Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 14)

Har knipset noen bilder i kveld. Utforsket litt innstillinger på kameraet spesielt med tanke på at når jeg tar bilde av hele 100 literen uten blits med stativ synes jeg det blir litt vel lyst øverst. Slik som dette er et eks på:

[External Image]

Fant ut hvordan jeg kunne dempe dette lyset; Innstilling M med blender 5,6, ISO 600(?) og uten bruk av blits. Her er resultatet:

[External Image]

Men ikke helt fornøyd. Noen som har bedre tips?

Her er "Svarten", den eneste fisken med navn hos oss. Samboeren min spør av og til etter Svarten og da finner jeg frem til fisken så han får se den. Det var en av de første fiskene vi skaffet oss, og den var ikke mange dagene gammel da vi hentet den hos en kollega av han. Men overlevde gjorde den og er mor til mange barn, et av dem er på bildet. Den er riktignok ikke så svart lengre som den pleide å være..

[External Image]
Kjenner at speilrefleks hadde vært noe... Er jo så masse spennende å utforske, og så får man ordentlige bilder som yter fisken rettferdighet
sissimor
Kjenner at speilrefleks hadde vært noe... Er jo så masse spennende å utforske, og så får man ordentlige bilder som yter fisken rettferdighet ;)


Helt enig med deg. Jeg er lykkelig over at jeg endelig fikk meg speilrefleks i sommer, noe jeg hadde ønsket meg leeenge. En helt ny verden åpner seg!
Sakura/kirsebær
Legger ved et par bilder av sakurarekene mine. Mange av dem er skikkelig knallrøde og kjempefine, men hannene har tildels ganske dårlig farge. De er kanskje ikke helt voksne enda, men tror de vil ligne med på kirsebær som voksne enn de vil ligne på de voksne hunnene. Er det sånn sakurareker er? Eller er det vanlig at hannene også får denne knallrøde fargen som hunnene viser? Håper noen kan svare meg på dette, synes det var litt lite å starte egen tråd om.

[External Image]

[External Image]
Vasspest
Slik blir vasspest seende ut med masse lys. Jeg må innrømme at jeg synes den er fin!

[External Image]
L-201
Måtte knipse litt prikkete malle også, selv om de ikke akkurat er fotogene..

[External Image]

Det er såpass med sirkulasjon i karet deres at det vises på bilder hvis de ligger i riktig stilling. Her motstrøms, så finnene flagrer

[External Image]
Titt-titt

[External Image]


Her er beviset på at jeg kan kalle meg kampfisk-oppdretter. Her sammen med en endlersyngel. Sistnevnte ble sluppet tidlig denne uka. Er veldig mange av dem.

[External Image]

Her er min enslige pygmecory. Har litt vondt av denne som er alene etter at stimen har falt fra og hadde egentlig tenkt å kjøpe meg en ny stim. Men jeg tror pygmecoryer er ekstra utsatt for klorekenes klør da de nok deler oppholdssted i karet så jeg tør ikke skaffe meg nye.

[External Image]
Helt enig med deg, flott bilde av Vasspesten!

Tydelig at mallene ligger mot strømmen ja. Som vanlig, så tar du flotte bilder Anna.
Gleder meg til dine maller skal ta seg sammen og få til noe med eggene sine. Det må vel snart gå seg til håper jeg.
Takk for det Lisa

Har byttet vann tre ganger i løpet av den siste uka, så mulig mallene blir trigget snart igjen. De trengte kanskje en pause etter sist helgs egglegging. Har god tru på at de legger egg igjen neste gang jeg bytter vann, som blir senest søndag. Så her ventes det i spenning!

Ancistrus-yngelen i samme kar er begynt å nærme seg flyttbar størrelse, så snart blir jeg forhåpentligvis kvitt dem. Et par- tre uker til med foring kanskje så håper jeg å finne nytt hjem til dem. Så hvis noen vil ha 150 små ancistrus, si ifra. Hehe, siste setning er en spøk. Skal nok klare å bli kvitt dem på et eller annet vis..
Flytt pygmecoryene sammen med adolfoiene?
Så har du fisk på bunnen og i mellomsjiktet.

Flotte bilder igjen.

Espen
Hei Espen! Det var egentlig et veldig godt forslag! Du er et forslagets mann du ser jeg Ganske mye bevegelse i vannet i det karet med maller og adolfoi, vil pygmeene trives med det tro? Er jo rolig vann i den delen av karet der pumpa er, og her er også godt med skjul bak pumpa i plantene. Men har egentlig tenkt på at det er plass til en art til som da helst ikke er helt type bunnfisk og ikke rører rekene. Så det skal absolutt vuderes.

Var faktisk innom en butikk i går for å sjekke mulighetene for å bestille betta simplex, og da såg jeg at hun fortsatt har pygmecory inne. Så mulig jeg bråbestemmer meg når jeg går fra jobb i dag. Butikken er like ved jobben min.

Jeg har gått fra å ha få fisk og få arter i karene mine til å stadig vurdere hvordan jeg kan få plass til en ny art. Jeg har så sykt lyst på L-134, og er nesten daglig innom annonsen til en person i Oslo som selger yngel av dem. Min mor er i Tønsberg for øyeblikket og skal til Oslo før hun reiser hjem i neste uke. Er så fristet til å prøve å få til at hun får med seg noe fisk fra Oslo i bagasjen, men har ikke gjort alvor av det da jeg ser for meg at det blir mye styr for ho som ikke har peiling. Er ikke så ofte jeg har noen som er sørpå som teoretisk kunne gjort meg den tjenesten så er litt vel gira her jeg sitter å sikler på annonsene
Pygmeene mine liker å svømme i strømmen. Samt at de legger seg til å slappe av overalt, selv om de nesten blir blåst bort. hehe

Forslagetsmann ja. hehe. Liker å dele mine ideer med folk.

Gå for pygmeer du.

Espen
Anna U.
Er så fristet til å prøve å få til at hun får med seg noe fisk fra Oslo i bagasjen, men har ikke gjort alvor av det da jeg ser for meg at det blir mye styr for ho som ikke har peiling. Er ikke så ofte jeg har noen som er sørpå som teoretisk kunne gjort meg den tjenesten så er litt vel gira her jeg sitter å sikler på annonsene:-)


Hvis de får plass i feks en 1,5 litersflaske med vann(1/3) og dekket med aluminiumsfolie og avispapir så skal det vel gå bra!?
Midt i bagasjen.
Hei igjen Espen og takk for svar.

Kan opplyse om at det i går ble kjøpt 10 stk små søte pygmecory

Og her kommer (dårlige) bilder av de nye innbyggerne. Pluss linselusene da, de er absolutt overalt.. Gleder meg til de blir enda litt større, linselusene altså.

Og gjett om det var en stk haleløs, litt større pygmecory enn de andre som ble glad for nye venner

[External Image]

[External Image]

Gjorde om 60 literen på søndag da jeg byttet vann. Mallehulene ble flyttet til andre enden av karet og coryen får ha sitt hjørne mer i fred. Enten blir det nye planter eller så blir det nye mallehuler på den bare plassen på bunnen.

Dette er ikke et akvarium jeg synes er noe fint å se på, det er innredet etter hvordan det passer for fiskene som er der.



Her er bildet av hele 60 literen som hører til forrige innlegg.

[External Image]
Corydoras adolfoi som holder på å klekke
Sjekk her hva jeg fikk øye på i dag da jeg sto å tappet vann ut av karet Ganske riktig, ett egg med hale stikkende ut! Da jeg kom tilbake for å se etter den ti min etter var den borte Håper noen overlever oppi der sammen med foreldrene. Har sett et par stykker i løpet av de siste dagene.

[External Image]
Gratulerer med nye fisker!
Tipper den enslige pygmecoryen ble kjempeglad for å få venner ja!

-hva er det på algekulen? Yngel av noe slag?
Har retta litt på innlegget mitt nå så det kommer tydeligere frem hva det var jeg ville vise frem på det siste bildet der.

Her kommer et par bilder av grønnreke. De er i 100 literen og storkoser seg

[External Image]
[External Image]

Apropos grønnrekene Lisa: Det viste seg at den halvparten jeg snakket om som ikke hadde turkist skjær på kroppen i den hvite bøtta eg hadde dem i da du kom med dem var kirsebærreker hele gjengen Så da har jeg lært at grønnrekene har turkist skjær på kroppen helt fra de er små, mens kirsebær derimot er mer det vi kaller fargeløse når de er små/har blitt transportert.
Tilfeldig bekjentskap
© Esben Solfjell
Reklame for plussmedlemskap