- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 140)
Leifs verden, del 2 (side 140)
Det ser ut til at jo mindre en forventer ting, fortere skjer det, så tusen takk. Disse ble kjøpt på auksjon i Larvik sist, og hadde vel ikke akkurat store forhåpninger om oppdrett på disse. Har en del flyte planter i dette karet, og er vel blandt de karene med minst lys ned i karet. Dette er nok grunnen til at jeg ikke har fått dette med meg. Har jo sett hua gul en stund nå, og antar ynglene er mellom 1 og 2 uker gamle.
Håper også at snart panduro mor kommer ut med sine yngler. Har aldri opplevd at ei hue har holdt yngler så lenge i hula si. Vet ikke helt om det tar lengre tid for disse ynglene å utvikle seg, eller hva det er.
Og elizabethae hannen holder seg greit på avstand og truer hverken mor eller yngler på noen måte den tiden jeg sto å så inn i karet. Antallet er litt vanskelig å si, da de lå mesteparten av tiden bak rota i karet. Skal holde dere oppdatert, det er helt sikkert...
Er også kommet egg i den andre agassizii hula, så i løpet av uke er det også et par kull der. Denne bestefaren blir fattig til jul......
Håper også at snart panduro mor kommer ut med sine yngler. Har aldri opplevd at ei hue har holdt yngler så lenge i hula si. Vet ikke helt om det tar lengre tid for disse ynglene å utvikle seg, eller hva det er.
Og elizabethae hannen holder seg greit på avstand og truer hverken mor eller yngler på noen måte den tiden jeg sto å så inn i karet. Antallet er litt vanskelig å si, da de lå mesteparten av tiden bak rota i karet. Skal holde dere oppdatert, det er helt sikkert...
Er også kommet egg i den andre agassizii hula, så i løpet av uke er det også et par kull der. Denne bestefaren blir fattig til jul......
Postet 19.11.12 kl 23:09
Postet 19.11.12 kl 23:36
Postet 19.11.12 kl 23:44
Postet 20.11.12 kl 09:00
Takk 530. Ja det er virkelig gøy å få frem yngler det er sikkert. Noe spesielt synes nå jeg da at det er når det er apistogramma som ikke er dagligdagse. Meeeen en skal ikke selge bjørnen før den er skutt. dette er deres første kull, men så langt ser det jo lovende ut.
Virker som jeg sitter på en pengegruve hva angår brønnvannet her. Legger dere kabler over fjorden skal jeg sørge for en god pris på di edle dråpene i jorden her....
Skal nå straks ned i kjelleren og gleder meg. Alltid noe nytt og spennende som har skjedd på et døgn. Noen vannbytter skal jeg også ta, og håper på noen bilder av noen av ynglene nede. Vanskelig å få gode yngelbilder, når en ikke legger mer penger i et kamera enn hva jeg gjør.
Har ikke fått gjort noe mer med artikkelen jeg holder på med, men brå haster ikke. Bedre å bruke litt tid å få noe en er fornøyd med enn motsatt
Virker som jeg sitter på en pengegruve hva angår brønnvannet her. Legger dere kabler over fjorden skal jeg sørge for en god pris på di edle dråpene i jorden her....
Skal nå straks ned i kjelleren og gleder meg. Alltid noe nytt og spennende som har skjedd på et døgn. Noen vannbytter skal jeg også ta, og håper på noen bilder av noen av ynglene nede. Vanskelig å få gode yngelbilder, når en ikke legger mer penger i et kamera enn hva jeg gjør.
Har ikke fått gjort noe mer med artikkelen jeg holder på med, men brå haster ikke. Bedre å bruke litt tid å få noe en er fornøyd med enn motsatt
Postet 20.11.12 kl 17:25
Postet 20.11.12 kl 17:55
Ja Simen, nå er det mer enn moro og gøy på en gang. Et stoooort smil måtte frem i dag også når jeg var nede. Panduro mor har endelig fått dratt unge flokken sin ut av hula, men gjemmer dem godt under mellom ei rot og eikeblader. Ikke lett med bilder da.
Har tatt noen bilder etter vannbyttene i dag, men ikke lagt dem inn på maskinen enda. Om det er noe som kan brukes der, legger jeg det ut senere
Sjalabajs
Har tatt noen bilder etter vannbyttene i dag, men ikke lagt dem inn på maskinen enda. Om det er noe som kan brukes der, legger jeg det ut senere
Sjalabajs
Postet 20.11.12 kl 20:08
Datoen for reg i 2012 er 15. januar i klubben, og da blir det 19 eller 20 oppdrett på meg i år med den tidsfristen. Jaggu ikke dårlig til meg å være.
Ei ny hule med xingu egg er satt i eget kar, så da er det tre kar med Apistogramma sp. xingu her. Rart en trenger å utvide.....? Panduro ynglene svirrer rundt mor og ser ut til å ha det bra, det samme med elizabethaene, xinguene og alle de andre
Ellers bra med både fisk og folk her =)
Ei ny hule med xingu egg er satt i eget kar, så da er det tre kar med Apistogramma sp. xingu her. Rart en trenger å utvide.....? Panduro ynglene svirrer rundt mor og ser ut til å ha det bra, det samme med elizabethaene, xinguene og alle de andre
Ellers bra med både fisk og folk her =)
Postet 23.11.12 kl 00:37
Da har jeg fått snekret litt mer på apistogramma sp xingu artikkelen min, så spør igjen om det er noen som har lyst til å få den tilsendt på mail. Trenger kommentarer, positive og negative. Kommer til etterhvert å høre med Tom C om han kan bla igjennom og kvalitetsikre
Gi beskjed om det er noen som gidder
Simen, jeg sender den til deg (automatikk i det)
Gi beskjed om det er noen som gidder
Simen, jeg sender den til deg (automatikk i det)
Postet 24.11.12 kl 01:11
Postet 24.11.12 kl 01:14
Postet 24.11.12 kl 01:20
Postet 24.11.12 kl 01:25
Postet 24.11.12 kl 01:28
Skumlest den nå.
Min første tanke var : Er det slutt alt? Altfor kort... :-p
Jeg er litt sær av meg, så for min del kunne den godt vært 3 ganger så lang...
Litt smårusk var det. Spesielt en del orddelings-feil og noe komma. Dette er jo veldig vanlig.
Gjerne flere bilder.
Skal lese den igjen i morgen, nå er det natta her...
Min første tanke var : Er det slutt alt? Altfor kort... :-p
Jeg er litt sær av meg, så for min del kunne den godt vært 3 ganger så lang...
Litt smårusk var det. Spesielt en del orddelings-feil og noe komma. Dette er jo veldig vanlig.
Gjerne flere bilder.
Skal lese den igjen i morgen, nå er det natta her...
Postet 24.11.12 kl 01:52
miloSkumlest den nå. Min første tanke var : Er det slutt alt? Altfor kort... :-p Jeg er litt sær av meg, så for min del kunne den godt vært 3 ganger så lang... Litt smårusk var det. Spesielt en del orddelings-feil og noe komma. Dette er jo veldig vanlig. Gjerne flere bilder. Skal lese den igjen i morgen, nå er det natta her... :-)
Var nettopp derfor jeg ville ha tilbakemeldinger milo. Blir en artikkel for lang, gidder ikke folk å lese. På seg selv kjenner man andre....... Om den skulle være på 10-15 sider, hva ville du da vite mer om? Har fått med jeg jeg føler er av interesse for folk, noen bilder, fiskens opphav med vannverdier og info om elven, litt om temp ved oppdrett og litt til.
Foring og mat har jeg vel kanskje ikke skrevet så mye om hva angår dem voksne individene......
Postet 24.11.12 kl 02:11
Postet 24.11.12 kl 07:21
Postet 24.11.12 kl 15:59
Da har et av parene med xingu funnet veien til Asker med et godt og trygt hjem. Ynglene til den andre hua er også på vei til å se verden i dag. Eggene er i dette øyeblikket på vei til å klekkes. Veldig gøy å få til akkurat denne apistoen.
Det lurer ofte flere farer i et kar enn hva man tror. Skarpe kanter, spisse røtter, pumper og det som er
Etter et par dager uten at jeg har sett panduro hannen måtte jeg ta et røsk i karet, uten å skremme mor og yngler for mye. Fant han ingen steder og skjønte ikke et kvekk. Til slutt skulle jeg flytte litt på det innvendige filteret og da kom han frem.
Stor sannsynlighet at han har blitt jaget bak den trange baksiden og blitt sittende fast i sprekken mellom filteret of glasset. Svarte også. Håper derfor at ynglene vokser opp til nye par.
Elizabethae yngler er ikke lenger å se, men vet iallefall at disse er i gang og kan om dem vil.
Det lurer ofte flere farer i et kar enn hva man tror. Skarpe kanter, spisse røtter, pumper og det som er
Etter et par dager uten at jeg har sett panduro hannen måtte jeg ta et røsk i karet, uten å skremme mor og yngler for mye. Fant han ingen steder og skjønte ikke et kvekk. Til slutt skulle jeg flytte litt på det innvendige filteret og da kom han frem.
Stor sannsynlighet at han har blitt jaget bak den trange baksiden og blitt sittende fast i sprekken mellom filteret of glasset. Svarte også. Håper derfor at ynglene vokser opp til nye par.
Elizabethae yngler er ikke lenger å se, men vet iallefall at disse er i gang og kan om dem vil.
Postet 24.11.12 kl 16:08
Har fått tilbakemeldinger fra flere i dag. Alle mener det er flott at noen gidder å ta seg tid til å lage noe slikt for å dele med andre =)
Jeg bør poengtere at min erfaring med apisto er i arts kar, da flere har spurt hvilke arter apisto går sammen med. Slike ting som for, bunn substrat, huletyper og noen små justeringer må også til. Ingen andre enn milo har ment at artikkelen er for kort, og som jeg selv mente, ønsker ikke (gidder ikke) folk lese om det blir for langt. Noen flere bilder var også ønskelig.
Så da blir det en runde til, før neste sjekk....
Jeg bør poengtere at min erfaring med apisto er i arts kar, da flere har spurt hvilke arter apisto går sammen med. Slike ting som for, bunn substrat, huletyper og noen små justeringer må også til. Ingen andre enn milo har ment at artikkelen er for kort, og som jeg selv mente, ønsker ikke (gidder ikke) folk lese om det blir for langt. Noen flere bilder var også ønskelig.
Så da blir det en runde til, før neste sjekk....
Postet 24.11.12 kl 22:18
LOFFAIngen andre enn milo har ment at artikkelen er for kort,
Din drittsekk, du har fått smittet meg med apisto-syken.... :-p
Over til seriøse saker..
Noen har antydet at du etterhvert kan være ønsket som foredragsholder i Moss AK, hvordan stiller du deg i så tilfelle til det?
Det er en selvfølge at temaet er apisto... :-p
Postet 24.11.12 kl 22:49