- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Elins lille hjørne (side 140)
Elins lille hjørne (side 140)
Postet 04.10.09 kl 10:18
Da har jeg bestilt flue på boks. Hva vi ikke gjør for fiskene våre :p Håper de setter pris på at jeg drar bananfluer frivillig inn i huset! Kulturen vil ikke være helt klar til å brukes når jeg får den, så det vil ta en stund før jeg vet hvor vellykket dette er. Men, jeg tror nok at dette blir bra
Ellers... øksefiskene har hvitprikk. Det måtte jo skje. De er visstnok svake for stress og sykdom kan bryte ut. Jeg får ta en skikkelig runde med esha exit og håpe at det går vekk. Det er bare et par prikker på finnene til et par av dem, det er i hvert fall det eneste jeg klarte å se når jeg studerte dem i dag. Så heldigvis er de ikke hardt angrepet, så jeg regner med at det ordner seg med en runde medisin.
Ellers... øksefiskene har hvitprikk. Det måtte jo skje. De er visstnok svake for stress og sykdom kan bryte ut. Jeg får ta en skikkelig runde med esha exit og håpe at det går vekk. Det er bare et par prikker på finnene til et par av dem, det er i hvert fall det eneste jeg klarte å se når jeg studerte dem i dag. Så heldigvis er de ikke hardt angrepet, så jeg regner med at det ordner seg med en runde medisin.
Postet 04.10.09 kl 13:13
Hvem bryr seg vel om jeg må ha et plastkar på spisestuebordet?
Ikke jeg hvert fall. Kan jo bare flytte det inn på soverommet mens vi har besøk, eller når vi skal spise der (hvilket ikke skjer spesielt ofte).
Jeg har plukket 41 adolfoiegg. Og nå har jeg 40 egg og 1 yngel. Det ene egget klekte når jeg flyttet det over hehe.
Hadde nemlig en skikkelig opprydning i karet med adolfoi, ettersom plantene hadde vokst såpass at lotusen ikke fikk særlig med lys lengre. Og i tillegg var jo rota alt for stor, så den tok jeg ut og sagde av litt. Og da fant jeg masse egg på leucocephalabladene, og bare måtte plukke De aller fleste er ganske mørke og klare for klekking, noe den ene yngelen er vitne om.
Dessuten så jeg minst et par bittesmå yngel i karet med de voksne. Om de klarer seg nå som jeg har rensket opp såpass mye der vet jeg ikke. Jeg klarte hvert fall ikke å få tak i dem, så da får jeg bare håpe.
Så nå må jeg faktisk prøve å få igang artemiaklekkeriet mitt.
Ikke jeg hvert fall. Kan jo bare flytte det inn på soverommet mens vi har besøk, eller når vi skal spise der (hvilket ikke skjer spesielt ofte).
Jeg har plukket 41 adolfoiegg. Og nå har jeg 40 egg og 1 yngel. Det ene egget klekte når jeg flyttet det over hehe.
Hadde nemlig en skikkelig opprydning i karet med adolfoi, ettersom plantene hadde vokst såpass at lotusen ikke fikk særlig med lys lengre. Og i tillegg var jo rota alt for stor, så den tok jeg ut og sagde av litt. Og da fant jeg masse egg på leucocephalabladene, og bare måtte plukke De aller fleste er ganske mørke og klare for klekking, noe den ene yngelen er vitne om.
Dessuten så jeg minst et par bittesmå yngel i karet med de voksne. Om de klarer seg nå som jeg har rensket opp såpass mye der vet jeg ikke. Jeg klarte hvert fall ikke å få tak i dem, så da får jeg bare håpe.
Så nå må jeg faktisk prøve å få igang artemiaklekkeriet mitt.
Postet 04.10.09 kl 17:13
Tok noen ekstra kjølige vannbytter i dag, samt tilsatte litt esha optima i noen kar. Og nå er oiapoquensisene helt ville. Kjekt om de kunne vurdere å skvise ut et par egg nå som jeg har et plastkar stående likevel
I dag sto mygglarver på menyen, og herlighet. Den velkomsten er alltid like god å se hver gang. Jeg ble stående foran reolen med et idiotisk flir mens jeg matet, i det hele den nå digre gjengen med black gikk bananas når mygglarvene nådde bunn. Det myldret av fløyelsfisk Åh de er så herlige!
Åja! Jeg har fått drukket mine 2 flasker iskald cola, og montert klekkeutstyret fra Hobby. Det fungerer perfekt! Hvertfall med bare vann i. Jeg måtte jo sette de opp og se hvordan det tar seg ut. Må huske å endre doseringen nå, siden jeg har rundt 1/2 av det vannet jeg har pleid å bruke når jeg klekker. Jeg skal felle endelig dom når jeg faktisk begynner å klekke, men så langt liker jeg det jeg ser. Jeg synes boblingen bråker mindre enn med halvannen liters flasker, og dessuten står disse støtt helt av seg selv, og det er et stort pluss for min del. Å ha en flaske trædd ned i en annen gjør at jeg alltid er litt ekstra påpasselig hvis jeg må flytte dem eller noe.
Jeg håper det klekker en del egg, for nå kjenner jeg at det kribler i magen etter å få nye småttiser igjen
Nyeste nytt fra lader-fronten: Den er fortsatt søkk borte. Yngstejenta har hjulpet meg å lete i dag, men vi fant ingenting. Skjønner ikke bæret av hvor den har blitt av. Kanskje jeg bare må innse at jeg faktisk må kjøpe en ny... æsj.
I dag sto mygglarver på menyen, og herlighet. Den velkomsten er alltid like god å se hver gang. Jeg ble stående foran reolen med et idiotisk flir mens jeg matet, i det hele den nå digre gjengen med black gikk bananas når mygglarvene nådde bunn. Det myldret av fløyelsfisk Åh de er så herlige!
Åja! Jeg har fått drukket mine 2 flasker iskald cola, og montert klekkeutstyret fra Hobby. Det fungerer perfekt! Hvertfall med bare vann i. Jeg måtte jo sette de opp og se hvordan det tar seg ut. Må huske å endre doseringen nå, siden jeg har rundt 1/2 av det vannet jeg har pleid å bruke når jeg klekker. Jeg skal felle endelig dom når jeg faktisk begynner å klekke, men så langt liker jeg det jeg ser. Jeg synes boblingen bråker mindre enn med halvannen liters flasker, og dessuten står disse støtt helt av seg selv, og det er et stort pluss for min del. Å ha en flaske trædd ned i en annen gjør at jeg alltid er litt ekstra påpasselig hvis jeg må flytte dem eller noe.
Jeg håper det klekker en del egg, for nå kjenner jeg at det kribler i magen etter å få nye småttiser igjen
Nyeste nytt fra lader-fronten: Den er fortsatt søkk borte. Yngstejenta har hjulpet meg å lete i dag, men vi fant ingenting. Skjønner ikke bæret av hvor den har blitt av. Kanskje jeg bare må innse at jeg faktisk må kjøpe en ny... æsj.
Postet 04.10.09 kl 22:45
Postet 04.10.09 kl 23:27
Postet 04.10.09 kl 23:49
Postet 05.10.09 kl 00:03
Sølvi:
Det er denne klekkeren det er snakk om.
Det er bare en kork med to slanger gjennom. Det står at den skal passe alle flasker, men det er ikke riktig når det gjelder flaskene vi har i Norge. Inger Anne tipset meg om at korken passer på 0,33 liter glassflaser, så jeg kunne nyte to glassflasker med cola, og dermed få nye artemiaklekkere, hehe
Har jo ikke klekket artemia med den enda, men den virker utrolig enkel. Det samme med å tappe ut artemiaen også. Jeg håper jeg blir fornøyd
Det er denne klekkeren det er snakk om.
Det er bare en kork med to slanger gjennom. Det står at den skal passe alle flasker, men det er ikke riktig når det gjelder flaskene vi har i Norge. Inger Anne tipset meg om at korken passer på 0,33 liter glassflaser, så jeg kunne nyte to glassflasker med cola, og dermed få nye artemiaklekkere, hehe
Har jo ikke klekket artemia med den enda, men den virker utrolig enkel. Det samme med å tappe ut artemiaen også. Jeg håper jeg blir fornøyd
Postet 05.10.09 kl 10:01
Postet 05.10.09 kl 14:27
Jeg har funnet laderen!! Så nå ligger batteriet på lading Heldigvis!
Hvor den lå? Ikke så sikker på at jeg tør å si det høyt...den lå nemlig i... sidelommen i kameraveska! :p Akkurat der den SKAL ligge med andre ord. Og da er det ikke å forvente at jeg skal finne den! Hehehe. Pinlig.
Uansett, den er på plass, og nå blir det snart strøm igjen. Jippi!
Sølvi: Jeg skal passe på å rapportere hva jeg synes om klekkeriet så snart jeg har prøvd det skikkelig
Hvor den lå? Ikke så sikker på at jeg tør å si det høyt...den lå nemlig i... sidelommen i kameraveska! :p Akkurat der den SKAL ligge med andre ord. Og da er det ikke å forvente at jeg skal finne den! Hehehe. Pinlig.
Uansett, den er på plass, og nå blir det snart strøm igjen. Jippi!
Sølvi: Jeg skal passe på å rapportere hva jeg synes om klekkeriet så snart jeg har prøvd det skikkelig
Postet 05.10.09 kl 17:08
ElinHHvem bryr seg vel om jeg må ha et plastkar på spisestuebordet? :-D Ikke jeg hvert fall. Kan jo bare flytte det inn på soverommet mens vi har besøk, eller når vi skal spise der (hvilket ikke skjer spesielt ofte). Jeg har plukket [B]41 adolfoiegg[/B]. Og nå har jeg 40 egg og 1 yngel. Det ene egget klekte når jeg flyttet det over hehe. Hadde nemlig en skikkelig opprydning i karet med adolfoi, ettersom plantene hadde vokst såpass at lotusen ikke fikk særlig med lys lengre. Og i tillegg var jo rota alt for stor, så den tok jeg ut og sagde av litt. Og da fant jeg masse egg på leucocephalabladene, og bare måtte plukke :-) De aller fleste er ganske mørke og klare for klekking, noe den ene yngelen er vitne om. Dessuten så jeg minst et par bittesmå yngel i karet med de voksne. Om de klarer seg nå som jeg har rensket opp såpass mye der vet jeg ikke. Jeg klarte hvert fall ikke å få tak i dem, så da får jeg bare håpe. Så nå må jeg faktisk prøve å få igang artemiaklekkeriet mitt.
Kult!
Jeg har akkurat dratt innom Hero's og kjøpt Adolfoi! :O Driver å venner de til vannet mitt nå.
Hei forresten
Postet 05.10.09 kl 17:49
Postet 05.10.09 kl 17:55
Hehe... Jeg dro tilfeldigvis innom der i dag og så 10 små galinger svømme rundt med discus i meget varmt vann! De er så vanvittig fine så jeg tok med meg 6 stykker, hadde ikke råd til alle 10 for å være ærlig :o
De er ordentlig oransje på pannen, og ikke bare det - De er viltfanget!
Skal ta bilder nå og legge ut i tråden min. Har ikke skrevet på lenge men har ikke sluttet av den grunn!
Hinthint.. De har halv pris på alle planter på Heros nå!
De er ordentlig oransje på pannen, og ikke bare det - De er viltfanget!
Skal ta bilder nå og legge ut i tråden min. Har ikke skrevet på lenge men har ikke sluttet av den grunn!
Hinthint.. De har halv pris på alle planter på Heros nå!
Postet 05.10.09 kl 18:12
Lykken er et fulladet batteri!
Bare så synd at samtlige coryer har bestemt seg for å ligge langt innunder røtter og planter og finnes ikke interessert i å bli fotografert i dag :p
Men, her kommer da noen bilder jeg fikk knipset (glemte visst både å vaske glassene innvendig og utvendig ved vannbyttet i går... det synes, ja).
En black bee reke
En av green laserne den eneste som ikke gjemte seg langt under rota når jeg stilte meg opp)
Og kampfisken Smil. Han er så vakker!
Bare så synd at samtlige coryer har bestemt seg for å ligge langt innunder røtter og planter og finnes ikke interessert i å bli fotografert i dag :p
Men, her kommer da noen bilder jeg fikk knipset (glemte visst både å vaske glassene innvendig og utvendig ved vannbyttet i går... det synes, ja).
En black bee reke
En av green laserne den eneste som ikke gjemte seg langt under rota når jeg stilte meg opp)
Og kampfisken Smil. Han er så vakker!
Postet 05.10.09 kl 20:32
Endret: 05.10.09 kl 20:34
En av mine nye Nannostomus eques. Har egentlig ikke syntes at det er noe spesielt med denne fisken før - før jeg så Mona sine i levende live og ikke bare på bilder. For en fascinerende fisk! Måten de står skrått på i vannet er jo ganske spesiell, men det som var mest slående er hvor vakre farger de faktisk har! Her er det både knall rødt og blått om man ser nøye etter. Ikke så mye på mine enda, de er små og litt tynne enda, men - det kommer. Nydelig fisk
Og et par dårlige bilder av de nye øksefiskene. Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å få pene bilder av dem. Jeg tok sikkert 30 bilder i kveld, og disse to var de beste. Det sier jo sitt. Jeg får bare fortsette å prøve, det er mest sannsynlig fotografen det er noe feil med
Og et par dårlige bilder av de nye øksefiskene. Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å få pene bilder av dem. Jeg tok sikkert 30 bilder i kveld, og disse to var de beste. Det sier jo sitt. Jeg får bare fortsette å prøve, det er mest sannsynlig fotografen det er noe feil med
Postet 05.10.09 kl 20:44
Endret: 05.10.09 kl 20:44
Akva-MathHehe... Jeg dro tilfeldigvis innom der i dag og så 10 små galinger svømme rundt med discus i meget varmt vann! De er så vanvittig fine så jeg tok med meg 6 stykker, hadde ikke råd til alle 10 for å være ærlig :o De er ordentlig oransje på pannen, og ikke bare det - De er viltfanget! :D Skal ta bilder nå og legge ut i tråden min. Har ikke skrevet på lenge men har ikke sluttet av den grunn! ;) Hinthint.. De har halv pris på alle planter på Heros nå!
Hehe, hvis ikke Heros har feilpriset adolfoiene, vil jeg tro at de hadde en gangske stiv pris, ja. 6 stykk er jo uansett en bra gruppe det. Så på bildene i tråden din, og de ser jo utrolig godt ut! Det er slik en perle av en cory, altså.
Halv pris på planter, ja... har vel egentlig mer enn nok her akkurat nå, er ikke det typisk?
Postet 05.10.09 kl 20:52
Postet 05.10.09 kl 21:06
Postet 05.10.09 kl 21:17
Endret: 05.10.09 kl 21:18
Postet 05.10.09 kl 22:05
Endret: 05.10.09 kl 22:07
Åja, 120 per stykk var billigere enn jeg hadde sett for meg God kjøp absolutt!
Med tetra tabimin fikk jeg lokket frem noen søte bartefjes!
Og om noen lurer på hvor mye tabimin støver er det bare å se på bildene. Alle prikker og rusk - det er tabimin i fri dressur... jeg vet hvorfor jeg har pestsnegler for å si det slik. Men, fiskene digger dette fôret av en eller annen grunn.
Er de ikke vakre?
Med tetra tabimin fikk jeg lokket frem noen søte bartefjes!
Og om noen lurer på hvor mye tabimin støver er det bare å se på bildene. Alle prikker og rusk - det er tabimin i fri dressur... jeg vet hvorfor jeg har pestsnegler for å si det slik. Men, fiskene digger dette fôret av en eller annen grunn.
Er de ikke vakre?
Postet 05.10.09 kl 22:39
Endret: 05.10.09 kl 22:40