- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 141)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 141)
Postet 20.11.08 kl 20:42
Corydoras oiapoquensis
Tre bilder til av Corydoras oiapoquensis
Postet 20.11.08 kl 20:42
Endret: 20.11.08 kl 20:43
Sikle=d
Nydelige!!
Postet 20.11.08 kl 20:45
Postet 20.11.08 kl 21:11
Hei Mona ;- =)
I dag fikk jeg endelig tak i 2 nye schwartzi i Drammen. Så da har jeg gruppen min på 6 stk. På vei hjem kjørte jeg om Kongsberg og der fikk jeg stoppet og kjøpt deres siste 6 sodalis. Så da er jeg kjempe fornøyd. Enda en gruppe corydoras.... Trodde jeg hadde nok med 17 karr, men om corydoras utviklingen skal fortsette i denne farten må jeg nok utvide med x antall til. Men tanken vi var innom her om dagen med 50-100 coryer i min 375Liter styrkes dag for dag og vet at på nyåret (senest) vil det være en realitet, ikke bare en syk syk syk ønske-tanke :- )
Leif
Fortsett å legg ut dine utrolige fine bilder Mona. Det higer til enda flere typer i karrene her...
I dag fikk jeg endelig tak i 2 nye schwartzi i Drammen. Så da har jeg gruppen min på 6 stk. På vei hjem kjørte jeg om Kongsberg og der fikk jeg stoppet og kjøpt deres siste 6 sodalis. Så da er jeg kjempe fornøyd. Enda en gruppe corydoras.... Trodde jeg hadde nok med 17 karr, men om corydoras utviklingen skal fortsette i denne farten må jeg nok utvide med x antall til. Men tanken vi var innom her om dagen med 50-100 coryer i min 375Liter styrkes dag for dag og vet at på nyåret (senest) vil det være en realitet, ikke bare en syk syk syk ønske-tanke :- )
Leif
Fortsett å legg ut dine utrolige fine bilder Mona. Det higer til enda flere typer i karrene her...
Postet 20.11.08 kl 22:01
Postet 20.11.08 kl 22:05
Postet 20.11.08 kl 22:44
BILDET øverst: Corydoras sp. Black, den største av de to ynglene .
De voksne har ikke lagt noe mere egg, og nå har jeg dessuten flyttet alle tilbake til "the stocking tank". Sjansen for egg minsker jo større fisketettheten er, de har lett for å "legge på lokket" når det blir for folksomt rundt dem av andre fiskearter.
Nåvel, andre sjanser kommer. Jeg har en ledig, tom 85 liter som jeg tenkte kunne bli et slags leks-kar. Akkurat nå står det og gror ned med alger. Algene av typen tynne, tynne grønne "hår, har til og med begynt å vokse på glasset og på sanden! Har aldri hatt alger på sanden før. Jeg har kastet alle plantene og trerota, nå er det kun sand og vann i karet, og så står det der og venter (med filteret i drift) mens jeg manner meg opp til å få begynt på det. Men først må jeg ha noen nye trerøtter! Jeg verker etter å få kloa i noe interessant igjen, "lageret mitt" på kottet inneholder kun en håpløs trerot. Når jeg får ordnet med alge-karet og tømt det og innredet på ny, så kan jeg plumpe oppi en liten gruppe av f.eks. C. Black når jeg håper å få dem i lek.
Når kullet med Corydoras C140 flytter hjemmefra får jeg en ledig 98 liter også. Hva den skal inneholde er jeg ikke sikker på, men jeg har to nye Cory-arter i bestilling hos Aquamanias, og de hadde jeg tenkt å først putte i sammen med de nye Corydoras julii/trilineatus/acrensis. Jepp, du leste riktig. Corydoras acrensis! En tredje mulighet.... men uten lokasjon er det umulig å fastslå sikkert hvilken art det er, iflg. vår tids store Corydoras-guru; Ian Fuller. Men selv om det føles som å banne i kjerka, så må jeg tilstå at jeg ikke tror han har rett... han var ikke sikker heller, men utifra bildene jeg har sett av C. acrensis, har den helt annen prikke-fordeling og ikke så tydelig lateral-stripe langsmed kroppssidene.*sukk*Det skal ikke være lett.... æsj, jeg får bare kalle dem C. julii så lenge, for lettvindthetens skyld.
Nåvel - jeg roter meg litt bort. Det jeg skulle si, var at når jeg får (håper de kommer i det hele tatt, forresten...!) de to nye artene, vil jeg sette dem i samme 98 liter som C. julii og kjøre felles avlusning på alle tre samtidig. Da slipper jeg å sløse med medisinen over flere kar, og sparer på det kostbare Flubenol-pulveret. Istedenfor å medisinere to-tre kar, går alle sammen, og får èn kur. Derfor venter jeg med å avluse de nye C. julii og holder dem i karantenekaret så lenge. Jeg hadde ikke kunnet vente hvis de hadde synlige eller merkbare symptomer på parasitter, så klart, men siden de ser så pigge, friske og fine ut, tåler de å vente litt med avlusingen.
De spiser forresten godt og selv om de er skvetne, så får jeg se dem mye siden de er fremme hele tiden.
De voksne har ikke lagt noe mere egg, og nå har jeg dessuten flyttet alle tilbake til "the stocking tank". Sjansen for egg minsker jo større fisketettheten er, de har lett for å "legge på lokket" når det blir for folksomt rundt dem av andre fiskearter.
Nåvel, andre sjanser kommer. Jeg har en ledig, tom 85 liter som jeg tenkte kunne bli et slags leks-kar. Akkurat nå står det og gror ned med alger. Algene av typen tynne, tynne grønne "hår, har til og med begynt å vokse på glasset og på sanden! Har aldri hatt alger på sanden før. Jeg har kastet alle plantene og trerota, nå er det kun sand og vann i karet, og så står det der og venter (med filteret i drift) mens jeg manner meg opp til å få begynt på det. Men først må jeg ha noen nye trerøtter! Jeg verker etter å få kloa i noe interessant igjen, "lageret mitt" på kottet inneholder kun en håpløs trerot. Når jeg får ordnet med alge-karet og tømt det og innredet på ny, så kan jeg plumpe oppi en liten gruppe av f.eks. C. Black når jeg håper å få dem i lek.
Når kullet med Corydoras C140 flytter hjemmefra får jeg en ledig 98 liter også. Hva den skal inneholde er jeg ikke sikker på, men jeg har to nye Cory-arter i bestilling hos Aquamanias, og de hadde jeg tenkt å først putte i sammen med de nye Corydoras julii/trilineatus/acrensis. Jepp, du leste riktig. Corydoras acrensis! En tredje mulighet.... men uten lokasjon er det umulig å fastslå sikkert hvilken art det er, iflg. vår tids store Corydoras-guru; Ian Fuller. Men selv om det føles som å banne i kjerka, så må jeg tilstå at jeg ikke tror han har rett... han var ikke sikker heller, men utifra bildene jeg har sett av C. acrensis, har den helt annen prikke-fordeling og ikke så tydelig lateral-stripe langsmed kroppssidene.*sukk*Det skal ikke være lett.... æsj, jeg får bare kalle dem C. julii så lenge, for lettvindthetens skyld.
Nåvel - jeg roter meg litt bort. Det jeg skulle si, var at når jeg får (håper de kommer i det hele tatt, forresten...!) de to nye artene, vil jeg sette dem i samme 98 liter som C. julii og kjøre felles avlusning på alle tre samtidig. Da slipper jeg å sløse med medisinen over flere kar, og sparer på det kostbare Flubenol-pulveret. Istedenfor å medisinere to-tre kar, går alle sammen, og får èn kur. Derfor venter jeg med å avluse de nye C. julii og holder dem i karantenekaret så lenge. Jeg hadde ikke kunnet vente hvis de hadde synlige eller merkbare symptomer på parasitter, så klart, men siden de ser så pigge, friske og fine ut, tåler de å vente litt med avlusingen.
De spiser forresten godt og selv om de er skvetne, så får jeg se dem mye siden de er fremme hele tiden.
Postet 21.11.08 kl 01:43
Endret: 21.11.08 kl 01:51
Hm.... mine nye Corydoras var ikke så ulike Corydoras acrensis likevel, hvis man ser på dette bildet...
Postet 21.11.08 kl 09:28
Postet 21.11.08 kl 09:47
Postet 21.11.08 kl 18:48
I dag morges våknet jeg klokka åtte og noe av det første jeg tenkte da jeg åpnet øynene var "Gå og se etter Corydoras egg!"
Jeg så gjorde, var bare å grabbe en lommelykt og gå inn på akvarierommet (mørkt der inne så tidlig, ikke lys på enda). Jeg belyste 160 literen der Corydoras oiapoquensis går nøye, alle planter, løv og mose ble beglodd. Ingenting. Ikke et eneste egg!
Ikveld var det tid for vannbytte der, og da benyttet jeg sjansen til å snu litt på og undersøke både planteblad og eikeløvet på bunnen. Niks. Ikke noe egg.
Jeg orket ikke sitte oppe i går, og uansett vil ikke disse godta at jeg sitter og plukker egg fortløpende, så sky og redde av seg som de er.
Etter vannbyttet i dag ble de imidlertid ganske gira igjen, og suser nå rundt i vilt tempo. Vanligvis gjør de ikke sånt etter vannbytter, men nå er det noe spesielt på gang tydeligvis.
Vi får satse på bedre lykke denne gang...
Jeg så gjorde, var bare å grabbe en lommelykt og gå inn på akvarierommet (mørkt der inne så tidlig, ikke lys på enda). Jeg belyste 160 literen der Corydoras oiapoquensis går nøye, alle planter, løv og mose ble beglodd. Ingenting. Ikke et eneste egg!
Ikveld var det tid for vannbytte der, og da benyttet jeg sjansen til å snu litt på og undersøke både planteblad og eikeløvet på bunnen. Niks. Ikke noe egg.
Jeg orket ikke sitte oppe i går, og uansett vil ikke disse godta at jeg sitter og plukker egg fortløpende, så sky og redde av seg som de er.
Etter vannbyttet i dag ble de imidlertid ganske gira igjen, og suser nå rundt i vilt tempo. Vanligvis gjør de ikke sånt etter vannbytter, men nå er det noe spesielt på gang tydeligvis.
Vi får satse på bedre lykke denne gang...
Postet 21.11.08 kl 19:44
Dette bildet viser hvordan en EKTE Corydoras julii skal se ut mht mønster og prikker på både hode og kropp. Ser man på det bildet, ser man fort at de jeg har umulig kan være C. julii. Det skal være separate prikker, prikker og prikker.
Jeg kan ikke se at mine kan være ekte C. julii når man sammenligner.
Jeg kan ikke se at mine kan være ekte C. julii når man sammenligner.
Postet 23.11.08 kl 12:23
Endret: 23.11.08 kl 12:24
mona oI dag morges våknet jeg klokka åtte og noe av det første jeg tenkte da jeg åpnet øynene var "Gå og se etter Corydoras egg!" Jeg så gjorde, var bare å grabbe en lommelykt og gå inn på akvarierommet (mørkt der inne så tidlig, ikke lys på enda). Jeg belyste 160 literen der Corydoras oiapoquensis går nøye, alle planter, løv og mose ble beglodd. Ingenting. Ikke et eneste egg! Ikveld var det tid for vannbytte der, og da benyttet jeg sjansen til å snu litt på og undersøke både planteblad og eikeløvet på bunnen. Niks. Ikke noe egg. Jeg orket ikke sitte oppe i går, og uansett vil ikke disse godta at jeg sitter og plukker egg fortløpende, så sky og redde av seg som de er. Etter vannbyttet i dag ble de imidlertid ganske gira igjen, og suser nå rundt i vilt tempo. Vanligvis gjør de ikke sånt etter vannbytter, men nå er det noe spesielt på gang tydeligvis. Vi får satse på bedre lykke denne gang...
Skal krysse fingrene for deg jeg! Dette er nok en av de desisert nydeligste coryene jeg har sett!
Postet 24.11.08 kl 09:13
Karl Inge SDu har jo hatt Sterbai Mona, hvordan er dine erfaringer med yngel i karet med de voksne?
Jeg har 8 stk Sterbai nå, og 3 av dem er et resultat av at jeg brukte eikeløv i karet med de 5 voksne. Når de lekte og la egg, klarte 3 stk yngel seg og vokste opp på egenhånd i samme kar som de voksne siden de fant så mange gjemmeplasser. Og det til tross for at det var et såpass lite kar som 63 liter da. Men de voksne spiser egg som noen råskinn...
Nå er alle Sterbaiene mine i "stocking tanken" min på 180 liter.
sunikolDu har hatt oppdrett på stort sett alle coryene du har, men har du hatt oppdrett på sodalis? Jeg har jo selv slike og de har aldri vist tegn til lek....vet du noe om dem?
Har aldri forsøkt å trigge Sodalis til lek. De er viltfanget og forferdelig sky. Har aldri sett noen tegn til lek hos dem heller, men så har jeg vel knapt sett dem overhodet siden jeg kjøpte dem i mars Jeg vet egentlig ikke så mye om dem, men jeg tror de trives best i ganske surt vann.
Postet 24.11.08 kl 10:20
Endret: 24.11.08 kl 10:23
Inaktiv bruker
hei mona jeg har Sodalis hjemme og je ser di nesten hele tiden =
Postet 24.11.08 kl 10:26
Endret: 24.11.08 kl 10:27
I dag har jeg gitt kaldtvannsbytter til en hel del kar. Blant annet Corydoras sp. Green Laser, C. oiapoquensis (som deler tank med C. atropersonatus), C. adolfoi, C. eques og hele gjengen med unge C140. Det sistnevnte karet så skikkelig møkkete ut, til tross for at det er godt under en uke siden siste vannbytte.
Nå gjenstår det å se om noen Corydoras responderer på kaldtvannsdusjen og klemmer ut noen egg
Det virker som det er noe rart i kranvannet for tiden også, for flere kar ser merkelig nok ut til å ha snev av infusorier. Som om det var et eller annet overskudd av næringsstoffer som lå og lurte, uten at jeg har endret på noen som helst rutiner.
Nå gjenstår det å se om noen Corydoras responderer på kaldtvannsdusjen og klemmer ut noen egg
Det virker som det er noe rart i kranvannet for tiden også, for flere kar ser merkelig nok ut til å ha snev av infusorier. Som om det var et eller annet overskudd av næringsstoffer som lå og lurte, uten at jeg har endret på noen som helst rutiner.
Postet 24.11.08 kl 16:57
Jeg måtte telle over hvor mange Corydoras weitzmani jeg hadde igjen, siden jeg har solgt så mange nå og avtale om salg til to forskjellige personer gjenstod.Måtte ta dem ut en etter en av akvariet og plassere i plast-kar for å være sikker på å få telt dem riktig.
Nå får jeg tømt "barnehagen" når den siste kjøperen har hentet sine.
Nå får jeg tømt "barnehagen" når den siste kjøperen har hentet sine.
Postet 25.11.08 kl 16:02
Endret: 25.11.08 kl 16:07
Postet 25.11.08 kl 21:11
Akva-MathDu.. Dette har sikkert blitt spurt om før og mulig jeg til og med har spurt om det, men hvilket kamera er det du bruker?
Hei
Jeg bruker Canon Eos 400D som er et digitalt speilrefleks-kamera
Postet 25.11.08 kl 23:04
Endret: 25.11.08 kl 23:10