FerskFisk (side 14)

Nei, så rart at filteret bestilte seg nesten helt selv..hehe

Litte grann vannsøl blir det jo alltids uansett hva man gjør i og rundt akvariet...enten man renser filter, stusser planter eller bytter vann. Jeg har 4-5 dedikerte akvariehåndklær som brukes mye, legges på gulvet ved vannbytter, og mine utvendige filtre står på sammenbrettede håndklær. Det gjør det enkelt å sjekke at filteret er tett, og små lekkasjer vil oppdages før de når gulvet. Er man engstelig av seg, kan man sette filterbøtta i en høy plastbakke.
Gratulerer med større akvarium og nytt, utvendig filter, Snorkelsnus! Jeg tror ikke du vil angre på kjøp av det filteret. Her kjører vi utvendig Eheim på både 30, 63 og 112 liter, og jeg er godt fornøyd med det! Hvis du skal ha små fisk og dvergreker i det nye karet, er det lurt å sikre innsuget på filteret.
Takk Kuledrøm

Ja, jeg måtte ha Og jeg gleder meg til å komme ordentlig i gang med dette karet og nytt utstyr. Jeg har tenkt på det med innsuget, jeg tror nok jeg vil ha rekene oppi her ja, sammen med stimen som jeg antar blir rasbora miniatyr, og noen galaxy. Jeg tenkte at jeg får se, kåle litt og så spørre her, når filteret kommer.

Akkurat nå står det med planter, mosekuler og et par røtter og venter på nytt filter, men jeg kjører inn det som er der med salmi. Pumpa er hull i og stygg, men det er filter i den og sirkulasjonen er der. Så kanskje jeg kan flytte, eller i alle fall vri dette oppi det nye når det kommer.. Kan jo ikke sitte å bare ikke gjøre noe. Innbiller meg at det vil fungere sånn passe bra.
SilverShaded
......Er man engstelig av seg, kan man sette filterbøtta i en høy plastbakke.

Det var jo lurt da, blir sikkert ikke en permanent løsning, men bare for å være helt sikker første dagene. ..Kjempelurt!
Disse Rili rekene er morsomme! Skjønner at de er kalt Rili Fylte vel kanskje litt vel mye vann i tanken og det førte til at det innvendige filteret havnet akkurat under vann, bare en tupp som synes og så skrår det nedover til 4-5mm under vann. Der kravler nå et par reker opp og ligger der med øya over vann og vurderer :p .."skal/skal ikke"

Så jeg får lage meg noe, med en stein som er litt flat, rot, pinner, eller noe, som skrår litt opp og over vannet, og se hvor lang de har tenkt seg!

hehe. ..
Snorkelsnus
...et par reker opp og ligger der med øya over vann...

Joda, nå har rekene det helt bra igjen.. kanskje litt miljøskadd men oppfører seg som normalt, bortsett fra den strand-turen nå da

Siste uke:
Jeg fant Per, den store eplesneglen, dau, og det lukta #"$%. Jeg fjerna restene og det var minnerikt. Tror jeg trengte en dag for å få lukta helt ut av neseborene mine.

Dumme meg sjekka ikke vannet da, tenkte ikke over det, og det var ikke lenge siden jeg testa alt OK..ca ei uke Det var så gjengrodd at jeg bestemte meg i stedet for å fjerne en stor del javamose så det ble litt bedre plass nedi der og før det gror helt igjen. Jeg fjernet ca 2/3 av mosen. Satte igjen med ca 10x10cm. fylte en mugge jeg bruker, 1,5l med akvarievann og renser filteret. Setter på plass og fyller opp 1,5l friskt

Ble litt grums men det klarnet opp igjen. Da ser jeg en ny sak jeg ikke har sett før, en Jegersnegle. Akkurat hva jeg ønsket, men da ikke sammen med Per.
Så da har jeg sterke mistanker om hva som tok livet av Per.

Dagen etter oppryddingen ser jeg at dette var lurt. Begynte å telle rekene, men fant bare 7, skulle vært mange flere, noen med egg, og noe små yngel.

DA så jeg JBL sin logo i minnet og sjekka vann. Fant 0,1-0,2ppm nitritt og en god del nitrat. ca en uke siden siste test, da var alt OK. Så dette hadde påvirka det lille karet mitt enormt. Det kan jo ha vært enda høyere nitritt verdier, for det var ikke mye igjen av sneglen når jeg fant den dau.

Først når den store sneglen dør, og får ligge å råtne nesten helt opp før den blir fjernet, i et så lite kar(16-17liter). Så begynne å rote med mosen som hadde vokst seg ut til ca 80% av bunnflaten. Og IKKE foreta vannbytte :/ En giftig feil!

Heretter vil alle "raske" endringer føre til full sjekk! Vi mistet mange reker, drept av en snegle! (og en litt amatør av en akvarist) ..på en måte.

Kan en jeger snegle drepe en stor eplesnegle som er 5 ganger så stor som seg selv? Eller daua Per av noe annet? Det er et stort antall damsnegler som lever i det beste fortsatt.

Snorkelsnus
Da har jeg tenkt litt og litt overraskende kom jeg til at jeg allerede hadde bestilt den, mens jeg tenkte liksom. jaja, da.. er det utvendig filter som gjelder... Og jeg er kald om det blir vannsøl her :o hehe .. ikke bare fiskene som lever farlig nei

Da var filteret her :p meget flott(og fin pris, takk for linken SilverShaded)

Karet mitt har ikke kjørt seg inn enda, det er lite spirae, tror det var det den het, den bakterien som bryter ned NO2.. Så jeg tror jeg bare kan sette opp den nye og fortsette innkjøringen... hmm. Kanskje kjøre dem sammen noen dager hjelper veldig?

Tenkte først å klippe opp mediet i den gamle og legge i den nye, således overføre viktige bakterier hurtig til det nye.. Men lurer på om jeg ikke bare kan droppe det siden karet ikke er ferdig innkjørt enda.. Det nye filteret kom jo så fort :p
Da var filteret installert. Og etter litt mekk med utlufting så pumper det som bare juling her

Jeg har jo ikke noe i denne tanken enda, men tenkte likevel jeg skulle forsøke gjøre denne rekesikker. Jeg hadde litt fin svamp som jeg klipte til så den fylte hele den lille filterkurven. Tror ikke motstanden ble for stor men er ikke helt komfortabel med løsninga mi.. og så mye som denne pumper må jo dette antageligvis vedlikeholdes ganske ofte. Men har jeg gjort dette riktig? Er det andre måter jeg kan lage dette reke/yngel sikkert? Veldig finmasket nylonnett på utsiden av filterkurven er bedre?

umm... hjelp?
Problemet med løsningen din er at reker/yngel kan komme i klemme. Tynn nylonstrømpe eller veldig finmasket nett er nok bedre. Prøv å finne noe som er glatt...da setter ikke så mye seg fast i barrieren. Fins glatte strømper Ellers er noen hover lagd av glatt nett, det funker.
LED er installert, og ripple effekten, oh, det er vakkert!
PAR sensor er bestilt, for jeg aner ikke hva lys dette er, men det er 6500k 50W Daylight IP66 som passer som STØPT i rekord 800. Blir spennende!

Men jeg ser jo nå at det er dette jeg vil ha. Lyskilde(r) som skaper litt naturtro effekt. Vil ha rikelig med lys men også litt skygge i et område i tanken... åh, dette kommer til å koste om ikke denne duger

Må vel rive opp alt, ser jo hver dag hvor amatør jeg var i går :p

Sniktitt :p
SilverShaded
Problemet med løsningen din er at reker/yngel [I]kan[/I] komme i klemme. Tynn nylonstrømpe eller veldig finmasket nett er nok bedre. Prøv å finne noe som er glatt...da setter ikke så mye seg fast i barrieren. Fins glatte strømper :-) Ellers er noen hover lagd av glatt nett, det funker.

Jeg fikk under tvil kjøpt glatte nylonstrømper nede på Grønland. Klipte av den ene foten og tredde den over filterkurven. Festa den godt med en strips.

Trodde ikke mine egne øyne når avls-galaxyen min hadde satt seg fast og daua i løsninga mi. Antar jeg satte strømpen på for slakt, sånn at det folda seg inn i kurven og dermed var i stand til å klemme fisken fast. Så nå er den festa stramt. Men hva med pre-filteret til eheim? Hemmer det flyten merkbart? Noen som har erfaring med denne?
Snorkelsnus
...PAR sensor er bestilt...

DER var jeg nok litt kjapp den koster skjorta, kua og litt av kornet.
For PAR LED må jeg vel ha en ordentlig sensor. Så først på SQ-500, men så fant jeg SQ-520 Smart Quantum.. umm, noen som vet om noen som kan ta en rask måling av en medbrakt lyskilde?
I ettermiddag fant jeg ut at jeg skulle forsøke slå av filtreringen mens jeg foret. Så mest mulig blir spist opp... Så satt jeg der, og plutselig etter 5 minutter ser jeg yngel. en enkel.. 2-3mm.. den oppholdt seg helt øverst i karet, langt unna javamosen. Det må være Boraras urophthalmoides. Men jeg skjønner ikke at den har overlevd. Minste jeg har sett som ser ut som en fisk. Lurte med ett på hvor det blir av den om jeg skrur på filtreringa igjen?! Så jeg lurte den ned i et vannglass og fikk overført den til reketanken. Der er den trygg og det bør være rikelig med føde der.

Men, siden den hadde klart seg såpass, ville den kanskje overlevd der den var? Sammen med voksne av samme art og galaxy'er?

..Jeg finner det vel ut tidsnok uansett da jeg leser at arten legger egg omtrent daglig når forholdene ligger til rette. Så da dukker det vel opp flere etter hvert
Kjempemorro det da. Vælkømmen te gars lissom, jadda...

Enda en liten ble overført til reketanken i dag og der ser dem ut til å ha det OK. Jeg ser de spiser småsaker som jeg knapt ser

Etter kræsjen ble nesten all mose fjernet så nå er det rent nedi der. Bant fast en liten dusk med mose på en steinsak, og så har de to moseballer og en liten anubias. Bor du på hybel er det viktig å ha det ryddig :p Men jeg sliter med en høy pH på 8 nå. Trodde den skulle krype litt ned men der tok jeg feil. Får kjøpe inn den lille Mopani rota som jeg har tenkt på så lenge og se om det hjelper.

Men de to nykommerne som jeg er ganske sikker på er Miniatyrrasbora, hvor høy pH tåler de da? Noen som tror jeg burde stresse litt med å få ned pH?
Dukker opp yngel hver dag nå, gidder ikke øse dem opp i rekebolla lengre for jeg tror de lever fint i det store karet.
At det blir mye snack for små fisker i tanken etter en innkjøring med salmi er helt sikkert. Nå har jeg skrudd av pumpa noen noen dager under et måltid, og da ser jeg jo planarier o.l blir foretrukket fremfor tetra og jbl i alle fall :p De aller minste får noe fra JBL som er helt pulver.

Røska til meg en redmoore rot i dag som jeg stappa ned i en plastbakke fra klasern og fylte den med kokende vann. Det ble brunt! Skylla godt og fylte opp med friskt vann. Rota ble stående fast godt under vann så da får jeg bare la den være der til den modner litt. Satte inn et HEIME-mekka filter også for jeg tenkte prøve meg litt med denne rota. Den vil bli liggende med et platå ca 15 cm under overflaten. Lurer på hva jeg skal velge av planter .. og om jeg klarer feste dem så de sitter.. hmm

[External Image]
Snorkelsnus
..en redmoore rot

RedMoor :p jaja, sikkert ikke eneste "feilen"

Men nå har jeg lekt meg litt mer og sånn ser rota ut i dag. Ikke så ille til å være meg var det første jeg tenkte... Rota skal stå som den står nå i et mørkere område i tanken. Men du verden så spennende dette er! Tror de andre her hjemme synes jeg driver med mye rart her nå men det får stå sin prøve.

EDIT: Sydde mosen fast med nylontråd

Lurer på når og hvordan jeg skal installere rota i karet.. hvor lenge tar det før evt. sopp bryter ut?

[External Image]
RedMoor.. haha, .. jeg går vist i alle fellene som finnes. Føler meg som en slørhale, bare gaper over ting.

Jo den rota, den er jo full av bark og vannet blir brunt som pepsi light. Derfor jeg fikk den litt billig tenker jeg..Så.. skal du kjøpe RedMoor eller Red Moor? Kjøp en som er ordentlig rensa! De skal være hvite, sandblåste tror jeg :p

jaja, jeg lærer..

Men den Rådasanda, den er jo full av jernspon den også, folk prater dritt om Biltema og sand.. men Rådasand er jo akkurat likedan?! Så helt klok på ting blir jeg nok aldri
Snorkelsnus
Dukker opp yngel hver dag nå, gidder ikke øse dem opp i rekebolla lengre..

Det var en tabbe, for nå har fiskene tydeligvis funnet dem, og de tre små som var der er borte vekk, har stirra på meg blodspreng i det ene øyet.. de er borte. Men når lyset er av og jeg bruker infrarød, da ser jeg bevegelser i mosen

Antar jeg kanskje kan finne noe akkurat når lyset slår seg på.. før "frokost" ..hmm
Snorkelsnus
Røska til meg en redmoore rot i dag som jeg stappa ned i en plastbakke fra klasern og fylte den med kokende vann. Det ble brunt! Skylla godt og fylte opp med friskt vann. Rota ble stående fast godt under vann så da får jeg bare la den være....

klemte rota ned i tanken i dag... ble så bra så. Og så er det sommerferie! GOD SOMMER!
Jaja, glemte bilde . .. Ser det ble litt tomt under rota, får fylle på med litt fin sand kanskje.. Hmm .. Ferie først!
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap