Siande's akvarieeventyr (side 14)

Mystery solved, og svaret er bedre enn jeg hadde trodd, men irriterende: nitritt.

Jeg måtte ut til TAM lade siden luftpumpa mi ble bannlyst av gubben pga. for mye bråk, og da tok jeg med meg et glass vann fra 60-literen for å se om de kunen teste for amoniakk og litt annet rusk og rask. I bussen satt jeg og sturet og tenkte på død fisk, så slo det meg at nitritt-testen min er jo gammel som bare det, og det var den siste slanten jjeg brukte for å teste med. "Sjekk det først" var neste tanken. Og joda, når jeg fikk dem til å ta fram dråpetestene (de ville teste med strips først, men det klagde jeg min nød over) så ble det utslag vettu. Ikke ekstreme mengder, men mer enn nok til at små fisk lett stryker med.
Takk og lov så hadde jeg jo to bøtter som stod med ferdigluftet vann, så jeg sprang rundt og fikk gjort et solid vannbytte.

Er litt rart læll, coryene snapper ikke luft og er rimelig aktive med å grave, og boraras'ne vimser rundt like jeg har blitt vant med, ikke slappe, ikke i overflaten. Ingenting som får meg til å tenke nitritt, men det kommer kanskje av konsentrasjonen.
Huffameg Siande, er den din tur på berg-og-dalbanen nå! Karantenekar hjelper en del, og det behøver ikke være digert og med full utstyrspakke. Bruker en klar 9-liters akrylboks med luftesten der "dekkglasset" er glasset fra en sånn rammeløs billedramme hvis du forstår. Lyset er en nattbordslampe av klemtypen til kr 39.- fra Ikea. Med fisken i et lite kar er det lett å observere, billig å medisinere, og overkommelig å skifte vann daglig. Fant 12-litere med dekkglass til kr 149.-, det er heller ikke all verden egentlig, så nå står det to i hylla. Fulle av fisk og yngel, så evt. karantene må tas i en grønnsakskuff fra det gamle kjøleskapet. Det går også bra ;o)
Meh Jeg bytter vann etter beste evne, 50% i går kveld og 2 bøtter i morgest før jeg gikk på skolen, og nå når jeg kom hjem fant jeg to til døde grønne Satte luftpumpen over til dem i går istedet for å klekke artemia til yngelen, Jeg vil helst beholde fisken jeg har, så får yngel være yngel. Jeg får kjøpe en luftpumpe til i dag slik at yngelen får bedre mat.

Venter på ny nitritt-test i posten, men det kommer jo til å ta sin tid. Vurderer å flytte litt mer bakteriemasse fra store-karet, men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor filteret i lille-karet ikke klarer denne fiskebelastningen. Ikke er det renset nylig, ikke har det vært avslått lenge, kort sagt, nada. har det vært et strømbrudd jeg ikke har fått med meg?
Så noen nematoder i karet når jeg startet pumpen, og ble helt forskrekket, de finnes jo i alle varianter, for det meste ufarlige men noen er værre. Fikk snille gubben til å dissekere ene fisken for meg, jeg er for glad i dem til å gjøre det selv:-/ Ingen innvollsparasitter var rapporten, men mye fine egg i buken på den ene fisken

Rart at det skal være nematoder i karet nå, det har vært foret lite i det siste siden det er satt inn endel fisk og jeg var redd for å overbelaste filteret (som jeg jo tydeligvis har klart på et eller annet vis læll).

Æsj, ingenting rimer Jeg skal ut og kjøpe meg en kopp kaffe, en bolle og ei luftpumpe, og tenke fine tanker om yngel for å bli glad igjen.
Redigerte bort mitt eget første innlegg her, det ble bare tull
Leste at du mistet "de grønne" og fant ut at du mente Green Laser. Trodde først det var yngel du mente, men det er voksne...?
mona o
Redigerte bort mitt eget første innlegg her, det ble bare tull :) Leste at du mistet "de grønne" og fant ut at du mente Green Laser. Trodde først det var yngel du mente, men det er voksne...?

Det er de voksne ja, to i forgårs og to i dag. Det er nitritt der, men veldig lite, 0,2 mg/ml når jeg fikk det målt på mandagen. Da var det to voksne grønne som var døde, og omtrent 10 knøttsmå rasboraer.
Huff, jeg føler med deg [External Image] Det er så utrolig kjipt å miste fisk sånn!

Midt i surret så er det fint å ha yngel fra de samme fiskene gående like ved siden av. Det blir flere og flere av dem, så det virker som de klekker ganske ulikt, de første kom på søndag tror jeg, evt. lørdag, det var ingen hjemme da. Det er fortsatt noen uklekkede egg, men det blir færre og færre.

Storekaret durer og går, og l-201 er mer framme enn før. Jeg har plagdes litt med mine Cardamine lyrata, og søkte dem opp på google for å se om det stod mer om dem enn det er på profilen her, og jammen stod det ikke at de var fine som flyteplante. Så nå har mine to "mopper" av C. lyrata blitt nappet opp og får flyte rundt og utkonkurrere hornbladen. Jeg tror kanskje den største grunnen til at de svant slik henn var at de var temmelig nære pumpa, de liker vistnok ikke mye strøm.

Nå skal jeg og gubben ut og spise, vi har vært sammen i 4 år nå I mens står det noen bøtter med vann til lufting, så skal green laserne få et vannbytte til før jeg legger meg.
Våknet til coryer som snappet luft i overflaten støtt og stadig, så da ble det mer vannbytte istedet for frokost før jeg dro på skolen. Tok meg tid til å hente litt filterguffe far storekaret og kjørte pumpa godt og grundig i det mens jeg byttet vann. Pumpa er temmelig skitten fakitisk, så skitten at jeg hadde lyst til å rense filtervatten, men jeg følte det var greiest å la den være mest mulig i fred. Men det styrker mistanken om at det har vært et strømmbrudd eller noe slikt som har skylda, den har ihvertfall hatt en solid kultur på et tidligere tidspunkt.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke. Jeg ønsker meg vanntest, nå. Ikke i posten på lørdag:-/

I dag er det byttet vann til frokost og nå for 20 minutter siden, omtrent 50% luftet vann hver gang. Det er en boraras merah igjen, resten er døde. Coryene ligger stort sett i ro og alle jeg har sett (også de 4 som er døde) har vært grønne og fine uten annet galt enn at de var døde. Nå kom denne karen fram:

[External Image]

Jeg spekulerte tidligere i dag i å flytte alle coryene og ottoene over til storekaret siden de tydeligvis dør som fluer i lillekaret, men om dette er noe mer enn ammoniakk/nitritt så risikerer jeg både å stresse dem enda mer og overføre sykdom til storekaret og de flotte beboerne som er der. Noen tanker om hva som feiler den grå karen over?
Neonsyke? Beste forslaget jeg har, og det der så virkelig fryktelig ut...
Har ikke peiling:/ Ingen av de andre fiskene har hatt noen rar farge, ikke de døde heller. Jeg synes bare de dør alt for fort til at det skulle være nitritt på 0.2, særlig med tanke på at det byttes mye vann, flere ganger om dagen. Men om du ser på ryggfinnen så ser det nesten ut som den er fillete. Kan være den har kommet i klem et sted? Eller er dette det de andre fiskene dør av?

Fisken er forøvrig død nå, den bare gav seg mens jeg skrev innlegget. Jeg hadde tenkt å få samboen til å avlive stakkaren, men det rakk jeg ikke.

Enda en bi-tanke, alle ottoene lever i beste velgående. De er jo vanligvis de skjøreste fiskene og dør først, men dette ser ikke utt til å ha affisert det det minste.
Hva med å prøve en runde med Esha 2000?
Man skal jo helst være nogenlunde sikker på hvilken sykdom det er før man medisinerer, men hadde det vært meg hadde jeg kjørt på med en runde medisin.
Blippblopp
Hva med å prøve en runde med Esha 2000? Man skal jo helst være nogenlunde sikker på hvilken sykdom det er før man medisinerer, men hadde det vært meg hadde jeg kjørt på med en runde medisin.

Jeg vet ikke om jeg tørr, siden det faktisk er nitritt i karet. Eller, var på tirsdag, jeg er jo fri for dråpetesten (snakker om timing her....). Jeg har allerede tatt fram Esha2000, men jeg er for treg og trist til å tenke ordentlig i dag, er vel som med mødre med syke barn:-/

Det rare er hvordan ingen av de andre fiskene viser sykdomstegn. Dette er det første jeg har funnet, og det var ikke lite heller.
Enig med Blippblopp, og jeg ville ikke flyttet dem...

Har sett neonsyke i et butikk-kar en gang (grøss), og de syke ancistrusene der så ut som den grønne du hadde bilde av. De pøste på med eikebarkekstrakt, for lav ph skulle vist hjelpe.

Åh, som jeg lider med deg... *snufs*
En trøsteklem hjelper ikke det aller minste, men du får en likevel. Dette er det absolutt værste med denne hobbyen, man er jo helt totalt hjelpeløs egentlig. Krysser fingrene...

Nitritt tror jeg har veldig lite med saken å gjøre, for det første er 0,2 ikke akkurat verdens undergang, og for det andre gjør du alt helt riktig. Jeg har hatt filterkrash med nye og friske tester, det eneste du får beskjed om ved å teste er at du må skifte vann, og så lenge du gjør det vil ikke testene fortelle noe annet enn at du gjør det du skal. Ikke kan du gjøre stort mer heller. Men jeg skjønner fortvilelsen...

Nå har jo en av mine C142 sittet fast bak et filter og fått en sånn finne. Riktignok var det den ene brystfinnen, men jeg tror de har veldig vanskelig for å rygge hvis de setter seg fast. Synes den fargeløse flekken er så veldig rar, ser ut som om den har ligget for lenge i sola med en håndklesnipp over seg, hvis du skjønner hva jeg mener. eSHa 2000 er ikke sterkere enn at det er verd et forsøk, jeg dryppet en bitteliten dråpe i boksen de gikk i, og stakkaren her har klart brasene. I fall det er en sitte-fast-skade mener jeg. Da har du i det minste forsøkt noe som ikke tar livet av fisken og bakteriefloraen...

Senke pH er vel heller ikke skadelig hvis du tar det sakte nok. Er det noen som får til akkurat det er det vel deg ;o)

Dette bare gå bra det...
Jeg tar imot alle klemmer med takk, jeg er glad i klemmer

Det er liksom ingenting som henger på greip, du skriver det meste av det jeg tenker. Nitritt, joda, men det er lite og med de vannbyttene som er gjort så burde det ikke drepe fisk. Neonsyke/det grå på denne er rart, siden ingen av de andre døde fiskene har hatt noe slikt. Og neonsyke skal vel også starte bak på halen og kommer framover? Halen er grønn og fin. Kanskje den har satt seg fast bak varmekolben?
Alle de døde Boraras merah, som bare strøk med som fluer mer eller mindre over natten (jeg har spekulert i at det store antalet døde minifisk kan ha gitt ekstra press på filteret og dermed/derfor nitritten). Jeg vet da pokker.

Nå har jeg tilsatt Esha2000, så føles det som jeg har gjort noe i det minste. Er det neonsyke så kan den stoppe det. Er det noe annet rusk så kanskje den kan bremse utviklingen til filteret blir greit igjen. Er det flere fisk som stresser og lett får seg noe sår/mugg/sopp eller annen drit så kanskje jeg unngår det.

Hvor lav pH er det som anbefales, noen som vet det på stående hånd? Jeg er litt sky for å endre mer når fisken allerede har det vanskelig, men med et godt argument så kanskje.

Av teite ting (alt kommer samtidig) så fikk vi varsel i dag om at vannledningen vår stenges av i morgen, og det forventes noe variabel vannkvalitet de første dagene etter den er åpnet igjen. Som om jeg trenger dårligere vannkvalitet enn det kobber-befengte vannet jeg allerede har
Nå tok jeg en siste sjekk før jeg la meg, og de to feite hunnene og en liten hann som var mulig å se i mørket så helt fine ut. Ingen frynsete finner, ingen misfarging og ikke en gang rask pusting eller finnekleming. De er bare urovekkende rolige og ligger pal oppimellom eikebladene og rota istedet for å svinse rundt slik de vanligvis gjør, særlig bare noen timer etter ett vannbytte.
Ingen dødsfall i dag, men den ene av de store hunnene er grå på halve halefinnen:-/ Håper det fungerer med Esha 2000 for å stoppe dette hvis det er neonsyke. Skal sette meg ned når jeg kommer hjem og lese litt mer på dette og medisiner, så får vi se hva jeg får til.

Gubben sendte melding nå i lunsjen og sa fra om at yngelen mesker seg i liquifry-dråpen han tilsatte, så de spiser ihvertfall Easy-breeding-boksen fra viovet har vist også kommet i dag, men med sykdom og nitritt i lillekaret så jo det lite nytte i. Men den er der til neste gang

Kampfisken med stor K sendes fra Tyskland mandag eller tirsdag neste uke. Den kom fra Thailand forrige uke og går i karantene hos importøren i Tyskland i 10 dager for at han vil sikre seg at den ikke tar med sykdommer. Jeg er fryktelig spent Det blir godt å få en "stor" fisk i storekaret igjen, så gjenstår det å se hvordan kampfisk og kobbertetra fungerer. Blir det støy så er det så enkelt som at kobbertetraene får bo i bøtte med pumpe fram til de blir solgt, basta. Jeg har ingen annen plass å ha dem, og står valget mellom kampfisk type flott og kobbertetra så er det egentlig ikke et valg.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap