- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 142)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 142)
Det er lek og egglegging på C21 flokken i nederste akvarium, yippi, men typisk nok havner det på en dag jeg ikke orker å sitte på kne og bende ryggen for å få plukket dem. Har en en sånn dårlig-rygg-dag (har noen sånne av og til), våknet av ryggsmerter idag og tenkte bare at "det var den dagen ødelagt!" :-/
Sorry for negativt innlegg :p
Sorry for negativt innlegg :p
Postet 02.03.13 kl 13:41
Endret: 02.03.13 kl 13:42
Postet 02.03.13 kl 14:59
Kjenner meg veldog godt igjen der Mona ,håper du er bedre i morgen og at eggene har fått blitt i fred fra å bli spist.
Mine C121 er veldig flink til ikke å spise de ,derfor lar jeg de gjeren være i karet til de begynner å bli gyldne før jeg plukker de.
Ang. egglegging så har mine også tatt en god pause nå ,de pleier ellers å legge egg jevnt og trutt hele tiden.
Så det er kanskje årstiden som gjør det selv om det er omvendt av det som er normalt
Mine C121 er veldig flink til ikke å spise de ,derfor lar jeg de gjeren være i karet til de begynner å bli gyldne før jeg plukker de.
Ang. egglegging så har mine også tatt en god pause nå ,de pleier ellers å legge egg jevnt og trutt hele tiden.
Så det er kanskje årstiden som gjør det selv om det er omvendt av det som er normalt
Postet 02.03.13 kl 21:31
mona o[B]13.02.2013; [/B]Et problem er forresten at det ikke har vært mulig å få tak i sortvannsekstrakt lenger. Aqua Medic hadde en som het "Amazon", men den finner jeg ikke noe sted lenger, selv ikke hos Aquaristikshop i Tyskland. Prøvde å bestille en annen type sortvannekstrakt fra nettet, en nederlandsk (!) nettbutikk, men de tok bare penger fra kortet og ikke noe mer... har enda ikke fått noe, 1½ mnd er gått. Jeg har klaget, men heller ikke fått respons på det. Til slutt opprettet jeg en disputt på PayPal, og da ble det litt fart i sakene. Nettbutikken reagerte endelig og kansellerte ordren min, igår, men da jeg sjekket PayPal kontoen og kredittkortet mitt i dag er ikke pengene registrert tilbakeført ennå i allefall.... så disputten står ennå åpen, inntil jeg får dem tilbake! Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før det evt vil bli reg. tilbakeført beløp? Det var ikke store beløpet, men søren heller.... jeg gidder ikke GI vekk penger til nettbutikker heller!
Quoter meg selv littegrann her, et innlegg jeg skrev for noen uker tilbake i tråden her.
Jeg opprettet til slutt en sak på det hos Paypal, men pga manglende svar fra selger, eskalerte jeg saken til en disputt som Paypal selv tok kontrollen på. De overtok ansvaret og forsøkte å få kontakt med Aquatotaal. Ikke noe svar, virker det som, for etter at svarfristen var gått ut, fikk jeg en email fra Paypal der de skriver at "vi har gitt deg medhold i din sak, og pengene blir tilbakeført kredittkortet ditt i løpet av få dager".
Sjekket kortet mitt online nå (ufakturerte transaksjoner) og der sto beløpet Refundert av Paypal.
Dette viser hvor viktig det er å bruke enten Paypal eller kredittkort, ikke VISA/bankkort når man kjøper noe. Da har man mye bedre klagemuligheter og sjanser til å få tilbake pengene sine om noe galt skjer. Med VISA går jo svindlerne rett på bankkontoen din og tar kontanter fra deg. Det er sure penger hvis noe går galt med et nettkjøp. Så bruk KREDITTKORT på nett! Det gjør alltid jeg. Unntatt hvis jeg kjøper kinobilletter da... Men ellers alltid, og uten unntak alltid ved utenlandske nettkjøp.
Så det løste seg iallefall for min del, jeg fikk pengene tilbake. Måtte bare sende noen emailer Og det er heldigvis gratis, hehe
Postet 06.03.13 kl 15:36
Endret: 06.03.13 kl 15:58
Postet 06.03.13 kl 15:41
Postet 06.03.13 kl 17:16
Tvillingmamma80Så utrolig godt at dette fikset seg! Er så pingle at jeg tørr ikke bestille fra utlandet jeg.
Det er ingen fare. Ingenting å være redd for Jeg har bestilt fra utlandet bokstavelig talt hundrevis av ganger opp gjennom mange år, både til akvariehobbyen (da hovedsaklig fra Tyskland) og en annen hobby jeg har (da hovedsaklig fra USA). Det går helt fint. Som sagt; så lenge du sikrer deg ved å bruke riktig type betalingskort (bruk kredittkort eller Paypal, som igjen er knyttet mot et kredittkort), så er dine økonomiske interesser stort sett trygge.
Postet 07.03.13 kl 10:55
Merkelige nitrat-tester
Jeg lurer veldig på dette med nitrat-verdiene i akvariene mine, altså!
Skrev for en tid tilbake siden at jeg var så overrasket over å få 1 som test-resultat på nitrat-testen jeg tok. Fikk et forslag om å kanskje droppe vannbyttene en uke, og se om nitrat-testen da ville endre seg, dvs etter to uker uten vannbytte.
Jeg bytter normalt ca 30% vann pr uke pr akvarium. Forrige fredag droppet jeg det helt. I dag er det da gått nesten to uker siden siste vannbytte, så jeg tok en nitrat-test. Valgte det midterste karet med 9 stk C. adolfoi i (98 liters kar, bare for å ha nevnt det for alle).
Jeg finleste bruksanvisningen til JBL nitrat-testen, i tilfelle det var noe jeg hadde oversett tidligere. Dobbeltsjekket holdbarhetsdatoen også (09.2014) , før jeg satte i gang.
Merket meg èn ting i bruksanvisningen dog, og det var følgende tekst:
"........ if the mixture is not shaken long enough or vigorously enough, the test results may be too low"
Jasså! Vel, her skulle det ristes denne gangen! Jeg har alltid ristet godt, synes jeg, men nå ristet jeg noe alvorlig, så hele kroppen sto og hoppet omtrent Jeg tok tiden på klokken OG telte sakte til 60 inni meg i tillegg, for å få ristet i det hele minuttet testens bruksanv. sier man skal.
Etter ristingen, så skal testen stå i ro litt, og resultatet kan avleses etter ti minutter. Men jeg så straks at dette ikke ville bli særlig annerledes enn forrige gang...(fargen bruker å røpe seg ganske raskt)
Men jeg ventet de 10 foreskrevne minuttene, og tok en sjekk igjen da. Fargen er gul. Ikke oransje og ikke rødlig. Men lys gul. Gul er test-svar 1 på JBLs nitrat-test. Mitt test-glass har kanskje en liiiiiten anelse mørkere gulfarge enn måle-kartet har, så la oss si resultatet er 2 mg/l i nitrat og ikke 1 da, som sist.
Dette finner jeg utrolig merkelig! Hvordan kan jeg ha sååå lav nitrat? Det kræsjer jo helt med alt jeg har lært om akvariekjemi... Ikke at det er all verdens eller går særlig i dybden, men.... det er likevel utrolig merkelig at jeg etter to uker uten vannbytte ikke skal få høyere nitrat enn nesten ingenting.
Er testresultatet feil....eller har jeg virkelig så usannsynlig lavt nitrat-nivå? Det strider liksom litt i mot logikken.... Har jeg likevel ikke ristet hardt nok på det hersens testglasset?
Alternativ to nå er å kjøpe en Tetra nitrat-test i tillegg og prøve ut den, og se hva den gir for svar... Det tror jeg sannelig at jeg vil gjøre.
Om noen har noen glupe innspill eller teorier her, så kom gjerne med dem, for dette skjønner jeg ingenting av
Skrev for en tid tilbake siden at jeg var så overrasket over å få 1 som test-resultat på nitrat-testen jeg tok. Fikk et forslag om å kanskje droppe vannbyttene en uke, og se om nitrat-testen da ville endre seg, dvs etter to uker uten vannbytte.
Jeg bytter normalt ca 30% vann pr uke pr akvarium. Forrige fredag droppet jeg det helt. I dag er det da gått nesten to uker siden siste vannbytte, så jeg tok en nitrat-test. Valgte det midterste karet med 9 stk C. adolfoi i (98 liters kar, bare for å ha nevnt det for alle).
Jeg finleste bruksanvisningen til JBL nitrat-testen, i tilfelle det var noe jeg hadde oversett tidligere. Dobbeltsjekket holdbarhetsdatoen også (09.2014) , før jeg satte i gang.
Merket meg èn ting i bruksanvisningen dog, og det var følgende tekst:
"........ if the mixture is not shaken long enough or vigorously enough, the test results may be too low"
Jasså! Vel, her skulle det ristes denne gangen! Jeg har alltid ristet godt, synes jeg, men nå ristet jeg noe alvorlig, så hele kroppen sto og hoppet omtrent Jeg tok tiden på klokken OG telte sakte til 60 inni meg i tillegg, for å få ristet i det hele minuttet testens bruksanv. sier man skal.
Etter ristingen, så skal testen stå i ro litt, og resultatet kan avleses etter ti minutter. Men jeg så straks at dette ikke ville bli særlig annerledes enn forrige gang...(fargen bruker å røpe seg ganske raskt)
Men jeg ventet de 10 foreskrevne minuttene, og tok en sjekk igjen da. Fargen er gul. Ikke oransje og ikke rødlig. Men lys gul. Gul er test-svar 1 på JBLs nitrat-test. Mitt test-glass har kanskje en liiiiiten anelse mørkere gulfarge enn måle-kartet har, så la oss si resultatet er 2 mg/l i nitrat og ikke 1 da, som sist.
Dette finner jeg utrolig merkelig! Hvordan kan jeg ha sååå lav nitrat? Det kræsjer jo helt med alt jeg har lært om akvariekjemi... Ikke at det er all verdens eller går særlig i dybden, men.... det er likevel utrolig merkelig at jeg etter to uker uten vannbytte ikke skal få høyere nitrat enn nesten ingenting.
Er testresultatet feil....eller har jeg virkelig så usannsynlig lavt nitrat-nivå? Det strider liksom litt i mot logikken.... Har jeg likevel ikke ristet hardt nok på det hersens testglasset?
Alternativ to nå er å kjøpe en Tetra nitrat-test i tillegg og prøve ut den, og se hva den gir for svar... Det tror jeg sannelig at jeg vil gjøre.
Om noen har noen glupe innspill eller teorier her, så kom gjerne med dem, for dette skjønner jeg ingenting av
Postet 07.03.13 kl 15:23
Endret: 07.03.13 kl 15:23
Jeg har det samme "problemet" i samtlige akvarier. Med normale vannbytter er nitrat nivå ca 5 på Tetra dråpetesten og ca 1 på JBL (JBL testen viser alltid litt lavere nitrat nivåer enn Tetra sin hos meg).
En gang ventet jeg i en hel måned og da viste Tetra testen ca 10-12, og JBL enda lavere.
Hos meg kommer det av mye god filtrering kombinert med lite med fisk i forhold til vannmengden, mange planter og fiskearter som forurenser ganske lite i forhold til mange andre.
Har faktisk prøvd å finne plantenæring med nitrat og kunne ikke få tak i det den gangen - alt sånnt skal være uten nitrat nå..
Det er egentlig veldig fint med så god vannkvalitet, i hvertfall for fiskene. Plantene mine sliter litt derimot.
En gang ventet jeg i en hel måned og da viste Tetra testen ca 10-12, og JBL enda lavere.
Hos meg kommer det av mye god filtrering kombinert med lite med fisk i forhold til vannmengden, mange planter og fiskearter som forurenser ganske lite i forhold til mange andre.
Har faktisk prøvd å finne plantenæring med nitrat og kunne ikke få tak i det den gangen - alt sånnt skal være uten nitrat nå..
Det er egentlig veldig fint med så god vannkvalitet, i hvertfall for fiskene. Plantene mine sliter litt derimot.
Postet 07.03.13 kl 15:58
Takk for innspill, Aqua1
Ang. det med plantegjødning : Jeg vet om èn kjent plantegjødning (flytende altså) som har nitrogen/nitrat i seg, og det er Tropica Aaquacare Plus. Den andre, som heter bare Tropica Aquacare, er uten nitrat. De har nok laget den + varianten med nitrat fordi nitratmangel er relativt kjent problem i planteakvarier. Planter suger som kjent til seg ganske mye nitrat.
Jeg har i mellomtiden, siden jeg skrev forrige innlegg, bestilt meg en nitrat-test hos Aquamanias. Denne gangen av merket Tetra. Samtidig slang jeg med en fosfat-test. Blir interessant å se hva disse to verdiene er i forhold til hverandre. Det er visst sånn at skjev balanse dem i mellom forårsaker mye alger (og det har jeg nå i et par kar). Har rotet frem igjen artikkelen jeg ble tipset om tidligere i tråden her om Redfield ratio og lese den skikkelig.
Kanskje jeg ender opp med å måtte tilsette nitrat i karene mine....! :p It's a first time for everything.....
Ang. det med plantegjødning : Jeg vet om èn kjent plantegjødning (flytende altså) som har nitrogen/nitrat i seg, og det er Tropica Aaquacare Plus. Den andre, som heter bare Tropica Aquacare, er uten nitrat. De har nok laget den + varianten med nitrat fordi nitratmangel er relativt kjent problem i planteakvarier. Planter suger som kjent til seg ganske mye nitrat.
Jeg har i mellomtiden, siden jeg skrev forrige innlegg, bestilt meg en nitrat-test hos Aquamanias. Denne gangen av merket Tetra. Samtidig slang jeg med en fosfat-test. Blir interessant å se hva disse to verdiene er i forhold til hverandre. Det er visst sånn at skjev balanse dem i mellom forårsaker mye alger (og det har jeg nå i et par kar). Har rotet frem igjen artikkelen jeg ble tipset om tidligere i tråden her om Redfield ratio og lese den skikkelig.
Kanskje jeg ender opp med å måtte tilsette nitrat i karene mine....! :p It's a first time for everything.....
Postet 07.03.13 kl 16:38
Endret: 07.03.13 kl 16:40
Postet 08.03.13 kl 13:33
Pussig dette her med nitrat-tester, mye diskusjon på nettet rundt emnet.
Hos meg er det motsatt : jeg har null ammoniakk og nitritt, ingen alger, rent filter...men får ikke nitraten ned uansett hvor mye vannbytter jeg gjør. Ingen nitrat i kranvannet heller, og veldig lav belastning i akvariet. Ingen kjemikalier/vannforbedringsmidler i vannet.
Dette har fått meg til å mistenke selve testen. Har sett en studie over tester, der det er brukt standard-løsninger med kjent nitratinnhold. Den eneste dråpe-akvarietesten som var med var Tetra. For nitrate viste denne :
Ved 1 ppm : 12.5
Ved 10ppm : 25
Ved 100ppm : 100
Tetra-testen viste altså veldig feil ved lave verdier. Studien ligger her.
Jeg har ikke klart å finne ut hva reagensene i Tetra's test er, så får ikke sett om de bruker samme kjemiske testmetodikk som JBL. Så jeg vet ikke hvor sammenlignbare de er. Andre nitrat-tester (f.eks.API) er avhengig av at man rister reagensene voldsomt før bruk. Ikke noe om dette i JBL's test.
tror jeg skal prøve å bestille Salifert nitrat-test og se hva den viser.
Hos meg er det motsatt : jeg har null ammoniakk og nitritt, ingen alger, rent filter...men får ikke nitraten ned uansett hvor mye vannbytter jeg gjør. Ingen nitrat i kranvannet heller, og veldig lav belastning i akvariet. Ingen kjemikalier/vannforbedringsmidler i vannet.
Dette har fått meg til å mistenke selve testen. Har sett en studie over tester, der det er brukt standard-løsninger med kjent nitratinnhold. Den eneste dråpe-akvarietesten som var med var Tetra. For nitrate viste denne :
Ved 1 ppm : 12.5
Ved 10ppm : 25
Ved 100ppm : 100
Tetra-testen viste altså veldig feil ved lave verdier. Studien ligger her.
Jeg har ikke klart å finne ut hva reagensene i Tetra's test er, så får ikke sett om de bruker samme kjemiske testmetodikk som JBL. Så jeg vet ikke hvor sammenlignbare de er. Andre nitrat-tester (f.eks.API) er avhengig av at man rister reagensene voldsomt før bruk. Ikke noe om dette i JBL's test.
tror jeg skal prøve å bestille Salifert nitrat-test og se hva den viser.
Postet 08.03.13 kl 14:45
Hos meg er også nitrit på omtrent 0, Amoniakk er på 0, mens nitrat er 12,5 (oransj farge på tetra test). Får ikke nitrat ned selv ved vannbytter. Men plantene stortrives hehe. Så kanskje jeg da har for dårlig filtrering, og for mye fisk ? Men da er det jo rart at de to første verdiene er fine.
Sannelig ikke lett å bli klok på nei
Sannelig ikke lett å bli klok på nei
Postet 08.03.13 kl 17:13
Postet 08.03.13 kl 17:22
sessanH..mens nitrat er 12,5 (oransj farge på tetra test). Får ikke nitrat ned selv ved vannbytter. Men plantene stortrives hehe. Så kanskje jeg da har for dårlig filtrering, og for mye fisk ? Men da er det jo rart at de to første verdiene er fine.
Men nitrat på 12,5 er jo kjempefin, den! Det er nettopp noe sånt jeg kunne tenkt meg å ha. Det er normalt, og plantene trives med det.
Nå har jeg ganske mye stilkplanter da, av den litt hurtigvoksende typen eller sånne som suger mesteparten av næringen sin fra vannmassene, ikke fra bunnlaget. Før brukte jeg mest sverdplanter i akvariene mine og de tar næringen motsatt vei; fra røttene i bunnlaget, ikke fra vannet. Kanskje alle stilkplantene jeg har forbruker store mengder nitrat underveis, hele tiden?
Nå har jeg oppdaget masse alger i det nederste akvariet også, de ligger helt i toppen av plantene nærmest lysrørene. Fullt av dem. Har latt være å slå på lysene i dag. Får ta en mørkedag i morgen også. Men nå er det ikke lenge siden sist jeg hadde dette, jeg kan jo ikke ha for mange mørklagte dager heller for da lider jo plantene av lysmangel etterhvert...!
Kun det øverste akvariet er helt algefritt, merkelig nok. Der ligger det to svære "paraplyer" av gulrotgress i overflaten og brer seg utover, og med røtter hengende ned i akvariet. Jeg har lest at disse er veldig effektive til å suge opp overskuddsnæring. Uansett er alle tre akvariene likt utstyrt (samme lysrør) og får lik mengde lys mht antall timer, og de fôres likt og gjødsles likt (noe jeg har droppet i det siste). Det er så veldig merkelig at algene skal opptre så ulikt under hva man skulle tro var like betingelser?
Nå er akvariene relativt nystartet også da, de ble startet i midten av desember ca, og det tar vel et halvt års tid før de begynner å komme litt i balanse.
Postet 09.03.13 kl 01:15
Du har ikke fått noen fler egg på C121 enda, eller? Evt. ser det ut til at de kunne tenke seg å gjenta moroa snart?
Rart med nitraten din, men... stilkplanter er jo effektive til å benytte seg av næringsstoffene i vannet. Om de vokser fort, ser jeg ikke bort ifra at de "spiser opp" all nitraten! Dessuten bytter du jo vann hyppig og har sterk filtrering, så...
Rart med nitraten din, men... stilkplanter er jo effektive til å benytte seg av næringsstoffene i vannet. Om de vokser fort, ser jeg ikke bort ifra at de "spiser opp" all nitraten! Dessuten bytter du jo vann hyppig og har sterk filtrering, så...
Postet 09.03.13 kl 01:29
Postet 09.03.13 kl 14:48
Postet 09.03.13 kl 15:30
Men greia er jo at nitraten stiger ikke selv om jeg dropper et vannbytte og drøyer det to uker mellom. To uker er vel ikke "hyppig".mona o[QUOTE=Anders K]Dessuten bytter du jo vann hyppig og har sterk filtrering, så...
Jeg kommer til å bytte vann denne helgen, i morgen tenker jeg.
Med tanke på hvor lite belastning du har i akvariene dine, er to uker hyppig.
Jeg ville uten problemer gått en mnd uten vannbytte hadde jeg hatt oppsettet ditt.
Du leser det jo selv på testene, det er ikke akkurat "møkkete" vann du har.
Stilkplanter suger nok masse nitrat, grunnen til alger kan kanskje være at det øverste karret ikke får sollys på seg iløpet av dagen?
Hos meg sniker sollyset seg inn når sola går opp og fiskene liker det, men det gjør også algene. Ser det ekstra godt når det har vært flere dager med sol, for da blir det skikkelig belegg på glasset.
Postet 09.03.13 kl 17:16
Bytte av avatar
Jeg har lyst å bytte ut avatarbildet mitt, "fornye meg litt" kan du si. Akkurat nå den siste tiden har jeg hatt et bilde som viser en trio med C. adolfoi. Denne gangen hadde jeg lyst å ha C121 istedet (selv om de på så små bilder som avatarbilder er relativt like).
Lurer på om noen av disse er aktuelle....? Noen som har lyst å stemme på forslag?
Bildeforslag 1
Bildeforslag 2
Bildeforslag 3
Jeg har lyst å bytte ut avatarbildet mitt, "fornye meg litt" kan du si. Akkurat nå den siste tiden har jeg hatt et bilde som viser en trio med C. adolfoi. Denne gangen hadde jeg lyst å ha C121 istedet (selv om de på så små bilder som avatarbilder er relativt like).
Lurer på om noen av disse er aktuelle....? Noen som har lyst å stemme på forslag?
Bildeforslag 1
Bildeforslag 2
Bildeforslag 3
Postet 09.03.13 kl 20:02
Endret: 09.03.13 kl 20:03