Tropheus Bilder (side 141)

Da prøver jeg det 2nelise. Kan jo ikke gjøre vondt verre og prøve så får vi se
Hehe., det handler ikke om å være proff eller ikke, for det er jeg langt ifra, men har hatt et sted mellom 10-15 grupper i hus, og da har jeg fått min del av soten. Samtlige tilfeller hvor jeg har medisinert med flagyl har gått til helvete, og vil kun anbefale deg å kjøre en kur med en medisin som inneholder nifurpurinol.

Var jeg deg ville jeg ha byttet 90% av vannet, tatt livet av de som ikke spiser og matet meget forsiktig i en tredagers periode. Løs opp 300-400 gram salt pr 100 liter og tilsett dette med engang. Etter tre dager ville jeg kjørt en kur med nifurpurinol etter et stort vannbytte og tilsatt samme saltmengde en gang til. Etter denne ville jeg skiftet 50-70 % vann og fortsatt med halv dose salt, men latt fiskene få en pause fra medisinen.

Det er mange teorier på medisinering.Min mening er at det er så forskjellig om hvor(og hvorfor) syke fiskene er, at hvis man lykkes med en medisinering engang, behøver det IKKE bety at dette fungerer nestegang!

Hvor mange duboisier har overlevd til nå?

Håper dere har stoppet det!

Mvh,
Kristian

PS. Svensken kommer til norge på fredag hvis noen vil ha noe! Send meg en melding hvis du vil ha noe.
Er 12 dubber som har klart seg til nå og 11 som har takket for seg. Ser ut som det kommer seg nå men venter egentlig bare på ny massedød om 1 ukes tid
Nå ha vi forresten aquamor 1. Skal vi prøve en runde med den?
Kristian
Kristian, hvordan har du gitt flagyl? Blandet i fòret eller rett i vannet? Medisinen må brukes på rett måte for at den skal virke...

Nå har jeg gjentatte ganger forsøkt å hjelpe med riktig bruk av flagyl - men ingen vil høre på meg. Jeg kommer ikke til å gjøre flere forsøk, jeg gir ikke flere råd nå, bortkastet tid for meg, dere bryr dere jo ikke om hva jeg sier uansett.

Lene, lykke til. Du får velge selv hvordan du behandler fiskene dine, håper de klarer seg. Ønsker fortsatt at du holder oss oppdatert.

Og nei, jeg er ikke sur - jeg blir litt oppgitt, that`s all.
Hehe, jeg deler bare MINE erfaringer med Flagyl. Jeg har gitt i mat, i vann, dobblet doser og tom. uten den kapselhinnen på tablettene. Jeg har vel brukt flagyl for 1500-2000,- de første par årene jeg har holdt på med tropheus.

Siden du blir så oppgitt over at jeg deler MIN erfaring, vil jeg bare spørre deg om hvordan du vet med din erfaring hva som er riktig bruk av flagyl?

Jeg sitter overhode ikke på noen fasit, men har hatt nok tilfeller med sot, og har gjort meg opp noen meninger om temaet.
Svensken kan stille med nkonde vf, ikola vf, red rainbow kabwimba vf og chalinga red vf. Yngel/småfisk er det mange andre varianter av..
Lene, lenge siden du avslutta forrige medisinrunde?
Du har allerede lest min erfaring om riktig bruk av flagyl.

Flagyl finnes i mikstur, dette skal en ikke bruke i akvariet. Og tabletter, 200 og 400 mg. Nå vet jeg ikke hvordan 200 mg. ser ut, kanskje de er i kapsler, men 400 gr. tablettene er vanlige tabletter uten kapselhinne, og det er disse som skal brukes
2nelise
Og, jada, nå kommer alle disse "proffene" og gir kontra melding, men prøv min metode, det er jaggu verdt et forsøk.

Her er en av "proffene". Du har ikke hatt soten gang og du driver å gir råd. Nå må det bli stille, og at vanlige leger skriver ut resept er heller ikke bra. Det er min mening
Magnar Langeng
Her er en av "proffene". Du har ikke hatt soten gang og du driver å gir råd. Nå må det bli stille, og at vanlige leger skriver ut resept er heller ikke bra. Det er min mening

Joda jeg har hatt soten, ikke på tropheus men på malawi. Jeg har fått fremgangsmåte av en som er ekspert på fiskesykdommer (han har også tropheus), han driver også å holder foredrag om fiskesykdommer rundt omkring. "nå må det bli stille" sier du. Mener du at jeg ikke har ytringsrett? Og hvilken rolle spiller det om det er en vanlig lege eller veterinær som skriver ut resepten? medisinen er jo den samme uansett. Første gang jeg fikk så var det veterinær som skrev ut.
Jeg synes at er nok nå,og hvis du har hatt soten hvorfor alt dette MASE.Og når det gjeller dine Troffer så over lever nok de det meste! Takk for meg

Følger denne forsåvidt spennende diskusjonen vedrørende "soten".

Slik jeg ser det er det ikke kartlagt hva som egentlig er årsaken til denne lidelsen hos Tropheus. . Det ser ut til at "alle" mener at en riktig vannkvalitet, lite stress og korrekt fôr / fôringsrutiner er gode forebyggende tiltak.

Når det gjelder medisinering virker det som det er stor usikkerhet og varierende erfaringer om effektivitet og hvorvidt de faktisk virker mot soten.

Dødeligheten virker være stor og i bestefall virker det som at du kan begrense tapen i grad med riktig medisinering, Hvis soten først bryter ut er god hygiene viktig. Dette med å isolere tydelig syk fisk fra de friske er vel også felles råd.

Det er også tydelig at legemiddel loven setter store begrensninger for hvilke medisiner det er mulig å bruke.

Når dette er sagt ønsker jeg at dere som diskuterer ikke bruker uthevninger eller kommer med personlige angrep på hverandre.

Jeg har også ryddet mye unødvendige siteringer. Det er ikke nødvendig å sitre hele innlegg, spesielt når du svarer på innlegget rett over. Det blir vanskelig å lese og mye repetisjon. ( Du siterer vel ikke alt det den andre sier før du sier hva du mener i andre samtaler?)

Jeg regner også med at den videre diskusjonen om dette spennende temaet følger et god og saklig nivå.

Et tips for å bli mere troverdig er å henvise til annen litteratur eller annet skrevet dokumentasjon. Det hjelper lite å vise til en anonym kilder eller at jeg har snakket med "noen" som sier!
Kristian Hennig
Lene, lenge siden du avslutta forrige medisinrunde?

Det tror jeg var på torsdag om jeg ikke husker helt feil.
Flott innlegg Nils og må si meg helt enig.
Må si meg enig. Dette er et diskusjonsforum hvor alle har rett til og dele sine erfaringer med andre. Har nå begynnt på kur nr 2 og jeg prøver det som 2nelise har prøvd på sine malawi. Det kan umulig gjøre noe skade.

Så får vi satse på at vi blir kvitt soten snart. For alt jeg vet har vi tatt knekken på den allerede men tar ingen sjanser.
Nytt bilde
Nå har jeg forsøkt å få tatt et skikkelig godt bilde av en bright red. Ønsket spesielt å få et snapshot av alfahannen når han røyser bust og viser seg frem, men det gikk ikke. Denne er litt lenger ned på rangstigen, men det beste jeg kunne få.

Huff, må nok skaffe meg et bedre kamera
vet du noen alder på Troffene dine 2nelise ?

Flere bilde av B.Red. Disse ble tatt for en stund siden. Hvordan ser dem ut nå Magnar?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap