- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Da er jeg i gang (side 14)
Da er jeg i gang (side 14)
Postet 07.12.11 kl 13:27
Endret: 07.12.11 kl 13:28
Filter nr 2 satt i gang i nykaret
Fikk kjøpt skjøteledning i dag, slik at jeg fikk satt i gang det andre filteret i ny karet.
Litt usikker på hvordan jeg skal plassere det slik at jeg får best mulig vannstrømm i karet uten at det blir for voldsomt.
Har lest 530s artikkel om fiskeløs innkjøring og har tenkt å prøve dette for å få fortgang i prosessen i filteret.
Dette er en godt forklart framgangsmåte om innkjøring med salmiak
Må lese den en gang til før jeg starter opp i morgen.
RHD
Litt usikker på hvordan jeg skal plassere det slik at jeg får best mulig vannstrømm i karet uten at det blir for voldsomt.
Har lest 530s artikkel om fiskeløs innkjøring og har tenkt å prøve dette for å få fortgang i prosessen i filteret.
Dette er en godt forklart framgangsmåte om innkjøring med salmiak
Må lese den en gang til før jeg starter opp i morgen.
RHD
Postet 08.12.11 kl 19:52
Rota bort plastrør til artemia klekkeren
Skulle sette på en ladning artemiaegg til klekking i dag, og finner ut at jeg har klart å rote bort ett lastrør som hører til. Utrolig irriterende. Så i morgen blir det satt igang en
leteaksjon, først på de mest sansynlige plassene det kan være, kontoret eller kjelleren.
Har nå fått stilt inn filterne i nykaret slik jeg vil ha det (tror jeg) Ser ut til at det ikke blir alt for mye strømm samtidlig som det ser ut som om det er en fin gjennomstrømmning i hele karet.
RHD
leteaksjon, først på de mest sansynlige plassene det kan være, kontoret eller kjelleren.
Har nå fått stilt inn filterne i nykaret slik jeg vil ha det (tror jeg) Ser ut til at det ikke blir alt for mye strømm samtidlig som det ser ut som om det er en fin gjennomstrømmning i hele karet.
RHD
Postet 09.12.11 kl 22:53
Postet 09.12.11 kl 23:47
[QUOTE=mona oDet ble nydelig Trolsk, litt dunkel stemning. Det liker jeg!
Hva slags fisk har du/skal du ha i karet?
Hei Monao, karet er under innkjøring, i dag er det en uke siden det ble fylt med vann.
Det er ikke noe fisk i det enda, bare planter og noen sandsnegler. (sikkert noen skivesnegler også)
Har ikke fått armaturet som skal brukes på karet enda, så det er litt lite lys.
Det er bare lyset jeg skal bruke i overgangen til natt som er der nå, det er en kombinasjon av blåe og hvite lyslister som skal festes i armaturet.
Med lite belysning og mørkt vann, farget av røtter og annet så blir det en veldig trolsk litt skummel stemning i karet.
Så om alt går som planlagt blir det slik stemning i karet noen timer om dagen, rett etter "dagslyset" slårseg av. Blanding av månelys og sen solnedgang.
Hovedfisken blir en eller annen Apistogramma.
RHD
Hva slags fisk har du/skal du ha i karet?
Hei Monao, karet er under innkjøring, i dag er det en uke siden det ble fylt med vann.
Det er ikke noe fisk i det enda, bare planter og noen sandsnegler. (sikkert noen skivesnegler også)
Har ikke fått armaturet som skal brukes på karet enda, så det er litt lite lys.
Det er bare lyset jeg skal bruke i overgangen til natt som er der nå, det er en kombinasjon av blåe og hvite lyslister som skal festes i armaturet.
Med lite belysning og mørkt vann, farget av røtter og annet så blir det en veldig trolsk litt skummel stemning i karet.
Så om alt går som planlagt blir det slik stemning i karet noen timer om dagen, rett etter "dagslyset" slårseg av. Blanding av månelys og sen solnedgang.
Hovedfisken blir en eller annen Apistogramma.
RHD
Postet 10.12.11 kl 16:58
Postet 10.12.11 kl 19:24
Takk for det Tor Egon Mikkelsen.
Det er kjøpte røtter av litt forskjellig slag, den grena til venstre i bildene er Vrihassel (corylus)
Vrihassel skal jeg kjøpe og plante i hagen til sommeren, slik at jeg kan høste selv
Ulempen er at den vosker sent.
Under vrihasselen er det en liten Mopanirot.
Den store i midten med Javabregne "Microsorum pteropus" på er ei stor Mangroverot.
Har lenge tenkt på å prøve røtter ol jeg finner i skogen men kommer ikke lenger en tanken.
RHD
Det er kjøpte røtter av litt forskjellig slag, den grena til venstre i bildene er Vrihassel (corylus)
Vrihassel skal jeg kjøpe og plante i hagen til sommeren, slik at jeg kan høste selv
Ulempen er at den vosker sent.
Under vrihasselen er det en liten Mopanirot.
Den store i midten med Javabregne "Microsorum pteropus" på er ei stor Mangroverot.
Har lenge tenkt på å prøve røtter ol jeg finner i skogen men kommer ikke lenger en tanken.
RHD
Postet 10.12.11 kl 19:46
Mer midlertidig lys
Gulrotgresset (Ceratopteris thalictroides) har tydlig fått forlite lys i nykaret, så i går kjøpte jeg en led spot som var kraftigere enn led listene jeg har brukt så langt.
Ble mer lys i karet, så får jeg se om det holder til jeg får armaturen.
Ser også ut som jeg har fått ankerorm på (lernaea) på vill guppyen, litt usikker på hva jeg skal gjøre, har fjernet noen av de som var mest angrepet.
Etter en heftig leteaksjon i kjelleren i dag klarte jeg å finne plastrøret til artemiaklekkeren min, så da er produksjonen i gang igjen.
RHD
Ble mer lys i karet, så får jeg se om det holder til jeg får armaturen.
Ser også ut som jeg har fått ankerorm på (lernaea) på vill guppyen, litt usikker på hva jeg skal gjøre, har fjernet noen av de som var mest angrepet.
Etter en heftig leteaksjon i kjelleren i dag klarte jeg å finne plastrøret til artemiaklekkeren min, så da er produksjonen i gang igjen.
RHD
Postet 11.12.11 kl 19:10
Endret: 11.12.11 kl 19:11
Mikroskop bilder
Siden jeg har mistanke om ankerorm på en del fisker i den ene karet.
Kun observert på villguppyene. Ville jeg prøve mikroskop for å se litt nærmere på det.
Her kommer tre bilder fra mikroskopet. Det var ikke enkelt. Fikk ikke noe bra bilde av "ankerormen"
Bilde 1. Sidebilde
Bilde 2. bit av hode
Bilde 3. øye
RHD
Kun observert på villguppyene. Ville jeg prøve mikroskop for å se litt nærmere på det.
Her kommer tre bilder fra mikroskopet. Det var ikke enkelt. Fikk ikke noe bra bilde av "ankerormen"
Bilde 1. Sidebilde
Bilde 2. bit av hode
Bilde 3. øye
RHD
Postet 12.12.11 kl 10:59
Endret: 12.12.11 kl 11:01
Ancistrus unger og ankerorm på villguppy
Prøver esha 2000 mot antatt ankerorm på fiskene i 128 literen, ser det er mange som er angrepet. Klarte å få ut fire av de verst angrepne i går, men mange igjen.
Bilde 1. Villguppy med "ankerorm" rett bak finnen slik at den ikke klarer å bruke den noe særlig.
Bilde 2. Det viser seg at jeg har hanne og hue av Ancistrus, så tre unger i dag i utgangen av hula. Her er to fanget på bildet.
RHD
Bilde 1. Villguppy med "ankerorm" rett bak finnen slik at den ikke klarer å bruke den noe særlig.
Bilde 2. Det viser seg at jeg har hanne og hue av Ancistrus, så tre unger i dag i utgangen av hula. Her er to fanget på bildet.
RHD
Postet 12.12.11 kl 20:13
Endret: 12.12.11 kl 20:14
Postet 12.12.11 kl 21:30
Ankerorm
SissimorÆsj, ankerormene ser ekle ut. Esha 2000 er mot bakterier og sopp, så tviler desverre på at den hjelper mot ormene. Men den kan hjelpe mot innfeksjoner i såret etter dem. Ormene må vist fjernes med pinsett om jeg har forstått det rett...
Var redd for det ja, hadde ett lite håp om at Esha 2000 kunne virke, da det var nevnt (Klassiske tilfeller der eSHa 2000 har sitt bruksområde, er ved finneråte, ulike typer sopp, og en del parasitter.)
i denne produktomtalen.
Tviler på om fiskene vil overleve om jeg tar de ut og trekke ankerormen ut med pinsett.
De satt iværtfall godt på den jeg la under mikroskopet i dag.
Bildene i 269 er ikke av ankerormen, men av fisken den satt på en vill guppy.
RHD
Postet 12.12.11 kl 21:44
Du har kanskje sjekket wikipedia allerede, men for sikkerhets skyld, dette er hentet derfra:
"Det finnes flere måter å behandle ankerorm på i akvarium eller dam. Kaliumpermanganat regnes vanligvis som den beste behandlingen og kan brukes enten som medisin i akvariet, eller ved å dyppe fisken i en oppløsning. Andre behandlinger som bad i saltvann, formalin og moderne antiparasitt-medisiner kan hjelpe. Tilsetning av salt i akvarievannet kan redusere faren for sekundære infeksjoner.
Manuell fjerning av parasittene er en av de sikreste måtene å bli kvitt den på. Dette kan gjøres ved å holde fisken i hånden og plukke ut parasittene med pinsett. Man må da være forsiktig så man ikke knekker av halen på parasitten slik at hodet sitter igjen i fisken. Noen ganger kan parasitten grave seg så dypt inn at å trekke den ut skader fisken mer enn å la den sitte der, og bare behandle den med medisiner."
"Det finnes flere måter å behandle ankerorm på i akvarium eller dam. Kaliumpermanganat regnes vanligvis som den beste behandlingen og kan brukes enten som medisin i akvariet, eller ved å dyppe fisken i en oppløsning. Andre behandlinger som bad i saltvann, formalin og moderne antiparasitt-medisiner kan hjelpe. Tilsetning av salt i akvarievannet kan redusere faren for sekundære infeksjoner.
Manuell fjerning av parasittene er en av de sikreste måtene å bli kvitt den på. Dette kan gjøres ved å holde fisken i hånden og plukke ut parasittene med pinsett. Man må da være forsiktig så man ikke knekker av halen på parasitten slik at hodet sitter igjen i fisken. Noen ganger kan parasitten grave seg så dypt inn at å trekke den ut skader fisken mer enn å la den sitte der, og bare behandle den med medisiner."
Postet 12.12.11 kl 23:06
Hei Takk for tipset 530, jeg har googlet selv og lest masse om ankerorm (lernaea).
Men behandling ved å trekke dem av ser jeg ikke for meg er noe særlig, for meg eller fisken, så håpet er å finne noe medisin som kan virke.
Fant blant annet denne JBL Argunol på aquaristikshop.com
"JBL Aradol is a medication against gill flukes (Dactylogyrus), skin flukes (Gyrodactylus), carp louse (Argulus), anchor worms (Lernaea) and other parasites in aquarium fish in freshwater and saltwater"
Det vil ta tid før den eventuelt rekker å komme, så jeg må vel prøve å fange de infiserte fiskene.
RHD
Men behandling ved å trekke dem av ser jeg ikke for meg er noe særlig, for meg eller fisken, så håpet er å finne noe medisin som kan virke.
Fant blant annet denne JBL Argunol på aquaristikshop.com
"JBL Aradol is a medication against gill flukes (Dactylogyrus), skin flukes (Gyrodactylus), carp louse (Argulus), anchor worms (Lernaea) and other parasites in aquarium fish in freshwater and saltwater"
Det vil ta tid før den eventuelt rekker å komme, så jeg må vel prøve å fange de infiserte fiskene.
RHD
Postet 13.12.11 kl 11:06
Endret: 13.12.11 kl 11:06
Dverg-artene blant corydoras
Har veldig sansen for dverg-artene blant Corydoras. Så jeg leste litt om dem på
seriouslyfish.com, ble litt overasket da jeg leste dette om Corydoras Pygmaeus Compatibility.
"It also makes an ideal dither species for Apistogramma and other dwarf cichlids, as it tends to inhabit the middle levels of the tank."
Må sjekke ut om dette er en mulig samboer til noen apistoer i nykaret.
Ser også at det står under compatibility for Corydoras habrosus
"Good tankmates include small characins, cyprinids, anabantoids, dwarf cichlids and other peaceful catfish."
RHD
seriouslyfish.com, ble litt overasket da jeg leste dette om Corydoras Pygmaeus Compatibility.
"It also makes an ideal dither species for Apistogramma and other dwarf cichlids, as it tends to inhabit the middle levels of the tank."
Må sjekke ut om dette er en mulig samboer til noen apistoer i nykaret.
Ser også at det står under compatibility for Corydoras habrosus
"Good tankmates include small characins, cyprinids, anabantoids, dwarf cichlids and other peaceful catfish."
RHD
Postet 13.12.11 kl 14:36
Postet 13.12.11 kl 16:16
Takk for tipset og din erfaring Sissimor.
Jeg har googlet og sjekket websider med Apistogramma informasjon, og funnet flere som har gode erfaringer med (c. pygmaeus, c. hastatus, c. habrosus) i sammen med Apsitogramma. Og de sier ofte at de ikke har like gode erfaringer med de andre Cory artene og Apistogramma.
Så litt mer research, før jeg bestemmer meg om det blir en dverg cory i karet.
RHD
Jeg har googlet og sjekket websider med Apistogramma informasjon, og funnet flere som har gode erfaringer med (c. pygmaeus, c. hastatus, c. habrosus) i sammen med Apsitogramma. Og de sier ofte at de ikke har like gode erfaringer med de andre Cory artene og Apistogramma.
Så litt mer research, før jeg bestemmer meg om det blir en dverg cory i karet.
RHD
Postet 13.12.11 kl 21:13
Postet 13.12.11 kl 22:00
Postet 14.12.11 kl 19:36
Varer fra aquaristik shop
Akkurat hentet varer fra Aquaristicshop på post i butikk. Gikk i går tom for nitrit tester, så det passet perfekt at den kom nå for en av tingene jeg hadde bestilt var jo no2 test. River opp pakken og der så jeg en Nitrat test det har jeg jo igjen av. Har jeg klart å bestille feil. Sjekka bestillingen min og der stod det NO3.
Og jeg som sendte en bestilling i dag på andre ting jeg hadde glemt og bruk for.
Om jeg bare kunne bestilt alt på en gang så hadde jeg spart masse i frakt.
Må sjekke om det er mulig å legge til NO2 test på bestillingen, men den vil jo ikke komme før lang tid. Eventuelt kjøpe på en butikk. Greit å ha under innkjøring av akvarium.
Målt på i nykaret helt nede på 5. en del lavere ph en jeg ønsker å ha i karet på.
RHD
Og jeg som sendte en bestilling i dag på andre ting jeg hadde glemt og bruk for.
Om jeg bare kunne bestilt alt på en gang så hadde jeg spart masse i frakt.
Må sjekke om det er mulig å legge til NO2 test på bestillingen, men den vil jo ikke komme før lang tid. Eventuelt kjøpe på en butikk. Greit å ha under innkjøring av akvarium.
Målt på i nykaret helt nede på 5. en del lavere ph en jeg ønsker å ha i karet på.
RHD
Postet 14.12.11 kl 21:58