- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 143)
Tropheus Bilder (side 143)
Postet 27.01.09 kl 20:31
Endret: 27.01.09 kl 21:46
Postet 27.01.09 kl 22:18
Postet 28.01.09 kl 01:04
New life spectrum
Vidar AlfeiIngredienser i NLS foret: Her er et utdrag, men det står på engelsk. "[I]All [B]New Life Spectrum[/B] products also contain a generous inclusion rate of Garlic (Allium Sativum) with the Thera-A formulas containing a mega-dose of this natural anti-parasitic ingredient. All ingredients used are almost identical, since we cannot find anything better than what we are using. However, the crude analysis will be different due to the percentage of ingredients incorporated into a specific formula. [B]Typical Ingredients:[/B] Whole Antarctic Krill Meal, Whole Herring Meal, Wheat Flour, Whole Squid Meal, Algae Meal, Soybean Isolate, Beta Carotene, Spirulina, Garlic, Vegetable and Fruit Extract (Spinach, Broccoli, Red Pepper, Zucchini, Tomato, Pea, Red and Green Cabbage, Apple, Apricot, Mango, Kiwi, Papaya, Peach, Pear), Vitamin A Acetate, D-Activated Animal-Sterol (D3), Vitamin B12 Supplement, Thiamine, DL Alphatocophero ( E ), Riboflavin Supplement, Folic Acid, Niacin, Biotin, Calcium Pantothenate, Pyridoxine Hydrochloride, L-Ascorby-2-Polyphosphate (Stable C), Ethylenediamine dihydroiodide, Cobalt Sulfate, Copper Proteinate, Ferrous Sulfate, Manganese Sulfate, Choline Chloride.[/I]"
Jeg har lest mye om New Life Spectrum på nettet nå, og jeg er overbevist! Dette fòret er jaggu ikke "vomfyll", men meget næringsrikt og ingrediensene av aller høyeste kvalitet. Bare det faktum at gamlingen ikke bruker overskuddet av salget på markedsføring men legger kronene eller dollar da - i å få fortsatt få tak i de dyre ingrediensene sier jo litt... Og prisen på råvarene har steget men produktet har fortsatt samme pris. Han ønsker ikke å tjene penger på dette, dette er livet hans, hans lidenskap. Å kunne levere kvalitetsfòr av ypperste klasse til hans livs lidenskap: tropiske fisker. Dette fòret finnes i flere varianter og Vidar`s er for Ciklider. Tropheus inkludert.
Det blir ikke mer "vomfyll" på noen av mine fisker heretter, dette skal malawiene og yngelen også få. Kanskje jeg til og med gir det til ungene istedet for Sanasol, hehe
Jeg er ikke lettlurt, men dette har jeg tro på!
Takk Vidar!!!
Postet 28.01.09 kl 08:20
Postet 28.01.09 kl 10:47
Postet 28.01.09 kl 10:56
Postet 28.01.09 kl 14:37
Vidar AlfeiHåper du blir like godt fornøyd som jeg er! :)
Det håper jeg også Jeg har begynt med "grow", må starte forsiktig og regner med at denne er mer lett fordøyelig enn pelletsen, og når de er blitt vant med grow så starter jeg forsiktig med pellets. Håper jeg ikke får sot nå da som jeg har skiftet fòr. Jeg skal følge nøye med de i hverfall. Medisin har jeg jo allerede i hus. *bank i bordet* håper det går bra.
Postet 28.01.09 kl 14:40
Endret: 28.01.09 kl 14:47
2nelise[QUOTE=Linda Kristin]Hmm.. finnes det en nettside man kan bestille dette foret fra?? Eller finnes det i noen butikker??
Du får legge inn en bestilling hos Vidar til mars når du får troffene i hus Har du forresten tenkt noe på hvilken sort troffer du skal ha?
Oki. Skal gjøre det.
Har ikke bestemt meg enda. Syntes det er vanskelig. Er så mange flotte. Vet min venninde vil gjerne ha maswa. Hun syntes de var kjempeflotte. Eneste jeg vet er at jeg ikke skal ha de...hehe..
Og det er ikke fordi de ikke er flotte altså, men jeg vil ikke ha like.
Postet 28.01.09 kl 14:58
Foring av tropheus
Tropheus grafser alge på stein dagen lang i Tanganyikasjøen. De får med seg kanskje litt krill og annet krepsdyr men ikke mye. Hovedkost er alge. Maten er så fattig på næring at de bruker hele dagen på å spise for å få i seg nok næring. Kroppen deres ble utformet etter dette med en small og lang tarm for å få mest mulig næring ut av maten. Det sier seg selv at "fetmat" er forbudt her. På samme måte har vi ku med 4 magesekker og spiser gress, men grisen eter alt annet nesten som gullfisken gjør. Du gir ikke pølse til kuen og gress til grisen. Det var en periode det ble blandet kraftmel i maten til oksene for å få dem til å vokse fortere. Resultatet ble "kugalskap".
Vi akvarister vil selvfølgelig gi fiskene vår det beste. Feilen er at det vi tror er best behøver ikke være det samme for fiskene.
Vi akvarister vil selvfølgelig gi fiskene vår det beste. Feilen er at det vi tror er best behøver ikke være det samme for fiskene.
Postet 28.01.09 kl 15:24
Min personlige mening er at en gir ikke oksehjerte til Discus heller, men "alle" gjør det fordet. DET valgte jeg å ikke gjøre med mine discus.
Jeg har tro på dette fòret. Badat, unnskyld meg, men jeg vet jo ikke hvor god du er i engelsk. Men leste du de ingrediensene? Detter er jo nærmest rekemiks med masse grønnsaker i et tørrfòr.
Jeg har tro på dette fòret og velger å gi det til troffene mine, det er mitt valg. Så får vi se hva konsekvensene av dette valget mitt blir. Forhåpentligvis så farger de ut maksimalt slik jeg har lest på nettet. Fòret inneholder jo også høykonsentrat av noe hvitløk greier som er en naturlig anti-parasitt ingrediens.
for all del, jeg sier ikke at
My way is the only way, jeg velger å prøve ut dette. Og du velger å gi spirulina. Vi må respektere hverandres valg, og hjelpe hverandre hvis ting går galt, enten det gjelder den ene eller den andre. Alle kan IKKE være enig om alt. Hadde det vært så enkelt så hadde det ikke vært krig i denne verden
Jeg har tro på dette fòret. Badat, unnskyld meg, men jeg vet jo ikke hvor god du er i engelsk. Men leste du de ingrediensene? Detter er jo nærmest rekemiks med masse grønnsaker i et tørrfòr.
Jeg har tro på dette fòret og velger å gi det til troffene mine, det er mitt valg. Så får vi se hva konsekvensene av dette valget mitt blir. Forhåpentligvis så farger de ut maksimalt slik jeg har lest på nettet. Fòret inneholder jo også høykonsentrat av noe hvitløk greier som er en naturlig anti-parasitt ingrediens.
for all del, jeg sier ikke at
My way is the only way, jeg velger å prøve ut dette. Og du velger å gi spirulina. Vi må respektere hverandres valg, og hjelpe hverandre hvis ting går galt, enten det gjelder den ene eller den andre. Alle kan IKKE være enig om alt. Hadde det vært så enkelt så hadde det ikke vært krig i denne verden
Postet 28.01.09 kl 15:38
Endret: 28.01.09 kl 15:57
Nå vet jeg ikke helt om jeg forstår deg Tone Lise. Oksehjerter og tropheus er vel noe spesiell god blanding eller hva? Så vidt jeg vet er det vel ikke noen som bruker oksehjerter til tropheus og som argumenterer med at dette er et godt valg.
Oksehjerter og discus hører vel neppe hjemme i en tropheus bildetråd? Dette emne finnes det vel mange meget gode tråder om her på forumet allerede og problematikken er vel godt belyst og da både med fordeler og ulemper.
Stiller du spørsmål om hvorvidt er er er bra å fôre tropheus med spirulina?
Hva mener du Tone Lise er galt med å fôre tropheus på rekemiks med en stor andel grønnsaker?
Oksehjerter og discus hører vel neppe hjemme i en tropheus bildetråd? Dette emne finnes det vel mange meget gode tråder om her på forumet allerede og problematikken er vel godt belyst og da både med fordeler og ulemper.
Stiller du spørsmål om hvorvidt er er er bra å fôre tropheus med spirulina?
Hva mener du Tone Lise er galt med å fôre tropheus på rekemiks med en stor andel grønnsaker?
Postet 28.01.09 kl 16:13
Nei Nils, nå har du misforstått helt her. Les siste innlegg av badat, som han svarte på mitt innlegg.
Jeg har da aldri sagt at en skal gi oksehjerte til troffer, hehe. Det må man ikke finne på. Det jeg egentlig mente var et motsvar til badat, sitat: Du gir ikke pølse til kuen og gress til grisen" sitat slutt.
Å gi NLS fòr til troffer kan da ikke sammenlignes med å gi pølser til kua.
Jeg har aldri sagt at det IKKE er bra å gi rekemiks til troffer, tvert imot. Så les innlegget mitt om NLS og svaret til badat, så kanskje vi oppklarer misforståelsen
Jeg har da aldri sagt at en skal gi oksehjerte til troffer, hehe. Det må man ikke finne på. Det jeg egentlig mente var et motsvar til badat, sitat: Du gir ikke pølse til kuen og gress til grisen" sitat slutt.
Å gi NLS fòr til troffer kan da ikke sammenlignes med å gi pølser til kua.
Jeg har aldri sagt at det IKKE er bra å gi rekemiks til troffer, tvert imot. Så les innlegget mitt om NLS og svaret til badat, så kanskje vi oppklarer misforståelsen
Postet 28.01.09 kl 16:33
Endret: 28.01.09 kl 16:38
2nelise[QUOTE=Vidar Alfei]Håper du blir like godt fornøyd som jeg er! :)
Det håper jeg også Jeg har begynt med "grow", må starte forsiktig og regner med at denne er mer lett fordøyelig enn pelletsen, og når de er blitt vant med grow så starter jeg forsiktig med pellets. Håper jeg ikke får sot nå da som jeg har skiftet fòr. Jeg skal følge nøye med de i hverfall. Medisin har jeg jo allerede i hus. *bank i bordet* håper det går bra.
Så lenge du tar dette gradvis og forsiktig, så skal nok det blir kjempe bra!
Postet 28.01.09 kl 19:55
Rekemiks til tropheus innholder reker, spirulina, litt spinat og erter.
jeg synes jo rener du kommer jo bedre. les på OSI sin mat, dette er så rent du kan få det. jo mere tull som er i foret jo større fare er det egentlig for mageproblemer. det lukter friskt det ser friskt ut og troffene digger det. Vi skal få en liten prøve av NLS foret vi også men har fått litt dålig nytt om dette den siste tiden, så vi prøver bare en liten yngel gruppe på det.
det heter seg at protein innholde ikke skal overstige 42% og ingen animalske produkter da er det egnet som tropheus mat.
jeg synes jo rener du kommer jo bedre. les på OSI sin mat, dette er så rent du kan få det. jo mere tull som er i foret jo større fare er det egentlig for mageproblemer. det lukter friskt det ser friskt ut og troffene digger det. Vi skal få en liten prøve av NLS foret vi også men har fått litt dålig nytt om dette den siste tiden, så vi prøver bare en liten yngel gruppe på det.
det heter seg at protein innholde ikke skal overstige 42% og ingen animalske produkter da er det egnet som tropheus mat.
Postet 29.01.09 kl 00:04
Endret: 29.01.09 kl 00:18
Postet 29.01.09 kl 00:21
Den er sikkert bra den der også. Det finnes jo ørten forskjellige merker av fòr, og jeg synes det kan være greit å diskutere litt om erfaringer med de forskjellige typene. Som: vokser fiskene bra, er de aktive, har de fått sin maksimale farge, ble de syk, er fòret lett eller tungt fordøyelig etc.
Å komme med kritikk til en person som velger å prøve et vel anerkjent merke bare fordi en selv ikke har hørt om det - har erfaring med det synes jeg ikke noe om.
Å komme med kritikk til en person som velger å prøve et vel anerkjent merke bare fordi en selv ikke har hørt om det - har erfaring med det synes jeg ikke noe om.
Postet 29.01.09 kl 08:07
Endret: 29.01.09 kl 08:08
Evolutiondet heter seg at protein innholde ikke skal overstige 42% og ingen animalske produkter da er det egnet som tropheus mat.
Det er jeg helt enig med deg i. Det finnes ikke animalske (dyr) proteiner i NLS fòret beregnet for øst-afrikanske ciklider. Derfor har mange i USA og Canada - som jeg har lest på nettet, veldig god erfaring med dette fòret til tropheus. Når Vidar også har meget god erfaring med det så klart at jeg ønsker å prøve det, og da jeg introduserte det så ble det akseptert umiddelbart. De ble helt ville
Postet 29.01.09 kl 08:23
Endret: 29.01.09 kl 08:28
Jeg har utlukkende gode resultater med NLS. Det samme har jeg med OSI også, men det skal veldig mye OSI til for å holde tropheusene fine og kraftige som jeg syns de bør være.
Det sier seg selv at en tropheus som får papaya og aprikos, er en lykkelig tropheus
Nå er det ikke lenge før det skal tømmes endel hunner i heimen, så er det noen som vil ha nkonde yngel om 2-4 mnd er det bare å si ifra!
Det sier seg selv at en tropheus som får papaya og aprikos, er en lykkelig tropheus
Nå er det ikke lenge før det skal tømmes endel hunner i heimen, så er det noen som vil ha nkonde yngel om 2-4 mnd er det bare å si ifra!
Postet 29.01.09 kl 09:19
Jeg synes også det smaker mye bedre med papaya og aprikos enn erter
Troffene mine er veldig aktive, det er vel et godt tegn? Det er ikke noe slossing lenger, men litt jaging er det selvfølgelig, men aktive det er de.
Morsomt å se på de når jeg sitter i stolen ved siden av. Hvis jeg strekker meg eller løften armen opp så kommer alle stimende til glasset, hehe.
Og så er det min store bekymring for den forbaskete soten. Spesielt nå som jeg har byttet fòr. Jeg tilbringer noen timer av døgnet i stolen rett ved dem, så jeg ser jo på de mye og observerer etter "dårlige tegn". Så lenge de er aktive og sprelske så er de vel friske også? Nå har jeg hatt de i 3 uker og jeg synes at de er blitt mye kvikkere enn da jeg fikk de. Det har vel med at de nå er vant med sitt nye miljø. Hadde det ikke vært for at jeg har skiftet fòr så hadde jeg nok nå begynt å senke skuldrene, det kan jeg jo ikke nå. Må være på vakt. Kristian, du sa til meg tidligere: "disse er det ikke mange som har, så pass godt på de", og da blir jeg jo enda mer redd for å miste de, stort ansvar på små skuldre
Jeg skal ihvertfall gjøre mitt beste. Skal ta flere bilder etterhvert, slik at dere får se hvor fantastisk nydelige de er. *jada, myrsnipa vet dere*
Troffene mine er veldig aktive, det er vel et godt tegn? Det er ikke noe slossing lenger, men litt jaging er det selvfølgelig, men aktive det er de.
Morsomt å se på de når jeg sitter i stolen ved siden av. Hvis jeg strekker meg eller løften armen opp så kommer alle stimende til glasset, hehe.
Og så er det min store bekymring for den forbaskete soten. Spesielt nå som jeg har byttet fòr. Jeg tilbringer noen timer av døgnet i stolen rett ved dem, så jeg ser jo på de mye og observerer etter "dårlige tegn". Så lenge de er aktive og sprelske så er de vel friske også? Nå har jeg hatt de i 3 uker og jeg synes at de er blitt mye kvikkere enn da jeg fikk de. Det har vel med at de nå er vant med sitt nye miljø. Hadde det ikke vært for at jeg har skiftet fòr så hadde jeg nok nå begynt å senke skuldrene, det kan jeg jo ikke nå. Må være på vakt. Kristian, du sa til meg tidligere: "disse er det ikke mange som har, så pass godt på de", og da blir jeg jo enda mer redd for å miste de, stort ansvar på små skuldre
Jeg skal ihvertfall gjøre mitt beste. Skal ta flere bilder etterhvert, slik at dere får se hvor fantastisk nydelige de er. *jada, myrsnipa vet dere*
Postet 29.01.09 kl 10:24