Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 139)

Prøvde å ta et bilde som viser det nederste 98 liters karet i reolen, der C121 gjengen til Inger Anne bor nå. Men jeg har visst fiklet med innstillinger og greier på kameraet, for ingen av bildene ble noe bra. De fikk et rart grønnskjær alle sammen (tok noen av fiskene også). Hm, jeg har visst mistet helt teken på dette med bilder, må øve meg litt igjen.

Det ble gjort et større vannbytte i akvariet der i går, med vann med noe lavere ph enn de hadde fra før, og i dag er det mye aktivitet blant hannene. De vil gjerne ha med seg damene, men det ser ikke ut som damene helt er med på det. Finnes det noe mer avvisende enn en Corydoras-hunn som sta og urørlig ligger med bartene vendt inn i et hjørne i akvariet, sånn at ingen hanner kommer til ?

[External Image]
Jøje meg, ikke særlig samarbeidsvillige til å vise seg disse. Men godt å se at det ikke bare er jeg som har slike coryer som kan finne på å gjemme seg. Og jeg synes det er vannskelig å fange dem for å ta gode bilder jeg. Så bildet ble bra selv om de gjemte seg litt
Lekkert Mona! Fargestikket er nok hvitbalansen, et tips er å sette samme Kelvin som du har på lysrøret. På min Canon vrir jeg programvalghjulet til ett av de manuelle programmene, og på hvitbalanse i menyen står det en K helt til høyre. Greit når alle kar har samme fargetemperatur - så lenge jeg husker å stille tilbake
Ja, fiskene mine er ikke akkurat kjent for å være linselus. Men jeg tror faktisk at jeg ser 2, kanskje 3 av dem på bildet. *Vinker til sine kjære".
Plussmedlem
Jeg kan se 3-4 fisk hvis jeg regner med speilbilde i glasset! Flott kar. Ser at de små bunnplantene fra meg har spredd seg en del, også? Fin plante, det, egentlig, som sprer seg fort når den trives I et av karene her har den tatt helt av.

Mine C121 fôres ganske godt om dagen så de blir store, sterke, og etterhvert fulle av egg

Anders K
Flott kar. Ser at de små bunnplantene fra meg har spredd seg en del, også? Fin plante, det, egentlig, som sprer seg fort når den trives :)

Takk for komplimentet, men jeg føler at det er et ganske standard kar innredningsmessig Har liksom ikke "orken" til å sette i gang noe veldig med aquascaping eller sånt noe. Så lenge fiskene trives, så...

Takk for planten ja, den har spredd seg en del allerede her Må vel holde den litt under kontroll, for sånne bunnplanter som det er vel strengt tatt litt i veien for Corydorasene, hvis det blir for tett av dem (plantene altså) på bunnen. Men det er en veldig pen plante.

Glad for å se at i dag har C121 gruppen jeg låner av Inger Anne bestemt seg for å gjøre alvor av flørtingen og all den opphissede svømmingen i det siste, og gått i full lek De begynte rett etter at jeg slo på lyset, som ikke var før kl halv ett i dag. Dette er andre gangen de leker siden jeg fikk dem i hus

Dette var skikkelig godt å se, for jeg avhenger jo av at de trives her hos meg og fortsetter å leke jevnlig Hele poenget med å "lease" gruppen er jo å produsere flere av dem, hehe
De første eggene de la ble hvite som kritt, så det var ikke gode egg. Jeg tror ikke disse er det riktig ennå heller, det er muligens en annen hunn, det vet jeg ikke. Hunnene får vel ikke levedyktige egg før de har kvittet seg med alt det gamle og "produsert opp"/utviklet helt nye og ferske egg i buken. Det er fristende og begynne å pelle egg nå, men jeg er ganske sikker på at de ikke vil vise seg å være gode ennå...det er litt tidlig etter det lange oppholdet. Så jeg venter vel litt til. Hvis jeg klarer da...

Et problem er forresten at det ikke har vært mulig å få tak i sortvannsekstrakt lenger. Aqua Medic hadde en som het "Amazon", men den finner jeg ikke noe sted lenger, selv ikke hos Aquaristikshop i Tyskland. Prøvde å bestille en annen type sortvannekstrakt fra nettet, en nederlandsk (!) nettbutikk, men de tok bare penger fra kortet og ikke noe mer... har enda ikke fått noe, 1½ mnd er gått. Jeg har klaget, men heller ikke fått respons på det. Til slutt opprettet jeg en disputt på PayPal, og da ble det litt fart i sakene. Nettbutikken reagerte endelig og kansellerte ordren min, igår, men da jeg sjekket PayPal kontoen og kredittkortet mitt i dag er ikke pengene registrert tilbakeført ennå i allefall.... så disputten står ennå åpen, inntil jeg får dem tilbake! Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før det evt vil bli reg. tilbakeført beløp? Det var ikke store beløpet, men søren heller.... jeg gidder ikke GI vekk penger til nettbutikker heller!
Nettbutikken het forresten Aquatotaal (ja, med to a'er) og så veldig grei ut, derfor bestemte jeg meg for å prøve den. Men det viste seg å være dumt. Jeg fikk ikke engang en epost-bekreftelse på bestillingen min, etter at ordren var lagt inn i nettbutikken! Da følte jeg med en gang at "her er det noe rart"... så jeg ble ikke overrasket da ukene gikk og ingen varer dukket opp!
Nåja, tilbake til C121 eggene i dag...!

Jeg har ikke torv liggende heller lenger, så jeg får ikke laget min egen "suppe" til klekkevann. Disse C121 eggene har jeg aldri greid å klekke i vanlig vann, de må ha veldig surt vann og helst sortvannsekstrakt i.
Må derfor prøve og se om kun ph-senking går bra å klekke dem i, altså kun veldig surt vann. Husker ikke om jeg har prøvd kun det tidligere. Har alltid tømt oppi en dæsj sortvannsekstrakt, da det har funket så bra, så har ikke eksperimentert så voldsomt mye utenom, bare noen få ganger.

Fikk knepet et par bilder under leken i dag

Flørt
[External Image]

T-posisjonen
[External Image]
Er det ett must å ha sortvannsekstrakt.? Eller brukes det for å få igang lek?
Har kjøpt inn eikebark ekstrakt til den nye reolen kommer, men har aldri hørt om sortvannsekstrakt.
Jeg bruker det bare til klekking av egg hos enkelte Corydoras-arter. Så nei, det er ikke et must. Ikke alle arters egg trenger det, men C121 har vist seg å være litt "sære" og vanskelige å få til å klekke uten sortvannsekstrakt. Min erfaring altså. MED sortvannsekstrakt i klekke-vannet har det gått bra

Sortvannsekstraktet er altså ikke i akvariet, men i tanken der jeg har samlet eggene jeg har plukket til klekking.
Jeg brukte Aqua Medic Amazon sortvanns-ekstrakt tidligere. Fant denne linken til en britisk nettbutikk akkurat nå, kanskje jeg kan kjøpe derfra Må sjekke om de sender til Norge først...

REDIGERT; de sender ikke til Norge
"We ship goods throughout the England, Wales, Scotland and Northern Ireland. We do not ship goods outside of these areas however"
Ahh ok, da har ikke jeg brukt for det til Coryene som evt flytter dit.

Har du sjekka ebay og amazon.com?
Så fint
det var kjempe fint.
mye finere en mitt akvarium på 55l der er det bare noen neontetra og ansistrus
Så fint
det var kjempe fint.
mye finere en mitt akvarium på 55l der er det bare noen neontetra og ansistrus
Cathy
Ahh ok, da har ikke jeg brukt for det til Coryene som evt flytter dit. Har du sjekka ebay og amazon.com?

Ja, jeg har bladd gjennom sinnsykt med antall sider uten å finne noe - men jeg har ikke bladd gjennom ALLE da :p Det er for mange. Problemet er at "amazon" tydeligvis gir uant med treff utenom det konkrete produktet jeg er på jakt etter også. I google får jeg treff på ALLE Aqua Medic produktene som finnes på nettstedet Amazon.... For ordet "Amazon" er jo i dette tilfellet både et enormt stort nettsted OG et akvarieprodukt... som Amazon.com har inne!

Men jeg fortsetter å lete. Fant et par andre britiske nettbutikker som har oppført produktet i nettbutikken sin, men når jeg legger det i varekurven, får jeg opp at det "ikke er på lager". Da lurer jeg litt på om grunnen til at det ikke finnes på lager, er at produktet er opphørt, eller om de bare ikke har det inne for øyeblikket. Grunnen til at jeg lurer på det, er jo fordi produktet har forsvunnet fra gamle kjente nettbutikker som har hatt det inne i årevis tidligere. Men altså ikke nå lenger.... Så de stedene jeg finner det nå som oppført, har kanskje ikke oppdatert nettbutikkene sine bare og fått fjernet produktet derfra, så det ser tilsynelatende ut som de har det?

Fant et par nettbutikker som hadde produktet i nettbutikken, men hvor det sto "No longer available". Det gir jo grunn til å tro at produktet rett og slett er opphørt. Ikke så vanskelig å tro heller, for det er vel ikke akkurat stor etterspørsel etter et såpass sært eller spesielt produkt
Oskar Kvalsvik Kjær
det var kjempe fint. mye finere en mitt akvarium på 55l der er det bare noen neontetra og ansistrus

Takk for det, Oskar. Du blir nok flinkere etterhvert, du også!
Leken til C121 gruppen i går resulterte i hvite egg, som jeg trodde. Jeg kunne bare finne to egg (det er tett med veldig buskete planter i karet...)da jeg sjekket i dag, og begge to hadde en stor kritthvit prikk i seg, som er i ferd med å bre seg til hele egget. Dårlige egg altså. Eller feil ph....:-/ Som nevnt bruker jeg å senke ph ganske mye i klekkevannet til disse, eller evt bruke sortvannsekstrakt, for å få dem til å klekke.
Ph i akvariet deres er på 6.8, og jeg skal prøve å senke den gradvis for hvert vannbytte. Helt ned til 6.0 om mulig... da kan det hende egg klekker der de henger i akvariet. Eller kanskje grunnen til at jeg ikke ser mer enn et par egg, er at de voksne snuser dem opp og spiser dem fortløpende....? :p Det har jeg ikke sett tegn til, men det kan jo veldig godt hende de gjør. It's not unheard of!

Det ser ut som det er lek og egglegging i dag også (yippi), hannene peiser rundt og flørter intenst med hunnene. Jeg kan se to nye, ferske egg i en plante rett ved frontglasset... kanskje plukke? Veldig gledelig å se at de virker å være "i gang!" her hos meg Det var nettopp det jeg håpet på da jeg kom med forslaget mitt til Inger Anne om å få låne de

REDIGERT:
Måtte plukke litt Jeg vet ikke om dette er "nylagde" egg eller egg fra en hunn som har flere år gamle og dårlige egg i seg, men jeg har nå plukket ca et dusin egg fra Inger Annes C121 gruppe i dag. Jeg ser at minst ett egg sannsynligvis er dårlig (hvit prikk), men jeg tok det med alikevel
Har mikset litt med ph i klekke-tanken (2 liters plast-kar) og ph er nå på 6.0. Så får vi se om det er tilstrekkelig senkning, eller om jeg må gå ennå lavere...

Jeg forstyrret fiskene i eggleggingen da jeg begynte å samle inn, så nå har jeg stoppet å lete etter flere for å se om fiskene fortsetter lek og egglegging, eller om jeg forstyrret for mye...
Flinke, flinke fiskene mine! Jeg er stolt av dem!
Det er ikke gått fullt et døgn ennå siden jeg plukket C121 eggene i går, men jeg klarte ikke vente lenger og tok med meg klekkebeholderen bort til skrivebordslampa for å sjekke. Jeg fant et enkelt muggent egg. Det sugde jeg raskt ut med pipette og kastet. Av de øvrige eggene ser noen ut til å stå i faresonen, men faktisk er det flere som så gyldne og fine ut også! Yippi! Krysser fingrene for at dette går riktig vei.
Hvis jeg ikke husker feil, plukket jeg ca 13-14 egg, og minus det i dag som ble muggent, så er det vel 12-13 egg igjen. Ca et dusin altså.

Inger Anne, dette kan være din nye flokk!
(her skulle det stått et bilde av en samling med små egg, hehe)
Akvariene mine har vært i drift i to måneder nå, og på typisk oppstartsvis, så er det en del alger i et par av dem. Særlig det midterste (der C. adolfoi går)

Jeg byttet vann på alle tre akvariene i går, og i den forbindelse slamsugde jeg trerota hos C. adolfoi-gruppen, siden den har en rar form for BGA eller noe. Det løsnet greit og jeg fikk bort en del. I forbindelse med mine "herjinger" i karet, skremte jeg frem den lille yngelen som jeg nevnte forleden dag Det var fint å se den igjen, har ikke sett den på et par dager og jeg begynte å bli bekymret

Jeg herjet en del med plantene også, og dro løs trådalger fra dem. Ikke den sleipe og "blaute" typen trådalge, men en "tørr" type som minner om ull Uansett; det ble mye styring i karet og litt slam og rusk og rask dalte ned fra planter og landet på bunnen og på trerota. Yngelen ble så opptatt av dette (tydeligvis mye snacks og mikro-organismer i det) for han (?) moppet ivrig rundt på rota selv om jeg holdt på der. Den ville tydeligvis ikke gå glipp av de godsakene jeg rotet frem for alt i verden!

Det var litt fart på den, og jeg prøvde å få tatt et bilde av den siden den var så mye fremme. Men alt rusket i vannet som jeg hadde rota frem og som svevde rundt der, gjorde at kameraet gikk helt bananas når det prøvde å fokusere. Alle støvkornene var i veien. Det ble derfor bare et svært uskarpt og dårlig bilde av småen, men jeg tar det med likevel

PS! Det ser litt dårlig ut for enda et par til av C121 eggene jeg har til klekking...

Mitt første yngel i 2013!

[External Image]
Det er flørt på gang igjen i C121-gruppen fra Inger Anne Knep en hunn og en hann svermende rundt i dag og tok bilde av det. Det er en stund siden og de svermer ennå, ingen skikkelig action ...ennå, i dag.

Par som svermer rundt. Hunn til venstre, hann til høyre.
[External Image]

En hunn i farten, suser opp og ned langs glasset. Legg merke til bartens vinkel, smatter på frontglasset
[External Image]

Og her en C. adolfoi, knipset uten blitz. Ble litt dårlig bilde, men han var så fin der han lå stille et øyeblikk, og jeg rakk ikke omjustere på kameraet
[External Image]
Et par gode nyheter og en dårlig nyhet.

En kontroll av C121-eggene i dag, avslører mugg på mugg Jeg mistenkte det, men det var likevel synd å oppdage.
Det verste er at eggene SER ut til å ha vært befruktet, men likevel mugner de etterhvert som dagen går. Nå ligger de fleste eggene i en stor muggball, hvirvlet sammen av luftboblene og hektet fast i hverandre av muggens tråder. Det ser altså ikke ut til å bli noe levedyktig yngel utav denne omgangen med egg, dessverre. Å ha ph 6 hjalp ikke. Klekketemperaturen har ligget på 22°C om natten og opptil 25°C om dagen, litt varierende romtemperatur her da det ikke er egen varmeovn i rommet.

Den ene gode nyheten er at jeg sannsynligvis vil få en ny sjanse (om ikke flere) til å klekke egg fra C121, da jeg så de lekte og la egg i går også. Akkurat i går fikk jeg ikke plukket noen, og i dag kan jeg ikke se dem lenger. Spist?
Det er en enkelt plante som står høvelig til i høyre hjørne helt fremme ved frontglasset, og den har vist seg populær å plassere eggene i for fiskene. Derfor lar jeg den stå, selv om den egentlig ikke passer inn der visuelt etter min smak Men i dag var den tom for egg, selv om jeg altså så egg i den i går. Jeg så også selve leken, og at hunnen svømte rundt med egg. Men det var så sent og jeg var trøtt, så jeg orket ikke begynne letearbeidet etter egg å samle på den tiden på døgnet.
Jeg undersøkte favorittplanten i dag og sjekket også de eikebladene jeg har lagt nedi karet, men fant bare et egg under eikeløvet og ingen i planten. Eikeløvet ble lagt nedi nettopp med tanke på å lokke dem til å legge egg på undersiden av eikeløvet, som C121 har vist seg å like tidligere. Den gamle vf gruppen min pleide å legge alle eggene under eikeløv på bunnen, dersom de fikk den valgmuligheten.

Den andre gode nyheten er liten, men god Det viser seg nemlig at jeg HAR en flaske sortvannsekstrakt likevel! 473 ml står det på den, og det holder i årevis Det er en ny type sortvannsekstrakt som jeg ikke har hatt før;
Kent Pro Marine Black Water Expert.
Fant den blant akvariestæsjet mitt i går. Den hadde jeg jo helt glemt at jeg kjøpte samtidig med de to flaskene med flytende plantegjødning fra samme merke! Kjøpte det fra USA mens jeg ventet på innkjøring av akvariene mine. Jeg har altså ikke prøvd denne konkrete typen før, men satser friskt på at det er samme sak som tidligere merker.

Dette øker forhåpentligvis sjansene mine til å få til en vellykket klekking av neste batch med C121 egg! Jeg ser det er litt aktivitet i karet i dag, men vet ikke om det blir noen faktisk lek i dag også - de lekte jo i går. Vet ikke hvor mange hunner jeg har i gruppen (Inger Annes altså).
Hos C. adolfoi gjengen i akvariet over, altså midterste kar, henger det flere egg rundtomkring, pent og pyntelig på glasset
Det øverste karet, som inneholder gruppen med C121 som jeg kjøpte av Sølvi, er de eneste som så langt ikke har vist seg å ville leke. De holder igjen. Men jeg vet jo at de kan leke, de gjorde jo det hos Sølvi før de reiste derfra. Men jeg er ikke utålmodig, de får bare ta den tiden de trenger Det er jo flere ganske unge i gruppen også, så når alle blir kjønnsmodne etterhvert, så kanskje det blir mer fart i sakene.
Gruppen til Sølvi er også de som er mest sky, men jeg satte ned et par planter til i karet deres nylig (sverdplanter) og da plutselig ble de mye bedre og begynte å vise seg mer. De likte å få litt mere planter i karet, helt klart (fra før av var det kun planter i venstre del av karet, og de nye plantene ble satt ned på høyre side). Innredning, eller forandring i innredningen, kan åpenbart forandre en gruppes skyhet helt plutselig. Det var altså mine egne C121.

En fin ting med C121 gruppen til Inger Anne i nederste karet (som er vf) er at de er mye fremme og viser seg, svømmer rundt og er synlige og aktive hele tiden Det liker jeg veldig godt. De virker ikke å være sky og redde

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap