- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Nytt akvarierom i Skien ! (side 14)
Nytt akvarierom i Skien ! (side 14)
Postet 03.11.08 kl 18:41
ElinHNå er vel de plantene spredd slik at de nå vokser vilt i sør-amerika et sted (er i hvert fall slik jeg har skjønt det). Kan vel i ytterste konsekvens sammenliknes med kaninene i Australia :p Ellers er det vel opp til hver enkelt hvor strengt man opprettholder dette med biotop. Noen går "all the way", andre blander alt mulig og synes det er fint. At en må ta praktiske hensyn i et så spesielt (og flott!) kar gjør da ingenting :)
Greit nok at plantene vokser vilt i Sør-Amerika et sted etter innførsel, men det er fortsatt IKKE Sør-Amerikanske planter!!
For meg er det helt greit at folk bruker andre slags planter i biotop kara sine, jeg har heller aldri sagt noe annet. Men mitt utgangspunkt var jo det, at jeg lurte på åssen planter han hadde i stor-karret. Derfor stussa jeg litt når jeg så at det var planter fra andre kontinenter der, og jeg har fått svar på hvorfor det er det og det er greit nok for meg.
Men nå over til noe helt annet. Er det noen som vet hvilken Echinodorus art/arter som hører hjemme i en diskusbiotop?
Postet 03.11.08 kl 19:11
Storkaret begynner å få flere innbyggere nå. I dag ble det satt inn 3 stk skytterfisk. Kun 3 stk blir prøvd nå ettersom de har rykte på seg for å hoppe, så vi får se om de blir værende eller ender opp som tørrfisk før jeg setter inn flere.
Har nå bestilt en del VF Heckel. Disse er ikke så store ennå, men hvis disse er bra og vokser seg opp til 14+ skal de få flytte inn i storkaret når tiden kommer.
Har nå bestilt en del VF Heckel. Disse er ikke så store ennå, men hvis disse er bra og vokser seg opp til 14+ skal de få flytte inn i storkaret når tiden kommer.
Postet 03.11.08 kl 22:56
Postet 03.11.08 kl 23:25
Postet 04.11.08 kl 18:00
Postet 04.11.08 kl 18:05
Vf discus i bøtter og spann !
Da er det også fisk på vei inn igjen.
Har den siste uka fått inn mye viltfanger discus
Heckel, både vanlig rød og blueface har jeg nå 30 eksemplarer på mellom 11 og 13 cm, samt 25 stk som er fra 8 til 10 cm
I tillegg har jeg fått inn 8 stk Brun Cameta, muligens den fineste VF brune som finnes synes nå jeg da....
Tar ikke bilder av disse nå ettersom dette er VF og kan lett bli skremt av blitzen
Fisken går nå i karantene med forebyggende behandling, men de som kom for 1 uke siden spiser godt allerede, så dette ser bra ut.
Har den siste uka fått inn mye viltfanger discus
Heckel, både vanlig rød og blueface har jeg nå 30 eksemplarer på mellom 11 og 13 cm, samt 25 stk som er fra 8 til 10 cm
I tillegg har jeg fått inn 8 stk Brun Cameta, muligens den fineste VF brune som finnes synes nå jeg da....
Tar ikke bilder av disse nå ettersom dette er VF og kan lett bli skremt av blitzen
Fisken går nå i karantene med forebyggende behandling, men de som kom for 1 uke siden spiser godt allerede, så dette ser bra ut.
Postet 14.11.08 kl 00:52
Postet 14.11.08 kl 16:24
Postet 29.11.08 kl 16:30
Postet 30.11.08 kl 20:29
11 stk. red spotted green ble sjøsatt i storkaret i dag
Hadde besøk av Discus Geir i dag med en ladning discus.
11 stk. Red Spotted Green ble sjøsatt i storkaret og glei rett inn i flokken med Heckel. En flott farge kombinasjon.
Fikk også 1 par med Pigeon Checkerboard som var vanvittig flotte og kraftige.
Allerede i kveld bukk og nikker de til hverandre med glimt i øynene, så det spørs vel om det blir noe kokelimonke i løpet av de nærmeste dagene....
Ta en titt på www.discusit.no. Der er det mye lækkert...
11 stk. Red Spotted Green ble sjøsatt i storkaret og glei rett inn i flokken med Heckel. En flott farge kombinasjon.
Fikk også 1 par med Pigeon Checkerboard som var vanvittig flotte og kraftige.
Allerede i kveld bukk og nikker de til hverandre med glimt i øynene, så det spørs vel om det blir noe kokelimonke i løpet av de nærmeste dagene....
Ta en titt på www.discusit.no. Der er det mye lækkert...
Postet 30.11.08 kl 20:30
Postet 01.12.08 kl 16:57
Postet 01.12.08 kl 17:00
Postet 07.12.08 kl 02:26
Ser at det har skjedd litt siden jeg var og kjøpte reol av deg( som forøvrig ble kjempe bra) Takker igjen for hjelpen.
Fatter begynte å sjonglere med tanken om et lignende akvarie prosjekt etter at vi var hos deg, men tviler på at han noen gang kommer lenger en tanken.
Ikke ofte jeg er i traktene, men håper jeg får tatt en tur og sett hvis jeg er det.
Fatter begynte å sjonglere med tanken om et lignende akvarie prosjekt etter at vi var hos deg, men tviler på at han noen gang kommer lenger en tanken.
Ikke ofte jeg er i traktene, men håper jeg får tatt en tur og sett hvis jeg er det.
Postet 07.12.08 kl 03:18
Postet 07.12.08 kl 23:43
donadoniEr ny i denne verdenen, begynte med et 260L for litt over en måned siden, og et par mindre er kommet i hus... fant denne tråden din og har lest den fra 1 til idag... må bare slutte meg til alle unisone innlegg underveis. IMPONERENDE ! Du handler vel direkte fra fabrikk etterhvert...
Handler ikke direkte med fabrikkene, men har fått meget gode avtaler via Akvariekjellern i Skien ( www.akvariekjellern.no ) Dette er i utgangspunktet norges rimligste butikk uansett, så her kan det gjøres kupp
Postet 08.12.08 kl 11:17
Hei Kyrre!
Er vel selv det man kaller en skikkelig fersking i akvarie-kunsten. Jeg har nå lest hele tråden din fra A til Å (er så og si firkanta i øynene nå, har ikke klart å løsrive meg fra skjermen) og jeg må si at jeg er UTROLIG imponert over det du har fått til!
Sitter å drømmer meg helt bort, side etter side, og synes at min lille 120l blir som et lite glass vann i forhold til alle dine liter.
Begynte bare for noen måneder siden selv, og helt siden mitt lille akvarium kom i hus har jeg daglig vært innom akvaforum for å suge til meg informasjon om alt jeg har snubblet over. Discus har blitt en av mine favoritter, og med tiden håper jeg at jeg kan nyte synet av de i min egen stue. I mellomtiden får jeg drømme meg bort på din hjemmeside og følge med på tråden din.
"monstertanken" gjør meg helt målløs (og la meg bare si, det er mye som skal til). Tanken på arbeidstimer du må ha lakt i denne, viser bare at du brenner for hobbyen din.
Trist og høre om sprengninsarbeidet som satte deg tilbake noen hakk. HELDIGVIS berget monstertanken.
Gleder meg til å følge med på hva som skjer videre, og er veldig spent på å få se nye bilder av underverket!
Stå på videre, dette er fantastisk!
Er vel selv det man kaller en skikkelig fersking i akvarie-kunsten. Jeg har nå lest hele tråden din fra A til Å (er så og si firkanta i øynene nå, har ikke klart å løsrive meg fra skjermen) og jeg må si at jeg er UTROLIG imponert over det du har fått til!
Sitter å drømmer meg helt bort, side etter side, og synes at min lille 120l blir som et lite glass vann i forhold til alle dine liter.
Begynte bare for noen måneder siden selv, og helt siden mitt lille akvarium kom i hus har jeg daglig vært innom akvaforum for å suge til meg informasjon om alt jeg har snubblet over. Discus har blitt en av mine favoritter, og med tiden håper jeg at jeg kan nyte synet av de i min egen stue. I mellomtiden får jeg drømme meg bort på din hjemmeside og følge med på tråden din.
"monstertanken" gjør meg helt målløs (og la meg bare si, det er mye som skal til). Tanken på arbeidstimer du må ha lakt i denne, viser bare at du brenner for hobbyen din.
Trist og høre om sprengninsarbeidet som satte deg tilbake noen hakk. HELDIGVIS berget monstertanken.
Gleder meg til å følge med på hva som skjer videre, og er veldig spent på å få se nye bilder av underverket!
Stå på videre, dette er fantastisk!
Postet 12.12.08 kl 11:49
Action i storkaret !
Det ser ut som både Hecklene og Red spotted Green trives.
3 par med Heckel og 2 par med Red Spotted legger egg titt og ofte. Desverre er Gibby`ene bestandig sultne, så eggene overlever ikke natta.
Morro er det uansett, så det er tydelig at discusene trives.
Noen som har gode forslag til å få fanget ut noen av parene ?
3 par med Heckel og 2 par med Red Spotted legger egg titt og ofte. Desverre er Gibby`ene bestandig sultne, så eggene overlever ikke natta.
Morro er det uansett, så det er tydelig at discusene trives.
Noen som har gode forslag til å få fanget ut noen av parene ?
Postet 23.12.08 kl 10:25
Postet 23.12.08 kl 10:38
Endret: 23.12.08 kl 10:40