråden her bokstavelig talt vil jeg samtidig spørre deg om en ting. Siden di to sist nevnte corytypene mine ikke er fulltallige grupper har jeg dem i et og samme karr, en 54L. Gir gjerne alle mine coryer frosne mygglarver flere ganger i uka og det forsvinner ganske fort, bortsett i fra dette "blandings karret". Er disse corryene ikke så begeistet for larvene som di andre og blir liggende lenge eller er det andre grunner? Har du evnt andre forslag til for utenom di "vanlige" tablettene for corydoras? Disse virker også noe mer sky enn di andre, men kanskje dette har noe med at di er så få? Atter en gang Mona, takk for at du deler med oss andre som gjerne vil lære mer om "akvariekongene" som coryene er for meg. Du er en stoooor inspirasjon

Mh Leif i Hvittingfoss
Oj, det var virkelig noen fete og "overmodne" albino-Coryer du hadde der, Loffa! "Sprengferdige" er kanskje det rette ordet

Tusen hjertelig takk for ros og et utrolig hyggelig innlegg. Det varmer!
Her er den største Corydoras sp. Black yngelen. Jeg skal flytte den i dag, tenkte jeg, og slippe den ut i vrimmelen i 180 literen. Det blir litt av en forskjell for den, men den spiser jo eggene jeg legger i klekketanken, så... :p C. metae har lagt flere egg idag og jeg tenkte jeg skulle samle inn noen.
Dårlige bilder i dag.

[External Image]

Og her er noen de 12 nye Coryene som ankom i går. Jeg har studert dem så godt jeg kan... og jeg er faktisk ikke 100% sikker på id. Men inntil videre får de hete Corydoras julii, selv om jeg synes de karakteristiske, sirkelrunde prikkene mangler. Jeg skal sjekke på CW om C. trilineatus kan finnes i Brasil også. Og legge ut bilder. Men jeg skal ta nye og bedre bilder først, disse var dårlige.
[External Image]

[External Image]
Fine er de uansett hva det er slags art Har faktisk lyst på triller jeg (wow, en art det ikke er vanskelig å få tak i hehe). Har så sansen for mønsteret på hodet.

Forresten... hva slags temp har du i boksene med yngelen din?

Jeg tror jeg må øke tempen i de blanke boksene fra aquaristikshop, men jeg er redd for å putte nedi en 25 watts varmekolbe i så lite vann. Paleatusene i den største har varmekolbe, men ingen av de mindre har.
Ja, de er fine, ordentlig fine, uansett hvilken art de viser seg å være Jeg stod faktisk og beundret dem i går. Det skinner i turkis på gjellelokkene og kroppen er helt sølvhvit med det sorte mønsteret. En ordentlig søt art! Mine er temmelig små enda, overraskende egentlig, for jeg har alltid hatt inntrykk av at viltfanget Cory er voksne og store (har alltid fått slike VF Corydoras før).

Jeg vet ikke temperaturen i yngel/klekketanken, den står bare på en krakk i akvarierommet. Der er temperaturen mellom 22°C og 25°C. Litt avhengig av tidspunkt på døgnet

Jeg satte ny rekord i går, før de nye C. julii'ene kom. Jeg trodde Aquamanias skulle komme sent på kvelden, fikk inntrykk av at det ville bli sent før han fikk tid å komme. Men plutselig fikk jeg melding om at han var på vei, og jeg som ikke engang hadde begynt på akvariet de skulle være i! Skal si jeg fikk opp farta. Første gang jeg har satt opp et kar på 40 minutter :p Det ble bare tull. Trerota passet ikke skikkelig nedi pga den innvendige bakgrunnen, for mange grener som stakk ut både her og der. Lysbjelken ble stående og vagle på toppen av rota som stakk over vannet, fikk ikke lagt nedpå hverken den eller lokket. Ingen varig løsning. Så selv om jeg hadde liten lyst til å skremme de nye fiskene med å romstrere oppi der i dag, så måtte jeg ta ut den hersens trerota igjen i ettermiddag og få saget vekk en tjukk gren til.
Da jeg likevel hadde den ute, sakset jeg til meg en stor mosekladd med javamose fra karet med C. metae. Fordelte dette på noen grener og bandt det fast med fiskesnøre. Så stappet jeg trerota oppi igjen, og denne gangen fikk jeg iallefall lagt den ned. Men pent ble det ikke! Den er for stor til dette karet, men jeg har ingen annen trerot liggende for tiden, må ut og skaffe nye. Så det ble denne, så får den ligge der i denne omgang, så fiskene i det minste har noe å søke skjul under.

Sånn så det ut i går da jeg ikke fikk lagt på lysbjelken engang...
(og før jeg bandt på mose)
[External Image]
De ligner veldig på de jeg har, som også er små. Fikk orden på innsuget så ikke flere ulykker skal skje.... (manglet det stykke som skal være helt på tuppen, hadde kun røret. nesten for flaut å fortelle det) Er redd ! har knapt hatt akvarie i tre uker og allerede tenker jeg på flere....
donadoni
Er redd ! har knapt hatt akvarie i tre uker og allerede tenker jeg på flere....

Akkurat som meg det Da jeg kjøpte mitt første kar på 110 liter, visste jeg nesten umiddelbart at jeg måtte ha flere. Det til tross for alle nybegynnerfeilene jeg gjorde, med å sette inn fisk for fort, nitritt-oppblomstring, daglige store vannbytter og testing av vannet de luxe... jeg ble helt oppslukt, dette var fascinerende og jeg måtte bare ha flere!
Jeg har oppdaget at mine C. metae legger flere egg pr gang enn jeg trodde:p

Jeg har aldri brydd meg om å kamme gjennom den digre mosekladden der, har bare observert at det et par ganger i uka eller noe sånt henger 3 - 4 egg på frontglasset ved den enorme mosekladden som finnes i det karet.
Men sannelig ligger det ikke en hel del klistret inni den mosen både her og der. Da jeg i dag skulle binde fast noe mose på rota til 98 literen med mine nye Corydoras julii/trilineatus, sakset jeg bare brutalt løs en stor kladd fra karet med Metae. Det er der mosen er størst og finest. Så begynte jeg å dra den fra hverandre for å fordele den på noen grener, og fant flere egg. Fire egg fant jeg og slapp i klekketanken med de to C. Black ynglene. De har nettopp fått mat som de jobber med å få i seg, så jeg håper de lar eggene være i fred.

Kanskje jeg skulle kamme skikkelig gjennom mosen hos Metae og gjøre et forsøk på å drette et passelig kull? Det er lenge siden sist med den arten De er jo så søte! Det hadde jo vært fint å ha noen yngel å pusle med mens jeg venter på at de virkelig interessante artene skal sette i gang...:p (Green Laser og C. eques f.eks.)
Jeg holder på å akklimatisere mine to små Corydoras sp. Black til livet i 180 literen. Det er lavere ph der enn de er vant til, så tilvenningen må gå sakte. Jeg har sluppet en del C. metae egg i plastkaret i kveld, i tillegg til de som er der fra før, så det var nok best å flytte den største av Black'ene. Stor nok til å spise både egg og småtroll Og da var det jo like greit å flytte den andre også. Da jeg holdt på å fange inn disse to svarte, fant jeg ut at jeg har to C. metae yngel i plastkaret. Ikke bare en, slik jeg har trodd en stund nå. Så er det snart klekkeklare egg der, pluss de nye helt nylagte eggene jeg slapp oppi i dag.

Da jeg likevel hadde dem i plastboksen (sånn til å holde poser) jeg bruker for akklimatisering, benyttet jeg sjansen til å måle dem og fotografere dem bedre.
Det viste seg at den største er hele 3 cm med halefinne, mens den minste er bare 2 cm og mye tynnere av seg. Dermed ser den så mye mindre ut "all over".
Den største har faktisk blitt så stor på en diett bestående utelukkende av avskallede, tørre artemiaegg fra pose Det funker så det griner, tydeligvis.

Søte krabater, ingen tvil om den saken!
Bildene er tatt med macrolinse på speilreflekskameraet.

Den største
[External Image]

Den store en gang til
[External Image]

Og den minste
[External Image]
Begge C. Black-ynglene overlevde flyttingen til stort akvarium De farter rundt med de store gutta i dag. Det ser nesten litt komisk ut når den minste på bare 2 cm ligger og kuler'n sammen med en diger Super-Arcuatus, som den naturligste ting i verden
Venter på å bli hentet
Tok noen bilder av de 7 C. weitzmani ungfiskene mine som skal forlate barndomshjemmet i dag. Fisket dem ut av karet og satte dem i en plast-tank så lenge mens vi venter på kjøper.

De er noe av det søteste.... Nesten litt synd å selge dem *snufs*

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ønskeliste corydoras
Har føyd til en art på min ønskeliste

C-065, svært sjelden. Hans-Georg Evers fanget denne i Brasil i 1998, skriver han: 10 beholdt han selv (og dretter på) og 10 gikk til Ian Fuller. De restrerende 10 ble preservert i påvente av vitenskaplig beskrivning og tildeling av artsnavn.

Denne får jeg vel neppe tak i, om ikke Ian Fuller tar med noen oppdrettsungfisk til Norge en gang da Ser han har notert at han har en leksgruppe av disse opprinnelige fiskene han fikk for så lenge siden.

C-065 Corydoras amapaensis
Corydoras polystictus
Corydoras nijsseni
Corydoras orcesi
Corydoras baderi (uoppnåelig tror jeg...)
Corydoras narcissus (noen få eksemplarer bare, de er så store...!)
Corydoras julii (den ekte!!)
Corydoras ourastigma
Corydoras sychri

Nå har jeg skrevet tema i tittelfeltet på dette innlegget, så er det lett for meg å scrolle nedover og finne det igjen når man klikker på "Trådalternativer" og "Vis tråden hierarkisk" (da ser man innleggstitlene listet opp nedover)
Kjempeflotte fisk, spesielt weitzmanien!! SIKLE!!!!! Skulle hatt flere kar! Hvor mye tar du for weitzmaniene??
Jeg vil helst ikke diskutere det i denne tråden, det skal ikke utvikles til noe
kjøp & salg her (det er ikke lov heller). Du kan se på annonsen under Rubrikk og spørre der

Ellers er jeg enig i at det er en utrolig fin art! Jeg har den som en av mine store favoritter, derfor skrev jeg en helt egen artikkel om akkurat denne arten også. Pluss det faktum at jeg hadde en stor serie med så knakandes bra bilder av leken deres akkurat da, at jeg måtte finne på noe kreativt å bruke disse bildene til! Så da ble C. weitzmani-artikkelen født

Det er en stadig voksende populasjon av dem i 98 literen der jeg har mine 15 voksne også, det dukker stadig opp nye yngel. Fascinerende nok øker andelen yngel som overlever på egenhånd der hvis jeg passer på å forsyne akvariet med stadig nye eikeløv, når de gamle løvene vitrer bort. Jeg er ganske sikker på at eikeløvet ikke bare gir en god forsyning med microorganismer som lever på det biologiske materialet løvet er, men også utmerkede skjulesteder for de minste ynglene som klekker der.
Når Weitzmaniene går i lek, gir de meg et forvarsel ved at spesielt hannene får en kullsvart, dyp sortfarge på flekkene sine. "Til daglig" er de mer gråsvarte i flekkene, men ved opptrapping til lek, mørkner de veldig. Og de er aldri så vakre som akkurat da, helt nydelige!

Ok Har ikke lest den artikkelen men det MÅ jeg gjøre!! Har ikke tid nå for musikken starter snart=D Skal se der!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap