Elins lille hjørne (side 143)

Hei Elin

Lurte på om du kunne hjelpe meg her

Hvor lenge har du "kokt" eikeløvet når du skulle få det til å synke/bli vasstrukkent med en gang?
Hei Mona

Det var egentlig et veldig godt spørsmål... Jeg har vel aldri tatt tiden på det, bare latt det stå og småkoke en stund. Skulle jeg tippe ville jeg ha sagt... 15-20 minutter kanskje? De fleste gangene ender det med at jeg setter meg ved PCen eller TVen og glemmer hele greia en stund før jeg plutselig lurer på som lager den rare lukten :p Hehe

Ellers ser du det egentlig på bladene også. De blir mørkere og du kan se at de faktisk ligger mot bunnen mens det koker, i stedet for å ligge og flyte på toppen
Aha, bruke øya, rett og slett! Hehe
Skal bare vente litt til de to gutta mine er i seng så jeg ikke får kommentarer på at jeg står der og dytter vissent løv i en av kjøkkenkjelene våre
Har de ikke sovnet når du gjør det, er det en viss fare for at lukta vil avsløre deg. Huset får en eim av... villmark! Etter noen minutter

Dette minnet meg forresten på lysten til å ominnrede de karene jeg er virkelig misfornøyd med. Har tenkt en del på to av 110-literne i det siste, men jeg aner virkelig ikke hva jeg har lyst til å gjøre med de. Må bare la tankene modne litt
Nok en dag med både opp- og nedturer.

Kan jo ta de dårlige/irriterende nyhetene først.

Lysrørene i reolen har begynt å svikte. Reolen er jo nesten 1,5 år gammel om jeg husker rett, og jeg har ikke skiftet lysrør enda. Siden jeg ikke ser forskjell på plantene når jeg har kjøpt lysrør fra Biltema i 110-literne, fikk jeg mannen min til å kjøpe lysrør fra Biltema til reolen også. Men hverken han eller jeg tenkte på tennere! Så mens det gikk greit med 5 lystopper, ville den 6. lystoppen ikke begynne å lyse etter at jeg har byttet lysrør. Så nå må det bare være mørkt til mandag og vi får kjøpt tennere. Irriterende.

Om ikke det var nok... Når jeg skulle ta av lystoppen på akvariet nederst til venstre, kom jeg til skade for å dytte til lystoppen på akvariet ved siden av. Det var veldig dumt, for det var den nye jeg kjøpte på Aquamanias - enkel T5 armatur. Og den falt i vannet og sluttet å virke. Heldigvis fikk jeg ikke strøm i meg, men nå er jo en helt ny lystopp ødelagt. Veldig surt. Kanksje dette var det beste eksempelet på hvorfor en egentlig skal ha dekkglass når en bruker slike armaturer...!

Så, mens jeg sto der og var ganske irritert over at et akvarie er helt uten lys i to dager, og jeg akkurat har ødelagt en lystopp - med det beste lyset jeg har i huset - fikk jeg en liten opptur.

For jeg tittet inn i karet med C. black og red bee reker og fikk sett 3 små rekeyngel! Mine første red bee rekeyngel! Jippi! Jeg håper det er flere der, og dessuten er det en reke som går med egg der også. Nå gjelder det å passe på temperaturen som en hauk slik at ikke jeg gjør noe som kan ta livet av de knøttsmå. 3 mm store, og med tydelige røde og hvite striper. De er så søte!

Ellers har jeg tømt hele det rommet PCen min står i, og ryddet opp skikkelig. 110-literen som står her er tømt, og akvariebordet er tatt ut. Nå har jeg satt opp et porsastativ til det karet i stedet. Stativet "kjøpte" (gåsetegn fordi prisen var latterlig!) jeg av Mona O i sommer, og det passer perfekt til min nye idé. Jeg har nemlig skrudd topp-platen av bordet jeg brukte før, og lagt det på hylla på stativet, slik at jeg får en hylle under 110-literen.

Denne hylla skal jeg bruke til plastboksene mine. Da kan jeg endelig begynne å plukke egg igjen og prøve å få frem nye kull med yngel. Mye enklere enn å ha bokser stående på spisestuebordet. Jeg får et eget lite område, ute av vegen for alle i familien, som jeg kan tilpasse fullt ut til oppdrett! Tror dette kan bli veldig bra, jeg
Godt å se deg på nett igjen!
Jeg har også funnet rekeyngel her, men i ett tidligere stadie. Jeg vet ikke om Kirsebærreker har mindre yngel men mine er bare en til en og en halv millimeter! De er helt vannvittig småe, og det er ikke rart jeg ikke har "funnet" yngel, fordi jeg har ikke visst hva jeg har sett etter. Jeg så for meg 3-4 mm små bebiser..

Utrolig synd og ergelig med lyset. Men så må jeg spørre om det med tennerene... Jeg har ett armatur hvor det ene lysrøret ikke går på (det er to). Kan det være tenningen som har gått, og at det å kjøpe en ny en på Biltema kunne ha hjulpet?
Mathias:

Jeg er ikke den beste å spørre om slikt, for jeg eier ikke teknisk innsikt. Det jeg vet er at en bør bytte tennere samtidig som lysrørene byttes (jeg bare glemte å si fra om det til mannen min i dag, og da ble det ikke slik her).

Det er så vidt jeg vet, ikke alle armaturer det er mulig å bytte tennere på. Tror ikke det går an på armaturene til Juwel.

Uansett... høres litt rart ut at det er et av to lysrør som ikke lyser hos deg. Har du byttet det som ikke lyser? Det finnes tennere som virker på to lysrør samtidig, og dersom det er en slik "dobbelt-tenner" du har, burde vel ingen av lysrørene virke, dersom tenneren er gåen. Men kanskje du har to tennere - en for hvert lysrør? Jeg aner egentlig ingenting om hvordan slikt er bygget :p

Jo, jeg har en tenner til hvert lysrør, så vidt jeg kan forstå Det er ett slags sølvfarget enkelt armatur, som ligger oppå 200l. Jeg har bytter rør, så det må være tenneren. Funker ikke det, så kjøper jeg ett nytt Det er kjipt med bare ett rør.

Men er det så at lysrørene på Biltema fungerer helt greit?
Prøv å kjøp ny tenner, tror dem koster 12 kroner på biltema. Ikke store investeringen med andre ord! Bare pass på at du velger riktig tenner (den for 1 rør, og bare sjekk at tenneren er for lysrør av den wattstyrken du har - selv om det ikke skulle være noe problem).

Jeg har lysrør fra biltema, og merker ingen forskjell på planteveksten min i hvert fall. Men nå skal det jo sies at jeg ikke har mye lys i karene mine. 2 x 18 watt i 110-literne, og 1 x 15 watt i 54 literne. Ikke akkurat lys verdig et plantekar for å si det slik. Men da virker det som om lysrørene fra Biltema funker bra også

Heldigvis, for lysrør på dyrebutikken er fort gjort en 125 kroner stykket. Og til 7 akvarier blir det noen kroner. Når vi kjøpe 15 watts lysrør på Biltema i dag, kostet de 19,90 per stykke! Hehe.
ElinH
jeg tittet inn i karet med C. black og red bee reker og fikk sett 3 små rekeyngel! [I]Mine første red bee rekeyngel[/I]! Jippi! Jeg håper det er flere der

Nå har jeg sett 6 små red bee. De er knøttsmå, og de har et kratt med H. zosterifolia og et kratt med javamose å gjemme seg i, så det er godt mulig det er flere. Dessverre sitter de alltid så langt bak i karet at det er umulig å få tatt et bilde av de små. Men - de er der.

Jeg prøver å gi noen få kuler med novoprawn annen hver dag eller så, men jeg aner ikke om de får spist noe av det. Forhåpentligvis får de tak i støv fra malletablettene og får i seg mat derfra, pluss små alger og annet de finner i mose og planter. Håper så inderlig at antallet red bee vil øke! Med HMF-filter er i hvert fall karet fullstendig rekesikkert. Har sett de sitte på filtermatta og plukke også
Denne uka har jeg bestilt en spennende pakke fra Aquaristikshop. Hadde jo vært strålende om den kom før jul, men realisten i meg sier at denne ikke kommer før i januar. Den som venter på noe godt... osv.

I dag har jeg en skikkelig opprydding i karene mine. Vannbytte er jo ikke uvanlig i løpet av helgen, men nå har jeg en skikkelig luking i tillegg. Det er ikke så ofte jeg gidder å luke, fiskene trives jo supert med overgrodde akvarier. Vi skal feire jul hjemme i år, og familien kommer hit. Så jeg tenkte at kanskje det ikke er så dumt at akvariene ser ut som akvarier, og ikke en glassboks med noe grønt over alt

Jeg har forresten ikke satt opp 110-literen her på kontoret igjen enda. Det burde jeg nok kanskje få gjort snart!
Jeg har funnet mange reker bak HMF mattene :p Aner ikke hvordan de kommer seg dit, men antar de bare spaserer rett opp matta, over kanten og ned igjen på andre siden.
De har det jo fint baki der, no harm done, men av og til pleide jeg å stikke slamsugerslangen bak og suge dem ut.
Wow, så de sniker seg bak der?! Muligens derfor jeg ikke så så mange i dag. Ble bekymret mens jeg lukte og byttet vann der, så bare en! på det meste har jeg sett 7 stk. Får vente litt nå, så kan jeg jo prøve å slamsuge bak HMF-filteret ved neste vannbytte og se om noen dukker opp Og som du sier - det skader jo ikke at de sitter bak der og piller hehe.

Så forresten en black bee rekeyngel i dag også. Knøttliten, men absolutt en rekeyngel
Det er egglegging hos adolfoiene i dag også. Jeg tror ikke det er en eneste dag uten egg på glasset

Uskarpt ansikt, men finnene var så kule at jeg bare måtte.

[External Image]

Jakten (og flørten) er i gang - full fart fra den ene siden til den andre siden av karet.

[External Image]

Ikke så lett å se, men hunnen har et egg mellom finnene, klar til å klistre det på undersiden av lotus-bladet. Hannen henger på som en klegg.

[External Image]
Green laserne ble småskremt når jeg lukte i karet deres, så de trykte seg sammen på kortsiden, delvis under sverdplanta, og med HMF-filteret rett ved siden av. Jeg burde visst vaske kortsiden på karene også, ser jeg... hehe.

[External Image]

Red bee rekeyngel. Sammenliknet med det enslige strået av javamose, er det tydelig at denne tassen ikke er særlig stor!

[External Image]

Black bee rekeyngel, sett fra undersiden. Tassen satt på frontglasset, rett under overflaten, noe som gjorde det vrient å ta bilde. Men - en ser da at det er en liten reke!

[External Image]
I dag fikk jeg pakke fra Aquaristikshop! Helt utrolig hvor kjapt dette gikk, jeg trodde ikke jeg skulle få den før jul

Bare se her:

21.12.09 07:45 Handed over to Customs in Country of Destination

21.12.09 07:45 Arrival at inward Office of Exchange in the Country of Destination

21.12.09 08:55 Departure from inward Office of Exchange in the Country of Destination

Og nå står pakka på stuegolvet mitt! Wow. Tollvesenet og posten overgikk seg selv denne gangen Og det midt i den travleste tiden også.

Må bare få ryddet unna litt før jeg åpner pakka. Rydder, vasker og stresser inn julen, akkurat som vanlig. Heldigvis har jeg fri fra jobb (jeg bare digger muligheten for avspasering! Den er gull verdt), så det er ikke så mye stress som det kunne vært.
Da har jeg fått pakket opp pakken min. Julekvelden har kommet! Hehe.

Enda jeg vet hva som er i pakkene, er det like morsomt å åpne dem hver gang

Denne gangen var det faktisk nyttige ting, hvert fall om jeg ønsker meg flere yngel! Det begynner tross alt å bli lenge siden jeg hadde et skikkelig kull nå. Dvs, jeg har jo hatt yngel på adolfoiene, men vært forfulgt av uhell og lite gunstige oppsett for dem. Nå er det forandret!

I pakken fra Aquaristikshop var det nemlig nye plasttanker og nanofilter!

Jeg bestilte:
- 2 stk 3 liters plasttanker. Bittebitte små, disse er kun for egg og yngel til plommesekken er borte.
- 2 stk 11 liters plasttanker
- 1 stk 22 liters plasttank

I tillegg fant jeg ut at aquaristikshop har startet med en del utstyr til nano-akvarier. Og der fant jeg altså et hang-og filter beregnet for nanoakvarier. Noe så genialt! Jeg bestilte 2 stk med en gang.

Jeg har tømt 110-literen på kontoret for lenge siden. Deretter kastet jeg ut akvariebordet den sto på, og hentet inn et vanlig stativ jeg kjøpte (egentlig var det mer fikk...) av Mona O. Jeg er SÅ glad for dette stativet!! Jeg har lagt en svart plate under, og der er det oppdrettstankene mine skal stå.

11-literne får hang-on filtrene som jeg kjøpte nå, mens jeg har annet filter til 22-literen. Endelig får jeg en dedikert plass til yngel, slik at jeg slipper å ha isbokser stående på spisestuebordet mitt. Nå skal det nok bli langt enklere å fore opp yngel, kanskje jeg faktisk blir motivert til å prøve igjen

Noen bilder som viser litt av dette.

Har ikke fylt 110-literen enda, men jeg burde gjøre det snart. Har bestilt utvendig filter fra Aquamanias som skal brukes på dette karet, men det har ikke kommet enda. Kanskje det ikke kommer før etter jul. Ikke for det, jeg har et ekstra filter (modifisert fluval 3+) stående i den andre 110-literen som jeg kunne ha brukt. Får se hva jeg rekker nå så tett innpå jul

[External Image]

[External Image]

[External Image]
De så jo bare helt geniale ut de små pumpene,karene og for den saks skyld .

Begynner å jobbe oppi hodet mitt nå
Jeg skal vente med den endelige dommen til jeg har prøvd dem, men førsteinntrykket av dem er helt genialt.

Det beste med alt er at røret ned i karet har samme dimensjon som svampene til slike svampe-luftfilter. Så jeg har tatt en slik svamp, og tredd innpå røret som går ned i vannet. Ikke bare snakker vi 100% yngelsikkert fra dag 1 etter klekking, men enda bedre filtreringskapasitet.

jeg sa vel ikke det, men det jeg har hatt i bakhodet når jeg kjøpte dette, er mer "latmanns"-varianten på oppdrett, nemlig å kjøre med filtrering og sand fra første stund. Jeg kan tenke meg å la de klekke i bar bunn, men når de skal begynne å spise, har jeg lyst til å flytte de over til et innredet plastkar.

Med jobb og unger er det bare slik at jeg ikke alltid har like god tid til å skure plasttanker hver dag, og da kan dette bli en fin løsning
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Marie Nordbotn
Reklame for plussmedlemskap