Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 14)

I dag tidlig oppdaget jeg at oscarene mine hadde lagt egg. Jeg vet ikke hvordan jeg kan se om de er befruktet eller ei. Mørkner de slik som cory egg, eller blir de gule, gjennomsiktige, blanke eller matte.

Håper noen vet.

Bujurquina apoparuanaene har også lagt egg i dag, men de skal få ha dem helt i fred denne gangen. ungene fra forrige egglegging vokser fint og spiser masse.

Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert.



Det var det..
Da var eggene til Oscarene borte alt, regner med at mallene tok de under foringa. Det kommer vel nye snart nå da de først har startet å leke.
Da er leks-iveren i karene våre bekreftet nok en gang.. Apistogrammaene har yngel igjen, de var ute og svømte for første gang på søndag 5 april.

Hos ancistrusene i den nye reolen er det egg i hula igjen, to kull på under to måneder, og et tredje allerede nå.. Stakkars pappa..

Jenny har og fått litt mer liv i karet, nå er jo ynglene blitt såpass store at de synes uten at man må nistirre i karet. Hun har og fått inn 10 små corydoras panda, trodde de skulle ta stor plass i 60L hennes jeg, men du må virkelig lete for å finne de innimellom. De passer bedre der siden det er litt kaldere på hennes rom enn det er på akvarierommet i kjelleren.

Da har det kommet et kull til med endlers hos Jenny i påsken.

Ellers vokser og gror alt som er, ynglene ligner mer og mer på fisk nå.
Hos apistogrammaene spiser ungene artemis og kan skimtes som små støvkorn i karet. De er knøttsmå, nå er det 10 dager siden de kom ut av hula og de er knappe 3-4mm store..

Ancistrus pappaen slipper snart det siste kullet ut av hula også, de er blitt brune og fine nå.

Lotusen i 160L har begynt å komme opp med nye små planter på nye steder i karet, så der er det tydeligvis gode vekstforhold.
Høres ut som det er vårstemning i karene hehe. Her er det nå bare Oscar damene som legger trofast egg hver 8 dag....
Definitivt noe våryrt over karene ja..
Oscarene mine har ikke lagt flere egg foreløpig, men det kommer vel. De har så smått begynt å grave og bite hverandre igjen så..
I dag har jeg nesten ikke hatt tid til å se til karene mine, såvidt fiskene har fått mat. Yngla fikk ikke artemia før nå i sju tida..
Jeg hadde kveldsvakt i går med påfølgende nattevakt, var hjemme kl kvart over åtte for å spise frokost før jeg dro på nille og jobbet fra ti til to, så skal jeg på nattevakt igjen kl ti i kveld..

Jenny har vært hos frisøren i dag, og klippet seg sommerkort.. Hun hadde hår til langt ned på ryggen, og klippet det helt til skuldrene.. med pannelugg og oppklipping. Hun ble kjempefin, men veldig uvant.
Da er eggleggingen i gang igjen..

I går ettermiddag hadde Bujurquinaene lagt egg i 720L. Lars Erik så den ene ligge på siden og trodde den var i ferd med å ta kvelden.. helt til han så at den la egg.

I dag har Oscarene lagt egg igjen, kan ikke sammenlignes med forrige gang. Nå er det en svær flate med egg, over det dobbelte av forrige gang, mye tettere mellom eggene også. Jeg kan ikke se noen merkbar forskjell på de, så jeg har nok to damer her. Begge har et slags rør, men det er umulig å se hvem det kommer egg ut av. Vi oppdaget det for en time siden og de holder fortsatt koken, snakk om jobbing.. De søler endel da, det er endel egg som ikke har festet seg til steinen og som svever bort med strømmen.

Hos ancistrusene har pappaen sluppet de nye wigglerne ut av hula så der er det fullt opp, hele tre kull med unger går i det karet nå.

Endel av apistogramma ungene er fortsatt i live de også, bittesmå fortsatt, men vokser gjør de selv om de har mange storesøsken i samme kar.

Vi har gravd endel i hagen de siste dagene, skal bygge ny terasse. Vi har revet opp den gamle og gravet hull til stolper, støpt stolper og satt på plass noen bjelker. Vi fant ut at det er ganske god og næringsrik jord her med masse meitemark.
Lars Erik fant ut at det kunne vel kansje oscarene like, de liker jo levendefór.. Det måtte jo prøves.. Han plukket mark, skylte den i vann og satte den på en pinsett, oscar liker definitivt meitemark. Brukte litt tid på å tygge en 5 cm lang mark da. Men godt var det visst. Vet ikke om dette blir ny diett her i huset, men det kan jo tenkes de får et par mark i ny og ne..
Da er oscarene ferdig å legge egg for denne gang. De fleste eggene er blitt litt mørkere gulbeige, noen få er fortsatt hvite, håper jo selvfølgelig at noen er befruktet.
Vi har klargjort en 19L til eggene og flyttet steinen med egg over i den. Bujurquina yngelen som gikk i den er flyttet over i 55L ved siden av. Jeg vet ikke om jeg bør bruke noe i vannet for å forhindre mugg. Jeg har eikeløv, eisha 2000 og protozin som er noe blått mot prikker, mugg og sopp. Vet ikke hva som er best.
Stakkars oscarene mine, de er helt på tuppa etter at steinen med eggene forsvant.. Graver og styrer, jager alt som kommer i nærheten og leter over hele karet. Trodde ikke de ville reagere så mye på det. Neste gang kan de få lov å beholde steinen med egg.. Eneste stedet de ikke svømmer bort til er bujurquinaen med egg i ene hjørnet av karet.
Da er jeg helt sikker, det blir ingen klekking av oscar her i huset, alle eggene er mugnet. Bujurquinaene har utrolig nok fortsatt en sverm med yngel rundt seg i 720L.
Vi har dessverre mistet mammaene hos ancistrusene og hos palettene, men ungene klarer seg fint med bare pappaene.
Inaktiv bruker
ha en god 17 mai Tangloppa
Nå var det en stund siden jeg har oppdatert her så jeg..

Siden sist har L144 sluppet ut nye wigglere, mange flere endlers guppy er født, alle bujurquina ynglene i 720L er borte..

Peder har mistet begge mangrovekrabbene sine og en kulefisk, snufs snufs..
Vi har hatt noe dritt i det karet, det er helt sikkert. Vi har hatt en opphopning av en grønn gugge som legger seg som et teppe over alt, i kulekaret har det vært helt ekstremt. Regner med det er bga eller noe sånt, vi har faktisk hatt det i halvparten av karene våre nå. Jeg lurte faktisk på om det kunne ha noe med vannet å gjøre en stund..

En gledelig overaskelse fant vi i karet med L10a i går da Jeg satte meg ned på gulvet for å se på fiskene, (de er nesten aldri så nærme glasset at man kan se de godt) og hva så jeg.. jo wigglere. Lars Erik hadde ikke sett de på lørdag da han byttet vann og skylte pumpa så de må være ganske ferske ut av hula.

Jeg må forsøke å få lagt ut noen bilder snart, men jeg får ikke kortet fra kamera til å virke i laptopen lenger. Det å jobbe med den stasjonære nede på gubbens hobbyrom er et sant mareritt..

Oscarene er nå flyttet ut av 720L og erstattet med 4 stk satanoperca daemon.

Et par nye katter er flyttet inn også, en gutt og en jentepus som er født 13 mars i år. Vi har ikke fått navn på de enda, men navn og bilder følger senere.
Da har vi etter en runde med intense vannbytter på flere kar blitt kvitt den grønne gugga i flere kar. Det var tydeligvis et tegn på for mye næring i vannet. Vi har byttet over halvparten av vannet i flere dager og er nå nede på 1/3 av vannet hver dag. Det er blitt mye bedre her nå, men vi får jo ikke tatt så mange kar om gangen. Vi brukte en uke bare på 720L.

Wigglerne hos L10a er ikke å se lenger, men det kan jo hende de bare gjemmer seg. Er ikke lett å få øye på de 6 store heller der nede.

En ny liten arowana er også i hus, den har fått en hel 85L for seg selv. Den må bli vesentlig større før den kan flytte inn i 720L.



Inaktiv bruker
Tangloppa
En ny liten arowana er også i hus, den har fått en hel 85L for seg selv. Den må bli vesentlig større før den kan flytte inn i 720L.


va gjør du når arowana blir for stor for 720 Litteren din Tangloppa .avliver den ? eller skal du gi den bort til kristiansand dyrepark ?
Det tar nok litt tid før den blir så stor David
Den er ikke mer enn 12cm lang nå.
Inaktiv bruker
ja det kan jo ta ei go stun før den blir så stor at den må ha et støre akvarium en du kan tilby den å bo i
I går plukket jeg egg hos weitzmaniene, det var ikke mer enn 15-20 stk så jeg håper de klekker. Vi krysser både fingre og tær

I 720L har det begynt å dukke opp kloreker igjen etter at oscarene flyttet ut.

L144 ungene i 160L stortrives og vokser i rasende tempo.
Kanskje det vokser opp en liten L144 eller to som kan flytte hit en dag?
ElinP
Kanskje det vokser opp en liten L144 eller to som kan flytte hit en dag?

Det gjør det helt sikkert
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap