- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Smått och stort (side 14)
Smått och stort (side 14)
Postet 15.04.08 kl 20:53
Pyxichromis orthostoma largemouth Uganda
Får visa dig en bild på en intressant rovfisk från Viktoria.
Pyxichromis orthostoma largemouth
Finns i Viktoriasjön och i flodsystemet mot Kyogasjön och i Nawampasasjön
Kyogasjön och Nawampasasjön.De före kommer i litengrad i Viktoriasjön .
Pyxichromis orthostoma är en hotad art.
Honan är silvrig och hanen har lite rött på kroppen framme vid huvudet och grönaktig på bak kroppen.
De är ju en bakholdjägare som äter småfisk.Tänderna är riktade så att de kan hålla tag i bytet som de fångat .De är fredfulla mot fisk i sin egen storlek.De trivs bra i ett eget akvarium.
Man bör ha fin sand typ Rådasand eller biltemasand.Detta på grund av när de leker så kan äggen lätt skadas när honan plockar upp äggen om sanden inte är fin .
Har dessa tillsammans med Harpagochromis sp. "orange rock hunter" Gabalema islands och
Malawicikliderna: Fossorochromis rostratus ochTyrannochromis nigriventer Kirondo
När man ser bilderna förstår man varför den heter largemouth !!!
Pyxichromis orthostoma largemouth
Finns i Viktoriasjön och i flodsystemet mot Kyogasjön och i Nawampasasjön
Kyogasjön och Nawampasasjön.De före kommer i litengrad i Viktoriasjön .
Pyxichromis orthostoma är en hotad art.
Honan är silvrig och hanen har lite rött på kroppen framme vid huvudet och grönaktig på bak kroppen.
De är ju en bakholdjägare som äter småfisk.Tänderna är riktade så att de kan hålla tag i bytet som de fångat .De är fredfulla mot fisk i sin egen storlek.De trivs bra i ett eget akvarium.
Man bör ha fin sand typ Rådasand eller biltemasand.Detta på grund av när de leker så kan äggen lätt skadas när honan plockar upp äggen om sanden inte är fin .
Har dessa tillsammans med Harpagochromis sp. "orange rock hunter" Gabalema islands och
Malawicikliderna: Fossorochromis rostratus ochTyrannochromis nigriventer Kirondo
När man ser bilderna förstår man varför den heter largemouth !!!
Postet 15.04.08 kl 21:10
Endret: 15.04.08 kl 21:13
Postet 15.04.08 kl 21:18
Det är ju inte alltid att de skall vara så fina man gillar en fisk !
Utan att de har ett intressant betende är ibland lika viktigt
Mina 2 absoluta favoriter har inte så mycket färg men de har ett betende som tilltalar mig.
P.orthosoma largemouth Uganda är ju en av de då!
Får ta och lägga upp foto på min andra favorit oxå det är Lipochromis sp. "Matumbi Hunter" .
Det sista fotot är ett yngel som äter mygglarver
Utan att de har ett intressant betende är ibland lika viktigt
Mina 2 absoluta favoriter har inte så mycket färg men de har ett betende som tilltalar mig.
P.orthosoma largemouth Uganda är ju en av de då!
Får ta och lägga upp foto på min andra favorit oxå det är Lipochromis sp. "Matumbi Hunter" .
Det sista fotot är ett yngel som äter mygglarver
Postet 15.04.08 kl 21:27
Endret: 15.04.08 kl 21:29
Postet 15.04.08 kl 21:32
Postet 15.04.08 kl 21:34
Postet 15.04.08 kl 21:38
Astatoreochromis alluaudi
Fick yngel idag av mina Astatoreochromis alluaudi !
Det är inget konstigt i det men det jag tycker är lite konstigt att honan är ca 5cm och de blir ju ganska stora runt 20 cm så i förhållande till det så är 5cm ganska litet för att få yngel!
Honan fick 10 st yngel som ser friska och fina ut !
De får gå med Pyxichromis orthostoma largemouth ynglen som är jämn gamla
Lägger med ett foto på Astatoreochromis alluaudi hanen .
Det är inget konstigt i det men det jag tycker är lite konstigt att honan är ca 5cm och de blir ju ganska stora runt 20 cm så i förhållande till det så är 5cm ganska litet för att få yngel!
Honan fick 10 st yngel som ser friska och fina ut !
De får gå med Pyxichromis orthostoma largemouth ynglen som är jämn gamla
Lägger med ett foto på Astatoreochromis alluaudi hanen .
Postet 16.04.08 kl 18:02
Postet 16.04.08 kl 19:28
Postet 20.04.08 kl 17:26
Haplochromis thereuterion
Nu ser det mycket ljusare ut med att få tag på Haplochromis Thereuterion .
Albin Ekenberg som hade föredrag hos oss i Fredrikstad Akvarieklubb skall ned till Holland och hämta fisk på Universitetet i Leiden i Holland och då skulle han ta med mellan 10-15 st vuxna fiskar till mig
Var erbjuden att åka med till Holland men det kan jag tyvär inte......
Och så här ser den ut !
Du kan läsa om den här:
Albin Ekenberg som hade föredrag hos oss i Fredrikstad Akvarieklubb skall ned till Holland och hämta fisk på Universitetet i Leiden i Holland och då skulle han ta med mellan 10-15 st vuxna fiskar till mig
Var erbjuden att åka med till Holland men det kan jag tyvär inte......
Och så här ser den ut !
Du kan läsa om den här:
Postet 22.04.08 kl 20:37
Postet 22.04.08 kl 21:02
Yssichromis pyrrhocephalus
Har varit i kontakt med en kille från Danmark som heter Kenneth Duelund och fick låna hans bild på Yssichromis pyrrhocephalus.Det finns inte så många bilder på nätet på denna ciklid!
Så kenneth tack för att jag får lägga ut din bild!
Denna fisk hoppas jag att Albin får med sig från sin tur till Holland
Det är inga fiskar som du slå upp i en vanlig akvariebok och hitta !
Här blir det att vara på olika forum och fråga runt!
Detta har jag hittat/fått reda på:
Detta är en av de få arter som åter ökar i antal isjön igen (efter vad jag förstått det utifrån det jag har läst) den verkar nu vara en av mest förekomna arter i Mwanza Gulf!
Men det verkar som den har ändrat betende i sjön och gått från att äta zooplankton till att äta insekter.man har oxå märkt att kraniet har ändrat sig lite detta kan bero på det nya sättet att äta det vill säga evultionen har haft sin gång eller någon typ av hybridonisering det är man inte helt säker på.
Den skall vara ganska svår att få att leka och kräver lite mera när det gäller vattenkvalitet.
Så detta blir en utmaning!
Det finns arter isjön som har fått större ögon än tidigare och detta beror på att sikten isjön har blivit sämre och då fortsätter evulotionen som har sin gång hela tiden för den stoppar ju inte.......
Så kenneth tack för att jag får lägga ut din bild!
Denna fisk hoppas jag att Albin får med sig från sin tur till Holland
Det är inga fiskar som du slå upp i en vanlig akvariebok och hitta !
Här blir det att vara på olika forum och fråga runt!
Detta har jag hittat/fått reda på:
Detta är en av de få arter som åter ökar i antal isjön igen (efter vad jag förstått det utifrån det jag har läst) den verkar nu vara en av mest förekomna arter i Mwanza Gulf!
Men det verkar som den har ändrat betende i sjön och gått från att äta zooplankton till att äta insekter.man har oxå märkt att kraniet har ändrat sig lite detta kan bero på det nya sättet att äta det vill säga evultionen har haft sin gång eller någon typ av hybridonisering det är man inte helt säker på.
Den skall vara ganska svår att få att leka och kräver lite mera när det gäller vattenkvalitet.
Så detta blir en utmaning!
Det finns arter isjön som har fått större ögon än tidigare och detta beror på att sikten isjön har blivit sämre och då fortsätter evulotionen som har sin gång hela tiden för den stoppar ju inte.......
Postet 23.04.08 kl 06:04
Endret: 23.04.08 kl 06:08
Postet 24.04.08 kl 23:41
Postet 25.04.08 kl 17:36
Postet 25.04.08 kl 19:04
Postet 25.04.08 kl 19:17
Endret: 25.04.08 kl 19:18
Postet 25.04.08 kl 19:20
Endret: 25.04.08 kl 19:21
Pseudocrenilabrus multicolor victoriae
Har pratat med Albin i Växjö i Sverige och han har satt undan 10 -15 st Pseudocrenilabrus multicolor victoriae till mig
Häntar dessa i slutet av maj!
Det får bli ett arts akvarium med dessa fiskar .
De är lugna av sig så de får gå i ett eget akvarium.
Med några stenar rötter och en hel del växter.
Inte för mycket cirkulation för de lever vid grunda områden eller i saktflytande vatten ,
Kan se det framför mig hur det skall seut.
Häntar dessa i slutet av maj!
Det får bli ett arts akvarium med dessa fiskar .
De är lugna av sig så de får gå i ett eget akvarium.
Med några stenar rötter och en hel del växter.
Inte för mycket cirkulation för de lever vid grunda områden eller i saktflytande vatten ,
Kan se det framför mig hur det skall seut.
Postet 26.04.08 kl 15:31
Kjell BegbyHar pratat med Albin i Växjö i Sverige och han har satt undan 10 -15 st Pseudocrenilabrus multicolor victoriae till mig :-) Häntar dessa i slutet av maj! Det får bli ett arts akvarium med dessa fiskar . De är lugna av sig så de får gå i ett eget akvarium. Med några stenar rötter och en hel del växter. Inte för mycket cirkulation för de lever vid grunda områden eller i saktflytande vatten , Kan se det framför mig hur det skall seut.
Glömde ju foton.....
Postet 26.04.08 kl 15:33