Tropheus Bilder (side 140)

Evolution
hehe, ja får vi se hva som skjer i garanti perioden,...:-)

Hehe var ut døren garanti på dem du hehe
Den garantien har eg aldri ørt om
Men det går super bra med fiskene. 4 stk med egg
Nkondene er virkelig i slaget fortiden.. Tok meg nok tid til at de ignorerte kameraet denne gangen. Bildene er rett fra kameraet, kun beskjært.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Dette er fisk som trenger tid for å virkelig komme i slaget. Masse lek og fighter omdagen
Fine fisker Kristian. Jeg ser at det er veldig mye gult i dem og ikke de typisk Tropheus stripper som en pleier å se på Moorii. De er jo håndplukket fra flere grupper med øye kun for den gule farge.
Fantastisk nydelige Kristian. Hvis jeg bare hadde hatt råd og plass...
Har vært mye ekstra utgifter nå i en ellers knipen januar mnd. med to meteren til malawiene + Bright Red gruppa.

Jeg vil ha fiskene i stua, jeg vil se de og kose meg med de. Vil ikke "stuve" de bort i en kjeller. OBS! detter er ingen kritikk til dere som gjør det, bare min personlige mening.

Vi snakker om å kjøpe oss et større hus og da skal jeg ha et kar til i stua med en gruppe tropheus i, det er garantert.

Er det bare meg som har troffene i stua, eller er det flere der ute? Jeg elsker å sitte i godstolen å se på de, da sitter jeg bare en halv meter unna glasset. De bryr seg overhode ikke om det, de er så vant med det nå.

De N`kondene skulle jeg gjerne hatt mulighet til å få kloa i da gitt. *sukk*
2nelise
Er det bare meg som har troffene i stua, eller er det flere der ute?

jeg har en 540 i stua, rett ved sofaen. der kommer det snart en voksen gruppe med bemba
Reptilfrelst
[QUOTE=2nelise]Er det bare meg som har troffene i stua, eller er det flere der ute?

jeg har en 540 i stua, rett ved sofaen. der kommer det snart en voksen gruppe med bemba

Det blir skikkelig kos skal du se
helt klart. klarer nesten ikke vente. holder på å gjøre klart karret nå (pumpene er innkjørt allerede).
første troffe gruppa jeg holder, så jeg er meget spent.
Reptilfrelst
helt klart. klarer nesten ikke vente. holder på å gjøre klart karret nå (pumpene er innkjørt allerede). første troffe gruppa jeg har holdt, så jeg er meget spent.

Klart at du er spent Tror du kommer til å bli meget fornøyd.

Skulle ønske at flere akvarister tør - ønsker å skaffe seg denne fantastiske fisken slik at Tropheus miljøet i norge blir større. Dere som leser dette, dere burde prøve. Helt fantastiske fisker med masse action i karet!
Spes Mona o. Hun tror jeg er en liten skap troffe elsker Ikke sant Mona?
badat
Fine fisker Kristian. Jeg ser at det er veldig mye gult i dem og ikke de typisk Tropheus stripper som en pleier å se på Moorii. De er jo håndplukket fra flere grupper med øye kun for den gule farge.

Lite striper nå ja, men det tok litt tid.. I de første ukene var det kun de dominante hannene som mistet disse, mens nå er det kun noen små hanner som bærer disse..

Men det skal ikke mer til enn at når jeg tar opp noe de ikke er vant til(feks en pose med salt), kommer stripene fram på nesten samtlige fisk..
Mine Pemba tygger nå igjen på nytt etter ca. 2 måneder etter sist tømming. Det er omtrent samme med Ikola. Så hvis vi sier at forhold er på topp og maten er god så kunne de tygger 5-6 ganger i løpet av et år etter matematisk beregning. Hva er deres erfaringer?

Pemba hunnnene er små så det ble ikke mange yngel sist. 32 yngel på 4 hunner. Jeg regner med at det blir flere yngel denne gangen. De har jo spist en hel last med mat. Store har de blitt og.
huske det badat at teori og praksis er to forskjellige ting hehe
Kristian Hennig
Men det skal ikke mer til enn at når jeg tar opp noe de ikke er vant til(feks en pose med salt), kommer stripene fram på nesten samtlige fisk..

Du mener vel "tar oppi" noe de ikke er vant til, ikke tar noe opp av karet, som en pose salt. Unnskyld min uvitenhet, men for alt jeg vet så kanskje det finnes en type troffe salt i pose som legges i karet og smelter veldig sakte, og at du tar opp denne når den er tom. *jada, bare le*

Badat: de pembaene som jeg hadde ble helt lysebrun i fargen når de ble usikker, jeg regner med at det er normalt for den varianten? Fòrer du også med det growth fòret?

Dere som er "proffe", hvor ofte fòrer dere troffene pr. dag? Og slammer dere imellom vannbytter?
"they are pigs" som det sto på en utenlandsk side, de møkker veldig.

Jeg har bestilt meg en batteridrevet slamsuger som har en pose som samler opp møkka og ikke suger vannet ut av karet. Da tenkte jeg å suge opp møkka flere ganger pr. uke.

Jada, jeg vet at de blir stresset av det, men jeg tenker at jo mer rutine de blir vant til, jo mindre "farlig" oppfatter de det som? De er veldig vant med meg nå, jeg sitter jo mange timer pr. dag rett ved siden av dem. De bryr seg ikke om å nappe litt alger av frontglasset selv om jeg sitter med trynet rett oppi glasset. Det er nesten så man kan ta en smask, hehe. Kanskje de tror at jeg er en del av gruppa, hehe.

De første par dagene så var omtrent alle orange og stipete, nå er de fleste dyp rød. Forresten:
til å begynne med så var de mest redd minstegutten på 5 år. Kanskje de aldri har sett et "mini menneske" før, hver gang han kom nær akvariet så gjemte de seg, hehe. Men de bryr seg ikke lenger om han heller nå.

En ting kan vi alle være enige om, fisker er ihvertfall ikke dumme. De er faktisk ganske så intelligente dyr.
2nelise
[QUOTE=Kristian Hennig] Men det skal ikke mer til enn at når jeg tar opp noe de ikke er vant til(feks en pose med salt), kommer stripene fram på nesten samtlige fisk..

Du mener vel "tar oppi" noe de ikke er vant til, ikke tar noe opp av karet, som en pose salt. Unnskyld min uvitenhet, men for alt jeg vet så kanskje det finnes en type troffe salt i pose som legges i karet og smelter veldig sakte, og at du tar opp denne når den er tom. *jada, bare le*

Tanken her er vel at ved ukjent/utrygd situasjon så vil fiskene miste farge. Da vil stripene kommer frem. Det er hel normalt

2nelise
Badat: de pembaene som jeg hadde ble helt lysebrun i fargen når de ble usikker, jeg regner med at det er normalt for den varianten? Fòrer du også med det growth fòret?

Ja, det er normalt at den orange rød farge til Pemba vil gå tilbake til brunrød eller hel svart i hele kroppen når de føler seg utrygd. Voksen Pemba har ikke striper. Kun når de er yngel.

Nei jeg bruker ikke NLS for. Jeg bruker Tropical Super Forte som innholder 36 prosent av Spiruline til yngel og vokne fisk. Jeg bruker også Tetra Pro Crisp Vegetable til voksen fisk som vekselmat slik at de ikke bare er vant til en type mat. Jeg har brukt OSI tidligere men har sluttet med det.

2nelise
Dere som er "proffe", hvor ofte fòrer dere troffene pr. dag? Og slammer dere imellom vannbytter? "they are pigs" som det sto på en utenlandsk side, de møkker veldig.

Små yngel: 6 ganger daglig. Voksen fisk: 2-3 ganger daglig. Mat skal bli spist i løpet av 2-3 minutter. Slamming gjør du bare i fm. rengjøring/vannbytte. Må du slamme etter hvert måltid da har du gitt dem for mye mat.

2nelise
Jeg har bestilt meg en batteridrevet slamsuger som har en pose som samler opp møkka og ikke suger vannet ut av karet. Da tenkte jeg å suge opp møkka flere ganger pr. uke. Jada, jeg vet at de blir stresset av det, men jeg tenker at jo mer rutine de blir vant til, jo mindre "farlig" oppfatter de det som? De er veldig vant med meg nå, jeg sitter jo mange timer pr. dag rett ved siden av dem. De bryr seg ikke om å nappe litt alger av frontglasset selv om jeg sitter med trynet rett oppi glasset. Det er nesten så man kan ta en smask, hehe. Kanskje de tror at jeg er en del av gruppa, hehe. De første par dagene så var omtrent alle orange og stipete, nå er de fleste dyp rød. Forresten: til å begynne med så var de mest redd minstegutten på 5 år. Kanskje de aldri har sett et "mini menneske" før, hver gang han kom nær akvariet så gjemte de seg, hehe. Men de bryr seg ikke lenger om han heller nå. En ting kan vi alle være enige om, fisker er ihvertfall ikke dumme. De er faktisk ganske så intelligente dyr.

Alt er jo relativ, inkludert stress. Hvis du skal innføre noe nytt (mat, rutiner ...) så gjør det sakte, da unngår du stress. Når de først er vant til det så er det ikke stress lenge men kos. Som du sier det selv: "De er veldig vant med meg nå".
badat
Voksen fisk: 2-3 ganger daglig. Mat skal bli spist i løpet av 2-3 minutter. Slamming gjør du bare i fm. rengjøring/vannbytte. Må du slamme etter hvert måltid da har du gitt dem for mye mat.

Jeg mater de forsiktig morgen og kveld. Maten blir spist opp i løpet av ca 30 sekunder! Hvor kommer all møkka fra da? Jeg bruker Tropical Spirulina Granulat, det står "crude protein" 47,5%, resten klarer jeg ikke å lese, det er mikroskopisk tekst og jeg har ikke forstørrelsesglass

Er dette fòret godt nok eller?
Møkka du snakker om må være avføring det da, pluss eventuell restemat som ble smuldret opp.
Tropical Spirulina Granulat kjenner jeg ikke men det ser ut som det er samme som Tetra Pro crisp jeg bruker. Hvis fiskene dine spiser det så er det OK. Det er lite forskjell mellom merke så du bør holde til den maten som fiskene dine trives med. Ikke bytt mat bare fordi de andre ha annen typer mat med mindre det er noe vesentlig bedre mat. Prøv å gi dem 2 forskjellige type slik at det er litt variasjon i matvei.
Møkka er nok avføring ja. Da skal jeg kikke hva de har på Krizoo, de pleier å ha kvalitetsfòr av ypperste klasse. Hønemora vet du vil jo bare gi de det beste som de kan få.
Lå en dubbe til med buken opp idag. Det ser ut som de fleste spiser nå, men jeg lurer på om vi skal kjøre en medisinkur til. Hva ville dere gjort?
Lene, her er hva jeg anbefaler deg å gjøre nå: løs opp 3 tbl. i en kopp med bittelitt springvann. Legg tablettene i koppen FØR du har i vann. Vannet skal så vidt dekke tablettene, så lite skal det til. Rør og knakk med en gaffel til det begynner å løse seg opp (blir til en hvit "melk") Så har du i fòr og blander dette godt, rør rundt til tablettene er helt oppløste og la det stå til det tykner litt. viktig at medisinen trekker inn i fòret. Når blandinga er ferdig så heller du det i akvariet. De fiskene som spiser vil da få medisinen i magen og tarmsystemet der infeksjonen faktisk er.

Vannet vil bli grå aktig når du har blandinga i, men det gjør ingenting.

Så lar du de gå uten mat i 3 dager. Du vil nok også merke at det blir mye bæsjing på de, noe som er bra og et tegn på at medisinen virker.

Etter 3 dager tar du et 50% vannbytte og slammer godt. Så kan du introdusere maten igjen forsiktig.

Dette er den beste metoden, de trenger medisinen i magen sin og ikke bare i akvarievannet.

Prøv, så skal du se at det tar ikke lange tiden før avføringen henger etter dem.

Gi tilbakemelding på når de starter å bæsje, observer de nøye.

Riktig lykke til

Og, jada, nå kommer alle disse "proffene" og gir kontra melding, men prøv min metode, det er jaggu verdt et forsøk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap