Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 141)

Eques er bare superflotte, det ligger bilder av Grahams oppdrett her, noen av bildene ligger i fiskeprofilen også

Mona, så flott at du har fått Inger Annes C121-gruppe i lek
Ja den tråden Rita linket til var svært interessant ! Takk for den

I den siste tiden har jeg stirret meg nesten blind på cory-bilder. Prøver å lære meg litt om forskjellene mellom f.eks. eques og melanotaenia/venezuelanus/Cw043, samt alle adolfoi look-alikes. En blir jo helt opphengt i disse fiskene, til og med om man ikke har noen selv.
Eques'en skiller seg fra de andre du nevnte ved at den skal ha oransje stripe langs ryggen fra hodet til halefinne og rundt halsen, og den er lys under, det ser nesten ut som den ha påmontert stålblågråsjøgrønne plater på sidene. Og så har den en Mc-Donalds M i pannen, sett forfra

Beklager å kuppe tråden din Mona
Har ikke Cw043 også en oransje ryggstripe ? Er det ikke denne som ble kallt Peru-eques tidligere ?
Jo, og det står at den er litt forskjellig i kroppsfasong og fargetegninger uten at jeg klarer å se det på bildene jeg har sett, tror jeg har lest noe om at forskjellen er fasongen på den oransje kragen rundt nakken Bildene av CW043 på Corydorasworld er ikke de samme som ligger på PlanetCatfish, bildene på førstnevnte side ligner så og si på vanlig eques.
Da er det vel bare DNA som kan si sikkert, kanskje ? Noen mener tydeligvis fremdeles at dette er "ekte" eques, så vidt jeg har forstått..

Uff...ikke meningen å breie meg i din tråd, Mona !
Det er av interesse for meg og, så lenge det handler om Corydoras, så bare fortsett, dere
Takk for det, Mona ! Kommer nok fler rare spørsmål fra min kant etter hvert...man må jo spørre der kunnskapen finnes !
Jeg sliter med en del alger i det midterste akvariet, altså der hvor C. adolfoi gruppen holder til. De bryr seg ikke og leker jevnt og flittig, så jeg har ikke gjort noe særlig med det annet enn å prøve og nøste opp og fjerne trådalgene manuelt i forbindelse med vannbytte en gang i uka. Puh, det var en lang setning...!

Tok for en tid tilbake siden et bilde av det nederste akvariet, og da var planen å ta av de to andre også. Men det ble ikke noe av, pga jeg ville vente til de så bedre ut mht algene.
Men det tar tid, så i dag tok jeg bilder likevel, og ga blaffen i algene. Så her kommer bildene med alger og det hele Det er altså det midterste akvariet som er rammet. Det nederste har littegranne alger i toppen av plantene, nærmest lysrørene, men ikke plagsomt mye.

Det øverste akvariet, som inneholder min egen C121 gruppe fra Bergen, er ikke rammmet av alger og er helt fint og algefritt. Nå, iallefall Det VAR alger der i javamosen som lå på trerota, og den var så innsauset i trådalgene at jeg bare tok den ut og kasta den til slutt. Den var halvveis brun (underst) når jeg kjøpte den uansett, pga den var råtten underst, så jeg fant ut at jeg heller kjøper ny senere.
Mosekjøp blir ikke før været er varmere (så jeg kan bestille fra Rubrikk her på AF) og jeg samtidig kan kjøpe en koloni med dvergreker til å holde mosen ren. Jeg finner det nesten håpløst å holde mose frisk og fin uten reker i karet. Det ender bare opp med at mosen blir en skitten, stinkende ball av skitt uten rekene til å holde konstant vedlikehold på den og holde den ren for alger også.

C121 gruppen min, kjøpt av Sølvi i Bergen - øverste akvarium:
[External Image]

C. adolfoi - Midterste akvarium: (mye alger...)
[External Image]

C121 gruppen til Inger Anne - nederste akvarium:
[External Image]
Har du sjekket Redfield-balansen i de angrepne tankene, Mona ? (altså forholdet mellom nitrogen og fosfor i vannet). Mer å lese om dette her.
Nei, har ikke sjekket noe sånt, jeg regner det bare som vanlige innkjøringsproblemer. Er jo bare drøye to mnd siden oppstart, så jeg tenkte dette "hører med".
Men takk for linken din, skal lese den senere.

PS! Jeg vurderte å kjøpe fosfat-testen fra JBL også da jeg bestilte de andre testene jeg har, men droppa det... den gamle jeg hadde ble brukt en eller to ganger før den gikk ut på dato, så det virket som litt bortkastede penger, derfor droppa jeg det.

Leser artikkelen nå.
Nå vet jeg ikke hva fosfatnivået er, men det er jo et veldig nystartet akvarium og jeg har vært sparsom med fôringen (fôr er jo noe som kan øke fosfatnivået). Men jeg testet nitrat-nivået i problem-karet nå nettopp, og ble veldig overrasket. Nitrat er jo omtrent null!??? Eller 1 da, det er såvidt det er litt gulfarge på testvannet, og det er jo helt merkelig. Men det er vel lite forurensing i karet da? Sparsomt med fisk (9 stk på 3-4 cm i en 98 liter) og sparsomt med fôring. 30-40% vannbytte en gang i uka. Det samme på de to andre akvariene, og de har ikke algeproblemer.

Nitrat-testen er ny, kjøpte den i vinter, så jeg forventer jo at den var gyldig, men sjekket det likevel: holdbar til 09.2014. Altså burde resultatet være korrekt.

Det strider jo mot all "normal" logikk (ikke iflg Redfield) å skulle gjødsle i vei med plantenæring i et kar som er rammet av alger, men... det er det man bør gjøre skal man tro artikkelen. Nå har jeg ikke tidligere sjekket om min plantegjødning (den flytende) inneholder noe nitrat, så jeg sjekket nå.
Her er innholdsfortegnelsen på den;
Kent Marine Pro-Plant "Fresh water Plant Growth Accelerator":

Sitat:

Total Nitrogen (N)......1.0% Nitrage Nitrogen
Magnesium (Mg)........0.05% Water Soluble Magnesium
Sulfur (S)................. 0.06% Combined Sulfur
Boron (B)................. 0.0002%

Derived from:
Sodium nitrate, Magnesium sulfate, Boric acid

Non-plant food ingriedients:
Kelp extract..........0.026%
De-inoized water....98.67%

Does not contain phosphates to cause unwanted algae growth.

Sitat slutt.

Det står forøvrig på flasken at det bør gis sammen med et produkt som inneholder jern, noe jeg ikke har gjort. Jeg har dessuten underdosert noe grassalt ser jeg nå. Dosering er mange ml flere ganger i uka, mens jeg har tatt ca 20 dråper en gang i uka...Jeg ville ikke ta i så veldig pga nybetablerte kar har lett for å få algeoppblussing og tenkte det var lurt :p
Dosering iflg flasken:
5 to 15 ml (1 to 3 tsp) per 30 gallon of aquarium water three times per week.
(30 US gallons er 113,5 liter)

Ser ut til at jeg må kjøpe meg et jerntilskudd i allefall (jeg har i tablettform men disse stilkplantene foretrekker vel å få hovednæringen sin gjennom vannet). En fosfat-test kunne også vært interessant å ha, særlig nå som jeg har dette algeproblemet med både BGA og trådalger i midterste karet. Merkelig nok er de to øvrige karene helt fri for dette, enda de har fått nøyaktig samme stell. Samme fôringen, samme vannbytter, samme lysrutine (alle tre er koblet på samme bryter) og ellers alt tenkelig er likt. Untatt plantene. Der er det litt variasjoner, men alle tre har buskete stilkplanter av den hurtigvoksende typen, nettopp for å få bukt med algeproblemer.

Ser ut som jeg får ta en tur innom Aquaristikshop.com i kveld... Jeg trenger noen rør til filterne uansett, så da kan jeg jo sette sammen en bestilling.

PS! Det akvariet som har algeproblemer har en litt annen stilkplante enn de andre, nemlig Myriophyllum mattogrossense. Kanskje den ikke drar så mye næring fra vannet som de andre?
Ja, dette er et interessant tema. Er en av mine kjepphester dette her...den totale balansen i akvariet og hvordan EN endring kaan påvirke andre verdier og utløse en domino-effekt.
Nitrat på 0 virker jo litt merkelig. Uansett om det ikke hadde vært fisk der, så skulle man ventet litt nitrat. Går ut fra at alt nitrogen konsumeres av plantene. Når det gjelder Myriophyllumene, kan det være de konsumerer mer nitrogen og mindre fosfor...bare en mulighet. Er de blitt mindre grønne etter hvert ?
Nå er jo ikke null nitrat noe problem i og for seg, men desto mer blir balansen forrykket av minimale mengder fosfor/fosfater. Har man litt mer nitrat blir det mer "romslig" med fosfor-verdien. En mulighet er å droppe et vannbytte og se hva som skjer med NO3. Med så lav nitrat som du har, er det nok mulig at plantene kunne ha behov for mer nitrogen. Selv gjødsler jeg minimalt, og liker å bruke enkeltstoffer istedet for "fullgjødsel". Man får etterhvert en følelse for plantenes behov ved å studere hvordan de oppfører seg. Som regel får akvarieplanter nok nitrogen og fosfor, men kommer i underskudd på mikronæringsstoffer der lyset er bra og veksten god. Og som du sier, jern kan være mangelvare...det fins mange brukbare jerntilsetninger, bare man ikke får med masse annet rart på kjøpet..
C121 gruppen til Inger Anne er i gang igjen!

Jeg byttet vann i karet deres nå nettopp, og da jeg var ferdig der og i gang med akvariet over dem i reolen, så jeg at de hadde begynt å legge egg allerede Vannskiftet gjorde susen raskt!

For noen dager siden la jeg nedi litt eikeløv til dem, i håp om at det skal lette letingen etter egg for meg littegranne... jeg vet at denne arten liker å legge egg under eikeløv på bunnen fra tidligere.
Og heldigvis så jeg nettopp at hunnen med egg i bukfinnene nå var under et eikeløv for å se etter et sted å klistre egget sitt! Mye enklere å bare snu på noen eikeblader enn å finkjemme finbladede, buskete planter...!
Med tid og stunder vil jeg kanskje bytte ut disse finbladede plantene. Iallefall noen av dem, og erstatte dem med planter der det er lettere å finne egg, som sverdplanter f.eks.

Jeg skal på venninnebesøk i kveld, men heldigvis er det så tidlig ennå og mange timer til jeg må dra, så da rekker jeg forhåpentligvis å sanke noen egg!

Flinke fiskene!
Plussmedlem
Hvorfor ikke bli hjemme og plukke i stedet? He-he!

"Du, eh, beklager, men jeg tror jeg må bli hjemme i kveld. Du skjønner, jeg må plukke egg!"

Jeg tror faktisk hunnen er ferdig allerede. Nå vil hun ikke innta T-posisjonen med hannen mer, men borer nesegrevet avvisende ned i sanden eller inn i et hjørne istedet. Det er to hanner som er helt i hundre fremdeles, de har ikke gitt opp ennå. Men jeg tror denne hunnen er ferdig for i dag. Så med mindre de to hannene klarer å overtale en annen hunn, tror jeg ikke det blir noe flere egg i dag.

Jeg ble sittende foran akvariet og følge med på leken, for å få sett hvor hunnen plasserte hvert enkelt egg. Ellers er det jo håpløst å finne dem igjen senere.

Noen egg ble borte for meg fordi hun valgte å skjule dem i villnisset av Limnophila-planter (angrer nå på at jeg valgte den plantetypen i et kar jeg håper på lek og egglegging....!). Jeg forsøkte å kjemme gjennom og kjenne om jeg fant noen egg i de plantene, men det nyttet ikke. Jeg måtte konsentrere meg om å følge med på de eggene hun valgte å klistre i forreste halvdel av karet.

Kun et par egg havnet under eikeløvet på bunnen, resten ble klistret i høyre fremre hjørne ved frontglasset, der jeg har plantet noen planter litt tett for å "innby" til eggklistring. Og det funker - der ser jeg lett hvor hun gjør av dem og de er enkle å hente opp.

Dagens fangst i klekketanken ble 13 egg. Totalt la hun vel bortimot 20, men som sagt ble noen borte for meg i villnisset av Limnophila-planter. Jeg har nå montert luftslange med brusestein i klekketanken, som er på 2 liter, og i tillegg dosert oppi en god klunk med sortvannsekstrakt (produsent: Kent). Det blir spennende å se om dette sortvannsekstraktet gjør jobben jeg håper på, dette er et merke jeg ikke har prøvd før.

Det er fredag i dag, og eggene er satt til klekking i romtemperatur. Klekketiden vil jeg anta kan ta 4 døgn, altså er forventet klekkedag tirsdag til uken.

REDIGERT:
jeg trodde de fortsatte leken, men nei - hunnen gjorde noe merkelig bare. Hun svømte rundt sammen med hannen, med bukfinnene hardt sammenklemt sånn som de gjør når de holder på egg, men merkelig nok var det tomt. Det var ingen egg i bukfinnepungen. Aner ikke hva hun drev med Hun svømte rundt sånn en stund, så la hun seg ned og rotet etter mat på bunnen og så sluttet hun med å skvise sammen bukfinnene.
Tok en vellykket serie med bilder (endelig) i stad (brukbare bilder iallefall), men har ikke fått bearbeidet og "krympet" alle enda. Dette ene, av en vf hann, har jeg imidlertid krympet til passe publiserings-størrelse, så han kan vises frem! Dette er en av Inger Annes viltfangede.

Husker du hvilket år vi kjøpte disse fra Aquamanias, Inger Anne...? Var det 2007 eller 2008? Det er iallefall en stund siden nå, og det var på vinteren (i desember eller november det året).

Nydelig art, en av mine absolutte favoritter dette! Må lage meg et nytt avatarbilde med denne arten på, tror jeg! (det er C. adolfoi på avatarbildet pr i dag)
Jeg regner med at jeg legger ut en haug av bildene jeg tok istad først i morgen, da jeg ikke har tid i kveld å bearbeide dem osv. siden jeg skal bort.

[External Image]
Og der smelta jeg.

Supert bilde du fikk av han ja.

Kos deg i kveld
Eggene (13) jeg samlet den 22/2 ser ikke ut til å bli noe av. Jeg inspiserte dem nettopp nå, og det er veldig vanskelig å se noe etter å ha brukt sortvannsekstrakt da slam fester seg som lange tråder på eggene og mørkner dem. Men den delen av eggene som er klistret til glasset i klekketanken, ser unaturlig hvite ut. Veldig kompakt hvitfarge.

De burde ha klekket i dag om det skulle bli noe av dem, men det ser altså dårlig ut. Jeg senket ikke ph på disse eggene, men brukte kun sortvannsekstrakt i klekkevannet. Neste gang prøver jeg med begge deler; både ph-senking og sortvannsekstrakt. Får se om det hjelper. Ph i vannet hos den voksne gruppen er ca 6.8. Litt for høyt for disse eggene å klekke i, etter min erfaring (med det vannet vi har her).
*sukk* Det var synd. Men forhåpentligvis kommer det flere sjanser.

Har ellers hatt noen dagers mørklegging av akvariene nå, pga alge-infesteringene, og da spesielt med tanke på å bli kvitt BGA'en i midterste karet. Slo på lysene i et par minutter nå i kveld mens jeg fôret for å sjekke status, og BGA'en så ut til å være forsvunnet. Kunne ikke se noen nå iallefall. Holder det mørkt en dag til eller noe slikt, for sikkerhets skyld.

Krysser fingrene for at jeg vil klare å klekke en batch med egg snart fra disse C121...!
Eggene fra C121 ble kastet i dag, de så ikke befruktet ut. Var begynt å se litt "ulne" ut også. Det var litt synd

Det er litt usikkert nøyaktig hva som kan være årsaken her.
Det KAN være at eggene fremdeles ikke er helt gode etter så langt leks-opphold (flere år) uten noen egglegging, sånn at hunnene bærer på gamle og dårlige egg som ikke er i stand til å befruktes.
Eller det kan være at de ikke "får det til riktig", et eller annet sted underveis i befruktningen, når hunnene og hannene tar t-posisjonen og hunnen etterpå slipper egget ned i bukfinnene. Men jeg tror ikke helt det heller, for de er viltfangede og har brukbar alder. Men de kan jo også gjøre feil? Kanskje? Jeg så jo også at en hunn fløy rundt med tom bukfinne-pung og "trodde" hun hadde egg der, og leitet etter et sted å legge det. Hunnen gjentok feilen et par-tre ganger også, faktisk. Så når en hunn gjør feil med det, kan det jo skje andre steder i prosessen også? Vet ikke.

Eller, det tredje alternativet, og som jeg holder en knapp på akkurat nå, er at jeg har brukt feil ph. Jeg senket ikke ph på vannet denne gangen, fordi jeg bruker et ukjent (for meg) sortvannsekstrakt, og jeg visste ikke om dette i seg selv senker ph. Troligvis ikke (det forrige jeg brukte gjorde ikke det, tror jeg). Det er vanskelig å måle ph etter å ha brukt det, fordi sortvannsekstraktet farger jo vannet, og eksakt farge er nettopp det som gjør at man kan lese av ph-nivået på en dråpetest. Er vannet misfarget ifht vanlig, er det jo vanskelig å finne korrekt farge ifht skalaen på ph-kartet. Jeg droppet derfor å teste vannet nå, men jeg kan jo gjøre et forsøk neste gang uansett og se hva som blir resultatet...

Det er stille og rolig og helt normalt hos C121-banden i nederste kar i dag (altså Inger Annes gruppe), så jeg tror ikke de har noen ny lek og egglegging på gang heller. Så da må jeg smøre meg med tålmodighet og bare vente på neste runde - som forhåpentligvis kommer snart

Min egen C121 gruppe (i øverste kar) som er en blanding av store og små individer, har dessverre ingen planer om egglegging, ser det ut til. Har hatt dem noen uker nå (fem?). De pusler med sitt og ser ut til å stortrives med at overflateplanten (gulrotgress) har spredd seg over hele overflaten etterhvert, og nå gir dekning og beskyttelse over det hele. Nå våger fiskene å pusle rundt med sitt midt ute på sandbunnen. De lå bare i dekning bak planter osv tidligere og våget seg ikke ut i det åpne før. Så mer dekning ovenfra mot lyset hjelper definitivt - akkurat som jeg har erfart med Corydoras tidligere

Så nå bare venter jeg og ser om det kommer noen nye egg fra banden i nederste kar....! Kanskje jeg skulle pelle litt egg fra C. adolfoi gruppen istedet... De leker jo i ett kjør og har egg som villig klekker, selv i akvariet de er lagt i. C121 egg har aldri klekt i akvariet de er lagt i hos meg (ikke for noen år siden heller med den gamle gruppen).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap