- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 144)
Tropheus Bilder (side 144)
Så moro å lese hvordan du koser deg og til tider bekymrer deg over de nydelige fiskene dine 2nelise. Det er mye å lære i det dere skriver og jeg gleder meg vilt til mine egne kommer.
Som du sikkert vet har jeg ikke bestemt meg for hva slags troffer som skal flytte inn, men jeg har litt tid da. Må kjøre inn karet og det tar jo litt tid. Fordelen med dette er at jeg, innen fisken kommer, kan omøblere og gjøre karet slik jeg vil. Så stresser jeg ikke fiskene.
Flott å lese info fra dere.
Som du sikkert vet har jeg ikke bestemt meg for hva slags troffer som skal flytte inn, men jeg har litt tid da. Må kjøre inn karet og det tar jo litt tid. Fordelen med dette er at jeg, innen fisken kommer, kan omøblere og gjøre karet slik jeg vil. Så stresser jeg ikke fiskene.
Flott å lese info fra dere.
Postet 29.01.09 kl 11:18
2nelise[I]Jeg synes også det smaker mye bedre med papaya og aprikos enn erter ;-)[/I] Troffene mine er veldig aktive, det er vel et godt tegn? Det er ikke noe slossing lenger, men litt jaging er det selvfølgelig, men aktive det er de. Morsomt å se på de når jeg sitter i stolen ved siden av. Hvis jeg strekker meg eller løften armen opp så kommer alle stimende til glasset, hehe. Og så er det min store bekymring for den forbaskete soten. Spesielt nå som jeg har byttet fòr. Jeg tilbringer noen timer av døgnet i stolen rett ved dem, så jeg ser jo på de mye og observerer etter "dårlige tegn". Så lenge de er aktive og sprelske så er de vel friske også? Nå har jeg hatt de i 3 uker og jeg synes at de er blitt mye kvikkere enn da jeg fikk de. Det har vel med at de nå er vant med sitt nye miljø. Hadde det ikke vært for at jeg har skiftet fòr så hadde jeg nok nå begynt å senke skuldrene, det kan jeg jo ikke nå. Må være på vakt. Kristian, du sa til meg tidligere: "disse er det ikke mange som har, så pass godt på de", og da blir jeg jo enda mer redd for å miste de, stort ansvar på små skuldre ;-) Jeg skal ihvertfall gjøre mitt beste. Skal ta flere bilder etterhvert, slik at dere får se hvor fantastisk nydelige de er. *jada, myrsnipa vet dere* :-)
Hadde jeg visst at du var så stressa hadde jeg aldri sagt det! Du må slutte å stresse med de fiskene, nå er du over den værste toukeren, men fiskene dine kan bli syke om en måned, seks måneder og fire år.. Det kommer når det kommer! Dine er f1ere som har hatt forskjellige eiere og tåler nok mer enn de fleste.. Hadde du fått deg nyimporterte vilde fisk kunne jeg forstått engstligheten din, men for din egen del ville jeg senket skuldrene, hvis ikke får du senebetennelse da troheuser er og blir et lite sjangsespill.
Siste frist for fisk fra svergie er idag klokken 16.00
Postet 29.01.09 kl 11:29
*LOL* kristian, hehe. Men fra "spøk til revolver" ja - jeg stresser meg syk av bekymring. Skal prøve å slappe av. Dette skal jo være kos, ikke pes.
Og Linda, koselige ord. Så bra at du fant meg i Sverige og jeg hentet deg tilbake til Norge, hehe. Veldig smart å gjøre alt ferdig før troffene kommer i karet. Kjempebra at du lærer av oss
Og Linda, koselige ord. Så bra at du fant meg i Sverige og jeg hentet deg tilbake til Norge, hehe. Veldig smart å gjøre alt ferdig før troffene kommer i karet. Kjempebra at du lærer av oss
Postet 29.01.09 kl 11:58
2nelise..... Og så er det min store bekymring for den forbaskete soten. .... og da blir jeg jo enda mer redd for å miste de, stort ansvar på små skuldre ;-)...
Jeg tror det har noe med "morsinnstink" å gjøre....og... det har du massevis av, 2nelise .
Stress er overførbar. Så du må slutte med det... ellers så får fiskene dine det.
Postet 29.01.09 kl 11:59
badat[QUOTE=2nelise]..... Og så er det min store bekymring for den forbaskete soten. .... og da blir jeg jo enda mer redd for å miste de, stort ansvar på små skuldre ;-)...
Jeg tror det har noe med "morsinnstink" å gjøre....og... det har du massevis av, 2nelise .
Stress er overførbar. Så du må slutte med det... ellers så får fiskene dine det.
Jepp, med fem barn så er morsinstinket på plass, hehe. Ja, skal prøve å ikke stresse fiskene med min engstelse
Mannen min var syk i forrige uke, influensa. Han var bekymret for å gå for nært akvariene, var redd for å smitte fiskene - hahahahaha
*eg trur vi e blitt steike hakke tuillat på våres gamle daga gitt* :P
Postet 29.01.09 kl 12:04
Postet 29.01.09 kl 12:58
2neliseOg Linda, koselige ord. Så bra at du fant meg i Sverige og jeg hentet deg tilbake til Norge, hehe. Veldig smart å gjøre alt ferdig før troffene kommer i karet. Kjempebra at du lærer av oss :-)
HEHE.. Ja, det var en lang..eh, kremt... reise fra Sverige til Norge..
Ser at det skrives mye om bukvannsot her og suger til meg masse info. Må komme med et lite spørsmål da. Når mine malawi hadde det som trolig var bukvannssot brukte jeg AquaFuran med stor suksess. Prøvde begge eSHa og AquaFuran var det eneste som fungerte. Er dette et alternativ man kan bruke til troffer også?
Mvh Linda
Postet 29.01.09 kl 13:05
Lene84Da var det nok en død fisk. Siste medisinkur har ikke hjulpet noe særlig. Og bæsje har de ikke gjort på mangen dager. Hvor lenge kan fiskene fortsette og dø en etter en egentlig? og hvor lenge skal det gå uten fiskedød før man vet at soten er vekke?
Hei Lene!
De fortsetter å døde med 2-3 dager mellomrom. De er OK når ingen døder i løpet av 3 ukers tid.
Har dere lyst å prøve på en liten eksperiment!? Men først skal jeg fortelle min historie:
Jeg solgte min første Tropheusgruppen som bestod av 15 Red Rainbow. Noen måneder senere kom eieren tilbake til meg med 10 av dem. De var angrep av sot. Som sagt så bruker jeg ikke medisin. En etter en falte fra. Det ble 9 så 8. Jeg bestemte tilslutt å gjøre følgende:
* Jeg flyttet dem til et nytt kar (jeg hadde flere kar stående tomme). Alternativ er å ommøblere hele karet med 1/2 del vannskift.
* Ingen lys og ingen mat i 3 dager.
* Fjern sykfisk med en gang fra gjengen.
Jeg klarte å redde 4 stk. som lever i beste velgående med nye venner et annet sted i landet. Om det virker på deres fisk er en annen sak.
Postet 29.01.09 kl 13:18
Lene84Da var det nok en død fisk. Siste medisinkur har ikke hjulpet noe særlig. Og bæsje har de ikke gjort på mangen dager. Hvor lenge kan fiskene fortsette og dø en etter en egentlig? og hvor lenge skal det gå uten fiskedød før man vet at soten er vekke?
Spør du meg er aquafuran den beste nifurpurinol medisinen,, Har egentlig ikke noen bevis som støtter denne meningen, men syns de kvikner til raskest med denne medisinen.
Lene, beklager og måtte si det, men "i hate to say i told you so" Hvis ingen spiser nå, vedder jeg en tusenlapp på at de aller fleste kommer til å dø. Kansje du redder et par, men var jeg deg hadde jeg tatt livet av dem nå.
Tropheuser kan være syke lenge! Men da er det ikke bukvannsot, men noe annet etter min mening.
Men, nå har du medisinert såpass mye at du har nok tatt livet av det som er av filterbakterier.. Jeg ville ha skiftet nesten alt vannet, renset alt filtermedium (blåsvamp, sand osv..) kjørt på med 400 g salt pr 100 liter vann, og skiftet 50 % vann hver dag til kansje noen overlever.. Men jeg mener det er en lost case. Dessverre.
Postet 29.01.09 kl 13:27
Postet 29.01.09 kl 13:33
Linda KristinSer at det skrives mye om bukvannsot her og suger til meg masse info. Må komme med et lite spørsmål da. Når mine malawi hadde det som trolig var bukvannssot brukte jeg AquaFuran med stor suksess. Prøvde begge eSHa og AquaFuran var det eneste som fungerte. Er dette et alternativ man kan bruke til troffer også?Mvh Linda
Esha er "ræva" når det gjelder soten...
AquaFuran går ann å bruke siden den inneholder Nifurpirinol, men det forutsetter at soten er i startfasen.
Det er bra du bruker tid på å hente informasjon på forum, nett og forskjellige andre plasser...
Postet 29.01.09 kl 13:33
Postet 29.01.09 kl 13:34
Postet 29.01.09 kl 13:43
Vidar Alfei[QUOTE=Linda Kristin] Ser at det skrives mye om bukvannsot her og suger til meg masse info. Må komme med et lite spørsmål da. Når mine malawi hadde det som trolig var bukvannssot brukte jeg AquaFuran med stor suksess. Prøvde begge eSHa og AquaFuran var det eneste som fungerte. Er dette et alternativ man kan bruke til troffer også?Mvh Linda
Esha er "ræva" når det gjelder soten...
AquaFuran går ann å bruke siden den inneholder Nifurpirinol, men det forutsetter at soten er i startfasen.
Det er bra du bruker tid på å hente informasjon på forum, nett og forskjellige andre plasser...
Takker for svar.
Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av litt forskjellig "just in case". Noen anet man kan anbefale?? Og hvor man får kjøpt det.
Lurer også på om man får kjøpt dette NLS foret i USA? Vet om noen som skal dit til mandag og kan trygle om at de tar med noe hjem hvis noen vet om det selges i nærheten av Orlando.
Postet 29.01.09 kl 15:26
Flagyl 400 mg. tabletter kan jo være greit å ha liggende på lur.
Du kan jo søke litt på nettet om det er noen web butikker som selger og sender internasjonalt. Tenkte å gjøre det selv, men har ikke hatt tid ennå.
Ellers så har jeg forstått det slik at Vidar importerer i relativt stor skala og du kan sikkert kjøpe via han.
Du kan jo søke litt på nettet om det er noen web butikker som selger og sender internasjonalt. Tenkte å gjøre det selv, men har ikke hatt tid ennå.
Ellers så har jeg forstått det slik at Vidar importerer i relativt stor skala og du kan sikkert kjøpe via han.
Postet 29.01.09 kl 16:19
Endret: 30.01.09 kl 08:57
få ut de som ikke spiser det er mitt beste tips, men hestenesene de klarer seg, de tåler mye til oss. de sto over hele sotten til red cheeksen. så lenge de tar til seg mat så funker det. ikke gi opp dette som er det ved tropheus du har ingen garanti, å mine opplevelser med sotten er får du noen som henger etter forsvinner 80% av fiskene uansett medisin osv du kan gjøre alt.
tror alle som har hatt sotten skikkelig kan støtte det utsagne.
bruk litt tid på og få ut de siste som ikke spiser, 50% vannbytte kjør i litt salt, lyset av i noen dager, så de får roet seg skikkelig.
vi har bestandig lyset av de første dagene etter vi har fått fisk i hus. om det har noen for seg veit æ ikke men føler liksom at fisken slapper helt av når det er mørkt.
Ikke gi opp nå, dere ser nå hvor plutselig det kommer. vi skla vel ikke la oss knekke av noe slikt, se posetivt på det, dere har plass til en ny gruppe med fine tropheuser,
tror alle som har hatt sotten skikkelig kan støtte det utsagne.
bruk litt tid på og få ut de siste som ikke spiser, 50% vannbytte kjør i litt salt, lyset av i noen dager, så de får roet seg skikkelig.
vi har bestandig lyset av de første dagene etter vi har fått fisk i hus. om det har noen for seg veit æ ikke men føler liksom at fisken slapper helt av når det er mørkt.
Ikke gi opp nå, dere ser nå hvor plutselig det kommer. vi skla vel ikke la oss knekke av noe slikt, se posetivt på det, dere har plass til en ny gruppe med fine tropheuser,
Postet 29.01.09 kl 17:13
2neliseEllers så har jeg forstått det slik at Vidar importerer i relativt stor skala og du kan sikkert kjøpe via han.
Jeg driver ikke med stor import, men kjøpte store kvantum for å oppnå maks rabatt noe som kommer de som kjøper igjen hos meg tjener på også.
Når det gjelder Flagyl, så er det en bra medisin type. Jeg bruker ikke det, men bruker 100% ren Metronidazole pulver istedet.
En får en mye bedre effekt av det... Er mine erfaringer og andre har samme erfaringer rundt om på ulike forum i europa...
Flagyl er ikke helt ren Metronidazole, men inneholder følgende:
"Hjelpestoffer er maisstivelse, kalsiumhydrogenfosfat, povidon K30, magnesiumstearat, Pharmacoat 615, makrogol 400, talkum (kun 400 mg tabletter).". Utdrag fra Felleskatalogen
Er ikke ute etter å starte noen diskusjon rundt dette emnet, det som er nevnt her er ment som INFORMASJON!
Postet 29.01.09 kl 19:11
Postet 29.01.09 kl 20:54
Postet 29.01.09 kl 20:55
Postet 29.01.09 kl 20:59