* AkVafiL * (side 14)

Denne FF yngelgleden ble kortvarig.. Jeg lar alltid ynglene bo i en yngelboks den første uka etter at de er spyttet ut. I boksen er det lettere å mate dem inntil de er blitt skikkelig svømmedyktige. Kom hjem fra jobb her en dag og da ser jeg at en av C.Moorii'ene har klart og hoppe opp i yngelboksen og eti opp alle ynglene...

Vips så ble jeg 1 erfaring rikere og 25 firefish yngler fattigere..


Er litt på jakt etter SA dvergciklider om dagen også, har en 110 liter stående klar for flere SA innbyggere. Titter daglig igjennom rubrikkene her på forumet, men alle de attraktive annonsene selges alltid på andre siden av landet.. merkelig..
Jeg observerer lek på mine F2 Tramitichromis intermedius i dette øyeblikk, og disse har jeg ikke hatt yngel på før. Tar ingen sjangser, og flytter hua over i eget kar når lek er ferdig.
Av erfaring vet jeg at Tramitichromis intermedius vokser rimelig fort, så det blir gøy og fore opp ett kull av disse.
Var innom Lillestrøm akvarie i går og tittet etter apistogramma'er. Innehaver fortalte at disse kunne være litt tøffe mot amanorekene mine, så da falt valget på et par med Microgeophagus Ramirezi istedenfor. Måtte også kjøpe med et par indiske kloreker selv om de var litt bleike, for de så jo så kule ut. Hannen gikk fra å være blei til å få en fin grønnfarge på kort tid i sitt nye hjem, og det er jo bra.

Artig å prøve noe annet ved siden av malawiene mine, spesielt rekene er gøy å se på. Ungene mine synes også rekene er fine, og har døpt dem pappareke og mammareke.
En av mine delfiner døde i dag da jeg var på jobb. Er ikke sikker på årsak, men hu var ganske slitt i finnene så jeg tror hun kan ha blitt mobbet ihjel. Har observert litt krangling mellom huene i det siste så det endte desverre tragisk for denne.
Delfingruppa har bestått av en hanne og tre huer i 1.5 år og ble utvidet med to huer for 2-3mnd siden. Kranglingen mellom huene har vart i ett par uker, så dette ble en ny erfaring ift innsettelse av fisk i etablerte grupper.
T.Intermedius hua mi har tygget i 7 dager nå. Hu går i eget kar alene og står for det meste bortgjemt under noe stein. Putter oppi bittelitt flakfor nå og da for å se om hun tar, men mest for å holde sandsneglene og filterbakteriene med mat. Viktig og oppretteholde bakteriekulturen ved å fore litt innimellom slik at denne ikke reduseres for mye før yngel er frittsvømmende og hyppigere foring tar til.

Kjøpte disse foreldrenefiskene av Alex fra Larkollen, og er svært fornøyd med eksemplarene jeg fikk. Hannen av denne arten er nydelig i leksdrakt, og de vokser ganske kjapt. Han har blå/grønt hode og kroppen lyser i metallic grønn når den er i leksdrakt. Hannen er også ganske tøff, og måler seg gjerne opp mot fisk som er en del større enn selg selv. De leker åpent på sand ved stein, ikke i huler ut ifra det jeg erfarer her hos meg.
Tramitichromis Intermedius kan virke litt anonym og kjedelig som unge, men da hannen når utfargingsstadiet forandrer dette seg, og de er blitt blant mine favoritter.

Jeg mater disse med pellets type "aquatic nature excel", JBL ciklidesticks og frossen artemia.
Måtte avlive den største Firefish hua igår etter at hun hadde fått skikkelig juling i hovedkaret. Finnene henne var helt frynsete og hu la seg på rygg på bunnen. Tenkte hu kansje ville komme seg i eget kar der hun fikk fred, men etter en time der ser jeg at hun ikke vil komme seg.

Har lest tidligere at firefishene er agressive, men så langt har jeg ikke erfart dette i mitt kar. Men de siste dagene har hannen vært rimelig på hugget etter huene sine. Begynner å lure på om kansje han er grunnen til at delfinhua ble jaget ihjel også.

Ser også at Protomelashannen, Firefishhannen og Intermediushannen ofte måler seg opp mot hveandre, så det er tydelig at de nærmer seg vosken alder. Blir nok nødt til å forandre litt på oppsettet tror jeg, for det kan godt være at de krangler om det samme territorie. Nytt oppsett løser ofte slik problemer en stund. Jeg ser sjelden at de driver blant steiner og i huler, så noe stein må nok ut slik at det blir større og flere rene flater med sandbunn.
Det var da leit at du mistet fisken. Kjenner igjen problemet. De kan gå i harmoni i legere tid, men så blir noen for sjefete og hele balansen forstyrres.
Det kan gå seg til, kanskje med resultatet at en hanne eller to blir underkuet og blass i fargene. Eller noen må fjernes: Den aggressive eller den svake arten?
Ikke enkelt det der....
Håper du får det til.
Firefish hannen fikk endelig oppmersomhet etter all stressinga si, og enda en hue går og tygger i yngelkaret. Flyttet henne da de tydelig var ferdig med hverandre slik at hun ikke skulle svelge eggene grunnet stress fra jaging.
Firefish vokser også ganske raskt, så ett kull med disse sammen med intermediusene matcher godt.

Sånn er livet i naturen, og i akvariet. Noen dør, mens liv blir til.
T.Intermedius hua spyttet i går, og du verden for en sverm hu slapp. Utrolig at alle disse små får plass i munnen hennes. Hun fanger og slipper, og er tydelig en god mor. Hun får gå sammen med yngelen til hu ikke er int i dem lenger.

FF hua spytter også denne uka, så nå blir det kos med yngeloppforing igjen. Har ikke hatt yngel siden el-verket tok strømmen og all yngel daua i fjor høst så det er gøy å gjøre dette igjen. Har heller aldri hatt yngel på T.Intermedius før, så det blir jo litt ekstra spesielt.
Så bra Akvafil!
Grattis! Håper du holder oss oppdatert
Hvordan går det med sommerfuglciklidene?

Espen
Etter det jeg kan se stortrives sommerfuglene i sitt nye hjem. De er fremme ved glasset så fort jeg nærmer meg og de viser flotte farger. De har også gravd en grop i det ene hjørnet, noe som betyr at de sikkert er kjønnsmodne!?

Klorekehua skiftet skall her om dagen og det var en ny opplevelse for meg. Trodde først hu var død, men stussa litt på det ettersom kroppen var "tom". Fikk plutselig øye på henne inne i en hule, så da var det rett på nett å suge til seg mer info om disse artige skapningene.

Klorekehannen er litt av et skue når det mates. Han kommer løpende fram til matplassen og spenner ut alt av klør og bein med et tydelig varsel om at han har førsterett på godsakene.

Strippet Firefish hua i går og hu har holdt på rundt 50 yngel. Måte strippe henne da hun vist aggresjon mot T.Intermedius ynglene som går i samme kar.
Shiramor
Så bra Akvafil! Grattis! Håper du holder oss oppdatert ;-)


Skal få tatt noen bilder av yngelen, og prøve og legge ut en filmsnutt av firefish ynglene. De går forsatt med siste rest av eggsekken og blir nok mer svømmedyktig i løper av ett døgn.
Jeg så plutselig at kloreka mi satt gjemt under en rot med en halvfortært fiskekropp i klypa. Ramirezi hannen har tatt kvelden og jeg skjønner ikke hvorfor. Han var i fin form dagen før, fine farger, god matlyst og definitivt int. i ramirezihua.
Men sånn er det med disse fiskene.. Har hørt før at man kan miste disse uten å se noe konkret grunn.

Tanken på at jeg ikke fikk dem til irriterer med noe veldig og jeg gir meg ikke så lett. Kansje denne var et typisk eksempel på innavl med dårlige gener fra oppdrett!?

Aquamanias har disse viltfanget, så da blir neste skritt å kjøpe disse. Med VF eksemplarer kan jeg ihf utelukke dårlige gener.
Her er yngel av Firefish og Tramitichromis Intermedius. Intermediusene er F2 og totalt sett er det over 80 yngel i dette karet. De kommer til å vokse ut av dette karet (60l.) rimelig kjapt, så det blir en utfordring og overtale kjærringa til større kar.

Bildet er tatt med mobil og er derfor noe dårlig.

[External Image]
Det er ganske fullt oppi her nå.

<embed src="http://www.youtube.com/v/u7prLzRoc5I&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>
Begynte å lure når klorekehua plutselig lå på rygg, og innmaten i skallet var borte. Ikke viste jeg at hu skulle skifte skall sann plutselig.
Det er dette som er gøy med hold av nye arter, må sette seg inn i en hel masse får og lære dem og kjenne.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
akvafil
Jeg så plutselig at kloreka mi satt gjemt under en rot med en halvfortært fiskekropp i klypa.


Snakker om grådig åtseleter.. Ramirezihannen er snart oppspist, og det kun på ett døgn.

Ser at rekene varierer i fargestyrke fra tid til tid, dette må vel være en indikator på humør!? Kjenner ihf dette igjen fra flere malawiarter.

[External Image]

[External Image]
tøffe bilder. Synd på mr ramirez.
Kjøp deg VF ja. Skal også ha nydelige farger bare de trives.
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap