- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Elins lille hjørne (side 139)
Elins lille hjørne (side 139)
Postet 22.09.09 kl 22:10
Du kan jo eventuelt ta latmannsvarianten, om du har et egnet akvarium så får du nok sikkert flere som vokser opp i et eget akvarium enn sammen med andre vil jeg tro. Har også skjønt at adolfoiene er litt kresne i matfatet men det kan jo være at de også skjønner at de skal spise mikrorm? Er i hvert fall litt enklere og styre med det enn artemia klekking.
Postet 23.09.09 kl 12:39
Jeg har ikke hatt noen kjempeuttelling på latmannsvarianten så langt. Av 6 weitzmaniegg, lever det ingen yngel. Og det til tross for at weitzmani er helt kurant å fôre opp. Jeg har nok ikke helt draget på latmannsvarianten
Eggene hadde forresten klekket i dag når jeg kom hjem fra jobb, så jeg ble jo uansett for sen :p Men - det kommer flere
Eggene hadde forresten klekket i dag når jeg kom hjem fra jobb, så jeg ble jo uansett for sen :p Men - det kommer flere
Postet 23.09.09 kl 19:54
På fredag var jeg hos Aquamanias og skaffet meg ny fisk. Og ja - det føltes utrolig rart - men for første gang dro jeg derfra uten corydoras i posen! Det høres jo helt snålt ut, men det er sant hehe.
Jeg skaffet meg faktisk to andre arter jeg har hatt lyst på: C. strigata og N. eques.
Faktastisk fine og flotte fisk, og jeg er SÅ fornøyd! Det er faktisk ganske trivelig å ha litt liv i de øvre vannlagene i et par akvarier også, og det fikk jeg nå.
10 eques og 15 strigata ble med meg hjem. Jeg har tatt noen bilder av nykomlingene, men skrekk og gru. Kameraet gikk strømtomt midt i fotograferingen, og jeg finner ikke igjen laderen! Har lett over alt i helga, men jeg finner den ikke. Skjønner ingen verdens ting, den ligger jo alltid her ved PCen. Så nå blir det ingen bilder før laderen har dukket opp igjen
Så forresten et egg hos mine oiapoquensis i går kveld. Så bare et eneste egg - og det hadde en tydelig hvit prikk dessverre. Men da er jeg håpefull om at kanskje de legger (befruktede) egg snart også. Det hadde vært knallmoro!
Jeg skaffet meg faktisk to andre arter jeg har hatt lyst på: C. strigata og N. eques.
Faktastisk fine og flotte fisk, og jeg er SÅ fornøyd! Det er faktisk ganske trivelig å ha litt liv i de øvre vannlagene i et par akvarier også, og det fikk jeg nå.
10 eques og 15 strigata ble med meg hjem. Jeg har tatt noen bilder av nykomlingene, men skrekk og gru. Kameraet gikk strømtomt midt i fotograferingen, og jeg finner ikke igjen laderen! Har lett over alt i helga, men jeg finner den ikke. Skjønner ingen verdens ting, den ligger jo alltid her ved PCen. Så nå blir det ingen bilder før laderen har dukket opp igjen
Så forresten et egg hos mine oiapoquensis i går kveld. Så bare et eneste egg - og det hadde en tydelig hvit prikk dessverre. Men da er jeg håpefull om at kanskje de legger (befruktede) egg snart også. Det hadde vært knallmoro!
Postet 27.09.09 kl 18:48
ElinHSå forresten et egg hos mine oiapoquensis i går kveld. Så bare et eneste egg - og det hadde en tydelig hvit prikk dessverre. Men da er jeg håpefull om at kanskje de legger (befruktede) egg snart også. Det hadde vært knallmoro!
Hoho! Allerede nå kan jeg oppdatere det avsnittet der Byttet vann der nå, og så flere egg. Dessverre var det bare et som så bra ut, men det betyr i hvert fall at både hanner og hunner er med på leken, og da er det håp om å få små oioier her snart. Jippi! Viltfanget fisk nr. 2 er i gang, det er moro
Adolfoiene har lagt noen egg igjen. Vurderer å plukke de ut. Det som stanser meg er at jeg ikke har noe godt opplegg for isbokser og plastkar her nå. Soverommet er uaktuelt, med bobling og brusing, og da har jeg egenetlig ikke noe annet valg enn å ta i bruk spisestuebordet. Ikke akkurat noen kjempeløsning vil jeg påstå. Jeg skal tenke litt på det.
Jeg har ikke funnet noen løsning på de hobby artemiaklekker saken. Ingen flasker jeg har prøvd passer, så det spørs om jeg ikke må innfinne meg med de gamle klekkeriene mine.
Postet 27.09.09 kl 20:20
Jeg lurer veldig på dette med luftpumper til yngel om man skal bruke BB metoden, bråker det alltid veldig eller er det helt greit om man feks har dem i et eget rom hvor man kan lukke døren? Er veldig fristet til og ta latmannsvarianten av oppdrett, men siden man gjerne får så lite utelling av den så spørs det nok om jeg ikke skulle prøvd og gjøre det litt "ordentlig" i starten om jeg nå fikk noen av coryene til og yngle hehe.
Postet 28.09.09 kl 14:40
Postet 28.09.09 kl 14:57
Postet 29.09.09 kl 13:07
ModestyJeg lurer veldig på dette med luftpumper til yngel om man skal bruke BB metoden, bråker det alltid veldig eller er det helt greit om man feks har dem i et eget rom hvor man kan lukke døren?
En del luftpumper durer en del, men lyden er jo ikke så hysterisk at du hører den gjennom en lukket dør og med TVen på. Det er egentlig vanskelig å svare på, fordi folk har så forskjellig toleransegrense for støy. Noen vil ikke ha en eneste lyd i huset, mens andre tolererer mye lyd.
Jeg har funnet ut at eheim sine luftpumper er stillegående. Jeg har faktisk hatt disse gående på soverommet! De andre luftpumpene jeg har prøvd synes jeg durer for mye. Som du skjønner - jeg tør egentlig ikke gi noe sikkert svar. Men legger du i de ekstra kronene det kreves, får du en bra, og stillegående luftpumpe om du kjøper eheim
Inger AnneHvis det er merket Hobby artemiaklekker, så bruker jeg dem på glassflasker (0,33 l). Det passer perfekt.
*smask* du er en engel, Inger Anne! Første flasken med nydelig glassflaskecola ble fortært i går kveld, flaske nummer to knertes i kveld hehe. Jeg har aldri tenkt på disse flaskene en gang, men det er jo helt riktig - korken passer perfekt! regner med at de ikke er for små til artemiaklekking siden du bruker de
mona oHei Elin Hvordan går det, har du funnet kabelen til kameraet ditt? :) Går det bra med øksefiskene? Fascinerende fisk, har alltid likt dem, spesielt den marmorerte.
Hei Mona! Neeeei, jeg har ikke funnet den hersens laderen enda. Hele familien har lett, og vi finner ingenting. Vi fant imidlertid en nesten identisk lader som ingen forstår hva er til, men den passer ikke mitt kamera. Jeg skjønner ikke hvor det har blitt av den laderen Får jo helt abstinenser, jeg som har ny fisk å vise frem bilde av og alt! Utrolig irriterende.
Det går veldig bra med nykomlingene De ser friske og fine ut. Eques er en del mindre enn de jeg så hos deg, men det er vel kun snakk om tid og god mat. Holder på åsjekke ut hva de liker av tørr mat, og hittil er det - ikke uventet - knust discusgranulat som er best mottatt. Skal jeg begynne med artemiaklekkingen igjen regner jeg med at de blir lykkelige, da blir det vel noen rester på dem.
De marmorerte er kjempefine! Egentlig trodde jeg ikke at de skulle være så fine som på bilder, med så tydelige striper. Men det er de! Skikkelige tøffe med brystfinnene som ser mer ut som vinger, der de cruiser rundt i overflaten. Det er nå litt moro med et par kar med liv i de øvre vannlagene også, og jentene er veldig fascinert av disse, samt equesene. De tror at fiskene er i ferd med å dø, siden de står så skrått og "rart" i vannet hehe
Postet 29.09.09 kl 16:34
Tips til fôr (sånn hverdagskost) til Eques'ene og øksefiskene, som begge liker å spise fôr som flyter i vannflaten: dryss ut avskallede, frysetørkede [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1810&HKatID=]artemiaegg[/URL]! Kjempeenkelt, og utrolig godt næringsinnhold i disse, like bra som de levende nyklekte artemiaene, og mine N. eques hogger innpå av det og har gjort det fra dag èn. Jeg gir dem det nesten hver dag.
Tror kanskje øksefiskene også vil snuse seg frem til at dette er akseptabelt fôr, og spesielt bra er det jo at det holder seg flytende så lenge siden øksefiskene helst spiser fra overflaten.
Tror kanskje øksefiskene også vil snuse seg frem til at dette er akseptabelt fôr, og spesielt bra er det jo at det holder seg flytende så lenge siden øksefiskene helst spiser fra overflaten.
Postet 29.09.09 kl 16:46
Endret: 29.09.09 kl 16:47
Selvfølgelig! At jeg ikke tenkte på avskallede artemiaegg. Ja, jeg vil tro at øksefiskene klarer å snuse seg frem til de, nesa deres er jo klistret til vannspeilet stort sett hele tiden Takk for tipset!
De stimer godt også, forresten. Trodde det skulle se overfylt ut jeg (puttet både øksefiskene og equesene i samme kar nå, hvert fall til jeg ser at det går bra i forhold til sykdom), men de oppholder seg bare på ene halvdelen, tett stimende i flokk hit og dit. Ser ganske sosialt og koselig ut, egentlig hehe.
De stimer godt også, forresten. Trodde det skulle se overfylt ut jeg (puttet både øksefiskene og equesene i samme kar nå, hvert fall til jeg ser at det går bra i forhold til sykdom), men de oppholder seg bare på ene halvdelen, tett stimende i flokk hit og dit. Ser ganske sosialt og koselig ut, egentlig hehe.
Postet 29.09.09 kl 17:31
Hadde jeg hatt et kamera med lader nå... Men - det har jeg ikke. Operasjon LEK (=Lete Etter Kameraladeren) starter i morgen tidlig. Den MÅ jo være her et sted. Mannen min er nok litt vel overivrig når han først sorterer og kaster ting, men SÅ overivrig at han kaster en diger lader tror jeg ikke han er :p
I dag har jeg vært på biltur i regnet. Turen gikk til Mona for å plukke opp 10 nydelige C. sp. "black". Nå har jeg endelig en skikkelig gruppe! De er sluppet ut og utforsker ditt nye hjem nå. Jeg synes denne coryen er så pen! Den ser faktisk ut som fløyel - som om den er så myk og god å ta på. Jeg skal ikke prøve altså :p
Samtidig har siste rest av atropersonatus ungfisk forlatt hjemmet sitt. Litt vemodig egentlig. Og siden jeg ikke har plukket egg på lange tider, har jeg nå bare et kull med ungfisk gående her; Aspidorasene. Må nok snart ta meg i nakken og plukke noen egg så jeg snart får småttiser i hus igjen. Må bare finne en god løsning på å ha små plastkar stående rundt omkring, for per i dag er eneste alternativ å ha de på spisestuebordet, og det er ikke særlig populært.
I dag har jeg vært på biltur i regnet. Turen gikk til Mona for å plukke opp 10 nydelige C. sp. "black". Nå har jeg endelig en skikkelig gruppe! De er sluppet ut og utforsker ditt nye hjem nå. Jeg synes denne coryen er så pen! Den ser faktisk ut som fløyel - som om den er så myk og god å ta på. Jeg skal ikke prøve altså :p
Samtidig har siste rest av atropersonatus ungfisk forlatt hjemmet sitt. Litt vemodig egentlig. Og siden jeg ikke har plukket egg på lange tider, har jeg nå bare et kull med ungfisk gående her; Aspidorasene. Må nok snart ta meg i nakken og plukke noen egg så jeg snart får småttiser i hus igjen. Må bare finne en god løsning på å ha små plastkar stående rundt omkring, for per i dag er eneste alternativ å ha de på spisestuebordet, og det er ikke særlig populært.
Postet 03.10.09 kl 21:02
ElinHSamtidig har siste rest av atropersonatus ungfisk forlatt hjemmet sitt. Litt vemodig egentlig. Og siden jeg ikke har plukket egg på lange tider, har jeg nå bare et kull med ungfisk gående her; Aspidorasene. Må nok snart ta meg i nakken og plukke noen egg så jeg snart får småttiser i hus igjen. Må bare finne en god løsning på å ha små plastkar stående rundt omkring, for per i dag er eneste alternativ å ha de på spisestuebordet, og det er ikke særlig populært.
Ja, kom igjen - plukk egg!
C. atropersonatusene fra deg til Donald, som bor på hotell hos meg til de hentes, har det helt fint. De kasta seg inn i stimen med de grønne og sammen så suser de avgårde - bokstavelig talt. Makan til stiming nå da!? De er jo helt bananas, nå etter at Atro'ene kom i karet Hvis èn fisk svømmer mot høyre, så styrter resten av banden etter, både grønne og hvite, hehe
Postet 03.10.09 kl 22:03
Postet 03.10.09 kl 22:13
Du er en engel, Mona, som tar vare på gullungene mens de venter på å flytte til Donald
Så moro at gjengen stimer nå, da! Spørs om de rett og slett syntes det var litt morsomt med nytt besøk, hehe.
Nå er 110-literen de har gått i helt tom. Jeg burde egentlig tømme den helt og få ut den for&%"!/& rådasanda. 0,8 - 1,2 er rett og slett for grov for bartene deres. Det er bare så sykt tiltak å tømme hele karet. Men nå har jeg jo en gylden sjanse når det er helt tomt uansett. Så skal jeg fylle det opp med biltemasand, også kan jo aspidorasene få nyte av et større hjem en stund.
Forresten... etter besøket hos Mona i dag, og denne gang med et litt mer analytisk blikk på karene hennes (og ikke bare nyte) ser jeg hva som er problemet med mine. Røttene er for store! Så nå skal de ut, en etter en, og få hilse på verktøyet kalt "sag". Mange av de strekker seg hele lengden på karet, og virker veldig dominante. Jeg har jo små kar, og da skal det ikke stort til før det ser voldsomt ut. Får ta det litt etter hvert, siden det er en del jobb, og det å røske ut hele rota ikke akkurat er favorittsporten min :p
Fikk forresten blyxa japonica av Mona i dag! Vakker plante som jeg håper inderlig vil trives her hos meg
Så moro at gjengen stimer nå, da! Spørs om de rett og slett syntes det var litt morsomt med nytt besøk, hehe.
Nå er 110-literen de har gått i helt tom. Jeg burde egentlig tømme den helt og få ut den for&%"!/& rådasanda. 0,8 - 1,2 er rett og slett for grov for bartene deres. Det er bare så sykt tiltak å tømme hele karet. Men nå har jeg jo en gylden sjanse når det er helt tomt uansett. Så skal jeg fylle det opp med biltemasand, også kan jo aspidorasene få nyte av et større hjem en stund.
Forresten... etter besøket hos Mona i dag, og denne gang med et litt mer analytisk blikk på karene hennes (og ikke bare nyte) ser jeg hva som er problemet med mine. Røttene er for store! Så nå skal de ut, en etter en, og få hilse på verktøyet kalt "sag". Mange av de strekker seg hele lengden på karet, og virker veldig dominante. Jeg har jo små kar, og da skal det ikke stort til før det ser voldsomt ut. Får ta det litt etter hvert, siden det er en del jobb, og det å røske ut hele rota ikke akkurat er favorittsporten min :p
Fikk forresten blyxa japonica av Mona i dag! Vakker plante som jeg håper inderlig vil trives her hos meg
Postet 03.10.09 kl 22:19
Postet 03.10.09 kl 23:14
Postet 04.10.09 kl 09:46
Ann-Kristin: Åh! Det hadde de sikkert elsket! Håper det er slike uten vinger, for bananfluer i fri dressur er helt vanvittig irriterende (hadde slike små fluer i huset for en stund siden når de plutselig kom seg inn i kulturen jeg har med mikroorm og formerte seg der. Fysj!).
Hvor har du sett de til salgs? Prøvde et kjapt søk i rubrikk, men fikk ingen treff
Hvor har du sett de til salgs? Prøvde et kjapt søk i rubrikk, men fikk ingen treff
Postet 04.10.09 kl 09:52
Postet 04.10.09 kl 09:55
Takk for tipset! Har sendt han en PM så får vi se om jeg snart skal slå meg opp på bananflue-oppdrett. Jeg kan faktisk ikke tenke meg et bedre fôr til mine kjøre øksefisk. Dette er jo nøyaktig slikt de spiser i naturen. Og mine er jo viltfanget også, så det vil jo være en kjempebonus. Litt småekkelt, men når jeg allerede har mikroorm, hvorfor ikke fluer også :p
Postet 04.10.09 kl 10:05