Leifs verden (side 14)

Ettersom jeg har tråden min på of topic... tillater jeg meg å rope HØYT jippy. Har i lang tid etter skade på jobb (1.april) gått å ventet på oprasjon og amputasjon av høyre ytterledd av lillefingeren min. I går kom det brev fra sykehuset. Siste kontroll 12.11 og oprasjon og amputasjon den 19.11

Det yttre leddet er nær knust og det ytterste beinet i fingeren ligger der i 3 deler og lager mye problemer. Mye smerter, betennelser og våken netter skal det forhåpentligvis bli en bedring på nå, selv om smerter og kulde inntoleranse (tror jeg det heter) vil vedvare kanskje for resten av livet. Akvariehobbyen har heldigvis gjort at jeg har klart å holde humøret någenlunde oppe og og i aktivitet. En kunne fort blitt sittende passiv om en ikke hadde noen positiv hobby. Har ellers ikke skjedd noe nytt her på berget. Har bestemt meg for å bytte ut levendeføderne med ciklider igjen. Jeg kommer til å selge/bytte alt av fisk i 500L. Det er Guppy, Black Molly, Platy, Sverddragere. Accara og juvel står høyt på lista i tilleg til andre mellom store ciklider. Leif
så litt oppdatering igjen.

5 albino ancistrus har nå fått husly i kjelleren. Ser ut til å være to hanner og tre huer. Sverddragere har fått yngel i dag og så langt har aeneusene lagt ca 200 egg. 2 karr er også lagt ut på budrunde i dag. Går ut 21.00 i morgen. Trenger å trappe ned litt ettersom det ei stønn tok litt overhånd her. 500L er tømt for levendefødere og skal danderes for ciklider igjen. Ancistrus gruppen vil fortsatt være der, den som er der. 120Literen skal nå romme leksparr med yngel av Prinsessen av Burundi. Venter fortsatt på svar fra en her på forumet om kjøp av corydoras trilineatus. La inn bud, men har ikke hørt noe enda.
Da er 120L ferdig. Stein og planter, samt prinssene er på plass. Ciklidene som var i 255L (-jordspiserne og gibbien) er nå i den ny danderte 500L. Ble litt arbeid, men verdt det. Resten av yngelen til levendeføderne blir byttet bort i løpet av et par dager, men Frosken... du får alle mollyene..... Har fått bud på begge karrene så da går di i løpet av et par dager. Blir kanskje litt tomt etter at 255L blir borte, men har ikke lenger bruk for det karret ettersom jeg stort sett gir meg med levendefødere. Noen få blir igjen her i et karr, men svært få, kontra nå. Om du Bjørn i Kvelde leser detter takker jeg for en hyggelig prat i kveld. Håper tiden strekker til og at du kommer en tur i morgen. Akva besøk er alltid gøy og spesielt. Blir sikkert mye corydoras prat da vi begge er begeistret for dem. Da går også denne dagen (natten) mot slutten for meg. Har vært mange timers arbeid, men mest glede. Mvh Leif

Bilder av 120L og 500L kommer...................
og her 120 Literen med prinsessene

Kommentar til bilde 3:

Eh, ja tempraturen stemmer greit, tror jeg. Vi snegler er jo ikke SÅ nøye på det da. Søte prinsesser forresten ;- )
Prinsessene graver allerede i 120L, og kanskje kommer det noe ut av det??? Har kommet enda 4 mellomstore ancistrus albinoer i hus, så dem har nå fått et eget karr. Er vel nå 8-9 stk. Har også flyttet leiksgruppa av samme slaget til et litt mindre karr. Begge disse har nå fått grusen byttet ut med sand. Schwartziene, Paleatusene og trlillene har også fått eget karr nå med grus. 255L er solgt så oppe i 2.etg er det kun ancistrus leiksgruppa mi som er operative i karr. .....Corydoras aeneusene er værre en kaniner. For 4.dagen på rad har jeg plukket egg. Klekket dem første i dag, så skal det fortsette slik vil det klekkes Aeneus egg her hver dag fremover. Har også gjort i stand et karr til den yngelen i dobbelreolen nede. Ordentlig gøy er det med egg, men håper dem tar pause et par dager i uka innimellom hehe. Har fått bestillt 10 jegersnegler da jeg er blitt innfisert av en stor mengde pestsnegler i noen av karrene her. Får ha 2-3 stk i di karrene jeg trenger "hjelp" og fore noe mindre så håper jeg jegersnegla klarer jobben med iallefall å fjerne en del av dem. Noen her som har noen erfaring med dette problemet som kan gi meg noen tips sånn i forhold til jegersneglene?? Kommet til noen flere fisk siste dagene i 500L. Var vel 5-6 Acara, 2-3 barber til, 3 scalarer, en sebra til (Sigurd) veldig hyggelig fyr selv om han er litt tilbakeholden. Di små ciklidene tar hulene til ancistrusene, så jeg må jo le litt, men regner med at om anc, vil ha hulene har den ingen prob med å ta dem tilbake. Er nå 12 karr i kjelleren etter ommøbleringen.
Takk
Takk for plantene og fiskene jeg fikk av deg. Det var jø gøy å se hvordan du haddedet. Jeg syntes jeg leste her på forummet at karet ditt var lekk, stemmer det?
Bjørn i Kvelde
Takk for plantene og fiskene jeg fikk av deg. Det var jø gøy å se hvordan du haddedet. Jeg syntes jeg leste her på forummet at karet ditt var lekk, stemmer det?

Hei Bjørn og takk for hyggelige tilbakemeldinger. Fikk også hyggelig tilbakemelding fra deg via vegar. Neida, ingen karr her er lekk, men svarte på en tråd hos en som hadde et lekk karr som var ute etter et nytt karr og ønsket linker og priser på et større karr. Ja det er altid gøy å dele fisk en selv har drettet opp, speaielt ancistrus og corydoras som jeg er veldig begeistret for. Har i dag igjen plukket Corydoras Aeneus egg for femte dagen på rad. Skal si jeg har hatt flaks med utvidelsen av den gruppen. Startet med 6 aeneus, kjøpte noen til her på nettet som det fungerte greit med gruppen selv om den ene døde. Nå sist til førte jeg 4 til og gruppen består vel nå av 12 stk tror jeg det er. Og skal si den fungerer perfekt. Kan kanskje bli litt mye egg om di skal forsette som noen kaniner....., men får da heller bare la en del av eggene bli igjen i karret, selv om jeg egentlig ikke har hjerte til det. Det er gjort om en del her siden du var her Bjørn. Ancistrusene har nå alle fått sand og trives bedre med det, det samme med alle corydorasene. Som nevnt tidligere i et av di siste innleggene mine er det nå 12 karr i kjelleren. Det ene står innkjørt og tomt for fisk til å ta i mot babyboooomen av aeneuser, hehe. Ene karret med siste kullet med ancistrus skal også tømmes og fisk overflyttes, så da har jeg et karr som er ledig. Er nødt for å ha et slikt karr som kan tas i bruk til div når noe skulle oppstå. Karret med sebraciklide yngel håper jeg også å frigjøre i løpet av kort tid, da jeg kommer til å gi bort den fisken til dem som vil ha. Kommer til å ha noen av dem i 500L her, og håper det går greit. Får slutte av her før jeg kaller det en historie og ikke et innlegg. Ned å plukke mer cory egg...... Mvh Leif
loffa
Prinsessene graver allerede i 120L, og kanskje kommer det noe ut av det??? Har kommet enda 4 mellomstore ancistrus albinoer i hus, så dem har nå fått et eget karr. Er vel nå 8-9 stk. Har også flyttet leiksgruppa av samme slaget til et litt mindre karr. Begge disse har nå fått grusen byttet ut med sand. Schwartziene, Paleatusene og trlillene har også fått eget karr nå med grus. 255L er solgt så oppe i 2.etg er det kun ancistrus leiksgruppa mi som er operative i karr. .....Corydoras aeneusene er værre en kaniner. For 4.dagen på rad har jeg plukket egg. Klekket dem første i dag, så skal det fortsette slik vil det klekkes Aeneus egg her hver dag fremover. Har også gjort i stand et karr til den yngelen i dobbelreolen nede. Ordentlig gøy er det med egg, men håper dem tar pause et par dager i uka innimellom hehe. Har fått bestillt 10 jegersnegler da jeg er blitt innfisert av en stor mengde pestsnegler i noen av karrene her. Får ha 2-3 stk i di karrene jeg trenger "hjelp" og fore noe mindre så håper jeg jegersnegla klarer jobben med iallefall å fjerne en del av dem. Noen her som har noen erfaring med dette problemet som kan gi meg noen tips sånn i forhold til jegersneglene?? Kommet til noen flere fisk siste dagene i 500L. Var vel 5-6 Acara, 2-3 barber til, 3 scalarer, en sebra til (Sigurd) veldig hyggelig fyr selv om han er litt tilbakeholden. Di små ciklidene tar hulene til ancistrusene, så jeg må jo le litt, men regner med at om anc, vil ha hulene har den ingen prob med å ta dem tilbake. Er nå 12 karr i kjelleren etter ommøbleringen.

Det beste midle mot pestsnegler er Prakt Botia
Takk Trine,

men det er da et problem ved å bruke praktbotia i disse oppdrettskarrene. Har veldig små yngel av L-144 og ancistrus samt c.aeneus. Er redd disse vil gå føyka. Vet praktbotia er det beste middelet mot pestsnegler, men da bør det være større fisk i karrene enn hva jeg har. Har ikke lyst til å miste ca 30stk L-144 og en drøss ancistrus grunnet en botia. Derfor vil jeg nå prøve jegersnegler da mange sier disse er effektive. Prøve med et par forfrie dager og disse jegerne så får jeg se hvordan det går. Kan ialle tilfelle ikke bli værre av å prøve... hehe.
Vi har 5 stk prakt botia i 200l vår, og der blir det født guppy, sverddrager og ancistrus unger hele tiden og ingen blir spist av prakt botiane. Og praktbotiane våre begynner å bli store.
Trine WS
Vi har 5 stk prakt botia i 200l vår, og der blir det født guppy, sverddrager og ancistrus unger hele tiden og ingen blir spist av prakt botiane. Og praktbotiane våre begynner å bli store.

200L karr er jo en del større enn en 54L og yngelen har større sjanse for å "stikke av". Men det går kanskje bra ;- =) Vil nødig miste L-144 yngelen min. Kanskje lage en tråd å høre om andres meninger og erfaringer?

Men takk likevel Trine. Vi ses vel torsdag i Drammen? Når begynner det og har det ikke kommet ut noe nytt medlemsblad siden forrige møte? Har iallefall ikke fått noe. Klemz
Møte begynner kl.19 og jeg regner med at jeg kommer. Jeg har heller ikke fått noe blad, men så at dem lå ute på Maxi Zoo på lørdag.
Vi sees der. Stor klem herfra.
Inaktiv bruker
leif, kan jeg joine deg til torsdag? så får jeg hilst på trine også
vegar haugerud
leif, kan jeg joine deg til torsdag?:) så får jeg hilst på trine også:D

Ja det kan du vegar. Klubbmøte begynner 19 og er du heldig treffer du minst 2xTrine, hehe

LOFFA
Inaktiv bruker
hehe, ok:P
ja det er bra
ringer deg i morra eller noe jeg leif, så slår vi av en prat
vegar haugerud
hehe, ok:P ja det er bra:D ringer deg i morra eller noe jeg leif, så slår vi av en prat;)

Den er grei vegar, men ikke bruk tråden som om det var msn. Vi kan ta slike ting i andre fora... tlf, msn etc. Du vet hvordan slike ting blir når moderatorene leser slikt. Mvh LOFFA
jaja nå er det lenge sia jeg skrev sist her leif:P men får vel skrive noen ord siden jeg lova deg det i dag hehe
nå har jeg kvitta meg med 375 literen med fisk å L-183 paret gikk nå nettopp til tønsberg.
skal bli godt å roe ned litt hehe... ellers skal jeg få tatt turen nedom deg å få henta noen yngel av ancistruser...
vil si det ble tomt her i stua når 375 literen forsvant hehe du får kjøpe 160 literen av meg du vettu leif hehe så har du utvendig pumpe hehe skapningene i karet skal du slippe å ta med hehe
men jeg følger tråden din uansett om jeg ikke skriver så stå på...
å hvis du trenger ny båt til storkaret så har jeg et skip på 55 cm stort nå liggende..
eller hvis du trenger hule til ciklidene hehe
Da har jeg tenkt lenge nok ang å bytte ut min 500Liter med et mindre karr. Har tenkt på det mer eller mindre i 2 mnd. Den byttes ut med en 375 Liter på søndag. 5 dager på rad med corydoras egg og i dag var det endelig stopp. Oppdrettskarret med egg yrer nå av yngel og i løpet av et par dager til er alle eggene klekket i begge beholderne. Pandaene legger stadig egg, men jeg er ikke der akkurat der og da slik at det kun er eggrester igjen på glasset i karret når jeg er der. Vurderer også å bytte ut den gruppen med en annen type corydoras eller selge dem. Tror det er 11 stykker av dem, Pandaene. Har veldig lyst på Adolfoi, Trilineatus eller Sterbai. På sikt har jeg mest lyst til å konsentrere meg om Corydoras og ancistrus/ancistrus albino. Vil holde frem med et litt større karr av hovedsaklig ciklider her i stua. Ellers ikke noe nytt i fra Hvittingfoss city

LOFFA
Atter en dag og nye corydoras aeneus egg. 6 av di 7 siste dagene har di nå lagt egg så det begynner å bli en anseelig sum av yngel. Regner med at det yngel karret jeg startet med blir tømt over i et karr som er klart for disse i løpet av helgen. Pandaene hadde også lagt egg i natt, men fikk bare fanget et egg, da et parr falt til bunns og ikke fant dem igjen. Resten var spist opp. Men da vet jeg iallefall at dem fortsatt fungerer. Etter all gravingen til prinsessene hadde jeg håpet på egg og yngel. Et par store groper er gravd i steinrøysa, men ser ikke noe så langt. Siste kullet av ancistrus er satt i oppdrettskarr sammen med det forrige kullet 0g yngelen av L-144. I morgen er det akvamøte i Drammen og en får se om det kommer mer fisk i heimen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap