- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 139)
Tropheus Bilder (side 139)
2neliseNår det gjelder lyset i troffekarene, hvor lenge har dere lyset på? På malawi karet så slår jeg det av noen timer midt på dagen og har ikke vært "plaget" med alger. I troffekaret har jeg lyset på hele dagen, dvs. fra ca 06.30 til ca 23.00. Jeg har vært litt usikker på om de blir stresset av å ha lyset av midt på dagen? Jeg ser nå at noen av steinene begynner å bli litt brunaktig i fargen og det er også en del alger på frontglasset. Dette tar jeg enkelt med filtervatt, men hva med bakgrunnen? Kanskje det er lurt å ha lyset av noen timer i troffekaret også? Hva mener / gjør dere?
Tropheuser har veldig godt av å spise alger, derfor mener jeg vi burde gjøre det vi kan for å gi dem dette. Jeg har lyset på rundt 12 timer, og fjerner kun alger fra glasset. Har også mest mulig steinflater på bunnsubstratet.
Jeg knuser også litt mat ved hver foring, da jeg har en teori på at dette frammer algeveksten..
Tror det ikke lys har en stor innvirkning på tropheus. Jeg hører flere slosskamper etter lyset er slått av enn når det er på. Det smeller ganske godt i armaturet til tider Verre var det med petrochromis moshiene jeg hadde.. Der var det noen hanner opp mot 25-30 cm.. Da dundra det i hele leiligheten!
Postet 23.01.09 kl 14:40
disse er slik hele tiden, du ser de øverste bilden er 2 hanner som er leksklare og de er ill rød mens de andre er som den nederste. hann fisk de to øverste.
til og med hanner som er langt nede på listen holder den nederste fargen.
vi har lys på fra kl 15 til 23.00 og blått monlight lys noen timer etter og før hovedlyset slår seg på.
men vi har ekstreme lyskilder i karene våre
530 literen
2 ganger 150w metal halogen HQI til saltvann samt 2 ganger 34w t5 rør, 3 ganger led monlight lystid 15.00 til 23.00 monligt 2 timer før 2 timer etter
720 til livuaen
2 ganger 250w HQI saltvannbelysning blått og rosa skjør i lyset 20000k
lystid 15.00 til 23.oo
630 literen
5 ganger 58watt t8rør med groluks 18000k rødt skjær i lyset
13.00 til 23.00
420 literen
20w t8 med blått lys
38w t5 rødt skjær ganger 2
13.00 til 23.00
eneste vi skraper er frontglasse med magnet ellers får troffene gresse alt som er i karet, vi lar det bare gro til men de rensker alt så det er aldri mere en litt farge på glassene. bak. røde alger blir grønne alger tar bare litt tid. vi kjører på med lys i ny oppsatt kar til vi før masse alger på steiner og glass så setter vi lystide så vi holder det vedlike så troffen mye og beite på, de gjør det hele tiden. men i stuen brukte vi og ta sidene også men bakveggen fikk bare gro seg til. vi rører rundt i sand og alt så er sjelden vi trenger og gjøre inngrep pga alger.
til og med hanner som er langt nede på listen holder den nederste fargen.
vi har lys på fra kl 15 til 23.00 og blått monlight lys noen timer etter og før hovedlyset slår seg på.
men vi har ekstreme lyskilder i karene våre
530 literen
2 ganger 150w metal halogen HQI til saltvann samt 2 ganger 34w t5 rør, 3 ganger led monlight lystid 15.00 til 23.00 monligt 2 timer før 2 timer etter
720 til livuaen
2 ganger 250w HQI saltvannbelysning blått og rosa skjør i lyset 20000k
lystid 15.00 til 23.oo
630 literen
5 ganger 58watt t8rør med groluks 18000k rødt skjær i lyset
13.00 til 23.00
420 literen
20w t8 med blått lys
38w t5 rødt skjær ganger 2
13.00 til 23.00
eneste vi skraper er frontglasse med magnet ellers får troffene gresse alt som er i karet, vi lar det bare gro til men de rensker alt så det er aldri mere en litt farge på glassene. bak. røde alger blir grønne alger tar bare litt tid. vi kjører på med lys i ny oppsatt kar til vi før masse alger på steiner og glass så setter vi lystide så vi holder det vedlike så troffen mye og beite på, de gjør det hele tiden. men i stuen brukte vi og ta sidene også men bakveggen fikk bare gro seg til. vi rører rundt i sand og alt så er sjelden vi trenger og gjøre inngrep pga alger.
Postet 23.01.09 kl 14:44
Jeg har timer som jeg kan bruke.
Jeg står opp kl. 06.30 om hverdagene og slår da på lyset i karet. Jeg drar på jobb litt over 08.30. og er hjemme ved 14.00 tiden. (jobber halv stilling). Bør lyset kanskje være av i disse timene?
Ja jeg vet at de har godt av alger og jeg ser jo at de beiter alger. Er bare litt redd for at karet, minus frontglasset skal bli grønt, hehe
Jeg står opp kl. 06.30 om hverdagene og slår da på lyset i karet. Jeg drar på jobb litt over 08.30. og er hjemme ved 14.00 tiden. (jobber halv stilling). Bør lyset kanskje være av i disse timene?
Ja jeg vet at de har godt av alger og jeg ser jo at de beiter alger. Er bare litt redd for at karet, minus frontglasset skal bli grønt, hehe
Postet 23.01.09 kl 14:47
2neliseJeg har timer som jeg kan bruke. Jeg står opp kl. 06.30 om hverdagene og slår da på lyset i karet. Jeg drar på jobb litt over 08.30. og er hjemme ved 14.00 tiden. (jobber halv stilling). Bør lyset kanskje være av i disse timene? Ja jeg vet at de har godt av alger og jeg ser jo at de beiter alger. Er bare litt redd for at karet, minus frontglasset skal bli grønt, hehe
Når lyset står på tror jeg er smak og behag.
Men hadde jeg vært deg så hadde jeg satt timeren til å koble inn etter at du kommer fra jobb kl. 14 sånn at du får se fiskene til du legger deg.
Postet 23.01.09 kl 14:52
Alle tropheuser foruten duboisi og muligens annectens skifter farge etter humør. Jeg syns det blir "verre" desto lenger sør i sjøen fiskene er fanget. Sp. ikola variantene (jeg mener bulu pt tilhører denne arten) er mindre sensitive, mens moorii og sp. red er de "verste"..
Jeg syns fiskene farger ut best med høyest mulig ph, opp mot 9.
Jeg syns fiskene farger ut best med høyest mulig ph, opp mot 9.
Postet 23.01.09 kl 14:53
Postet 23.01.09 kl 14:56
Endret: 23.01.09 kl 14:59
Postet 23.01.09 kl 14:56
Postet 23.01.09 kl 14:57
Evolutiondisse er slik hele tiden, du ser de øverste bilden er 2 hanner som er leksklare og de er ill rød mens de andre er som den nederste. hann fisk de to øverste.
Da er nok dine faktisk mer rød enn mine, selv om mine heter Bright Red. De skifter farge fra knallrød slik som dine og til nesten orange og da har de et snev av "grønnskjær" i seg. Imponerende hvordan de kan skifte farge på sekundet da.
Postet 23.01.09 kl 15:00
av en eller anna merkelig grunn så blir lunangwaen ikke stripet hjemme til oss. de holder rødfargen, til saffen og de var de litt mere stripete. ja detter er alfa hannfisken. men 4 dager etter vannbytte mister hann litt farge, de kreve vannytte min hver 4 dag for og holde fargen.
moliroene de skifter hele hele hele tiden og der skvettne som få.
lunangwaen holder fargen så lenge vannet er 100%
moliroene de skifter fra sekund til sekund og etter hva som, skjer rundt i rommet. de er de mest hissige på maten.
livuaen de holder fargen uansett selv om de går med egg, de gjemmer seg heller ikke som mange andre fisker, de får sterkere farger når de har egg.
moliroene de skifter hele hele hele tiden og der skvettne som få.
lunangwaen holder fargen så lenge vannet er 100%
moliroene de skifter fra sekund til sekund og etter hva som, skjer rundt i rommet. de er de mest hissige på maten.
livuaen de holder fargen uansett selv om de går med egg, de gjemmer seg heller ikke som mange andre fisker, de får sterkere farger når de har egg.
Postet 23.01.09 kl 15:03
Postet 23.01.09 kl 15:03
Postet 23.01.09 kl 15:04
de har litt blåfarge i de men er liksom blanke, nå ska de sies att dette er bilde tatt i lek så det lyger litt men de ser slik ut i action.
livuaen er fantastisk fin,
legg merke til den sorte stripen som går rundt hvert skjell på kroppen. hvert skjell har en nyanse rød som blir kraftiger jo lenger bak du kommer. og midt på fisken ser dere en lyseblå liten stripe går langsmed. dette gjør fisken etter min menig til en av de fineste red varianten jeg noen gang har sett. ikke sjokkerende rød men rett og slett så gjenomført fine farger og sammensetting,
livuaen er fantastisk fin,
legg merke til den sorte stripen som går rundt hvert skjell på kroppen. hvert skjell har en nyanse rød som blir kraftiger jo lenger bak du kommer. og midt på fisken ser dere en lyseblå liten stripe går langsmed. dette gjør fisken etter min menig til en av de fineste red varianten jeg noen gang har sett. ikke sjokkerende rød men rett og slett så gjenomført fine farger og sammensetting,
Postet 23.01.09 kl 15:09
Postet 23.01.09 kl 15:09
Ja veldig fin.
Jeg skal prøve å få tatt noen skikkelige bilder av mine også, da jeg tok bilder så var de så nye i karet at det var umulig + at jeg har et drittkamera som er alt for sein ifht de kjappe troffene. Men jeg skal prøve senere eller i løpet av helga. De er jo fine mine også, det frustrerer meg at kameraet ikke klarer å fange opp detaljene ordentlig.
Jeg skal prøve å få tatt noen skikkelige bilder av mine også, da jeg tok bilder så var de så nye i karet at det var umulig + at jeg har et drittkamera som er alt for sein ifht de kjappe troffene. Men jeg skal prøve senere eller i løpet av helga. De er jo fine mine også, det frustrerer meg at kameraet ikke klarer å fange opp detaljene ordentlig.
Postet 23.01.09 kl 15:14
Jeg velger fortsatt å tro at hvis jeg hadde hatt en lysere bakgrunn og hvitere sand så hadde mine virket mer rød. Men det er jo veldig lite jeg kan gjøre med det nå. Bakgrunnen er silikonert fast, og sanda er biltemasand, den er mer beachlook.
Forresten, er det noen av dere som har sandsnegler i troffekarene? Det har nemlig jeg, de var der lenge før troffene kom i karet. Men troffene spiser jo ikke på de uansett og som regel så er de under sanda og roter. Noen erfaringer med dette?
Forresten, er det noen av dere som har sandsnegler i troffekarene? Det har nemlig jeg, de var der lenge før troffene kom i karet. Men troffene spiser jo ikke på de uansett og som regel så er de under sanda og roter. Noen erfaringer med dette?
Postet 23.01.09 kl 15:33
Postet 23.01.09 kl 15:48
etter mine erfaringer så har lyset 70% å si for hvordan dine fisker viser farger,
har du mørke sand får de mørke farger har du lys sand får de lysefarger.
vi har funnet ut at mørk bakgrunn og lys sand gir beste kombinasjon i rødfargen og lyset betyr kjempe masse. rett type lys med rett type fargespekter.
har du t5 eller t8?
har du mørke sand får de mørke farger har du lys sand får de lysefarger.
vi har funnet ut at mørk bakgrunn og lys sand gir beste kombinasjon i rødfargen og lyset betyr kjempe masse. rett type lys med rett type fargespekter.
har du t5 eller t8?
Postet 23.01.09 kl 15:51
Er kjempe fornøyde og stolte av moliroene våre ja badat, og de blir godt tatt vare på. og mye skal til før de selges , og det blir vel det alle siste for og si det på den måten.
for og spenne litt fot på evouliton her da hehe så er det ikke hannes luangware ENDA iallefall da selv og de har flyttet. hmm angrer nesten litt no når jeg ser igjen bilde av dem da. for de er flotte. hvar litt mere striper på dem her ja men de var også knallrøde som på bilde. skftet ofte farge/mistet rød fargen men kom igjen med vann bytte så til de grader og. Og de samme gjelder jo for molio yngelen daSOM ER TIL SALGS OG OM NOEN SKULLE FALLE FOR FRISTELSEN
Badat ja har lest at frontosaer skal ha litt dempet belysning da de lever noe dypere i vannet hvor det ikke er så mye lys som lenger oppe.
FLotte fisker rogerDe må jeg si Nesten like fine som våres .... meget pene
for og spenne litt fot på evouliton her da hehe så er det ikke hannes luangware ENDA iallefall da selv og de har flyttet. hmm angrer nesten litt no når jeg ser igjen bilde av dem da. for de er flotte. hvar litt mere striper på dem her ja men de var også knallrøde som på bilde. skftet ofte farge/mistet rød fargen men kom igjen med vann bytte så til de grader og. Og de samme gjelder jo for molio yngelen daSOM ER TIL SALGS OG OM NOEN SKULLE FALLE FOR FRISTELSEN
Badat ja har lest at frontosaer skal ha litt dempet belysning da de lever noe dypere i vannet hvor det ikke er så mye lys som lenger oppe.
FLotte fisker rogerDe må jeg si Nesten like fine som våres .... meget pene
Postet 23.01.09 kl 17:05
Endret: 23.01.09 kl 17:09
Postet 23.01.09 kl 17:25