Underwater world (side 14)

Nevnte jeg at jeg fikk lyst på guppy?
To nye damer og en mann flyttet inn i 60litern idag. Men de er jo helt umulige å ta bilder av.

Siste bilde er av den fine stimen min av sorte neontetra, som stimer overraskene ofte.
Tømte crabro
Fikk så lyst til å prøve å få yngelen til å vokse opp, så jeg fant ut at jeg ville prøve å tømme crabrohunnen min som bulet av unger i munnen. Så, jeg fangen henne. Å tømme var ikke lett, tok henne forsiktig i den ene hånden mens jeg holdt henne i den store håven min - åpnet munnen og bikket henne nedover. Masse yngel kom ut, men ikke alle. Hun var utrolig rolig da jeg holdt henne..

Femten yngel svømmer nå i ynglekassa, slapp hunnen ut igjen med en gang - fortsatt med flere yngel i munnen. Ville ikke stresse henne mer.

Nå blir det gøy å se hvordan dette går! Har litt yngelfor som jeg skal prøve på å gi dem.. men vet jo ikke om de tar det til seg :p

Bilde av ynglene jeg tømte ut av munnen til moren i går. De har nettopp prøvd seg for første gang å ta til seg fòr =D

Moren ser ut til å ha det bra, hun passer fortsatt på de resterende ynglene sine i munnen.
Så hyggelig med nyinnredete kar! Det er så oppløftende å se inn til fiskene da

Du må ordne aktiv lenke på teksten under innleggene dine!
Det blir det ^^
Og så er det morsomt å se hvor de nye revirene hevdes, og denslags! Eneste jeg ikke har flyttet på i 160literen er den store sverdplanten som nok har røtter utover hele karet.

Jeg skal se om jeg får ordnet det med linken! Takk for tipset.
Har kjøpt meg utvendig pumpe av Lisa til 60literen for insane filtrering, funker kjempefint!

Venter i spenning på om ikke guppyene skal få unger snart.

Har i det siste kommet på tanken om å selge Tetraene.
Jeg tror Tetraene spiser alle beibiene/eggene nemlig.

Jeg har lyst på flere corydoras.

Og så trenger jeg egentlig et lite akvarium til.
Eller egentlig to, for crabroungene bør jo ha eget.

Og så vil jeg ha reker.

Og så fikk jeg plutselig lyst på kuleskjell i går!





Så bra at pumpa virker som den skal.
Corydilla ja, den kom visst til meg også.

Henter en gruppe C. paleatus hos Lisa iløpet av uka, gleder meg! I morgen skal jeg ordne litt i karet og klarere litt mer bunnareal. Har jo fått ut de innvendige pumpene så nå er det bedre plass ^^

Og så kom jeg over en nydelig fisk: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5327
Corydoras Kanei. De minner litt om min første gruppe Corydoras, som jeg anskaffet helt i begynnelsen av mine akvariedager. Men jeg tror kanskje de var dverger.
Er ikke lett å stå i mot corydilla nei

C.Kanei er forresten en flott liten coryart ,den blir ikke så stor.Det var en av de første coryene jeg hadde og fikk faktisk førstegangsoppdrett på de i Norge.
Hadde de i mange år før de la egg og det skjedde først etter at bunnen ble dekket av eikeløv.Samtlige egg ble plassert under disse ,så det var å snu hvert eneste blad.


Hadde vært artig å hatt disse igjen men vet ikke hvor lett det er å få fatt i de?
Stilig! Gratulerer langt på etterskudd med det! Det må jo være ordentlig stas å være først i landet ^^
Jeg aner ikke hvor man får tak i dem.. snublet bare over den på et bilde her på forumet og syntes den var så flott! Måtte bare notere ned navnet sånn at jeg finner tilbake til den.
Jeg tror egentlig ikke det var dem jeg hadde, husker bare at de var mørk på hodet og veeldig søte.

Synes coryer er en helt spesiell fisk uansett om det kanskje blir vanlige arter her hos meg enda.. Gleder meg masse til å hente Paleatus =D
Mange coryer er utrolig like og lite som skiller de fra hverandre .Fasinerende fisker uansett om de er skjeldne eller ikke ,er ikke det som betyr noe når det kommer til stykke.
Så du kan glede deg til du får Paleatusene i hus
Det fine med paleatuser er at de ikke er spesielt sjernerte av seg, så de vil du se mye til.

Ikke det spor lik green laserene som skvetter under ei rot med en gang jeg nærmer meg akvariet. Gled deg til mange koselige stunder med gruppa du skal hente hos meg.
Jeg gleder meg mye! ^^
Det eneste jeg tenker er spesiellt artig med skjeldne fisk, er jo at det ikke er mange som har dem - og hvis du i tillegg får yngel på dem så er det jo ekstra stas!


I går kveld koste jeg meg med begynnelsen av en planteopprydding i karet de skal være i. Har også endret litt på oppsettet - skal legge ut bilder etterhvert. Snart skal også noen hente tetraene mine, så blir det mindre befolket der.

Koser meg med å lese om de nye fiskene som skal i hus så lenge, men nå kommer jeg snart og henter dem. =D
Nå begynner det å bli fint i 60literen, har ryddet opp og luket litt. Men jeg må si det er tomt, stimen på 12 sorte neontetra er ikke der lenger.. det er litt trist.
Jeg har jo hatt 5 av dem i over 3 år.

Har lyst til å hente Paleatusene i dag! =D


En artig ting til; det kan hende det blir hjørnekar på meg!
Litersyke på gang her og ,morsomt

Noen planer om hva du tenkt å ha i det da ?
Jeg tror nok jeg må innrømme at litersyka har festet seg veldig godt i meg.. hehe

Tenker først og fremst på å ha en plass til yngel, har noen malawiyngel som per i dag bor i en yngelkasse... Alt for lite! De har ikke sjangs til å overleve i samme kar som foreldrene da.

Men jeg har begynnt å gå veldig lyst på en eller annen type liten apistogramma.. er veldig glad i små ciklider nemlig!

Det ble henting av Paleatus i går kveld! ^^
Brukte goood tid på tilvenning, ettersom det var endel PH-forskjell på vannet de hadde bodd i og det de kom til.
Det første de tok seg til var å se seg litt om, så gjemte alle seg sammen ved innsuget til pumpa for å stresse ned etter flyttinga.. etter at lyset var slukka så jeg de begynnte å komme seg ordentlig, full fart =)

Gleder meg til å komme hjem og se hvordan de har det ^^


Jeg er litt bekymret for coryene og den ene rota jeg har sammen med dem.. den er full av tunneller og hull, og jeg oppdaget faktisk i går en cory som hadde satt seg fast imellom rota og mallehula - den kom seg løs rett før jeg skulle flytte på rota da.
Men den satte seg jo ikke fast i selve rota. Da jeg engang hentet noen forkomne Aeneuser, fant jeg en morgen en som hadde vært veldig sjakken sittende stein dau fast i rota.. men har ikke sett dette etterpå.
Jeg har ikke tatt vekk rota fordi kuhliene elsker den, det er i den rota de tilbringer 90% av tida si!
Det høres kanskje likevel rart ut at jeg ikke fjerna den rota etter episoden med aeneusen, men konklusjonen jeg gjorde den gangen var at denne fisken nok var på tur til å dø - og den må ha blitt skremt av noe. Egentlig tenkte jeg det var en del av dødsprosessen.. sånn som når hvalen går mot land og strander for å dø. Jeg fulgte veldig nøye med de neste dagene, men ingen flere coryer så ut til å vise noe mer interesse for rota. Dermed ble den liggende til kuhliålenes fryd.

Men nå etter dobling av antallet coryer er jeg usikker igjen...

Dersom det blir nytt kar kan jo kuhliene og rota flytte dit =)
Hvis hullene er store nok ,så setter de seg ikke fast.
Men coryer får plutselig panikk enkelte ganger (fanging,komme overranskende på de mm) og da flykter i vill panikk uten å tenke en fornuftig tanke.
Dermed kan de også sette seg fast dessverre
Ikke bare i røtter ,men også mellom pumpe og glassvegg,så en bør være obs på steder de kan komme i klemme.
Ja.. har merket det; en kveld i den tiden jeg hadde innvendig pumpe fant jeg en ganske fastklemt bak pumpa.. aner ikke hvordan den var kommet dit! Den hadde faktisk hodet vendt utover, så mulig den har klemt seg frem helt til andre siden.. iallefall 5cm på et kanskje 7mm bredt område =S

Det gikk bra da, coryen svømte fornøyd videre og pusslet videre i sine coryting med engang jeg letta litt på pumpa :p

Det var nok derfor igår at den ene satte seg fast mellom hula og rota nå i går, siden den nettopp var sluppet i karet..
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap