Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 14)

Da vi flyttet til Moss i 1971, ble vi betenkt over vannkvaliteten. Etterhvert som vi fikk datteren vår og hun skulle bade i badekar, så vi ikke bunnen i karet med 10 cm vann! Kommunelegen "beroliget" imidlertid mossingene med at: "Vansjøvannet er ikke farlig å drikke, det er bare uvanlig næringsrikt"!

Nå har vi i mange år hatt fullrenseanlegg og godt drikkevann, supert for akvariebruk.

Det dere får fra brønnen virker jo nesten resirkulert.... og betydelig mer innholdrikt enn Mossevannet i sin tid var. Håper dere får gjort noe med dette før dere blir syke av det.

Er det langt fra huset til kommunal vannledning? Det finnes vannledninger i plast med innlagt varmekabel som kan brukes i grunne grøfter og som med en isolasjonsmatte over kanskje kan ligge på bakken til telen går til våren? Forutsetter kanskje at dere allerede er tilkoblet kloakknettet.

Det stemmer nok det med Murphy. Her er en paragraf til som er greit å vite om før dere graver: A shortcut is the longest distance between two points."

Lykke til.

Takk, Sigmund! Straffen for å ha 6 mål tomt er at det er noen meter ned til kommunal ledning, to herrer fra kommunen kom innom i morges og kunne trøste oss med at det lille de kunne se av utløp var "i rørende god stand". Og de skulle sjekke med han som i sin tid gravde grøftene for vann og kloakk her, selger mente det var lagt vannrør frem til huset da de først gravde. Det positive er at det i alle fall må gå en ferdig sprengt grøft fra hus til vannledning...

For brønnen er uansett redningsløst fortapt, kommunalt vann må vi få på plass. Nå venter vi bare på forsikringsselskapet, erfaring har lært meg ikke å bestille håndverkere før selskapet har sagt sitt. Tror ikke på allverdens hjelp, men rensing av innvendige vannrør og varmtvannstank må vi i alle fall få dekket...

Lovtekst er lagt øverst i minnekassa! Ligger i samme mappe som "Fail to prepare, prepare to fail" :o)

Murphy har forøvrig vært ute igjen, da strømmen gikk var husets herre ute for å hente vann, så jeg hadde intet å skylle gjennom med. Det tålte ikke Juwelen, nå blir det vannbæring og lite mat fremover, utslag på nitritt. De to andre karene har klart seg bra. Rart, det der med erfaring, selv små utslag synes på vannet, liksom! Trodde jo det skulle gå like greit som sist, men tre timer var av en eller annen grunn for lenge denne gangen. Vi hadde kanskje færre fisk i sommer?

De "voksne" Amecaene er flyttet over i Lykkelandet, var litt engstelig for rekene, og kjørte test med en liten rekesnik i karanteneboksen. Den overlevde sulten fisk. De blir for store for 54 liter, men foreløpig er de små, så de får gå der en stund. Tror de satte stor pris på plassen :o)
Jeg kjenner ikke Juvelkarenes filter, men tror at det skal være mulig å bruke selve akvarievannet tilå skylle med, dvs. skape litt vanngjennomgang så bakteriene får "friskt" vann. Egentlig er det enda bedre enn å gi filteret rent vann, for der er det ingen næringsstoffer. (Vel, vanligvis da... )

Vitsen er bare å gi filteret litt nytt vann istedenfor det som blir stående i rp når pumpen ikke går.
Nettopp! Det kom jeg på mens jeg satt og skrev i går, forrige gang strømmen var borte så lenge var det akkurat det jeg gjorde. Pøste gjennom et par liter i timen. I karet med utvendig filter gikk det av en eller annen grunn bra begge ganger, selv uten bevegelse, der er i tillegg belastningen sterkt redusert.

Heldigvis ser det ut til at straffen for manglende hukommelse ikke blir altfor streng, vannskift med grundig slamsuging og matingsforbud har allerede hjulpet. Det er jo et stabilt kar med filter som i teorien skal takle brasene, men det var det der med Murphy, da. Strømmen gikk rett etter at et par svamper ble brukt til å kickstarte andre kar, så bakteriestammen var litt satt tilbake...

Men i dag var det så vidt fargeskifte på NO2-testen, vi skal ut og jakte friskt vann i morgen. Et sted der vi også kan vaske tøy :o)

Sulten gjeng i rent akvarium
[External Image]

Noen av raringene i 160-literen
[External Image]
Utvendige filtre kan du holde igang så lenge du må ved å legge utløpsslangen i en bøtte, fylle den og deretter tømme den tilbake i karet. Legg utløpsslangen tibake til karet igjen, selvsagt. Gjør man det med noen få timers mellomrom (eller oftere om man ønsker), kan man holde liv i bakteriefloraen så lenge man vil. Det bidrar også til å bryte ned avfallsstoffene, om enn i langt mindre omfag enn når filteret er i normal virksomhet.
Strømstans, huskelapp for filtrene, innlegg 263 til 265
Da er tipset klistret, bokmerket og notert. Takk!
I går gikk lyset i karantenekaret, så jeg måtte en tur til Dahls. Det skulle bugnet av planter der i dag, og mange venter på fisk. Sendingen har stått værfast for lenge, så alt blir destruert. Fæle greier.

Nå fikk jeg ordnet det jeg skulle, for det er Cryptocoryne som mangler her, og det sto igjen en del eksemplarer. De ser jo så stusselige ut når de er halvt om halvt over- og undervannsplanter, fordel for meg som får dem ferdig nedvisnet! Nydelige, blir de. Har jo godt med hurtigvoksende stengelplanter i Juwelen, det blir for mørkt i bunnen til at de beholder bladene helt ned, nå blir det fint. Det er litt uklart hvilken sort det er, wendtii tror jeg, og et par av dem er antagelig "brown", men alle forblir nok grønne i tussmørket under rota...

Echinodorus horemanii red egner seg ikke i 160 liter, nå var den på tur ned langs glasset, og når overflata i Juwelen. Alt når overflata her i huset, plantene kan tydeligvis ikke lese, og kjenner ikke sin begrensning. Hjelper ikke å snakke hardt til dem heller, så det er dårlig med midtgrunns-planter. Bortsett fra de høyt skattede Crypocorynene. De laveste sortene strekker seg akkurat passe. Og får fantastiske farger :o)

Plukket med meg litt tilleggsfor også, Poecilia salvatorisene er blassere i fargen her enn i butikken. Prøver med red parrot og spirulina et par-tre ganger i uka, og ser hva som skjer.

På vannfronten er det svak bedring, det er sikkert like mye bakterier og ting, men lukta er borte. Og da kan man liksom fortrenge det litt. Vi må jo det, kan ikke grave nå, og det er utrolig hva man venner seg til :o)
Godt nytt år til alle som måtte snuble innom!

Det første salvatoris-barnet ble en liten snik med tut. Han får følge av fler, ser ut som om madammen slipper litt jevnt og trutt. Bra, for de små milleri-damene pøser på i store mengder om gangen, og blir veldig lurvete. Har gang på gang avskrevet en frøken som tapt, for å finne henne igjen med frakken i laser noen dager etter. Og så spiser hun seg fet, og gyver løs på neste kull, blank og fin. Årets siste føderske ser lutrygget ut, men svømmer med finnene oppe og spiser sammen med de andre, så jeg holder håven unna. Får beholde et par-tre små fra hvert kull, de overlever i javamosen. Som snart overtar helt, men jeg luker ikke fordi det er så vakkert med Echinodorus quadrostaticus-utløpere mot den mørke mosen med røde reker i...

Ameca splendens-yngelen vokser og trives. De voksne har farget seg mer ut med det nye foret, så nå er det tydelig forskjell på han og hun, det er nesten bare fargen som skiller dem når hun bare er litt gravid. Artig med to kull, innen hvert kull er yngelen like til siste prikk, men kullene er forskjellige. Så jeg vet at de små førstefødte har tatt igjen de yngste, for det siste kullet har en halvmåne der det første har en stor prikk. Veldig gøyal fisk, de små stimer fortsatt, og er så vakre atte...

Må finne på noe lurt om ikke så lenge, for det blir for hard belastning i det lille karet, og vannskiftene er en prøvelse fordi rekeyngel spretter så fryktelig når den må fiskes ut av skiftevannet! Har lest at Ancistrus går fint i BB-kar, så det spørs om ikke de syv må over i Karantenen. De er såpass store nå at det blir litt vel mye vims i fin sand. Beholder dem en stund til, kanskje det går an å finne nye hjem til dem når man kan skille kjønn. Oppdaget også til min store glede at jeg ikke hadde plantet i stykker mordersneglen, den har vært borte siden i høst, men tok seg plutselig en sving over glasset. Tenk å bli så glad over ikke å ha drept en snegle!

Plantet de nye Cryptocorynene, wendtii brown i Lykkelandet og wendtii green i Juwelen, under den store rota til høyre, det blir glissent under stengelplantene der. Ulempen med å kjøpe planter som har stått lenge i butikken er plunderet med forsteinet steinull og stiklinger som har sneket seg ut av potta, godt man har tålmodighet, nok vann og øvelse. I det karet tar planteveksten helt overhånd, den vakre Echinodorus uruguayensisen som skulle holde seg på matta og være vakker i midten har overtatt hele karet. Litt å fundere på skal man jo ha, og det er i grunnen et luksusproblem.

Å ta bilder av sprelske levendefødere er ikke noe for en liten Cybershot, men man kan jo ikke annet enn førsøke. Poecilia salvatoris-dame
[External Image]

Utsnitt av Lykkelandet med den nye Cryptocorynen
[External Image]

Ameca splendens-far med førstefødt barn, og madammen i bakgrunnen
[External Image]
Jeg skjønte at det var lenge siden jeg hadde lest tråden din, da jeg øverst på siden så noe om vannet. Mener vagt å huske at dere hadde begynt å hente vann et annet sted, og måtte lete meg bakover i tråden for å finne ut hva som faktisk hadde skjedd med vannet. Med de testresultatene, er det ganske utrolig at dere ikke ble syke av det?! Eller ble dere det, kanskje?

Mye arbeid å være akvarie-eier med sånne vanntilstander, iallfall!

Tror vi fylte første akvarium omtrent på samme dag. Her holder vi oss til de opprinnelige drøye 200 literne, så du ble nok mer bitt av basillen enn meg. Eller jeg er mer fornuftig enn deg, alt ettersom Jeg har ikke plass til flere liter, heller... Kroken de to står i er "off limit" for herjing når fire små og litt større springer så støvføyka står, så det blir ikke aktuelt å fordele vannet på flere områder i stua, nei.

Godt nytt år til deg også, forhåpentligvis med bedre vannkvalitet! Gleder meg til å se og lese hva mer som skjer med karene dine
Så koselig at du stakk innom, Solveig! Må ha mange liter for å få plass til alle plantene som vokser meg helt over hodet, og her i huset er det mest kattene som flyr rundt og jager hybelkaniner, blir ikke mye bølger av det :o)

Heldigvis er det ikke mye ekstra pes så lenge karene er stabile, vi må hente 150 i stedet for 50 liter vann, men bøtter på kjøkkenet blir det uansett. Nå er lukt og farge borte, så vi kunne sikkert brukt springvann så lenge det ikke er utslag på nitritt, og med den motstandskraften vi må ha bygd opp kunne vi sikkert drukket det selv også, men der stopper det. Rent vann i stue og kaffekopp. E coli dør ved 60-70 grader, så da blir halve klesvasken ren :o)
Fint å se/lese at det gror i karene dine. Synes dere er tapre som holder ut med så strevsomme vannskift, mange akker jo over å måtte bære 100 liter fra badet til akvariene!

Ønsker dere et godt nytt år! og håper på tidlig teleløsning, selv om været ser ut til å insisterer på å leke Sibir denne vinteren.

Hilsen
Sigmund

Godt nytt år.
Håper på noen nyttårsbarn da eller?
Håper mine levendefødere presterer ikveld. hehe

Espen
De trives best i åpne landskap...
Levendefødere er levendefødere, jamen snek det seg ut noen små grå før nyttårsslaget! Må være de en av de nye sverddragerne. Helt umulig å følge med, for det gror helt igjen i Juwelen.

Så jeg snakket meg til mot, og forviste den flotte uruguayensisen til et hjørne. Ikke uten strev, for den lyse ideen med filtervatt bak skifermurene jeg i etterkant hadde bange anelser om visheten av å plassere, viste seg å være akkurat så uskarpt tenkt som vannet ble da jeg tok forsiktig tak og dro. Monsterplanten hadde sneket snabler ut over hele sandsletta! Så nå spørs det hva BGA-ene finner på. Godt man har Cory og sandsnegler. Røttene den da antagelig har over hele resten av karet får bare ligge der som gjødsel, for litt næringssubstrat må bli igjen til de andre...

Bitteliten del av sverdplanterot på lokket til en 450-liter...
[External Image]

Når man først er i gang meg å tåkelegge herligheten, kan man like gjerne gjøre det skikkelig. Så ting er forsiktig omkalfatret, de nye Cryptene flyttet fordi det ble et uhyre digert tomrom etter skjønnheten, og Alternantheaen kom til syne igjen. Hele veien. Ikke vakkert. En Anubias heterophylla Lancelota som har vandret hvileløst fra kar til kar er omsider plassert på rota i midten. Røttene har tatt seg veldig opp, og den kan bli opp til 60 cm høy, så den ser litt malplassert ut foreløpig. Fant igjen javabregnen som i sin tid prydet mallehula, den har vokst nokså stille bakerst i karantenekaret, og da klarer den sikkert tussmørket under en rot også. Coryene syntes det var en god ide, de var litt trangbodde. Det tok sin tid å redde reker fra skiftevannet også, jeg trodde sakuraene spratt, men det er bare blåbær mot de gule! De spretter, de. Og er fargeblinde, synes de ser veldig blå ut til å være gule...

En grundig skrubb på glasset, etterfylling av sand hist og pist, alt behøring beundret og inspisert av begeistrede beboere, og så ble inntrykket litt mer sånn det var tenkt. Med oppoverbakke i bakkant og det hele. Kongen av Siam er forferdelig fornærmet fordi mosesengen er kondemnert, drømmen om hengemose i midten er lagt død, grått hårnett med blackbeard ble ikke helt det samme...

Før...
[External Image]

Og etter at tåken lettet.
[External Image]
Så fint det ble :)
Må si jeg syns det er en grual tanke å skulle ominnrede i karene, men når det ble så flott som dette, så må det jo være verdt det. Og plutselig ser karet mye dypere ut

Regner med at det kan bli ganske heftige røtter ja. Gruer meg selv til å ta ut en sverdplante som er aaaalt for stor...
sissimor
Regner med at det kan bli ganske heftige røtter ja. Gruer meg selv til å ta ut en sverdplante som er aaaalt for stor...


Tenk på størrelsen på røttene da du plantet den, dra veldig forsiktig til omtrent så mye av røttene synes, og klipp i vei. De må jo uansett beskjæres før omplanting! Cryptocoryne-røtter kan dras forsiktig ut en og en i etterkant, men en diger sverdplante har antagelig surret seg inn i alt som er. Har flyttet mindre og ikke fullt så etablerte sverdplanter med den metoden tidligere. Her var det filtervatten som skremte meg fra sans og samling, "murer" skalv og tåken rullet inn mens sanden stormet rundt, så for meg ruinene i ruiner :o)
Nydelig før, spektakulært etterpå. Et fantastisk flott akvarium etter min smak.

Er det trollhasselgreiner oppi der eller er det noe annet?
Linda, er det Biltema-sand dere bruker? Kan jeg få låne de to bildene du har lagt ut sist her, for å vise til en person som tror at planter ikke trives i sand...?? Med "låne" mener jeg å legge dem inn i en annen tråd her på AF bare.

Det er sååå irriterende med folk som henger fast i gammeldags overtro og som hevder at planter kveles i sand, så de to bildene du har lagt ut her nå (fantastisk frodige og flotte kar!) må vel overbevise hvor feil den gamle myten er!
mona o
Linda, er det Biltema-sand dere bruker? Kan jeg få låne de to bildene du har lagt ut sist her, for å vise til en person som tror at planter ikke trives i sand...?? ;-) Med "låne" mener jeg å legge dem inn i en annen tråd her på AF bare. Det er sååå irriterende med folk som henger fast i gammeldags overtro og som hevder at planter kveles i sand, så de to bildene du har lagt ut her nå (fantastisk frodige og flotte kar!) må vel overbevise hvor feil den gamle myten er! :-)


Er glad for at du er i farta igjen, Mona! Selvfølgelig kan du låne bilder, er ikke mer begeistret for gamle myter selv. Så derfor må du ta det med humør at jeg har skapt min egen helt interne når det gjelder sand fra Biltema :o)

Den åpne sletta er like fin som Biltema sin, bakover i karet har jeg litt grovere i midtpartiet og nokså grov bakerst. Kun latskap, med sultne monsterplanter slipper jeg å forstrekke meg med slamsuging like ofte bakerst i hjørnene, og flodsand kom i flere størrelser i samme farge. Fordel når man har Cory bartende rundt, de er ikke spesielt opptatt av orden og system...

Rota på det første bildet dro jeg opp fra sletta med fin sand uten næringssubstrat, ser ikke spesielt kvalt ut, og hvorfor i all verden skal de ikke vokse i verdens enkleste vekstmedium når planter til og med kan bryte gjennom asfalt? I de andre karene vokser det like kraftig, og der kan man godt kalle det Biltemasand. Sånn for myteknusingens skyld :o)
Helinor
Nydelig før, spektakulært etterpå. Et fantastisk flott akvarium etter min smak. Er det trollhasselgreiner oppi der eller er det noe annet?


Takk! Bruker redmoor-røtter, satt fast i bakgrunnen med sugekopper. Det står mye om hvordan i denne tråden, med linker til to andre hjelpsomme tråder. Det kan kanskje gå bra med trollhassel også, men greiner er som oftest løsere i veden enn røttene, og jeg er usikker på hvor lette de er å feste. Det er uansett veldig vanskelig å gå ut av en akvariebutikk uten redmoor, de er utrolig spennende :o)
Redmoor ja, de har jeg ikke prøvd selv enda. Karene mine er fulle av røtter og planter, men mulig jeg må forsøke å dytte inn en "kvist" eller to.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap