Leifs verden, del 2 (side 14)

Betta edithae du har fått deg? Har bestilt disse flere ganger hos dyrebutikken, men de skal vist ikke være lett å få tak i her i Bergen.
Flott å se du virkelig har komt igang med akvarie rommet, regner med at kontaktproblemet løser seg lett
I går og i dag har jeg sett den ene hongsloi hua har nappet hannen i halerota. Den har begynt å bli noe frynsete. Er nok den hua som er mest frustrert over at han ikke vil bli med henne i hula for egglegging og befruktning. Dette og at de har litt liten plass har begynt å bekymre meg.

Så i kveld bestemte jeg meg for å endre på tingenes tilstand. 100L jeg har er det kun corydoras i og er flyttet over i 160L sammen med malleyngel og mikkemus platy. 100L er renset for alger og planterester og den megastore rota jeg fikk av Mona O en gang i tiden er flyttet etter til 160L. 2stk kokkosnøtter er satt inn og et 50% vannbytte er foretatt i 100L. Det er satt inn varmekolbe og forhåpentligvis er tingenes tilstand greie i det karet i morgen.

Ettersom det ikke er hverken egg eller yngel hos hongsloiene (apistogramma) er det en grei tid å flytte disse tre på. De blir flyttet i morgen når temperatur har

Bartebust har fått egg å passe på igjen i dag. Han har prøvd å lure ei mindre hue inn i den ene skiferhula i hele ettermiddag og kveld. Endelig lyktes han. Er nok ikke mer enn 40-50 egg tror jeg

bilde 1. Her håndmater jeg mine Aspidoras C125 med røde mygglarver
bilde 2. Coryene som ble flyttet (+6 stk albino)
bilde 3. Bartebust og hans nye egg
Hei loffa!
Artig tråd, og gøy å se hvordan det "spirer og gror". Men jeg lurer på noe: hvor blir det av Ancistrusyngelen?

Er det andre fisk som forsyner seg slik at balansen ordner seg selv, eller klarer du å selge/bytte/gi bort i slike mengder?

Bartebust er en produktiv malle skjønner jeg, og jeg har også et lekspar - støter borti problematikken for mange ancistrus.... På sikt. Ikke ennå.
Tonje_R
Betta edithae du har fått deg? Har bestilt disse flere ganger hos dyrebutikken, men de skal vist ikke være lett å få tak i her i Bergen. Flott å se du virkelig har komt igang med akvarie rommet, regner med at kontaktproblemet løser seg lett:)



Ja det er riktig Tonje. Disse har jeg byttet til meg fra eget oppdrett. Fikk 3 pluss en som vi anto ville dø, som gjore det. Tror det bare er to igjen nå, og muligens samme kjønn? Ser iallefall veldig like ut.

Akvarierommet ja, det går fremover. Siste par dagene har jeg ikke fått gjort noe da jeg har stort sett ligget rett ut. Sliter litt i ny og ne med smerter i hofteleddene, og antar det er muskelsmerter. Mulig jeg har FOR MYE muskler der, hehe.

Men føler meg en del bedre nå og klarer å gå sånn rimelig greit. Torsdag er det akvarieklubben igjen så da blir det iallefall ikke tid til noe.

Når jeg nå ser inn i karet med coryer ser jeg at de har lagt egg som har klekket uten min viten. Det er noen som er myyye mindre enn de andre så det er nok yngel, hehe. Alltid gøy å finne yngel som en ikke visste om, akkurat som med mine apistogramma macmasteri.

Husker forresten ikke om jeg har lagt ut noen nye bilder av den apisto yngelen. Skal se om jeg finner et bilde på maskin her
thankthefishtank
Artig tråd, og gøy å se hvordan det "spirer og gror". Men jeg lurer på noe: hvor blir det av Ancistrusyngelen? Er det andre fisk som forsyner seg slik at balansen ordner seg selv, eller klarer du å selge/bytte/gi bort i slike mengder? Bartebust er en produktiv malle skjønner jeg, og jeg har også et lekspar - støter borti problematikken for mange ancistrus.... På sikt. Ikke ennå.



Takk thankthefishtank
Ancistrus yngelen er i den siste 160Literen jeg satte opp sammen med platy og corydoras. Det bringer en grei harmoni i karet. Etter at jeg i går flyttet over coryene til det karet, ble det endelig litt liv der. Tipper det er 25-30 aeneus der, deriblant 6 albino.

Etter et litt for kraftig kaldtvannsbytte strøyk det med en god del yngel av ancistrus her en en liten stund siden. Noen av aeneusene er yngel jeg faktisk ikke visste om. Har blitt lagt egg i forrige karet som jeg ikke har sett. Gøy. Et nytt oppdrett, hehe.

Når det gjelder selge/bytte/gi bort yngel så selger jeg noe, ikke mye, da jeg synes det er gøy å bytte til meg ny fisk jeg selv ønsker. Ellers har jeg en fast butikk jeg selger til. Dvs at jeg bytter til meg annen fisk/planter/for eller annet jeg trenger.

Denne butikken har jeg vært fast kunde hos siden jeg flyttet fra Oslo, til Kongsberg.
Noen mil her i fra Hof til Kongsberg, men service og personell er helt topp der. Når en opparbeider seg et slikt godt forhold er det også lettere å få gode priser.

Apistotrioen med hongsloi fikk jeg for halv pris, etter at jeg fortalte om mitt uhell med de forrige. En service en ikke finner veldig mange plasser.
jeg beskylte han Bartebust for å bli pappa igjen i går, men denne gangen var det ikke han. Han lå på rota si i dag mens han som var i hula på egg, nær er mer på utsiden enn på innsiden å passer på eggene.

Han kameraten her er en mye større han med ikke veldig store buster, så har vel tatt han for også å være en hun. Denne flyingen hans frem og tilbake samt de korte bartene tyder på at han ikke er veldig erfaren med å passe på egg.

Derfor flytter jeg han og hula over i den andre 160L med di andre ynglene av ancistrus. Kunne risikere at når han er på en av sine sightseeinger at eggene forsvinner med noen andre fisk
Det ble sent før akvariemøtet i DAK var ferdig. Reiste ca 22.15. Ble innvalgt i styret også nå i kveld, og tar det som en tillitt. Ble ikke noe kjøp på meg i kveld, men solgte 6 aeneus og noen kokkosnøtter.

Som en del vet skal yngel være noen uker før en får lov til å registrere dem. Noen steder står det 6 uker andre 8 uker. Så de siste oppdrettene fra 2010 kunne først bli registrert nå i 2011. Så jeg starter oppdrettsåret 2011 med hele 5 oppdrett og kan vel kalle det en pangstart. Aspidoras C125, Ancistrus, corydoras aeneus som gjentatt oppdrett og platy og apistogramma macmasteri som første gangs oppdrett.

Har faktisk ikke registrert oppdrett på platy tidligere, selv om jeg har hatt det flere ganger. Mulig at det var før jeg ble medlem i DAK. Håper at apistogramma hongsloiene får nye egg/yngel og at de vokser opp slik at jeg også kan registrere oppdrett på dem. Det ville vært en "høydare" for meg. Disse skal visst ikke være så lette som cacatuoidesene. Har jo nå en del yngel på apistogramma cacatuoides, men har ikke sette henne på tur med de enda. Regner med at disse ynglene vil greie seg bra, da paret har hatt flere kull.

Målet mitt er å få akvariekjelleren helt funksjonell innen rimlig tid før sommeren og ha fått oppdrett på 5 forskjellige apistogramma i 2011. Som konkurent ovenfor meg selv liker jeg å ha mål. Målet er også å være en inspirasjon for andre medlemmer i klubben. Vise at også med små midler lar det seg gjøre nå sine mål.

Da spør nok kanskje noen seg om hvorfor disse målene? Ja det er forsåvidt et godt spørsmål, folkens. For meg, å nå mål jeg setter meg, se at jeg får til ting alene, at det jeg gjør er "riktig" i mine øyne og få litt ros for det jeg får til betyr faktisk at selvtillitten styrkes.

Selv om jeg er alene om å nå mine mål, føler jeg likevel at jeg er en del av noe. Noen vil sikkert himle med aua nå, men slik er jeg bare.

Hula med egg og ancistrus hann er overflyttet til den andre 160L i dag og har nok større sjanse der enn hvor de var.

Planlegger et nytt akvariemøte her hos meg igjen, men ikke funnet noen dato enda. Forrige møte må en si var vellykket og vi hadde en veldig hygglig ettermiddag/kveld her hos meg. Jeg har ikke så mange kar nå som da og så mye fisk, men noe er det vel å se og masse å prate om innen hobbyen. Jeg kommer tilbake med dato for de av dere som er intr.

bilde 1. Fra mallekaret
bilde 2. Pappa det er jo egg i hula her jo, bare se (en ivrig jr akvarist)
bilde 3. Apistogramma hongsloi karet (100L med trio 1+2)


(541)

I dag solgte jeg halve gruppen min med C125. Så da ble det plass til ynglene jeg har, i det karet. Så nå er det flere str av disse herlige sjarmørene. En ny lykkelig eier av aspidoras reiste glad og fornøyd hjem etter en lang reise.

Ellers prøver apistogramma cacatuoides yngelen på egenhånd å ta seg en titt rundt i karet for første gang, men de som kommer seg ut av ula blir fort hentet igjen med mors munn, og blir spyttet inn på plass igjen. Så det er vel bare et tids-spørsmål om når jeg ser mor på tur med yngel. Kanskje allerede i morgen.

Ellers har ikke ancistruseggene klekket enda, men det er vel rett rundt hjørne tenker jeg.

Noen nye platy yngel har kommet til og gjemmer seg så godt de kan blant røtter og planter.

Har sett en del timer på nettet nå på nye apistogramma jeg kunne tenke meg. Det er mange flotte, men noen av dem ikke så enkle og noen nokså dyre. Et par jeg har sett på er Barlowi som er munnruger, Elisabeth (husker ikke om det var rett skrevet) og noen til.

Kunne godt tenke meg apisto som ikke var for enkle å drette, men de må ikke være for vansklige heller, noe midt i mellom. Tiden får vise hva en har råd til og hva som er på butikk og privatsalg markedet.

Det er en drøm å ha minst en trio med forskjellige apistoer i 120 litrane når de er ferdige en gang. Tenke seg til 6 stk 120L med minst en trio med forskjellige typer...
Ja det blir vel bare en drøm, eller kanskje ikke. Har jo allerede 3 typer av dem (cacatuoides-macmasteri og hongsloi)

Avslutter med å si, at det som er fint med drømmer... er at ingen kan ta de i fra deg.
De blir dine uannsett om du får realisert den drømmen, eller ikke..........

Bilde 1. C125 yngelen som kom til de voksne i dag
bilde 2. Ups der var du jo din lille rakker, men nå skal du hjem igjen i hula vår
bilde 3. Still dere i kø damer.... jeg passer allerede egg jeg....
(541)

I dag solgte jeg halve gruppen min med C125. Så da ble det plass til ynglene jeg har, i det karet. Så nå er det flere str av disse herlige sjarmørene. En ny lykkelig eier av aspidoras reiste glad og fornøyd hjem etter en lang reise.

Ellers prøver apistogramma cacatuoides yngelen på egenhånd å ta seg en titt rundt i karet for første gang, men de som kommer seg ut av ula blir fort hentet igjen med mors munn, og blir spyttet inn på plass igjen. Så det er vel bare et tids-spørsmål om når jeg ser mor på tur med yngel. Kanskje allerede i morgen.

Ellers har ikke ancistruseggene klekket enda, men det er vel rett rundt hjørne tenker jeg.

Noen nye platy yngel har kommet til og gjemmer seg så godt de kan blant røtter og planter.

Har sett en del timer på nettet nå på nye apistogramma jeg kunne tenke meg. Det er mange flotte, men noen av dem ikke så enkle og noen nokså dyre. Et par jeg har sett på er Barlowi som er munnruger, Elisabeth (husker ikke om det var rett skrevet) og noen til.

Kunne godt tenke meg apisto som ikke var for enkle å drette, men de må ikke være for vansklige heller, noe midt i mellom. Tiden får vise hva en har råd til og hva som er på butikk og privatsalg markedet.

Det er en drøm å ha minst en trio med forskjellige apistoer i 120 litrane når de er ferdige en gang. Tenke seg til 6 stk 120L med minst en trio med forskjellige typer...
Ja det blir vel bare en drøm, eller kanskje ikke. Har jo allerede 3 typer av dem (cacatuoides-macmasteri og hongsloi)

Avslutter med å si, at det som er fint med drømmer... er at ingen kan ta de i fra deg.
De blir dine uannsett om du får realisert den drømmen, eller ikke..........

Bilde 1. C125 yngelen som kom til de voksne i dag
bilde 2. Ups der var du jo din lille rakker, men nå skal du hjem igjen i hula vår
bilde 3. Still dere i kø damer.... jeg passer allerede egg jeg....
Ja da har ancistrus eggene så smått begynt å klekke her i hula. Legger ved noen bilder. Var ikke enkelt å få noen brukbare bilder, men men

Det er nok betraktlig flere egg/yngel enn 40 som jeg antok, men får telle litt senere
Blir to innlegg her nå, et fra ancistrus og et fra kjelleren. Blir to pga bilder.

Begynner med ancistrusene.

Det ble en kjapp nødløsning her nå da jeg ser at NYKLEKKET yngel stikker UT AV HULA og går ball i ball med strømmen i karet. Pjuh!
Derfor ble nødløsningen å tømme de klekkede nye ynglene oppi et fødekar. Det er ca 40-45 stk og det er fortsatt minst like mange uklekkede egg igjen, som sikkert klekker i løpet av natta. Antar totalt yngel blir ca 100+/-

Virker som de har lyst til å dra på sine egne oppdagelses ferder, men er nok litt tidlig etter bare noen få timer
Så litt fra kjelleren

Fikk gjort bittelittegrann i forbindelse med reolen i dag, før eldste guttungen reiste hjem. Fikk ferdig frontdelen til 160 literene samt lagt inn noen støtter bak. Får ikke gjort veldig mye mer før jeg får kjøpt noe mer matrerialer. Får se om jeg får gjort det i slutten av uka.

Bilde 1 viser reolens front, og plata som er plassert i reolåpningen er bare en mal som viser 160L sitt mål. Greit med en mal slik at en får se det i praksis, ikke bare teori i hodet.

Bilde 2 og 3 er av en liten ovn som står i det akvarierommet. Tanken var å kaste den ut, men synes det oser litt nostalgi av denne ovnen. Tror den må være eldre enn meg.... (hønngammal) og mye eldre enn huset her (1977). Det står skrevet på den No 53 patentanmeldt Drammens jernstøberi og på toppen av ovnen er det en bjørn som sover/slapper av. (se bilder)

Den har sikkert ingen verdi?, men synes den likevel ved nærmere ettersyn var litt av en kuriositet å ha i kjellern. Er det noen som leser innlegget her som har noe mer info eller vet noe om denne typen ovner hadde det jo vært gøy. Blir vel til at jeg får den rengjort på forsiktig vis og lakker den med einet lakk/maling
I går klekket ca 40 ancistrus yngel og nå, 24 timer senere er kun halvparten av det totale antallet med egg klekket. Det er den indre klasen som har klekket, mens den yttre henger igjen.

Som lesere sikkert fikk med seg når jeg så egg første gang i denne hulen, skrev jeg at han var veldig mye ute av hula si, i forhold til hva som er normalt.

Har aldri hatt egg i en hule som har klekket over så lang tid, så min facit på saken er at han har lekt med en annen hue, mens de første eggene allerdere var lagt.

Jeg antok ca 40 egg i hula første gang jeg så egg der og har da om min facit stemmer, hatt rett i det. Men har blitt lagt et kull til utenpå det kullet med egg.

Noen andre som har opplevd dette?


Synes det er rart at ikke apisto hua har hatt turer med yngelen sin rundt i karet enda. Hannen er den eneste fisken ellers i karet, så skulle ikke tro at hun følte fare for ungene. Ungene er litt vanskelige å se, da de går i ett nærmest med sanden i karet. Men med en liten lommelykt og lupe lurer dem ikke matfar. Ser fra 1-5 samtidig i åpningen, men håper da det er flere enn 5.

Hua har bygd en topp av sanden inne i hula. Sanden er tatt fra kanten rundt nøtta, så antar at yngel ligger i ei "skyttergrav" der inne... Blir spennende dette......
Oppdatering på ancistrus egg

Er sikker på at det nå var 2 kull med egg som ble lagt i hula. Eggene ytterst er ennå ikke klekket, og er lagt etter det kullet som allerede er klekket. Totale antall egg er mellom 80 og 100 antar jeg. En liten ....bukk denne hannen som tar seg til rette med flere huer på en gang. Jaja. Bartebust han ligger ved rota si som han pleier og må kanskje vente litt på at han får et nytt kull.

Noen som vet hvor lang eller kort tid det tar for at huene skal kunne produsere nye egg? Antar selv at det tar 3-4 uker, men er ikke sikker.
Da har ancistrus eggene klekket, dvs alle utenom 2..... Tømte også disse i fødekassen for å være sikker på at alle ble samlet og at alle eggene var klekket.
Bilde 1+2

Bilde 3 viser, som jeg nevnte tidligere, hvordan cacatuoides hua har bygget en topp inne i hula. Hun har samlet sand fra rundt kanten av nøtta innvendig.

Så søtt bilde av cacatuoides jenta.
HvemErJeg?
Så søtt bilde av cacatuoides jenta. :)



Takk for det. Har kun et eldre digitalkamera, og får skjeldent GODE bilder, men noen søte blir det, knegg knegg. Nikon coolpix S210 med 8MP, er jo ikke akkurat dagens GT innen kameraer, hehe. Men enn så lenge får det duge.

For å si det slik blir det nok noen nye Apistoer før det kommer nytt kamera i hus. Er gøy å vise med bilder hva en har av fisk, og hva en får frem av fisk, men betale tusenvis av kroner for et knallkamera er ikke hva jeg prioriterer.

Akkurat nå tok jeg en liten pause for å gjøre noe jeg har gjort tja... 20-30 ganger. Ta bilde av yngel i hula. ENDELIG kom det med en yngel på et av bildene iallefall som synes godt. JIPPY!!!

Bilde serie
bilde 1. Ja da... jeg ser deg nok, så ikke prøv deg
bilde 2. Uff, jeg rakk nesten å gjemme den, men.....
bilde 3. Akkja, der lurte du meg, Leif (litt til venstre for midten av åpningen)
Kult det siste bildet der - jeg ser det lille nurket tydelig

Ser at Apistohunnen har prøvd å hauge opp sand for å stenge av den store åpningen litt
Neste gang kan du gnukke kokosnøtta litt lenger ned i sanda/bunnlaget, så det blir bare en halvmåneformet åpning igjen synlig. Det er mer enn nok for en Apistohunn, og da kan hun selv justere den opp og ned åpningen lettere, ved å grave bort eller til sand.
Kjempeartige bilder av apisto og yngel. Jeg likte spesielt godt bilde 1 i det siste innlegget ditt, morsomt
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap