Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 14)

Men nydelige reker uansett Har du tenkt å drive minioppdrett på dem? Tenker på meg selv og at jeg ønsker meg sånne etterhvert...
Corydoras adolfoi - Lek og egglegging i bilder :-)
I kveld tok jeg noen bilder av Corydoras adolfoi-gruppen min når de holdt på med lek og egglegging.

Denne gruppen fungerer som et urverk!
Jeg kan nesten stille ph-pennen etter dem I går kveld tenkte jeg at "Hmm, nå er det gått litt for mange dager siden de la egg... noe er ikke helt som det skal være. Tipper ph har sunket". Så jeg sjekket med ph-pennen og det stemte, den var sunket til 6.0. De leker ved ph mellom 6.5 og 6.9, kanskje 7.0. Så jeg justerte opp ph'en til det de pleier å like, dvs 6.7.
Så dermed var leken i gang i gjen i dag

Leken innledes med en del opphisset og veldig rask, ivrig svømming opp og ned i akvariet. De mindre hannene fotfølger sin utvalgte hunn, og prøver "å overtale" henne. De rører henne i blant på hodet og på siden med bartene sine, og prøver så fort de får sjansen å komme seg foran henne og legge kroppssiden sin inntil nesen hennes. Han tilbyr henne sin befruktningsassistanse

Etter litt overtalelse går hun med på det, og faller til ro så hannen kan plassere seg i riktig posisjon foran henne. Dette kalles T-posisjonen, pga hannen ligger på tvers overfor hunnen så de danner en "T".
Hun setter snuten inntil stedet han slipper ut spermiene, så svelger hun det og presser det ned igjennom kanalene i kroppen, og befruktningen skjer når spermiene kommer ut igjen bak sammen med egget.

Der har hunnens bukfinner dannet en sammenfoldet pung som hun holder tett sammen. Egget havner i denne sammenfoldede pungen, hvor hun holder det godt fast.
Så svømmer hun avgårde for å finne et egnet sted å plassere egget.

Noen arter har mange egg i "pungen" om gangen, noen har to eller tre, og andre legger bare ett og ett egg. Corydoras adolfoi legger stort sett ett egg om gangen, en sjelden gang to. På et par av disse bildene ser man at hunnen faktisk har to egg i "pungen". Det er kun en av mine hunner som gjør dette, de to andre legger kun ett egg av gangen.

BILDENE:

Hannen har akkurat kommet seg foran hunnen, han er helt hypnotisert i blikket. Hunnen stopper, og signaliserer dermed at hun er klar og med på leken.
[External Image]

Hannen legger seg over på siden, så hunnens snute kan komme til og hente spermiene han slipper ut. Hun legger munnen helt inntil.
[External Image]

Hunnen blir liggende stiv som en pinne i noen sekunder, men det kan se ut som hun skjelver litt, nesten er svak vibrering. Så plutselig kan man se at egget slippes i "pungen" mellom bukfinnene. Da stopper skjelvingen, og kort etterpå setter hun avgårde.
[External Image]

Jakten på det perfekte stedet å legge egget er i gang. Hun raser rundt, snuser og smaker på de underligste plasser. Noen ganger kan hun lete i et halvt minutt før hun finner et sted hun mener er passe, andre ganger i tjue minutter. Under planteblad, i javamosen, på varmekolben, på front- eller bakglasset i akvariet... de legger dem gjerne litt overalt.
[External Image]

Hannen akter ikke å slippe henne av syne et sekund, for da risikerer han at en annen hann kommer og snapper henne opp! Derfor "limer" han seg til hunnen og følger tett etter henne på rundturen i akvariet mens hun leter etter et sted for eggene sine. Dermed er han også klar på sekundet, for så fort hun har lagt fra seg egget er hun klar for neste runde.
[External Image]

Hunnen undersøker javamosen først. Dette er yndlingsstedet å legge eggene. Kan godt hende hun velger dette til slutt, men hun suser likevel videre og leter mer. Hun legger ikke fra seg et eneste egg på første og beste sted, alle muligheter må undersøkes!
Hannen er rett bak henne i bakgrunnen.
[External Image]

[External Image]

Her er det sideglasset som undersøkes av hunnen. Hunnen til venstre, den litt mindre hannen til høyre (hannene er mindre og slankere enn hunnene hos Corydoraser)
[External Image]

Flink jente! Denne hunnen har 2 egg i pungen!
[External Image]

Litt av kveldens produksjon
[External Image]

Stiiiiiilig! Og kjempegod beskrivelse av prosessen, Mona! Og deilig info å få for en fersk coryeier (Sa Inger Anne, og løp bort til coryakvariet med lommelykt for å se om hun kan se forskjell på kjønnene). Det er masse "snacks" å lese i denne tråden
Røde krystallreker
Dyrehagen
Men nydelige reker uansett :-) Har du tenkt å drive minioppdrett på dem? Tenker på meg selv og at jeg ønsker meg sånne etterhvert...

Jeg håper de formerer seg etterhvert, ja
Kirsebærrekene driver jo formeringsproduksjon helt for egen maskin, uten at man gjør noe spesielt. Håper disse gjør det samme etterhvert
Det hadde vært moro med en hel bande slike. De er flinke algespisere, og siden Corydoras ikke spiser dem så kan jeg egentlig ha dem i andre kar også (så lenge ikke filteret sluker dem da...)
Skal ha deg i bakhodet om det dukker opp avkom av dem etterhvert. Men jeg tør ikke si noe om når det evt kunne bli. Med Kirsebærrekene tok det noen mnd fra jeg fikk dem til de første ungene dukket opp.

Kjempe flotte C-121!
Tror du det blir noe yngel etterhvert med disse???

Hun setter snuten inntil stedet han slipper ut spermiene, så svelger hun det og presser det ned igjennom kanalene i kroppen, og befruktningen skjer når spermiene kommer ut igjen bak sammen med egget.

Det er vell ikke alle som er enig i at det foregår på denne måten.
forgotten
[i][b]Det er vell ikke alle som er enig i at det foregår på denne måten.[/b][/i]

Mona

Jeg har lest at ingen egentlig kan være 100 % sikre, fordi det ikke er bevist.
Jeg har lest noen teorier,men de fleste tror det er slik jeg beskriver.
Og JEG er 100% sikker på at det skjer på den måten, og vil fortsette å tro det til noen har presentert en annen beskrivelse og fakta med bevis.

Hvis andre akvarister har noen annen teori, så må de gjerne komme med den....
Har du en, siden du skriver dette?

Når det er sagt, så er jeg bekjent med at noen tror at hann-Coryene slipper det bare ut i vannet.
Det høres mildt sagt fjernt ut og fullstendig galt. Hele prosessen med hann og hunn i T-posisjon ville da vært totalt poengløs og ikke ha noen som helst hensikt.
Så den teorien tror jeg ikke noe på.

Majoriteten av Corydoras-fans og eksperter er nok enige i at Corydorasenes befruktning skjer på det viset jeg har beskrevet tidligere i tråden.
(PS! Jeg har hørt at Ian Fuller har en egen, personlig teori, men som sagt..... hvordan han har greid å tenke ut noe sånt,skjønner jeg ikke, for den teorien virker som den er tatt rett ut av lufta. Han har ingen beviser eller holdepunkter for at hans egen teori stemmer. Bare noe han tror).

Teorier som ikke har noenting med leken og T-posisjonsritualet å gjøre avfeier jeg. Coryene gjør ikke ting under leken som ikke har noen hensikt. Og T-posisjonen er såpass spesiell, at den ville ha vært totalt meningsløs og uten noen hensikt om det ikke skjedde da.
Og har man sittet med nesa inntil glasset og betraktet det hele når Coryene gjør det, så ser man at det skjer da. (Hun sluker noe, kinnene beveger seg, det ser nesten ut som hun tygger litt)

Dyrehagen
Men nydelige reker uansett :-) Har du tenkt å drive minioppdrett på dem? Tenker på meg selv og at jeg ønsker meg sånne etterhvert...

Jeg håper de vil formere seg etterhvert, ja, men det er vel egentlig ikke noe man kan styre
Kirsebærrekene mine begynte bare av seg selv, og det gjør vel sikkert disse også etterhvert. De får bare godt stell og mat, så ordner det seg nok.
Ulogisk.
mona o

Jeg tror jeg så dette i går natt på TV1000 hjelper deg, men da gjaldt det ikke fisk.

Denne teorien virker ikke logisk, Mona.

Grunnen til at jeg mener det er at det i så fall burde vært bevist for lenge siden.
Det ville vært en smal sak å dissekere en hun etter en synlig "T"-lek, og se om hun har spermier i seg.
Dette ville selvfølgelig medføre døden for hunnen, men det tror jeg "forskere" hadde tatt lett på.

For meg virker det mer logisk at det bare dreier seg om stimulering.

P.S. Jeg forkaster på ingen måte teorien, men finner det altså svært ulogisk at den i så fall ikke er bevist.
Hei Donald
Tusenvis og atter tusenvis av akvarister mener at det foregår slik - og etter å ha studert Coryene utallige ganger under lek, så er jeg helt og holdent overbevist om at det faktisk er slik det foregår.

I naturen kaster ikke levende vesener bort tid og energi på noe som er bortkastet. At hunnen i det hele tatt skulle ha nærkontakt med hannen er komplett unødvendig om dette ikke var for at det er det punktet det foregår på.

Forspillet som du nevner, skjer i forkant. Det er når hannen forfølger hunnen og berører henne gjentatte ganger med bartene sine, inntil hun stopper og han kan få levert fra seg spermiene sine Etter dette korte berøringsøyeblikket, er de ikke i kontakt med hverandre igjen før neste egg skal legges.

Donald
P.S. Jeg forkaster på ingen måte teorien, men finner det altså svært ulogisk at den i så fall ikke er bevist.

Hm.... nå er det jo engang slik at svært, svært få ting innen fiskers formeringsmetoder er bevist. Altså vitenskaplig. Kjenner du til noen arter der de har vitenskaplig bevist noe som helst???

Vi tror jo på at befruktningen av eggene skjer når f.eks. kampfisk "omfavner" hverandre og hunnen gyter eggene samtidig som hannen er krøllet rundt henne.
Det er ingen som har påstått at befruktningen der skjer etterpå, eller at hannen bare slipper spermiene løs i vannet vilkårlig. Ikke sant?
Men likevel, det er ingen som vitenskaplig har bevist at det er da befruktningen skjer hos kampfisk, men alle vet det likevel.

Så hvorfor er det så vanskelig å tro at det samme gjelder for Corydoras? At befruktningen skjer når to fisk er i nær kontakt med hverandre?
DET har jeg vanskelig for å begripe at folk ikke ser logikken i....

Hos ciklider skjer også befruktningen ved at hannen er kloss opptil eggene. Han befrukter dem ved å gå helt nedtil og stryke seg over gruppen med egg.

Jeg finner det komplett ulogisk og helt på jordet at Corydoras skulle slippe spermiene løs i vannet fra langt hold. Da skal jeg love deg at vi hadde fått vanvittig med kryssninger av arter!! For bare tenk på det.... alle de som har flere arter Corydoras i samme kar! To arter yngler. Og avkommet blir den arten som har ynglet, ingen blanding av spermier. Det MÅTTE ha skjedd om spermiene fikk flyte fritt i vannmassen!

Det er da veldokumentert hvordan flere arter driver befruktning.
Kan nevne laks, og stimfisker som driver massebefruktning.

Poenget mitt var at dersom teorien stemmer, så er det jo verdens enkleste sak å bevise.
Meget rart at ikke Ian Fuller, David Sands og andre eksperter har undersøkt dette.

Hvilken teori har Ian Fuller?
Han tror at eggenes klebrighet har noe med saken å gjøre
At spermiene, som han mener slippes i vannet på noe vis, skulle finne veien forbi og klebe seg fast til det "sticky" egget....
(som om ikke eggenes plassering av hunnene forklarte årsaken til at de er klebrige...??)

Jeg satt og hørte på foredraget hans, og jeg ble målløs av forbløffelse da han sa han trodde det var slik det foregikk.
Han sa at han trodde det, vel og merke, det er på ingen måte bevist.

Har all mulig respekt for flere tiårs erfaring med Corydoras, men akkurat på det punktet er jeg ikke bare dypt uenig,
men også hellig overbevist om at han tror feil
Ja, dette er vel som å banne i kjerka, tenker jeg. Men det får så være. Han er jo bare et menneske han også, og alle kan ta feil.
Det har jo skjedd før i verdenshistorien, og på alle områder, at såkalte eksperter har tatt litt feil

PS!
Jeg mente ikke laks. Det er en matnyttig fisk som vi mennesker vil være tjent med å forske på.
Jeg snakker om rene akvariefisk, "pyntefisk". At det er gjort forbløffende lite forskning på det, er jo ikke så rart.
Det er ikke så voldsomme summer å tjene på å finne ut akkurat hvordan Corydoras befrukter eggene sine, ikke sant?
Du har en jobb å gjøre med å bevise teorien

Så kan Ian Fuller bare gå og legge egg, ehh seg!
Apistogramma macmasteri bilder
Jeg har 3 Apistogramma-arter også
Dette er de jeg har:
Apistogramma trifasciata
Apistogramma panduro
og
Apistogramma macmasteri

Det er den sistnevnte som det vises bilder av her.
Jeg har et par av dem, og dette er hannen. Han er en flott fyr

PS! Disse er tatt med Canon EOS 350D kameraet

[External Image]

[External Image]

[External Image]
...og jeg sier dere, jeg er mye mer enn bare et vakkert ansikt!
*gliz*

Hilsen Corydoras cf.semiaquilus

[External Image]
Sitat mona.o.
"Jeg finner det komplett ulogisk og helt på jordet at Corydoras skulle slippe spermiene løs i vannet fra langt hold. Da skal jeg love deg at vi hadde fått vanvittig med kryssninger av arter!! For bare tenk på det.... alle de som har flere arter Corydoras i samme kar! To arter yngler. Og avkommet blir den arten som har ynglet, ingen blanding av spermier. Det MÅTTE ha skjedd om spermiene fikk flyte fritt i vannmassen!"

Jeg er ingen ekspert på fiskers sex-liv, men selv om spermien slippes "løs" vil den bare kunne befrukte eggene til egen art. Det er jo gjerne slik naturen er inrettet. De fleste arter dyr, fugler og fisk her jo forskjellige gener og arveanlegg og en mix av dette vil ikke kunne forekomme.
Gry
Jeg er ingen ekspert på fiskers sex-liv, men selv om spermien slippes "løs" vil den bare kunne befrukte eggene til egen art. Det er jo gjerne slik naturen er inrettet. De fleste arter dyr, fugler og fisk her jo forskjellige gener og arveanlegg og en mix av dette vil ikke kunne forekomme.

Det er feil. De ulike Corydoras kan krysse seg med hverandre, og det finnes flere eksempler på hybrider i boken "Aqualog All Corydoras".
Så en Corydoras panda kan krysse seg med en Corydoras axelrodi for eksempel.

Det var nettopp derfor jeg skrev det jeg gjorde. De kan krysses, egentlig så lett som bare det.
Derfor burde det være tusentalls hybrider rundt omkring, dersom befruktningen foregikk på det viset.

Corydoras-artene er så nært beslektet, at kryssning er fullt mulig ja. Det er samme familie.

mona o
[QUOTE=Gry] Jeg er ingen ekspert på fiskers sex-liv, men selv om spermien slippes "løs" vil den bare kunne befrukte eggene til egen art. Det er jo gjerne slik naturen er inrettet. De fleste arter dyr, fugler og fisk her jo forskjellige gener og arveanlegg og en mix av dette vil ikke kunne forekomme.

Det er feil. De ulike Corydoras kan krysse seg med hverandre, og det finnes flere eksempler på hybrider i boken "Aqualog All Corydoras".
Så en Corydoras panda kan krysse seg med en Corydoras axelrodi for eksempel.

Det var nettopp derfor jeg skrev det jeg gjorde. De kan krysses, egentlig så lett som bare det.
Derfor burde det være tusentalls hybrider rundt omkring, dersom befruktningen foregikk på det viset.

Corydoras-artene er så nært beslektet, at kryssning er fullt mulig ja. Det er samme familie.

Da beklager jeg feilen.
Corydoras metae har lekt og lagt egg for første gang! :-)
Da har Corydoras metae-gruppen lekt og lagt egg for første gang her ! Jippi!

Det er mulig de ikke er ferdige for kvelden enda, men...eh...de hadde en merkelig måte å gjøre det på Laaange pauser mellom hvert egg, og i det hele tatt en veldig avslappet holdning til det hele. Ikke den frenetiske energien jeg ser hos f.eks. C. panda og C. adolfoi når de kommer i gang .

Det ble et sparsommelig utbytte med hensyn til antall egg, jeg så kun 6 egg bli lagt. Det ene slapp hunnen rett ned i sanden, og jeg fant det ikke igjen. Men 5 stk plukket jeg ut av planter og fra glasset, og la dem i en klekkebeholder.

Vi får se om de kanskje har flere på lur, men det er ikke godt å si. Når de tar så lange pauser gidder jeg ikke sitte pal ved akvariet og plukke ut et etter et egg...

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap