Inge´s blog (side 14)

Pumper og varmekolber! Kann mann nogensinde få nok? Næh vel?
Jeg skal i alle tilfælde have fat i et par små pumper og nok 8 stk. korte varmekolber!
ajajajajaj dyrt det bliver det. Jeg tror jeg nøjes med at ønske mig en bog i fødselsdags gave iår, har vist allerede oversteget mit budget med 500% eller noget lignende. thi hi hi.

Får besøg næste weekend, og så skal jeg lære at "tømme" fiskene for æg.
Malawi er mundrugere! NÅ okay, og hva betyder det så? Ja spørgsmålene er mange og heldigvis er folk flinke til at hjælpe og forklare så jeg fik da lidt styr på tingene, men at "tømme" en fisk!!! næh nej det må jeg liiige have en til at vise mig først!
Den ene Blå Delfin mundruger nemlig og skulle være klar til at blive tømt næste weekend, så det bliver spændende.

Nu må jeg så se at få lagt en annonce ud med de 10 yngel jeg allerede har og se om de er til at sælge eller om de bare skal bruges som foder! :-o

Jeg har også købt en leks gruppe at perlmutt, og så har jeg jo 8-9 stk som jeg kjøbte som yngel i sommerferien, så de må jeg nok også sætte til salgs, kann jo ikke beholde dem alle desværre.

Så ja herhjemme er der gået Malawi i det, sammen med sneglerne. Maller har jeg også begyndt at få lidt interesse for og da hjælper Atle mig. (han aner ikke hvor mange dumme spørgsmål han nu får) hehe, men hvis man ikke spørger, så får man ingen svar ;-p

Fik inkjøbt 3 stk. L204 fra Atle og de er bare sååå nydelige i vores 450L kar sammen med 6 albino et eller andet, hvor de gule albinoer er mye fremme, så er L204 lidt mere sky, men alligevel ser vi den ofte, vi skal bare ikke lave for mange pludselige bevægelser. Det er det der er det værste ved maller syntes jeg, jeg ville jo gjerne se mere af de.

Vores "nye" brugte kar, 250/270L er kommet i hus idag og skal så igennem en rengjøring inden den kommer op og erstatter vores 200L i stuen. Nu må jeg så igang med at finde ud af hvilke af fiskene kan gå sammen og hvilke vil blande sig.
3 Kar, MÅ altså kunne gøre det......okay ellers så må jeg jo tage en 125L i brug også...men det er nu ikke meningen. Ak ja sådan kan det gå når man ikke kan bestemme sig og ikke kann få nok. :-/

Hvordan går det med de nye karene Inge?
Hei Sølvi, og rigtig godt Nytår til dig og alle andre som måtte følge lidt med.

Jeg troede ikke rigtig at nogen læste min tråd alligevel, så bestemte mig for at tage ferie. Meeen hvis den bliver læst, så vil jeg da med glæde skrive videre på mine små gøre mål

Det går fint med karrene. Jeg havde dog stor snegledød da jeg flyttede de over i de nye kar, men har mistanken på sandet der fulgte med, da jeg har fået et lag grønne alger der dækker sandet i de kar jeg har brugt det. ØV jeg har aldrig haft alger før!

Ellers så har vi fået sat ny baggrund i 200 og 300 L karrene, så nu mangler vi i det store 450 L. Det ser rigtig pænt ud, så det var dejligt at få gjort. Nu har vi jo så også mulighed for at købe nogle af tingene billigere i Danmark, og så bliver der jo penge til lidt ekstra.

Jeg har tømt den første perlmutt og fik ca. 20 små ud af den og de har nu ikke længere en blommesæk og klarer dig fint. Idag tømte jeg så den ene af mine Blå Delfin damer og hun slap omkring de 40-50 stk. alt for mange til at jeg kunne nå at få dem talt inden de flyttede sig. Vannet jeg satte de op i var dog lidt koldere end vannet de kom fra, så der døde nogle få og så må vi jo se om de andre klare den eller jeg bare fik fiskedød ud af det denne gangen.

Mine interruptus er nu ved at farge ind, så indtil videre har jeg nogen der går fra striber i det gule, svagt blå og så den knald blå alfahann.
Det er lidt morsomt at se hvordan de "små" vi købte i sommers, nu er ved at blive store og begynder at kæmpe om territorium og rangorden. Jeg kan se at nogle allerede er begyndt at munnruge her også og jeg har fået en lille én som vistnok er en blanding, da jeg ikke havde fået dem adskilt tidligt nok åbenbart. Men søt det er den, så den kommer nok i et "fiskesuppe" kar. Jeg syntes jo at det er synd for vannskabningerne, så her bliver de ekstra plejet. hihihi Jeg har også en lille perlmutt som har en trutmunn så den ligner lidt et andenæb og så er den blind på det ene øje! Indtil videre lever den fint sammen med de andre, men jeg må vel hellere seperere den fra de andre, så den ikke forplanter sig. Der skulle jo nødig avles dårlige gener. Men dø skal den ikke.

Så nu vil jeg afsted ud efter lidt andemat hos Atle, det er altid så koselig at snakke med hann syntes jeg. Kan I alle ha´en rigtig go´ aften.
Hei Inge. Så hyggelig å lese i tråden din igjen. Jeg har som nyttårsforsett å bli flinkere til å kommentere i andres tråder når jeg føler for det i stedefor det alt for lette alternativet: å la være. For jeg vet selv hvor fint jeg synes det er når noen skriver i min tråd. Jeg tror mange med personlig tråd føler at de skriver uten at noen leser, men så er det mange som leser uten noen gang å gi tegn til at de gjør det. Jeg er fast leser av mange tråder her og tar meg selv ofte i å tenke på hva jeg ville svart i tråden, men så gjør jeg det ikke fordi det er lettere å la være. Men det skal jeg altså bli bedre på.

Du kjøpte snegler av meg en gang(lilla epler), men fikk inntrykk av det ikke gikk så bra med disse pga lang transport. Jeg har mange ganger tenkt på sneglene, og om hvor mange som overlevde? Har du noen igjen av dem?

Jeg selv har ikke eplesnegler lengre. De formerte seg en gang. Etterhvert om de vokste til begynte de å dø. Både de voksne og de unge døde en etter en. Jeg hadde riktige vannverdier og skjønner fortsatt ikke hva som var galt. Så jeg har ikke dristet meg til å prøve dem igjen, selv om jeg savner eplesneglene. De er så facinerende! Og jeg husker det var så koselig å sitte å se på de små som vokste op hos meg.

Godt nytt år forresten!
Inge Poulsen
...Jeg troede ikke rigtig at nogen læste min tråd alligevel, så bestemte mig for at tage ferie. Meeen hvis den bliver læst, så vil jeg da med glæde skrive videre på mine små gøre mål ;-)...


Flott å se at du har begynt å skrive her igjen! Det er nok flere enn du tror som leser tråden. Som Anna U skriver er det lett å bare lese, og aldri legge igjen noe innlegg etter seg. Skal følge hennes eksempel og prøve å bli flinkere til å legge igjen spor etter meg i de trådene jeg leser.
Flere som har like gode planer om å bli flinkere til å svare i tråder ser jeg

Selv følger jeg med på mange tråder uten å svare som regel og plutselig kom jeg på at "nå er det lenge siden Inge har lagt ut noe i tråden sin "

Godt å høre at det går bra selv om du mistet mange snegler.
Håper du legger ut noen bilder fra de nye karene ,hvilke planer har du foresten med de?

At det er mye å spare på å kjøpe div. fiskerelaterte ting i Danmark er helt sikkert ,prøver å få med meg litt jeg og når vi er der nede.
Hei Inge...lenge siden sist. Mye har skjedd hos deg ser jeg og det høres veldig morsomt ut. Hvordan går det med sneglene?
Tusind tak for jeres søde svar.
Ja man får nok ofte den opfattelse at ingen læser og ingen virkelig er interesseret ud over de spørgsmål man måtte ha, og andre har sikkert samme følelse. Jeg har bare haft et par nede dage og så er det svært at holde på med alle ting på samme tid. Men jeg er rigtig rigtig glad for at I læser min tråd og har lyst til at skrive lidt.
[QUOTE=Anna U.]Du kjøpte snegler av meg en gang(lilla epler), men fikk inntrykk av det ikke gikk så bra med disse pga lang transport. Jeg har mange ganger tenkt på sneglene, og om hvor mange som overlevde? Har du noen igjen av dem?

Jeg selv har ikke eplesnegler lengre. De formerte seg en gang. Etterhvert om de vokste til begynte de å dø. Både de voksne og de unge døde en etter en. Jeg hadde riktige vannverdier og skjønner fortsatt ikke hva som var galt. Så jeg har ikke dristet meg til å prøve dem igjen, selv om jeg savner eplesneglene. De er så facinerende! Og jeg husker det var så koselig å sitte å se på de små som vokste op hos meg.QUOTE]

Jeg tror der er 3 der har overlevet Anna, men sådan går det jo desværre engang imellem. Har selv solgt til nogle hvor de ikke fik posten til tiden, så de fleste var døde, men man kan jo ikke altid regne med posten jo desværre.
Som du kunne læse har jeg haft samme problem som du med at sneglerne døde, både store som små. Jeg har også snakket med en anden som har haft det samme ske, også her i stavanger, så jeg ved ikke hva som er problemet. Alle værdier var fine og jeg testede alt jeg kunne, både med dråber og med strips da jeg var ret fortvivlet over hvad som skete.
Heidi Ingdal
Hei Inge...lenge siden sist. Mye har skjedd hos deg ser jeg og det høres veldig morsomt ut. Hvordan går det med sneglene?


Jamen hejsa Heidi! Hva i allerverden! Har du fået amnesti?
Det er dejligt at se dig tilbage igen, jeg er ikke så god til at finde ud af det andet site, så der kommer jeg aldrig.
Det går desværre ikke så godt med sneglerne mine. Næsten alle bortset fra de gule og kjempe eplerne er døde for mig. Jeg havde i hundredevis af posthorn snegler og solgte ud af dem så jeg havde en rimelig mængde, men nu er resten døde, alle mine blå og mine røde som jeg havde nogle gående af for sig selv, er også døde.
Fik endelig blå eplesnegler til at legge egg, og så døde de voksne og alle de små, minus to! Så jeg savner virkelig mine snegler og vil gerne have fat i nye, men julen har jo ligesom også krævet liiidt penge jo Har du fået de hvite epler til Heidi?
Hei ja jeg har noen skikkelig fine ordentlige hvite snegler og de er såååå fine. De er forresten albino de hvite leste jeg en plass. De er så hvite at det er vanskelig å få tatt bilder av de. Hvite epler er noe av det fineste jeg ser i et akvarium for det ser ut som små perler som tusler rundt.
Vi pusset opp leiligheten før jul og nå skal vi til med kjøkkenet....så det koster penger både jul og oppussing.
Så veldig koselig å prate med deg igjen.)

Sender deg to bilder av de hvite og et av en som er lys blå og litt hvit.
Ihh hvor ser de fine ud Heidi! De hvide jeg har set som værende hvide, har set lysegule ut for mig! Og det er jo ikke ligefrem hvidt.
Ja jeg savner jo mine snegler, det er ikke det samme at se på akvarier uden snegler, men manden min ville gerne have akvarier uten snegler, med fargerige store ciklider, så det har vi nu oppe i de store kar. Nedenunder i mit akvarierum da har jeg så mine snegler og en dejlig sofa hvor jeg kan sidde eller ligge og slappe af og se på sneglerne og se hvordan de nyder det. Mine kjæmpe epler med deres lange følerer er bare så smukke. Tænk sig at jeg fik dem ved en fejl Heidi! Den fejl er jeg bare såå glad for! De er altså bare dejlige. Synd at flere ikke har dem. De vet ikke hvad de går glip af!
Jeg har købt nogle snegler fra andre af, så jeg fik lidt "nyt blod" til og det har været fint, men de fleste er jo børn fra dig
kjempe eplerne har fået rødkål og elsker det, så det må de hellere få igen imorgen.
Klokken er 3 om natten, og nu vil jeg iseng, kan I alle have en fortsat god weekend.
Godnat.
Nu skal I høre engang. Jeg har skrevet dette andensteds herinde, men tenkte at nogle af jer måske ikke ser det og måske kunne hjælpe, så nu poster jeg det også lige her i tråden min.

Jeg har 5 voksne Blå Delfiner, 1 hann og 4 hunner, hvoraf hannen og 2 af hunnerne er VF. Hvilke af hunnerne vet jeg ikke. De har alle 5 gået sammen i nogle år før jeg fik de fra en anden akvarist og alt gik fint. MEN Så begyndte den ene hun at gemme sig bag en plante der dengang var i karret. Jeg troede at den munnrugede og tænkte ikke videre over det, indtil en anden så den og fortalte at den absolut ikke munnrugede! Da havde den gået/stået i 2 uker uten at spise! 1-2 dage efter halv lå den ind under en lava sten. Okay, noget måtte gøres hurtigt, så jeg fangede den og tog den i et andet kar, hvor den væltede om på siden med det samme. Det endte med at jeg sad med hende i hånden i karret indtil jeg følte at hendes balanceevne var blevet lidt bedre. Jeg satte hende så op i et fødekar og holdt øje med at hun kunne stå selv inden jeg gik. dagen efter gik hun så rundt i det lille karret og så ut til at ha det fint, men spiste dog stadig ikke og det selv om hun delte kar med 10 bitte små malawi yngel. De kunne svømme lige forbi munnen hendes uden at hun reagerede. Nu lod jeg hende gå i karret og tænkte at ynglen måske ville trigger hendes jagt instinkt og hun dermed ville få appetit igen. Det tog vel 4-5 dage før jeg kunne se hende spise og da kun lidt. Hun har nu gået i flere uger i sit eget 125L kar, og er begyndt at spise igen. Hun farer ikke i maden, men hun spiser. Jeg forsøgte så idag at flytte hende op til de andre 4 MEN hun gemmer sig en del, de andre jager både hende og dem selv, men især hende, og hun gemmer sig og flygter. Hun ser stadig meget tynd ut i forhold til de andre og jeg spekulerer på om hun virkelig stadig kan være for svag?
Hun er vel den der er længst nede i hirakiet. En ide kunne måske være at flytte hende tilbage og så om et par dage flytte en anden af hunnerne ned til hende, så hun kan vænne sig til selskab lidt efter lidt og et sted hvor hun er kommet først?
Eller? Er der nogen derude der kan hjælpe? Jeg har virkelig kæmpet for hende, siddet med hende i timevis og våget over hende så man skulle tro at hun var min baby. Jeg vil simpelthen ikke give op!

Ja sådan står det til og er det jeg bekymrer mig mest om lige nu. :-/

Min kære delfin hun går stadig sammen med de andre i karret, men her i weekenden tror jeg at jeg flytter de alle i hver sit kar i akvarerummet mit.
Prøver at om arrangere akvariet, flere sten, flere gemmesteder og huler og måske lidt "græs" i baggrunden. Sætte hende i først og så efterhånden de andre en efter en. måske det så vil gå bedre med at få dem sat sammen igen, hvis ikke så må hun jo til at gå for sig selv :-/ Hvis hun da overlever og ikke dør af sult inden.
Indtil videre ser min fordeling på mine 3 store kar sådan ud;

450L ; Aulonocara sp. "Firefish"
Labidochromis sp. "Perlmutt!
Melanochromis interruptus
Pseudotropheus sp. "Yellow tail Acei"

350L Cyrtocara moorii "Blå Delfin"
Pseudotropheus estherae "Rød Zebra" som ellers er gul!!!
(måske Aulonocara sp. "red Ruby")

200L Labidochromis chisumulae
(måske Aulonocara sp. "red Ruby")

Grunden til at jeg ikke setter Blå Delfin i det største kar er, at der er en stor rod i som fylder godt og planter. Det er min mands kar og han har ikke samme for kærlighed for Delfinerne som jeg har. Vi har så en lillebitte rum som er mit "bibliotek" og afslapningsrum og der har jeg 350L til at stå, så der vil jeg helst have delfinerne til at gå. Karret har så kun sten i enderne og stor plads midt i hvor delfinerne kan lege. Så jeg håber at det går. 200L har jeg i kælderen i mit hobbyrum (keramik, scrapbooking og reoler med akvarier selvfølgelig til fisk og snegler) Der har jeg i øjeblikket mine chisumulaer gående i et 125L kar indtil jeg får fiskene flyttet rundt og sat ny baggrund i 450L og alle fiskene kan komme i deres permanente hjem! Lidt forvirrende men når alt bliver færdigt skal det nok blive godt.
Havde bestilt snegler men de var stivfrosne da de ankom, så det blev ikke rigtigt til noget, var ellers en anden blå farge end den jeg har fra Heidi og så et par lilla så jeg havde regnet med at få nogle der ikke kom fra Heidi og dermed kunne blandes lidt med knap så meget indavl. Øv.
Inge Poulsen
Lidt forvirrende men når alt bliver færdigt skal det nok blive godt.


Det blir det sikkert! Så får du legge karene inn i profilen din så vi også får se
yep nu har vi også fået et ordentligt kamera i hus, så nu må jeg se om jeg også kan finde ud af at bruge det Datteren min er bedre til det end jeg!
Ja som tidligere beskrevet, så handler det her i huset om at finde ut af at få gjengen af blå delfin til at fungere igen! Det endte med at jeg tog de tre af damerne ut af karret og ville egentligt også have taget hannen ut så at den lille tynde dame fik karret som "hendes" og så forsigtigt at flytte de andre tilbake lidt etter lidt. MEN som så mye andet så bliver intentionerne ikke altid til virkelighet og da hunnen og hannen havde gået i karret sammen i en lille uge, så var hunnen så sulten at hun også jagtet hannen væk fra maten!! Okay, så var alt jo sådan set godt, hun var begyndt at spise godt igen og ikke så bange af sig mere. Hun gemmer sig dog stadig i "hendes" hule bag nogle stein under pumpen. Sådan gik de i et par uger og så flyttet jeg en enkelt hunn mere op i karret. Det gik fint, hannen blev helt lysten og ville alt muligt men det skulle ikke være så der var nu to damer som gemte sig sammen, men begge kom frem til mat tid. For to dage siden flyttede jeg så de sidste to damer op og igen begyndte hannen at gjøre sig til, for mon ikke snart at der var nogle der ville noget? NEI altså sagde damerne! Nu har jeg så 1 stk lysten hann og 4 stk hunner der alle gemmer sig! 3 stk står tæt tæt sammen under pumpen og en står oppe over pumpen og hviler sig mellem pumpen og sugekopperne, og der ligger den så stille og roligt! Hmmm 4 stk hunner gemmer sig nu men kommer troligt frem og spiser! ak ja, nu får de lov til at gå som de vil og så får vi se.

Vi har fået sat baggrund i alle tre af de "store" kar og har nu også fået de indrettet og sat de fisk i der som de skal være så nu er der ved at være fred og ro på.
Jeg havde dog pludselig død i perlmutt karret, en død og en døende og aner ikke hvorfor! Der var frisk vann fra 3 dage før! Jeg fik de ut, skiftede vann, medicin for en sikkerhet skyld og har så skiftet vann 2-3 gange i uken efter. De ser fine ut nu men må jo holde øje med de. Er bange for at de har haft for trang plads og at alfa hannen har jagtet de til døde.

Men men men også det kommer snart på plads, så alle har det så godt som overhovedet muligt, både med plads, sten og gemmesteder.

Yellow fin Acai har fået 100 unger, blå delfin har jeg 10 af og så har jeg et utal af perlmutt til at gå også! Meeen hvor er de små! og så søte da! jeg koser mig rigtig i akvarie kælderen min.

Også mine nye gule maller har lagt egg! De er gule med røde øjne og så har de store slør som hale og finner, jeg syntes at de er sååå fine. Hvad som de hedder aner jeg ikke, men fine er de. Også de almindelige maller (2stk) som jeg har gående hos blå delfin, har lagt egg, så jeg må jo åbenbart have en hunn og en hann! sådan helt tilfældigt. En fra Danmark og en kjøbt heroppe.
Må have fundet ut af hvad jeg skal gjøre med de og hvor lang tid det tager, så må ind og søge lidt herinde. Hvad skulle man gjøre uten Akvaforum? Nei vel!

Mine blå Snegler har også lagt egg, så de venter jeg spændt på at se klægge og få en masse små bitte lille snegler til at kravle rundt i karret som jeg i øjeblikket også har det i karret med de stribede kjempe epler.

De gule eplerne de legger egg så det er en stor eggeklase rundt kanten og på låget i karret! De kryr overalt! Og så er de helt helt lyse de fleste, så de er spændende at se på også.

Så lidt sker der herhjemme også selv om jeg jo egentligt ikke syntes at der sker så mye, men er det ikke altid sådan når man går i det daglige?
Okay, jeg har så de hersens gule maller m. røde øjne som jeg syntes er ret flotte.
Og gæt hvad som er sket? Jep jeg har fået egg og nu er de klægget og er små "vigglers" inde i hulen. Men så er det at jeg tænker på om de vil blive spist når først de kommer ud af hulen? Der er kun de andre hunner og så nogle eplesnegler i karret. Hmm nogen der ved om mallerne spiser deres yngel når de bliver fritsvømmende?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap