Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 14)

Jeg har T5-lysrør, og det er 2x28 W såkalt High-Lite Day lys, Silvershaded.
Har satt ned lystid fra 10 til 8 timer nå - skal ta den videre ned til 7 timer, som Kule anbefaler. Har det noe å si for planter og fisk når på døgnet det er lys, og har det noe å si om man forandrer slikt raskt - bør endringene også her gå gradvis for fiskenes del? De får jo en god del dagslys (ikke direkte sollys) helt uavhengig av lysrørene. Men når lyset går på kvelden blir det ganske mørkt i deres hjørne.
Jeg tenker at de ikke trenger særlig med lys, men at de kanskje derimot trenger en del mørke? Samtidig syns jeg det er hyggelig med lys på de timene jeg er hjemme på kvelden, når lyset går ser jeg dem jo ikke lenger.
Planter og gjødsel
Takk for svar begge to.
Jeg har jo for første gang målbar Nitrat i karet, og da forstår jeg at det ikke er farlig, og ser på Silvershaded sine verdier at mine verdier heller ikke er spesielt høye.

Jeg skjønner poenget med å bare tilsette det som trengs, men jeg opplever at plantene nå trenger nødhjelp, og jeg orker ikke sette i gang samme redningsaksjon på dem som jeg nettopp er ferdig med på fisken.

Jeg vet jo heller ikke hva slags planter jeg har - eller hva de trenger. (Skal poste på planteforumet i morgen og se om jeg kan få litt oversikt.) Jeg vet derimot at jeg ikke har riktige planter - trenger noen tettere planter, og noen flyteplanter, slik at yngelen har en viss mulighet til å overleve to timer etter fødsel. Det er nok fremdeles for åpent i karet også.

Siden jeg ikke har peil, prøver jeg først å finne en NPK-gjødsel (?) og tester for jern, fosfat og kalium. Skal innom dyrebutikken på onsdag - så jeg får se om de har, og hva de anbefaler på gjødsel. Har notert meg forholdet mellom NItrat og fosfat (PO4?), og at jeg ikke skal ha Tropica-gjødsel. Kanskje vet jeg også hvilke planter jeg har - jeg har kjøpt de fleste dit jeg skal onsdag.

Finner jeg en amanoreke tar jeg den med (er det sånne som du har i karet Kuledrøm?) - eller kanskje helst et par tre stykker?
Å tilsette snegler akkurat nå føles som galskap - de yngler som gale oppi der - jeg har sikkert 20 3-mm store snegler som kryper rundt nå, og det kommer stadig nye. Fiskene syns de er kjempesnåle og har innført glanekø og minijakt.
Ikke styr med reker og snegler foreløpig, du. Det kan du vurdere etterhvert. Høres ut som du har greit med lys også, hvis det er t5. Så da kan du ha fokus på gjødsling og plantearter, først og fremst. Og unngå sol inn i akvariet. 7-8 timer lys er helt ok for fiskene.
Det er noe rart i karet. Nå har jeg målt gode verdier over tid, men det er allikevel noe som skjer. Vannverdiene søndag var fine, og jeg tok vannbytte også.

En av guppyene har jeg nå ikke sett på 2 døgn - og den har sett tynn og skranten ut en stund. Den har tidligere alltid vært fremme. Den andre guppyen har født, og er også tynn nå, men jeg antar det er normalt.
Platyene driver og gjemmer seg, og jeg ser dem sjelden sammen. Mistenker at det kanskje har vært en fødsel der også.

en guppy og en platy går nå i par, ikke skjedd før. En platy gjemmer seg i busker og kratt og kommer ikke frem til foring.

Men de andre fiskene som har dødd (2 stk etter 2 uker med gift...) har jeg jo sett med en gang - nå er det en liten en som er bortevekk. Bør jeg lete etter den? Kan evt ta en runde med å velte røtter og kikke i hulrom i forbindelse med vannbytte, men vet ikke helt om det er lurt heller? Det kan jo være småttiser som har overlevd? Sist det var fødsel (kjøpte en gravid et eller annet) så jeg jo ynglene, nå ser jeg ingen, men det virker som om bettaen er på jakt. Men den jakter jo snegler da...

Jentene mine er bekymra for den som er borte. Jeg kjenner litt på avmakten, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre.
Hei.

Etter det jeg kan finne via google (på 2 min) er det hovedsaklig graviditet eller stress.
Nå har jeg ikke sjekket hva slags fisk du har da.
Kan også være at det er for mange han fisker i forhold til hunner slik at hunnene blir utslitt av parringen.

Takk for svar Sharanu
Har bare 2 guppy, 2 platy, 2 ancistruser og 1 betta.

Kjøpte to hunner til en hann for guppy/platy - men for det første ante ikke de jeg handlet hos forskjell på hanner og hunner, så hva jeg egentlig fikk er litt ukjent, og for det andre har en av hver art dødd under innkjøring av karet, dessverre.

Jeg har aldri sett bettaen jage på noen av de andre - eller omvendt - men den ene guppyhannen har vært intens på hunnen. Hun var gravid for noen dager siden - ikke lenger nå - men det er hannen som er borte - hun er frisk og fin, svømmer i strømmen og spiser godt.

Det som er rarest er at hannen bare er vekk. Hadde han vært død og ligget et sted hadde det vært ventet, han har sett skranten ut en stund.

En annen ting - platyene bæsjer hvitt - er det et sykdomstegn? Kan ikke huske å ha sett det før, men har vært opptatt av å holde giftnivåene nede, og ikke kikket spesielt etter. Blir ikke veldig lange tråder før de faller av - 2-3 cm kanskje, så det er ikke noe de drar rundt på.
Der var en platy sporløst forsvunnet også. Da har jeg mistet to fisk siste uka. Er det forgiftning fra innkjøring, kanskje? Ikke lett å si egentlig.

Men: Er det trygt å kjøpe nye fisk nå som ammonium og nitritt er fast på 0? Eller bør jeg vente og se om de siste fiskene også dør før jeg evt. kjøper nye?

Vet det ikke er et argument for akvarister, men for meg er det et poeng at jentene blir ekstra lei seg for de fiskene som er døde når det knapt er noen igjen...
Synd med fiskene... Du fortjener ikke dette i det hele tatt! Du har vært så flink med å lære og gjøre hva som er best for fiskene. Vannbytter hver dag er ikke bare-bare. Alt burde vært bra nå.

Det kan hende at stress fra giftnivåer og vannbytter kan ha fremkallet sykdommer i fiskene. Så har de kanskje gjemt seg på bunnen, dødd og blitt spist?

Det burde vært trygt med nye fisker, men siden det har vært nylige dødsfall er det et eller annet som er galt, og da er det tryggeste for de nye fiskene å vente til at alt er i orden.
Jern på 0 og planer om flere fisk
Den ene guppyen jeg har savnet er funnet - død. Den ene platyen jeg savnet er svært levende, men den gjemmer seg HELE tiden. VELDIG rask i bevegelsene når den først er på farta - litt sånn "lynet" - ikke sett før.

Har målt jernverdiene for plantevekst. Jeg har ikke målbart jern i karet. Så da er vi i gang med gjødsling, etter råd fra Oslo Dyrebutikk, Alna. Krysser fingre for litt vekst.

Dersom jeg ikke får flere fiskedøder denne uka, blir det også fiskeinnkjøp på lørdag. Akvaristen på Alna mente verken guppy eller platy har det særlig kjekt alene (har nå 1 guppy hunn, og ett platy par i tillegg til to ancistruser og en kampfisk), og at de bør være helst minst 6 for å ha det fint.
Så da bærer det i vei. Jeg gruer meg litt faktisk - redd.
Lurer på om kanskje guppyen vår må flytte ut etter hvert, og at vi finner noen rolige parfisk vi kan ha sammen med platyene i stedet. Vi får se litt hva jentene sier når de ser alternativene.

Ellers blir det nok et eget betta-kar for meg etter hvert. På Alna sier de at Bettaen har det fint i f.eks. et 30*30*30 kar alene, og det kan jeg finne plass til. Vannverdier skulle visst være mulig å holde i et slikt kar ved å foreta vannbytte fra det store akviariet. Og jada - jeg skal lese meg GRUNDIG opp på det før Prince evt. flytter ut... Men om det er slik at han blir plaget når det nå dukker opp veldig mye mer fisk i hoved-akvariet, skal han få sitt eget krypinn, når jeg bare er ferdig med å ordne mitt eget "krypinn" (maler bl.a. hele leiligheten i forbindelse med innflytting). Og kampfisken vår skal ikke tilbake i noen dyrebutikk nei...
Jepp, kampfisken vil ha det helt ok i et 25-30 liters nano-akvarium. Men hva butikken mente med å "holde vannverdier" ved å bytte med vann fra det andre karet, nei det skjønner jeg ikke !
Hvis du tenker i retning av et slikt nano-kar, bør du sette inn et filter til dette i hovedkaret og få det innkjørt i god tid. Et luftdrevet dobbelt svampfilter burde være et bra alternativ...da blir det ikke så voldsom sirkulasjon for kampfisken.

Lurer også litt på hvordan det går med GH i karet ditt, har du fått hevet den noe ? Ihvertfall burde den opp litt hvis du skal fortsette å ha levendefødere. Og hva tenker du på når du nevner rolige parfisk ?
Å - så bra. Jeg hadde nemlig fått for meg at kampfisken måtte ha minst 60 liter, og DET har jeg ikke plass til annet enn på soverommet, og jeg syns det er litt stusselig å ha ham der da.
Kan jeg ha noe sånt da?
http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/Aquariums/Vio-Line/Vio-40-black-Int.html#!juwel-000000000000020040
Liker Juwel karene først og fremst fordi jeg kan få dem i hvitt - vil ikke ha sort akvarium. Dette karet er ganske grunt og bredt, det gjør det litt enklere å plassere.
Kan jeg be deg se på filter og pumpe på dette SilverShaded - tror du det vil være greit?

Jeg spurte om det ikke var vanskelig å holde vannverdier i et så lite kar, og fikk som råd at jeg under vannbytter kunne ta noe vann fra hovedakvariet. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor egentlig, derfor jeg sa jeg må grave litt i det. Og ja - dersom/når jeg bestiller et slikt akvarium, går det samtidig inn filtermedier i hovedkaret som da får noen uker å gro seg til på. Og kampfisk flytter ikke før nytt kar har vært stabilt og med riktige verdier i 2-3 uker. No more rush.
11/10 hadde jeg GH 5. Jeg husker faktisk ikke om jeg hadde i GH+ ved vannbyttet.
Søndag (to dager siden) glemte jeg å måle før vannbytte, og turde derfor ikke kjøre GH+ i karet i frykt for å heve for mye. Dvs at det er minst 10 dager siden siste heving.

Har målt GH nå - den er på 4+

Kan jeg ta et vannbytte f.eks. 10 liter med GH-heving i kveld, og så måle igjen torsdag/fredag?
Jeg husker ikke hva de såkalte parfiskene heter. Det er IKKE ciclider, ikke scalare, ikke tetra-arter.

Lurer på om det kan ha vært gurami, men når jeg ser beskrivelsen her inne står det at hannene er aggressive, og det var ikke det jeg fikk info om. Står også at det bør være to hunner på hannen, mens jeg fikk info om at de gikk i par "rolige parfisk".
Den jeg ble anbefalt var turkisaktig, og nesten selvlysende. Lange finner nedover - ser ut som følehorn for en ikke-akvarist...
Tror ikke det karet er så egnet for en kampfisk, pga. filteret. Det kommer nok til å bli i meste laget med sirkulasjon for Prince (var det ikke det han het ?). Det filteret vil sirkulere vannet oppimot 10 ganger i timen ! Du kunne selvsagt rive ut filteret og erstatte med noe slikt...men er det verdt det ?

Fins andre alternativer, da.
Eheim Aquastyle...litt dyrere, men stilig og enkelt, og et bedre filter fremfor alt.
AquaEl Shrimpset 30L...rimelig, men også pent og enkelt, ikke like bra filter.

Du skal ha i mye GH+ for å heve for mye når GH er på 5. Men du bør oppimot 10, særlig hvis du tenker på flere levendefødere. Og det må tilsettes ved hvert vannbyte for å holde seg noenlunde konstant. Noe av kalsiumet vil plantene bruke, noe vil bakteriene bruke, så hvis man ikke etterfyller vil den sakte gå nedover.

Det høres ut som du snakker om guramier, ja. Disse kan være veldig aggressive...som med kampfisk, kommer det litt an på individenes gemytt. De er grinete mot andre hanner, og kan også hundse damene hvis de ikke "stiller opp". Dverg-gurami er mindre ille, men er til gjengjeld en veldig "svak" og følsom art som er avhengig av stabile vannverdier og godt vann. Men guramiene tåler ihvertfall 'levendeføder-vann' rimelig bra.

Hvorfor ikke skaffe noen mer uvanlige levendefødere...det fins mange arter som er litt mer spennende enn guppy og platy i så måte. Ser stadig annonser om arter, både med og uten lokasjon, på Rubrikk.
Eheim-karet var fint det, og ikke så "svart".
Litt av poenget for meg er å få et komplett kar - dvs at jeg bare trenger å plugge på strøm, ikke eksternt filter eller andre tilpasninger. Dette karet blir muligens stående på kjøkkenbenken, og da er det best sånn. Får spare litt penger, så kommer det nok på plass etter hvert - når andre ting i heimen er mer i ro.

Da blir det GH+ ved hvert vannbytte fremover, med mindre jeg måler GH over 10 før vannbytte.

Kan jeg gjøre et GH-løft ved 10liters vannbytte nå mellom ordinære vannbytter for å heve før innføring av nye fisk?

Jeg klarer ikke orientere meg slik du gjør mht. levendefødere/mindre vanlige arter. Jeg er heller ikke (mentalt) klar for å kjøpe fisk på netthandel.
Om Gurami er et dårlig alternativ kjøper jeg bare flere guppy og platy så de har selskap, og så får jeg heller se på andre arter neste år.

Akkurat nå vil jeg bare ha et fungerende akvarium med fisk som lever og har det fint - de trenger ikke være så spennende. Det var butikkmannen som mente at jeg i stedet for å ha 6 platy+6 guppy kunne ha 6 platy+2 gurami f.eks. slik at det ikke blir for fullt i karet.
Jada, du kan godt gjøre et lite ekstra-bytte for å øke GH litt. Hvis du lager til en ti-liters bøtte, kan du bruke noen timer på på å fylle i alt...slik blir det en liten tilvenning for fiskene.

Jeg mente nå ikke å gjøre det så vanskelig å finne noen morsomme arter...ikke at du skulle måtte handle på nettet heller. Tenkte bare at det kanskje hadde vært litt ok med noen arter som ikke alle har, og hvor man har en sjanse til å bli kvitt et eventuelt overskudd. Se på disse to f.eks...snille og enkle fisker som ikke krever noe annet enn hva du har, og er vakre å se på.
Limia tridens
Limia nigrofasciata

Kan godt hende at en butikk som Alna kan ha noe slikt av og til. Ellers er det ikke så langt for deg å ta med jentene en lørdags formiddag på tur til Dahls Dyrerike og Akvafisken i Moss
For meg er det ikke lenger til Moss enn til Oslo, jeg bor midt i mellom - hvor ligger disse butikkene da? Og har de gode rådgivere for nybegynnere?
Jeg ser at du tenker på en ungkarsleilighet til Prince! Da ville jeg valgt det Eheim-karet Silvershaded linket til pga. filteret. Det har substrat pro, hvilket jeg digger :-P Jeg har selv Aquael-karet (mye billigere, da...), den hvite varianten, og det er veldig fint, men filteret liker jeg dårlig... Som en midlertidig løsning har jeg satt inn ett til av samme type for å få bedre filtrering og for å kunne rense ett filter av gangen.

Jeg syns det er vanskelig å holde stabile vannverdier i 30 liter, men det kan sikkert gå greit hvis du passer godt på å ikke overfôre. Det utsagnet om å "ta vann fra hovedakvariet" gir jo absolutt ingen mening. For det første skal kampfisk og levendeføderne ha ulike vannverdier, for det andre blir det jo ikke noe reelt vannbytte (med rent vann) hvis det nye vannet kommer fra et annet akvarium?? Kanskje var det en misforståelse. Kanskje de mente at du kan bruke endel av vannet fra hovedakvariet når du skal flytte fisken over, slik at du slipper å akklimatisere han?

En annen ting - forstod det slik at du ikke tenker å tilsette GH+ hvis GH er over 10. Men du må heve GH i byttevannet selv om du har riktig GH i akvariet, hvis ikke vil GH "fortynnes".

Må ellers bare si at de Limia-fiskene Silver også linket til, var kjempefine! Nå fikk jeg nesten lyst til å ha levendefødere selv...

Kuledrøm : Nei, skjønte altså ikke den uttalelsen om å overføre vann jeg heller, det gir ingen mening. Og å beskrive guramier som "rolige parfisk" uten noen slags caveat syns jeg ikke holder. Ellers ser jeg du er enig med meg i dårlig filter i AquaEl-karet. Tenkte i farta ikke på at du faktisk har det karet ! De nye små hjørnefilterne til Eheim ser derimot ikke så dumme ut, og har noe mer enn bare en svamp som filtermedium

Det fins mange artige og vakre levendefødere, ja....det er mye mer enn guppy, play og sverdbærere. På samme måtte fins det flere vakre Betta-arter enn kampfisken !



Det ser ikke ut som om Eheim-karet har lokk? Risikere jeg ikke hopping ut av karet og støvfall oppi karet da?
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap