- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Fluval edge tråden - designer kar i nano størrelse (side 14)
Fluval edge tråden - designer kar i nano størrelse (side 14)
Postet 22.08.10 kl 18:46
Postet 22.08.10 kl 19:36
Postet 22.08.10 kl 20:07
...kjedelig, men hvis akvariet har stått med grus, sten og annet i 4-5 uker så tror jeg nok ikke det er noen fare å sette inn noen reker selv om filteret har stått et døgn. Jeg hadde satt dem inn etter pumpa er byttet, så er det bare å måle nitritt, får du utslag så er det bare å foreta et vannbytte på 10 liter, kjapt og enkelt
Postet 22.08.10 kl 20:40
Skal ha dyyyre og litt ømfintlige reker, så da gidder jeg ikke å ta noen sjanser.
Filteret kan ha stoppet allerede lørdag ettermiddag, så da blir det jo kanskje to døgn også :s
Men skal måle nitritt og slikt som vanlig, det kan jo være det går raskere med innkjøring denne gang, det er vel noe som overlever av kulturen.
Filteret kan ha stoppet allerede lørdag ettermiddag, så da blir det jo kanskje to døgn også :s
Men skal måle nitritt og slikt som vanlig, det kan jo være det går raskere med innkjøring denne gang, det er vel noe som overlever av kulturen.
Postet 22.08.10 kl 22:13
Var i butikken i dag.. Først funket den ikke, men så fikk de den til å fungere.. Jeg ante jo at den ikke fungerte brukbart, jeg hadde jo også fått motoren litt i gang hjemme, men den stoppet etterhvert.
Kom hjem, hadde ikke før slått på pumpen før den sluttet å fungere igjen...
Ble litt eitrande kan man si... Var jo akkurat det jeg sa til butikken.. Men ringte ut igjen og får bytte til ny nå.. Heldigvis! Litt irriterende å ta turen to ganger med kort mellomrom, tar en halvtime å kjøre en vei.
Kom hjem, hadde ikke før slått på pumpen før den sluttet å fungere igjen...
Ble litt eitrande kan man si... Var jo akkurat det jeg sa til butikken.. Men ringte ut igjen og får bytte til ny nå.. Heldigvis! Litt irriterende å ta turen to ganger med kort mellomrom, tar en halvtime å kjøre en vei.
Postet 23.08.10 kl 14:40
Postet 24.08.10 kl 18:15
noen som vet om noen av desse pærene passer i fluval edge'en?
12V G4 baksidepinner 2W 10 SMD5050 led pære, varmhvit
12V G4 baksidepinner 3W 15 SMD5050 led pære, varmhvit
12V G4/MR11 2,2W 10 SMD5050 led pære, varmhvit
og vet hvor sterke desse er i forhold til dei orginale?
12V G4 baksidepinner 2W 10 SMD5050 led pære, varmhvit
12V G4 baksidepinner 3W 15 SMD5050 led pære, varmhvit
12V G4/MR11 2,2W 10 SMD5050 led pære, varmhvit
og vet hvor sterke desse er i forhold til dei orginale?
Postet 19.09.10 kl 22:00
Postet 28.09.10 kl 20:43
Hvitprikk i edge'n
Det har gått lang tid siden jeg posta noe på forumet, men jeg holder fortsatt på her. Og akvarieinteressen har virkelig tatt av igjen nå som sommern er forbi!
Vel, Edge'n min har stått og gått helt siden jeg kjøpte den i november i fjor, og jeg har prøvd litt forskjellige fiskesammensetninger oppi der. Har slitt en del med alger, så jeg skaffa meg en liten pitbullpleco og to gule eplesnegler for et par uker siden. I og med at det var tynt med fisk oppi der ble det for en uke siden også anskaffet 11 rubintetra. Synes de er skikkelig fine! Plana er muligens at de skal gå i 60-literen som er under innkjøring, sammen med 20-30 til av samme sort.
Rubintetraene har gått en ukes tid i Edge'n nå og jeg oppdager i kveld med skrekk og gru at de er fulle av hvitprikk! Har kurert hvitprikk tidligere i et annet kar ved å heve temperaturen til 32 grader C i et par omganger. Edge'n har ikke varmekolbe. Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre? Vil de bli skikkelig sjuke og dø hvis jeg ikke gjør noe? Burde jeg medisinere? Eller er løpet kjørt?
Bilde tatt i kveld
Øyvind
Vel, Edge'n min har stått og gått helt siden jeg kjøpte den i november i fjor, og jeg har prøvd litt forskjellige fiskesammensetninger oppi der. Har slitt en del med alger, så jeg skaffa meg en liten pitbullpleco og to gule eplesnegler for et par uker siden. I og med at det var tynt med fisk oppi der ble det for en uke siden også anskaffet 11 rubintetra. Synes de er skikkelig fine! Plana er muligens at de skal gå i 60-literen som er under innkjøring, sammen med 20-30 til av samme sort.
Rubintetraene har gått en ukes tid i Edge'n nå og jeg oppdager i kveld med skrekk og gru at de er fulle av hvitprikk! Har kurert hvitprikk tidligere i et annet kar ved å heve temperaturen til 32 grader C i et par omganger. Edge'n har ikke varmekolbe. Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre? Vil de bli skikkelig sjuke og dø hvis jeg ikke gjør noe? Burde jeg medisinere? Eller er løpet kjørt?
Bilde tatt i kveld
Øyvind
Postet 14.10.10 kl 00:06
Hei!
Enten kjøpe ei lita varmepumpe og heve tempen eller medisinere med f.eks Esha exit.
Husk å gjennomføre hele kuren. Les her om hvitprikk: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
Lykke til.
Enten kjøpe ei lita varmepumpe og heve tempen eller medisinere med f.eks Esha exit.
Husk å gjennomføre hele kuren. Les her om hvitprikk: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710
Lykke til.
Postet 14.10.10 kl 05:57
Postet 14.10.10 kl 17:25
Postet 14.10.10 kl 18:21
Postet 14.10.10 kl 21:40
Postet 16.10.10 kl 07:47
Postet 24.10.10 kl 11:26
Postet 24.10.10 kl 17:02
Postet 28.10.10 kl 17:57
Postet 28.10.10 kl 22:02
Jeg får nesten skrive litt i den fantastiske Fluval Edge-tråden jeg også.
Har hatt min Edge siden slutten av august, og fant fort ut at jeg måtte få litt mer lys:
Det ble da 4 stk 2,1 W LED-pærer på ca. 6500 K, og en 13 W pære fra aquatic nature på ca. 6500 K den også. En del DIY. Sitter og lurer litt på om jeg skal ordne meg et eget rack for lysene, med bare LED. Jeg har også et nano CO2 sett fra aquatic nature, men dessverre gikk magnetventilen i forrige uke. Venter på nytt fra Danmark.
Bilde av akvariet (beklager, men det ble litt dårlig lys)
En av innbyggerne:
Jeg ser at flere sliter med omformeren som fulgte med. Min gikk etter en uke, men det var ikke spesielt sjokkerende. Så vidt jeg husker trykker den kun ut 1800 mA, dvs. at du omtrent ikke kan ha noe annet enn de to 10 W halogenpærene som fulgte med.
Har hatt min Edge siden slutten av august, og fant fort ut at jeg måtte få litt mer lys:
Det ble da 4 stk 2,1 W LED-pærer på ca. 6500 K, og en 13 W pære fra aquatic nature på ca. 6500 K den også. En del DIY. Sitter og lurer litt på om jeg skal ordne meg et eget rack for lysene, med bare LED. Jeg har også et nano CO2 sett fra aquatic nature, men dessverre gikk magnetventilen i forrige uke. Venter på nytt fra Danmark.
Bilde av akvariet (beklager, men det ble litt dårlig lys)
En av innbyggerne:
Jeg ser at flere sliter med omformeren som fulgte med. Min gikk etter en uke, men det var ikke spesielt sjokkerende. Så vidt jeg husker trykker den kun ut 1800 mA, dvs. at du omtrent ikke kan ha noe annet enn de to 10 W halogenpærene som fulgte med.
Postet 01.11.10 kl 21:33
Endret: 01.11.10 kl 21:39