Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 140)

De som kom fra meg var vant til å leve i et villniss av planter og var lite sky.Så det kan nok passe at de ble mer aktive med flere planter i karet.

Når det gjelder eggene så mugner så er jo det litt trist da ,har ikke hatt dette problemet selv heldigvis.
Kanskje du kan prøve å øke temperaturen ,hos meg går de i ganske så varmt vann da de som du vet er coryer som liker varme.

Målte nettopp nå og temperaturen er 27 grader og da har ikke lyset stått på siden i går kveld.Så den ligger nok på et par grader høyere når lyset står på.
Etter svært mange mislykkede forsøk på å klekke C. adolfoi-egg med sortvannsekstrakt fikk jeg tips om å prøve noen dråper Esha 2000 i klekkebeholderen i tillegg. Har ikke sett et eneste muggent egg siden, så det kan være verdt et forsøk
Er klar over det, Stine Sofie, men jeg liker ikke å bruke medisiner til dette Personlig greie, det er bare jeg som ikke vil bruke unaturlige kjemikalier til slikt.
Sølvi Gullaksen
Kanskje du kan prøve å øke temperaturen ,hos meg går de i ganske så varmt vann da de som du vet er coryer som liker varme. Målte nettopp nå og temperaturen er 27 grader og da har ikke lyset stått på siden i går kveld.Så den ligger nok på et par grader høyere når lyset står på.

Har alltid hatt C121 fiskene mine i passe varmt vann, ja Det var ikke akvariet som jeg nevnte temperaturen på i forrige innlegg altså, det var klekkebeholderen med eggene i som sto på benken i rommet. Jeg brukte ikke Breeding Box pga jeg skulle senke ph'en i klekkebeholderen. Bruker man Breeding boxen har jo eggene samme ph som akvariet.

Akvariene med C121 gruppene holder 26°C, det er varmekolbe der som sørger for at temperaturen ikke går under det. En del ganger stiger vel tempen enda litt til i karet, sånn på slutten av dagen når lysrørene har stått påslått i 10-12 timer.

Egg har jeg alltid prøvd å klekke i noe kjøligere vann enn selve akvariet har, da varme er med å øke riskoen for mugg og sopp.
Ok ,trodde du hadde breedingboksen tilkoblet karet.

Tanken min var egentlig at siden de lever i varmere vann i naturen og eggene dermed også klekkes der ,så kunne det kanskje være en ide å prøve det. Nå har jeg ikke prøvd å klekke egg fra disse i breedingboks ,kun i foreldrekaret og eget yngelkar og dermed ikke hatt problemer med mugne egg.
Derfor dette innspillet fra meg
Ja, jeg skjønte at du gikk ut fra at jeg brukte Breeding Boxen, Sølvi, men det gjorde jeg altså ikke Det kommer jeg sannsynligvis ikke til å gjøre heller med egg fra C121, fordi jeg ikke får de til å klekke uten "spesialbehandling" her hos meg - de vil ikke klekke i akvariene de er hentet fra, og har aldri gjort det hos meg.

De eggene som blir hengene i akvariet, har i alle år jeg har hatt arten C121 mugnet - utenom ET ENKELT egg, en gang for flere år siden. Et enslig yngel har levd opp i akvariet med foreldrene (i den gamle gruppen min) på alle de utallige eggleggingene jeg har hatt på de. Jeg har sett mange, mange hvite og mugne egg etter egglegginger i akvariene, ja. Har aldri sett at egg som har blitt hengende i karet forblir fine og gode, faktisk.

Hos meg trenger altså C121 egg spesialbehandling, ellers mygler de alltid i det varme vannet i karet, kanskje i kombinasjon pga at jeg ikke har lav nok ph i karet til foreldrene. Den ligger på 6.7-.6.8, og drives ned til det nivået av tilsatt eikebarkekstrakt. Kranvannet her har langt høyere ph.

Snakker om kranvann, jeg tror kh har økt her, for jeg har vanskeligheter med å få ned ph nok nå. Det krever mer tilsetning av eikebarkekstrakt enn før. Jeg har ikke målt kh, men noe er det....
Da må jeg bare innse at jeg er heldig jeg da siden ph er rundt 6 og ser dermed ut til å være lavt nok til at eggene klekkes.

Håper du snart får til å klekke de, lykke til Mona.
Ja, du har tydeligvis et perfekt vann til de Noe som er veldig bra

Jeg har, som flere vet, to hunder De er av en rase som er i perfekt størrelse til å stå og glo rett inn i det nederste akvariet. Den eldste av de to bryr seg ikke om akvariene og har aldri brydd seg heller. Den yngste derimot, hannen, han kommer stadig vekk inn på rommet og stiller seg opp foran karet med nesa klint inntil glasset og glor på fiskene. Alle vet jo at hundeneser kan være både fuktige og våte, og det skal jeg love deg SYNS på frontglasset til det akvariet :p Masse flekker av tørket fuktighet klint utover hele glasset.

Jeg har jo sett det, men glemmer det bestandig når jeg skal ta bilder. Det er alltid et godt forsett jeg har; pusse frontglasset FØR jeg setter meg ned for å ta bilder. Men husker jeg det? Nei. I dag så jeg over noen bilder jeg tok i går, og flere av bildene ble jo helt ødelagte av disse snutemerkene på glasset. Jeg valgte likevel ut et par av dem fordi fisken BAK flekkene så skarp nok ut og i greit fokus så vennligst overse flekkene på glasset, er dere snille.

NB! Jeg har gått over glasset nå og sprayet det med JBL spray (ikke giftig for fisk) og gnidd rent med en glassklut jeg har til akvariene. I tillegg gikk jeg over innsiden av glasset og fjernet et svakt slør av grønnalger. Jeg tok nok i litt for mye flytende plantegjødning etter vannbyttet på fredag...
Så når jeg prøver å ta nye bilder i kveld, så blir bildene forhåpentligvis fri for både alger og hundesnutemerker!

Dette er altså C121 gruppen til Inger Anne som er på utlån til meg, og de bor i det nederste akvariet Vennligst overse flekkene på glasset etter hunde-nesa!

[External Image]

[External Image]

Her tror jeg det er en hunn til venstre og en hann som er håpefull til høyre
[External Image]
Plussmedlem
Så fiine Ser ut som om det er no' på gang

Den JBL-sprayen, hvor bestiller du? På den siden du linket til? Jeg fant liksom ikke helt ut av hvor man skulle bestille der ved første øyekast :p Kunne tenke meg en sånn, for når jeg vasker glasset bruker jeg en fuktig fille og tørt papir etterpå (passer på å få av absolutt all fuktighet så det ikke blir striper), og det er litt upraktisk.

Ser forresten for meg bikkja di som står og nistirrer på fiskene og kliner trynet inn til glasset...
Jeg linket bare til produsentens side (JBL) for det var første link jeg fant Der går det ikke an å handle, det er bare produktoversikt.
Men selv har jeg kjøpt den her hos gode, gamle Aquaristikshop.
Veldig kjekt å ha et glasspusse-produkt som ikke er giftig for fisk, til bruk på akvariene
Flotte bilder, Mona...C121 er bare smellvakre..
Hvem bryr seg om litt katte- og/eller hunde-snørr ? Har det her også, det er et slit med kattene som skal fange ting på TV'n...eller være med når hu mor har noe spennde på PC-skjermen.
Takk for det, Silvershaded Ja, C121 er virkelig vakre - det er grunnen til at jeg reiste helt til Bergen, tur/retur på èn dag, for å få tak i dem igjen

Godt å se det er flere merker rundt om kring. Bikkja er ganske ok til å holde avstand, men kattene de har virkelig sansen for disse karene og er ikke like greie her. Og alle barnelankene da :P

Flotte flotte fiskene. Virkelig flotte bilder! Med eller uten merker
Det er utrolig deilig å se flotte bilder av fiskene mine. Mine bilder er sjelden særlig bra. Ta flere bilder av dem, du. Så kan jeg bare sitte her og nyte.
Et bilde til av noen i gjengen, Inger Anne

[External Image]
Må kjennes bra å ha fiskene sine på et sånt utmerket ferieopphold..
Men de har jo vist at de kan "jobbe" også !
Mona, du som har eques, har du noen bilder av yngel/unge fisk ?
Silvershaded:
Jeg hadde C. eques
Jeg solgte dem når jeg sluttet med akvariehobbyen. To ganger Første gangen hadde jeg en viltfanget gruppe, andre gangen en gruppe F1. F1 gjengen var avkom etter en vf gruppe som en skotsk fyr klarte å få i lek

Jeg hadde aldri lek på mine, selv om vf gruppen viste gode tendenser - det var liksom hunnene som holdt igjen. Hannene var villige det meste av tiden, så det ut til. Men det er vel vanlig, er det ikke? Uansett ble det aldri noe ordentlig lek og avkom på mine, så jeg har ikke noe bilder av noe C. eques yngel. Eller, den andre gruppen jeg hadde var jo yngel når de kom til meg (han solgte dem veldig tidlig) så sånt sett har jeg vel yngelbilder i tråden her :p

Jeg fant ut at jeg ville begrense antall arter og kun velge et par av mine absolutte favoritter når jeg startet opp igjen med akvariehobbyen. Visst hadde det vært stas med C. eques igjen, men pr i dag klarer jeg meg fint uten Kanskje, hvis jeg bestemmer meg for å få en reol til i fremtiden. Men foreløbig synes jeg 3 akvarier er passe for meg De to favorittartene jeg har pr i dag er C. adolfoi og C121

Skal finne frem Western Passport'en min etterpå hvis jeg husker det og se om jeg har lagret Eques bilder der. Da kan jeg legge ut noen fra tidligere.
Hmfff...ikke mange som har hatt eques TO ganger og så kvittet seg med dem, vil jeg tro. Men jeg skjønner den greie med pause ! Noen ganger tror man at man ALDRI skal ha ett eneste akvarium mer...men så kommer "ånden" tilbake. Har skjedd meg også, flere ganger.
Jeg har som sagt svært begrenset erfaring med cory, de er et sted i fremtiden min Ikke at jeg skal starte med eques, da. Blir nok en litt rimeligere art eller tre, til å samle erfaring med. Mange fine å velge mellom
!
Hvis du finner bilder av dine "gamle" ungfisker, hadde det vært morsomt. Noen påstår at de har eques, og jeg stiller meg tvilende...
Ja, "Eques" står på mang en fiskeliste hos mange forhandlere, men det er bare lureri - det som dukker opp når man har bestilt det er i 99% av tilfellene en eller annen Corydoras aeneus variant da. Men noen folk registrerer det som Eques her på AF uansett, og dermed blir nok antallet medlemmer som faktisk har C. eques ganske så villedende...!

Skal lete etter bilder. Finner nok en del i den eldre delen av tråden min også. Men såvidt jeg husker var Eques notorisk vanskelige å få til korrekte bilder av, da blitzbruk gjorde at de totalt forandret farge. Den stålblå, intense fargen de normalt har, forsvant helt på blitz-bilder, dessverre, og det førte til at jeg kviet meg litt for å legge ut bilder av de. Det ble liksom ikke vist fisken i sin rette prakt og deres ordentlige, praktfulle utseende. Det synes jeg var dumt, så jeg lot heller være å legge ut bilder av dem mange ganger. Men noen ble det vel uansett opp gjennom årene da. Skal leite litt og se hva jeg finner

Dette bildet her viser en typisk fargeforvrenging pga blitzbruk (bildet er fra 13/1-10):
Dette er fire stykker jeg kjøpte hos Dahls til 360 kr stykket. Disse 4 kom fra Glaser, akvariegrossisten i Tyskland, og var nok viltfanget.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© morten nedrebø
Reklame for plussmedlemskap