- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Kaja's coryastiske verden (side 14)
Kaja's coryastiske verden (side 14)
Da er helgen kommet og det nærmer seg auksjon her i Sarpsborg.
Artig at det kommer folk litt langveisfra og tror det kan bli masse interresant for salg.
Selv skal jeg ha med litt Cory, reker og grenmalle barn.
Har satt opp en midlertidig reol på 3 akvarier her som skal brukes til fisk som fanges opp og skal være med på denne auksjon og på auksjon i Moss neste helg.
Vil få nytte av reolen når det skal byttes ut 12 kar her etter auksjonene også.
Etter å ha lest innlegget Micha skrev i tråden sin, er jeg ennå mer bekymret for balansen i de nye akvariene men håper og tror at jeg har nok flora og ta med meg fra de gamle akvariene.
Venezuelanus'ene kunne visst ikke vente med å egge så vet ikke helt om de blir plukket denne gangen.
Men en liten ekstra boks med yngel vil jeg nok ikke merke når kaoset setter inn)
Artig at det kommer folk litt langveisfra og tror det kan bli masse interresant for salg.
Selv skal jeg ha med litt Cory, reker og grenmalle barn.
Har satt opp en midlertidig reol på 3 akvarier her som skal brukes til fisk som fanges opp og skal være med på denne auksjon og på auksjon i Moss neste helg.
Vil få nytte av reolen når det skal byttes ut 12 kar her etter auksjonene også.
Etter å ha lest innlegget Micha skrev i tråden sin, er jeg ennå mer bekymret for balansen i de nye akvariene men håper og tror at jeg har nok flora og ta med meg fra de gamle akvariene.
Venezuelanus'ene kunne visst ikke vente med å egge så vet ikke helt om de blir plukket denne gangen.
Men en liten ekstra boks med yngel vil jeg nok ikke merke når kaoset setter inn)
Postet 09.11.12 kl 09:27
KajaEtter å ha lest innlegget Micha skrev i tråden sin, er jeg ennå mer bekymret for balansen i de nye akvariene men håper og tror at jeg har nok flora og ta med meg fra de gamle akvariene.
Hei Kaja,
når du tar med filter, en del av substratet og planter ville eg være helt avslappet ang. miljøet. Du bruker vel samme vannparameter også og fyller de nye akvariene med temperert vann. Da er det ingen problem her
Innlegget om mikrofloraen skulle peke spesiell i retning nybegynner og akvarister som mener de må vaske, desinfisere eller medisinere ALT til det minste detalj når det kommer litt brunalger i løpet av innkjøringsfasen.
Mvh
Micha
Postet 09.11.12 kl 22:03
Michael NiesarHei Kaja, når du tar med filter, en del av substratet og planter ville eg være helt avslappet ang. miljøet. Du bruker vel samme vannparameter også og fyller de nye akvariene med temperert vann. Da er det ingen problem her ;-)
Synes balansen lett kan bli litt feil selv når en tar med det som burde holde det nye akvariet stabilt, men gikk jo bra sist når jeg gjorde det på samme måte.
Tror nok filtergrums,planter og hyppige vannbytter i førsten er litt av nøkkelen og blir nok full rapport om hvordan det går når de nye akvariene er oppe og igang.
Postet 12.11.12 kl 00:50
Kjempeauksjon i Sarpsborg idag selvom det ikke var selgers dag var det masse spennende fisk.
Fikk kjøpt litt påfyllning til oiapoquensis gruppen fra en svensk selger som hadde med masse flott Cory.
Og fra Janne kjøpte jeg 2 barn av ansistrus Claro en kjempesøt art som bare blir 7cm.
Det var også kjempehyggelig at Janne, Donald og Anders tok seg tid til en liten tur hjemom oss etter auksjonen.
Alltid artig å møte folk en snakker med på forumet og spesielt når de er så koselige)
Nå er det bare å glede seg til auksjonen i Moss neste helg.
Fikk kjøpt litt påfyllning til oiapoquensis gruppen fra en svensk selger som hadde med masse flott Cory.
Og fra Janne kjøpte jeg 2 barn av ansistrus Claro en kjempesøt art som bare blir 7cm.
Det var også kjempehyggelig at Janne, Donald og Anders tok seg tid til en liten tur hjemom oss etter auksjonen.
Alltid artig å møte folk en snakker med på forumet og spesielt når de er så koselige)
Nå er det bare å glede seg til auksjonen i Moss neste helg.
Postet 12.11.12 kl 01:01
Gratulerer med nye flotte fisker, Kaja Veldig hyggelig å treffe deg, og det er gøy å få møte ansikter bak brukernavn.
Det var moro med en titt inn i «akvariehulen» din, og du har mange spennende kar med flott oppsett. Det var virkelig liv og røre kan man si, både i kara og utenfor, og mange interessante arter. Imponerende hva dere har fått plass til, og det er tydelig at interessen for fisk og andre dyr er meget stor hos dere.
Tusen takk for rekene
Det var moro med en titt inn i «akvariehulen» din, og du har mange spennende kar med flott oppsett. Det var virkelig liv og røre kan man si, både i kara og utenfor, og mange interessante arter. Imponerende hva dere har fått plass til, og det er tydelig at interessen for fisk og andre dyr er meget stor hos dere.
Tusen takk for rekene
Postet 12.11.12 kl 13:46
Var kjempefint å få møte dere tre fra Sarpsborg i går, og tusen takk for titten. Jeg er imponert over alt dere har klart å stue inn i den lille leiligheten deres! Det var litt av en godtebutikk, den leiligheten deres.
Og jeg føler at jeg ikke har fått takket deg nok for venezuelanusene og rekene... det var jo helt fantastisk å få med et lass av dem hjem, så igjen må jeg si hjertelig takk for dem. De er virkelig flotte! Utrolig snilt. De har stått på ønskelisten min, så...
En grenmalle tok også turen til Notodden, bare så du vet det :p Han flyttet inn sammen med de andre fiskene.
Og jeg føler at jeg ikke har fått takket deg nok for venezuelanusene og rekene... det var jo helt fantastisk å få med et lass av dem hjem, så igjen må jeg si hjertelig takk for dem. De er virkelig flotte! Utrolig snilt. De har stått på ønskelisten min, så...
En grenmalle tok også turen til Notodden, bare så du vet det :p Han flyttet inn sammen med de andre fiskene.
Postet 12.11.12 kl 15:03
JanneDet var virkelig liv og røre kan man si,
Var vel den mest treffende akkurat igår med kaotiske forhold etter slem fysio fredag og aktiv fiskefanging før auksjon.
Men slike overraskelser blir det fort med Marita som venninne)
Får håpe det blir litt bedre tid en annen gang så dere kan få dere en kakebit og kaffe i litt mer avslappende forhold.
Bare hyggelig å sende med deg litt reker, måtte de gjøre god ryddehjelp for deg og vet du hva?
Leken du fikk med deg begynnelsen på igår på eigemani'ene har resultert i en hule med grønne egg idag
Neste gang hadde Milo ett annet akvarie du skal få stå forran...
Kjempekos og treffe deg også
Postet 12.11.12 kl 22:39
Anders KOg jeg føler at jeg ikke har fått takket deg nok for venezuelanusene og rekene En grenmalle tok også turen til Notodden, bare så du vet det :p Han flyttet inn sammen med de andre fiskene.
Hehe en liten snik kom med ja)
De er fantastiske til å dukke litt i sandlaget og ikke komme opp med det første så den holdt seg nok godt gjemt i sanden i bunnen av posen lenge også den...
Men er jo en koselig liten grenmalle selv som voksen og er veldig snill med Cory'ene.
Aldri sett de voksne spise Cory-egg heller siden de er mer grøntspisende og heller spiser av grums på plantene.
Men der ser du Anders, han ville bo hos deg!
Jeg kom forresten til 6-7 takk som jeg fikk med meg (jeg som bruker å få med meg ca 50% av det folk sier rundt meg) og det er mer enn nok takk det)
Håpe hele gjengen vokser opp og at begge kjønn er tilstede siden det var hurtigfanging uten andre korte øyeblikk av å se rund kontra smal...
Men begge kjønn bør være med, hvis ikke ordner vi det neste gang vi treffes.
Postet 12.11.12 kl 22:46
Postet 12.11.12 kl 22:51
Postet 23.11.12 kl 16:56
Det var kjempekos at dere tok dere tid til å innom oss.
Og er hjertelig velkommen tilbake ved en annen anledning.
Måtte rekene bli gode renholdsarbeidere...
Det er nok like før klekking hos betahannen av Lanceolata, spennende og se oppvekst hos han kontra hos alfa'en og kullet hans på 16 som du har fra.
Og er hjertelig velkommen tilbake ved en annen anledning.
Måtte rekene bli gode renholdsarbeidere...
Det er nok like før klekking hos betahannen av Lanceolata, spennende og se oppvekst hos han kontra hos alfa'en og kullet hans på 16 som du har fra.
Postet 23.11.12 kl 17:04
Postet 23.11.12 kl 17:13
Venezuelanusene fra deg ser ut til å ha det bra, Kaja, de er aldeles nydelige! Gleder meg til de blir kjønnsmodne og evt. begynner litt spennende aktivitet... Nå har de jo ikke fått permanent bosted engang, men de har det fint inntil videre med Green Laser og Weitzmani
Dere er hjertelig velkommen innom her en tur en gang også, det sa jeg vel på "titterunden" vår. Veldig hyggelig om dere tar en tur til Notodden, og Marita visste jo ikke engang hvor Notodden ligger, så jeg håper dere tar dere en tur så hun får se det :p Kaffen skal være klar...!
Dere er hjertelig velkommen innom her en tur en gang også, det sa jeg vel på "titterunden" vår. Veldig hyggelig om dere tar en tur til Notodden, og Marita visste jo ikke engang hvor Notodden ligger, så jeg håper dere tar dere en tur så hun får se det :p Kaffen skal være klar...!
Postet 23.11.12 kl 17:18
[QUOTE=Var neste Sarpsborg-storauksjon i april? QUOTE]
Tror det, men kan høre med gjengen i Sarpeklubben den 5 des når vi skal dit på pizza og underholdning.
Greit å ha en dato å forholde seg til.
Marita har forresten hatt lek i akvariet som hun satt weizmani og axelrodi kjøpt likt med deres så spennende å se hvordan det går.
Oiapoquensisene mine er helt yre så håper de kunne fulgt opp de å....
Høre med svensken om han ikke kan ta seg en tur neste auksjon, da han hadde mye fin Cory med seg denne gangen.
Alltid gøy å treffe mennesker som er glødende opptatt med artene sine slik han har og gjerne deler med seg av erfaringer.
Og ja kan ikke annet enn å være enig i at lanceolata'ene er nydelige, en oppfatning Anders nok deler pga den lille blindpassasjeren...
Flott bilde han hadde lagt ut i tråden sin
Tror det, men kan høre med gjengen i Sarpeklubben den 5 des når vi skal dit på pizza og underholdning.
Greit å ha en dato å forholde seg til.
Marita har forresten hatt lek i akvariet som hun satt weizmani og axelrodi kjøpt likt med deres så spennende å se hvordan det går.
Oiapoquensisene mine er helt yre så håper de kunne fulgt opp de å....
Høre med svensken om han ikke kan ta seg en tur neste auksjon, da han hadde mye fin Cory med seg denne gangen.
Alltid gøy å treffe mennesker som er glødende opptatt med artene sine slik han har og gjerne deler med seg av erfaringer.
Og ja kan ikke annet enn å være enig i at lanceolata'ene er nydelige, en oppfatning Anders nok deler pga den lille blindpassasjeren...
Flott bilde han hadde lagt ut i tråden sin
Postet 23.11.12 kl 18:50
Endret: 23.11.12 kl 18:51
Anders KDere er hjertelig velkommen innom her en tur en gang også, :p Kaffen skal være klar...!
Er vi på dine kanter, kommer vi gjerne en tur )
Venezuelanusene blir overraskende kjapt klare.
Det skjer fortere enn en tror, vips er de mange....
Hvor de bor, bryr sjeldent førstegangs yre ungdommer seg om når driftene setter inn og ja jeg snakker fortsatt om Cory)
Postet 23.11.12 kl 18:53
Postet 23.11.12 kl 20:28
Hehe ja Torbjørn, viktig å gi blondiner geografi lærdom....
Igår kastet Beta hannen av Lanceolata ut ynglene sine.
Antar at det var litt min feil som flyttet han og hulen til ett akvarie med bedre oppveskt muligheter, eneste var at vannet var noe varmere og da klekker eggene fortere.
Ikke noe problem det da siden de er vel fullgått med ca 14 dager på seg.
Tenkte egentlig å flytte han tilbake til akvariet med alfahannen siden paret der ikke har lekt etter han flyttet ut.
Alfahannen trenger vel å vise at han er tøffest for at dama skal ville ha han....
Ho er i alle fall veldig rund og klar så bare å krysse fingrene.
Og siden sp. Dragon gutten min endelig lekte med dama si igår er det greit at han får fred noen dager.( de deler akvarie)
I dette akvariet bor det også en liten gjeng oiapoquensiser og etter 2 døgns mallelek ble de plutselig yre de å...
Lurer virkelig på om de også merker hormonene fra l-mallene i vannet?
Og synes jo at de kunne fulgt trenden i akvariet og lekt)
Vært litt redusert etter mye styr med auksjoner i det siste men nå er jeg endelig litt mer oppadgående og har startet med forberedelser for innsett av reolen.
Har fått flyttet masse yngel og reker til den midlertidige 3'er reolen.
Er greit å ha minst mulig fisk i bøtter og spann når karene skal byttes ut og det letter jo jobben masse.
Har bestilt meg fisk som skal hjelpe til med skivesnegler i noen av akvariene mine for selvom jeg har 'jegere' så bruker de heller tiden på kos istedet for å jobbe.
Disse små søte fiskene heter Yunnanilus cruciatus
fikk råd om disse av noen i klubben og hjelp av en lokal dyrebutikk til å få tak i de.
Og så ver de jo bare kjempesøte så jeg får en 'ryddegjeng' på 20 stk.
Spennende.
Igår kastet Beta hannen av Lanceolata ut ynglene sine.
Antar at det var litt min feil som flyttet han og hulen til ett akvarie med bedre oppveskt muligheter, eneste var at vannet var noe varmere og da klekker eggene fortere.
Ikke noe problem det da siden de er vel fullgått med ca 14 dager på seg.
Tenkte egentlig å flytte han tilbake til akvariet med alfahannen siden paret der ikke har lekt etter han flyttet ut.
Alfahannen trenger vel å vise at han er tøffest for at dama skal ville ha han....
Ho er i alle fall veldig rund og klar så bare å krysse fingrene.
Og siden sp. Dragon gutten min endelig lekte med dama si igår er det greit at han får fred noen dager.( de deler akvarie)
I dette akvariet bor det også en liten gjeng oiapoquensiser og etter 2 døgns mallelek ble de plutselig yre de å...
Lurer virkelig på om de også merker hormonene fra l-mallene i vannet?
Og synes jo at de kunne fulgt trenden i akvariet og lekt)
Vært litt redusert etter mye styr med auksjoner i det siste men nå er jeg endelig litt mer oppadgående og har startet med forberedelser for innsett av reolen.
Har fått flyttet masse yngel og reker til den midlertidige 3'er reolen.
Er greit å ha minst mulig fisk i bøtter og spann når karene skal byttes ut og det letter jo jobben masse.
Har bestilt meg fisk som skal hjelpe til med skivesnegler i noen av akvariene mine for selvom jeg har 'jegere' så bruker de heller tiden på kos istedet for å jobbe.
Disse små søte fiskene heter Yunnanilus cruciatus
fikk råd om disse av noen i klubben og hjelp av en lokal dyrebutikk til å få tak i de.
Og så ver de jo bare kjempesøte så jeg får en 'ryddegjeng' på 20 stk.
Spennende.
Postet 24.11.12 kl 09:18
På lørdag fanget vi nok årets siste levende for i dammen men fiskene satt virkelig pris på festmat de siste dagene.
Og til og med de nyklekte lanceolata barna viste seg da.
Men nå tid for div bilder
Bilde 1 Claro fra Janne, disse tassene har jammen vokst mye siden de kom hit
Bilde 2 er en av de 4, l183'ene jeg kjøpte på auksjon i Moss
Bilde 3 er en søt l034 dame som synes det er helt greit å sitte på frontglasset når lyset er på og 'mor' rydder planter...
Og til og med de nyklekte lanceolata barna viste seg da.
Men nå tid for div bilder
Bilde 1 Claro fra Janne, disse tassene har jammen vokst mye siden de kom hit
Bilde 2 er en av de 4, l183'ene jeg kjøpte på auksjon i Moss
Bilde 3 er en søt l034 dame som synes det er helt greit å sitte på frontglasset når lyset er på og 'mor' rydder planter...
Postet 26.11.12 kl 07:36
Filamentus yngelene har nå blitt såpass store at de har fått 'voksen' fargen.
Det er vanskelig å få til stor oppvekst på disse men har telt 4 fra første kull og 3 fra det nå nylig.
Fortsetter å lete etter nøkkelen for å få flere til å vokse opp og far er ivrig og hjelper meg med nye kull jeg kan prøve meg på.
Loxozonus yngelene er pyton å få tatt bilder av.
Kamuflerer seg utrolig godt etter bunnlaget og er ganske så sky.
Siste bildet her er faktisk begge sterbai!
Jeg har endelig fått en slik mørk en som kan forekomme sjeldent.
Den er jo bare helt skjønn
Det er vanskelig å få til stor oppvekst på disse men har telt 4 fra første kull og 3 fra det nå nylig.
Fortsetter å lete etter nøkkelen for å få flere til å vokse opp og far er ivrig og hjelper meg med nye kull jeg kan prøve meg på.
Loxozonus yngelene er pyton å få tatt bilder av.
Kamuflerer seg utrolig godt etter bunnlaget og er ganske så sky.
Siste bildet her er faktisk begge sterbai!
Jeg har endelig fått en slik mørk en som kan forekomme sjeldent.
Den er jo bare helt skjønn
Postet 26.11.12 kl 07:46
Baderi
Etter forrige vannbytte hadde den ene Baderi'en min klart å sette seg fast mellom glasslisten og filteret og jeg oppdaget det desverre for sent
Det blir heldigvis trangere mellom lister og filter i den nye reolen så en slipper slike unødvendige og triste opplevelser.
Cervinus'ene har fått den typiske sorte flekken på hodet og er i skikkelig leksmodus, men overraskelsen er at Baderi'ene er med å viser tydelig at de skjønner hva dette betyr og ikke bare følger etter 'de voksne'.
De har jo vokst enormt siden jeg kjøpte de av Ian, jentene er ca 3,5 cm og når de ikke blir større enn 4 cm som voksne kan de kanskje snart få til å egge.
Det hadde vært skikkelig gøy å fått forøket gruppen
Har hatt litt såmt vann i akvariet deres men nå ser det endelig ut som at vannet har klarnet, vel å merke etter storopprydning der..
Noen eldre bilder her og så skal jeg prøve å få tatt nye og bedre snart.
Første bildet viser den i helt feil vinkel men sjekk for ett skinn i grønt den egentlig har...
Det blir heldigvis trangere mellom lister og filter i den nye reolen så en slipper slike unødvendige og triste opplevelser.
Cervinus'ene har fått den typiske sorte flekken på hodet og er i skikkelig leksmodus, men overraskelsen er at Baderi'ene er med å viser tydelig at de skjønner hva dette betyr og ikke bare følger etter 'de voksne'.
De har jo vokst enormt siden jeg kjøpte de av Ian, jentene er ca 3,5 cm og når de ikke blir større enn 4 cm som voksne kan de kanskje snart få til å egge.
Det hadde vært skikkelig gøy å fått forøket gruppen
Har hatt litt såmt vann i akvariet deres men nå ser det endelig ut som at vannet har klarnet, vel å merke etter storopprydning der..
Noen eldre bilder her og så skal jeg prøve å få tatt nye og bedre snart.
Første bildet viser den i helt feil vinkel men sjekk for ett skinn i grønt den egentlig har...
Postet 26.11.12 kl 08:01
Endret: 26.11.12 kl 08:03