Elins lille hjørne (side 14)

ElinH
*hehe* Hva skal jeg si! Det var jo meget hyggelig å forære meg et bilde av en.. halv-kannibalistisk reke ;) Men tror at jeg kanskje skal gå for et profilbilde ;)

Jeg tok frem det rekebildet, fordi du nettopp har skiftet brukernavn og også snakket om å skifte avatar her på Akvaforum Tenkte kanskje det rekebildet var passende da, siden reka nettopp har skiftet ham og blitt "ny", akkurat som deg
ÅH! *panneklask*

Den tok jeg ikke før jeg fikk det inn med teskje :p så det er altså greit at jeg låner bildet ditt?
Jepp, om du vil så kan du det så klart

Men du er ikke "nødt" til å bruke det da, det må du ikke føle deg forpliktet til bare fordi jeg la det ut

PS!
Har du fotoredigeringsprogram? Det blir sikkert finere om du klipper vekk en del av omgivelsene, og sentrerer fokuset på selve reka bare?
Bildet er jo skikkelig kult, og med forklaringen din er det jo perfekt for meg om dagen!

Slik bli ny-dag(er) nå, også skal jeg jo bli medlem av AMR også (Akvarister Med Reol )
hehe, der er reka

Takk skal du ha, Mona Det var snilt!

PS. leste du forresten at jeg på mystisk vis mistet alle coryynglene mine? Så trist, spesielt når jeg ikke klarer å finne årsaken. Har vært så påpasselig med renhold, temp, vannstand, mating... Blæh.

Nå håper jeg bare at de leker igjen og gir meg masse egg.
He he.. Dere damer altså..
Av og til så skjønner jeg meg ikke helt på dere.. blir "litt forvirra" jeg..
(seriøst: det blir jeg jo innimellom da

He he.. men veldig fine nye avatar-bilder til dere begge!

Mvh Asle
Hehehe Asle! Ja, det er nok mulig å bli litt forvirret av oss ja
Er ikke så trøtt i dag, og vurderer derfor å starte jobben med å tømme kar nummer 1, med tanke på reolen som kommer neste helg. Bakgrunnen i Asiakaret har irritert meg fra første sekund. Det er en slik juwel strukturbakgrunn. Grei nok, hadde det ikke vært for sprekken langs kanten. Inn der forsvinner nemlig samtlige kuhliiåler! Og hva er vel vitsen med fisk om de skal sitte å lure bak bakgrunnen. :P

Plan A var å fjerne hele greia, men den må nok revurderes. Bakgrunnen er nemlig silikonert fast med utrolige mengder silikon (her snakker vi ikke punktvis festing akkurat!!). Dermed er valget redusert til plan B, som er å tømme, tørke og heller legge på en stripe for å gjøre det helt tett.

Dermed skal jeg starte å tømme dette karet nå. Beboerne har akkurat fått innvilget oppholdstillatelse i diverse andre kar for noen dager.

Håpet er å tømme det i dag, silikonere i morra. Så kan det tørke noen dager, mens min mer nevenyttige halvdel snekrer en mini-reol som skal holde to 110-litere (skal love at han er skikkelig glad for å ha blitt foræret denne oppgaven eller kanskje ikke.).

Håpet er da at begge 110-literne kan settes opp igjen i løpet av helga eller tidlig neste uke når jeg har ferie. Så er stort sett alt klart til å ta imot reolen om en drøy uke.

Filteret i Asiakaret kan få surre og gå i et av de andre karene så lenge. Vil jo ikke miste de dyrebare bakteriene heller.
*pust, pes*

Det er egentlig for varmt for slik nå.

Alle plantene er ute av klaret (og de andre karene dessto mer proppfulle!), all fisk unntatt kuhliiålene er ute, røtter er ute, halvparten av vannet er borte, og filteret er innstallert i et annet kar så lenge.

Nå er det "bare" å fangle kuhliiålene. Og det skal jo bli moro. De har selvfølgelig rottet seg sammen bak bakgrunnen. Plannen er å tappe karet nesten tomt, begynne å måke ut sand, også tilte karet fremover og håpe at de kommer frem fra bakgrunnen da vannet begynner å forsvinne, slik at jeg kan fange de.

Jeg må bare gro minst tre armer til om jeg skal klare å både tilte kar, og fange lynraske kuhlii samtidig. Dette blir interessant!
kuhli er sannelig ikke lette å fange nei.. lynraske, og skviser seg under hoven som du ikke tør dytte lenger ned i tilfelle du skulle skade fisken... ønsker deg lykke til!
Helt utrolig! Lykkeønsningene virket, Sanne. Tusen takk

En halvtime og karet er helt tømt. Noen kuhlii har jeg nok mistet siden jeg kjøpte de. Det var nemlig bare 9 stykk som ble håvet ut...
det skulle vært 14.

Men, jeg må jo likevel si meg fornøyd med at det gikk såpass bra og enkelt.

Takk og pris for at jeg har mulighet til å ta dette litt gradvis, selv om det betyr at de bor som sild i tønne i noen dager. Skal ta ekstra vannbytte for å kompensere Og om halvannen uke har de god plass igjen
Ikke skjedd noe spes i dag. Asiakaret står til tørk, dette blir silikonert rundt bakgrunnen for å hindre kuhliiene adgang bak den i løpet av helga.

Ellers blir det en rolig uke her. Har en hel uke ferie, og skal campere litt og kose meg med familien.

Neste helg blir det vel mer fres da reolen kommer i hus
Da er jeg vel hjemme fra litt ferie og avslapning. Forholdsvis deilig å ikke tenke på hvor mye klokka er eller hvilken dag det er! Hehe.

Kom hjem til litt blandede forhold her. Det gode først: dvergkardinal yngelen lever enda. De ser ut til å ha taklet redusert tilgang til mat helt greit (men tror ikke de har vokst noe særlig). Og jeg har fått en drøss nye krystall rekeyngel

Det som ikke er så bra: Flere C140 har tatt kvelden i løpet av disse dagene. Nå tror jeg det bare er igjen 3 eller 4! Buhuu. Det værste er at yngelen i samme kar har det helt fint, det samme har rekene. Fatter ikke hva som dreper mine kjære C140!
Dessuten har kampfiskhannen min tatt kvelden også. Usikker på hvorfor, samtlige av de andre fiskene i det karet har det helt fint.

Og til slutt... gjett hvem som glemte å sette på det innvendige filteret hos paleatusene! Var hjemmom for et par dager siden og tok vannbytter før jeg dro avgårde igjen. Glemte å sette på det innvendige filteret, så jeg tror samtlige bakterier har tatt kvelden, ja :p Fiskene har det heldigvis bra. Og hva som er enda bedre - jeg har to filter som har stått i andre kar i 7 uker. De skulle være godt innkjørt og et kan flyttes over. Eller - dvs, filterinnmaten skal flyttes over.

Og har reolen ankommet Dahls, blir det kjøretur på meg i overimorgen. Har sendt epost, mulig jeg ringer i morgen istedet og spør om jeg ikke har fått svar til da
Ahhhh, reolen har ikke kommet enda!!! Krysser fingrene veldig for at den dukker opp i dag, men innerst inne vet jeg at det er å håpe på mye. Skulle så gjerne ha fått satt den opp før jeg begynner på jobb igjen på mandag.

Vurderer å ikke sette opp igjen den ene 110-literen også. Den ville vært ledig en stund fremover uansett, og da tror jeg at jeg drøyer med å sette den opp. Er vel nok å henge fingrene i når reolen kommer uansett.
Det er nesten som å bli fratatt julegavene på julaften, det der, når en akvariereol ikke ankommer når den skulle

Krysser fingra for deg at den kommer i dag, da! Hvis du skal til Dahls da, kunne du kikket etter "lovende fisk" og rapportert litt her etterpå hva de hadde? Se etter f.eks. Nannostomus-tetraer, "Gertrude" og Corydoras!

Hva het den siste, fine lille stimfisken du kjøpte igjen...?
Mona:

Ja huff, dette er hardt, det må jeg innrømme hehe. Skal ringe på i kveld for et siste håp.

Den siste - og muligens den fineste er dvergkardinalfisk (T. micagemmae)

Nydelig!!

Klart jeg skal ta meg en kikkerunde og rapportere her hva jeg kunne se

Og - JIPPIIIII!! Jeg har egg på biereke. Så henne nå, med masse fine egg under buken. Det karet der forbauser meg stort, jeg fatter ikke hva som foregår.

Micagemmae-yngelen vokser og trives, bierekene går med egg, og i det samme karet dør mine elskede C140 en etter en, uten noen god forklaring. Vanskelig å telle nå, men jeg tror det er 3 eller 4 igjen - av totalt 14!!
Liten trøst; det vil ikke bli vanskelig å få tak i nye C140 iallefall
Jeg har uhorvelig mange. Hehe!

Dvergkardinalfisk var det ja! Den er jo enda finere enn Gertrudae... se etter dvergkardinaler!
Hehe Mona. Epost er sendt

Det blir ingen tur til Moss i morra. BUUU-HUUUU.

Kan jo håpe at reolen kommer i morra, slik at jeg kan dra på lørdag. Ellers blir det en lang uke til å vente

Fått meg ny mobil med 5 megapixler kamera. Det kan se ut som om dette mobilkameraet har potensiale - om bare fotografen hadde vært flinkere til å leke med innstillinger. Men, i de neste postene skal jeg se om jeg kan få lagt ut noen bilder

Starter med et par håpløse bilder av T. micagemmae yngelen. Disse raser hit og dit, umulige å ta bilde av. Men - det nærmer seg (eller har jeg passert?) de magiske 6 ukene, slik at jeg kan registrere oppdrett på disse, så dårlige bilder er bedre enn ingen når det gjelder dokumentasjon :p

Har du fantasi, ser du yngel på bildet hehe

EDIT: herlighet, jeg har jo passert 6 uker med god margin. Da kan jeg registrere oppdrett
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap