Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 144)

Det håper jeg også, Sølvi! Trenger et vellykket kull nå! Savner å ha et kull med små bartefjes å stelle for, så det hadde vært fint om de klekket denne gangen.

Jeg spionerte litt på eggene i morges, var tidlig våken i dag selv om det ikke er "min uke" å stå opp tidlig å få guttungen på skolen. Irriterende å våkne flere timer før jeg MÅ :p Nåvel, våken var jeg og det virket ikke som jeg skulle klare å sovne igjen, så da sto jeg opp og blandet meg i samtalen med far & sønn på kjøkkenet, dro en vits og laget meg kaffe . Tre kaffekopper senere, skal jeg om ikke så lenge ut på tur med hundene, men formiddagen bruker jeg som regel først til avis-lesing på nettet og litt forum-tid eventuelt.

Men det var eggene jeg skulle snakke om, og jeg lyste på dem med lommelykt i halvmørkt rom i morges for å sjekke tilstanden. Lyste fra siden og bakfra for å se. Såvidt jeg kunne skimte foreløbig, ser det dårlig ut for 3-4 av eggene, der var det en litt for stor hvit flekk i til at det lover godt. Men mange av eggene så veldig fine ut, selv om det er litt for tidlig å si noe - det er jo ikke gått et døgn ennå siden mange av dem ble lagt! De ble jo lagt spredd utover hele dagen igår fra morgenen av til halv elleve på kvelden (som var siste egglegging jeg så).

Jeg hentet forresten kameraet klokka halv elleve i går kveld for å ta bilder på slutten der, av hunnen og hannen som lekte og la egg, men det skulle jeg ikke gjort....! Det fikk hunnen til å rykke veldig til og sprette unna hver gang jeg fokuserte med linsen, og etter et par knips med blitz stakk hun like godt under trerota og gjemte seg. Ikke noe mere lek der i gården såvidt jeg kunne se... så da vet jeg det. Disse liker IKKE å bli tatt bilde av under lek. Skal jeg gjøre det, må jeg få det til på første forsøk og ikke ta flere enn kanskje bare ett enkelt knips..! :p

REDIGERT inn dagen derpå:

Ojda, jeg glemte jo helt å ta ph-test i går da C121 gjengen min la egg! Å ta vanntester for å fastslå tilstanden er jo første bud når en ny gruppe Corydoras legger egg! Så jeg tok en litt forsinket nå i dag. Regner med at det er samme ph som i går :p Temperaturen på eggleggingstidspunktet var grei, den var 26°C som er vanlig i karet.

Ph i karet er 6.6. Litt lavere enn karet til de to andre Corydorasene, der har det ligget på 6.8. Kan godt være de røttene som er i øverste karet avgir mer ph-senkende stoffer i vannet enn de andre sine, det er jo veldig individuelt fra rot til rot.
C121 eggsjekk :-)
Dagens eggsjekk!

Jeg har vært bortom med lommelykt og gjennomlyst C121 eggene i klekketanken, og så langt er det ingen som viser tegn til mugg og sopp i det hele tatt MEN det er 5-6 egg totalt som har en mistenkelig stor hvit flekk inne i seg, av den typen som pleier å bety ubefruktet eller egg som ikke vil utvikle seg til noe levedyktig. Så det halve dusinet egg vil nok ikke bli noe. Jeg lar dem imidlertid ligge en dag til eller så, før jeg evt fjerner dem med ved å suge de opp med en pipette eller spidde dem med en nål og løfte de ut. Det pussige er at 5 av disse 6 eggene, ligger på bunnen i klekke-tanken!? (6 liters plastakvarie) Får de ikke nok oksygen eller er det noen annen grunn til at de fleste dårlige eggene er der? Hm. Det finner jeg nok aldri ut...:-/ Det er 7 egg på bunnen hvis jeg husker rett, resten av eggene klistret jeg på glasset på innsiden av den ene langsiden i klekketanken.

Uansett, det ser foreløbig ut til å gå rette veien for brorparten av eggene. Såvidt jeg kan se, er 29 egg helt fine

Stine Sofies forslag om å bruke Esha 2000 i vannet har så langt gitt glimrende resultat, ikke det minste tegn til mugg. (takk til deg
Men vet dere hva det pussige er? Det sitter to egg igjen i akvariet etter samme egglegging, der oppe i det øverste akvariet...De ble lagt aller sist, på kvelden mandag og jeg hadde fjernet gardintrappa og orket derfor ikke plukke de to.
Jeg har sjekket dem også i dag, der de sitter under hvert sitt sverdplanteblad og de har faktisk IKKE myglet (mugnet) de heller...!?? Jeg følger dem med spenning....! Ph 6.6 har ikke vært i stand til å forhindre mugg på egg fra C121 før, så dette synes jeg var rart... dette var veldig uvanlig! Er det av en eller annen grunn forhold i det akvariet som gjør at de ikke mugner? Lite soppsporer i vannet eller hva? Eggene til C121 i det nederste akvariet i samme reol, de mugner om de blir hengende. Der har forøvrig ph vært 6.8 når jeg har har målt.

Det er spennende dager altså! Jeg håper så veldig at disse klekker!
3 dager gamle corydoras-egg
Idag er eggene 3 døgn gamle og jeg håper på klekking i morgen Og det føles nesten litt utrolig, men denne gangen kan det se ut til at jeg har flaks med eggene! ) Sjekket dem nå nettopp, og de ser flotte ut!

Jeg er ikke helt sikker på hva som gjør at det ser ut til å ha klaffet denne gangen, men jeg tror faktisk ikke Esha 2000 var det avgjørende. Det virker som det er eggene i seg selv og/eller vannet? Grunnen til at jeg tror det, er at for i akvariet hvor eggleggingen fant sted, henger det igjen to egg fra samme kull som jeg ikke fikk plukket. Og da jeg lyste inn i det mørke akvariet der nå, så satt de der, gyldne og fine og hadde absolutt ikke mugnet! Og det er jo ingen Esha 2000 i akvariet. Likevel greide et par egg seg denne gangen (og kanskje flere jeg ikke har sett), noe som er nesten "unheard of" i mine akvarier når det kommer til C121

Eggene i klekketanken ser altså helt fine ut. De aller fleste altså, ser gyldne og flotte ut, selv om jeg i dag måtte suge opp 2 stykker med pipette og kaste. De var helt kritthvite. Men jeg hadde ventet fler hvite egg, egentlig, men det var altså kun to som har blitt helhvite. Foreløbig
Siden jeg fjernet to dårlige egg i dag, skal det vel være igjen 33 egg

3 døgn gamle Corydoras C121-egg
[External Image]

Litt lufting må til rundt eggene
[External Image]

Noen egg har med seg litt trådalger og evt litt hundehår
[External Image]
Så flott at det ser ut til at det går bra med eggene denne gangen.
Kanskje forholdene/vannverdiene eller noe er anderledes i dette karet slik at du ikke får de vanlige problemene. Hadde jo vært fint hvis du slapp å styre så altfor mye med dette i tiden fremover.

Krysser fingene for klekking i morgen
Corydoras-egg og sjokoladekake
[External Image]

Så langt i dag kan jeg ikke se at noen egg i klekke-tanken er klekket. Jeg fjernet 4 (eller var det 5?) egg i dag, som var blitt hvite og "hårete". Det var ca det antallet jeg forventet. Da er det vel...28-29 egg igjen. Det er antydning til "dun" på enda et par egg, men egget har riktig farge (svakt gyldent) så jeg gir de ikke opp riktig enda.
Det har vært relativt kaldt i rommet jeg har akvariene og klekketanken de første par dagene, for jeg visste ikke hvordan jeg skulle stille inn vifteovnen på automatisk start ved et bestemt antall grader. Men så fikset gubben det, så etter det har temperaturen vært høyere. Men de kalde dagene (eller nettene, rettere sagt) i starten av utviklingen, kan jo ha sinket det litt så eggene tar en dag ekstra på å klekke.

Men jeg tok en sjekk i akvariet også. Dessverre husker jeg ikke hvor det andre egget satt, men det første egget som var mest synlig, satt midt i glaninga under et vridd blad ved frontglasset. Dette egget var faktisk klekket og borte!
Hvis ingen har spist det da? Men det skjer vel ikke med så gamle egg....forhåpentligvis. Egg hardner jo etter at de er lagt, og er harde mens yngelet utvikler seg inni egget. I de dagene egget er hardt, er det ikke særlig fare for at de voksne spiser det. Men så mykner skallet igjen rett før klekking, for at yngelen skal ha sjanse til å bryte seg ut av egget. Når denne mykningen før klekking skjer, så KAN jo en voksen C121 ha kommet forbi og gnafset i seg det klekkeklare egget...kanskje? Jeg vet faktisk ikke. Uansett var det borte fra plassen sin, og jeg ANTAR at det har klekket og yngelen er stukket av for å gjemme seg mens plommesekken brukes opp. Har jeg flaks så vokser det kanskje opp et yngel eller to på egenhånd i karet

Noe helt annet: )

Jeg holder på å bake en skikkelig sjokoladekake nå i ettermiddag, med dobbelt bunn og det hele. Den vant i en kakekonkurranse, så jeg tenkte at denne oppskriften må være god, så da valgte jeg den.
Den inneholder skikkelige saker, mer sukker en mel for eksempel, hehe, og totalt en halv kilo (!) 70% kokesjokolade er blant ingrediensene! Det er sjokoladekakebunner, sjokoladekrem i midten mellom bunnene, og sjokolademousse utenpå. Ikke rart det trengs mye sjokolade Så her skal det bli ordentlig sjokoladesmak av sjokoladekaka! Jeg gleder meg...*Mmmmmm!*

PS! Kanskje jeg poster et bilde av den når den blir ferdig, hvis den ikke blir seendes ut som et takras da....
Bilde til innlegget over.
mona o
Egg hardner jo etter at de er lagt, og er harde mens yngelet utvikler seg inni egget. I de dagene egget er hardt, er det ikke særlig fare for at de voksne spiser det. Men så mykner skallet igjen rett før klekking, for at yngelen skal ha sjanse til å bryte seg ut av egget.

Aha! Det er derfor C venezuelanus venter til den første lille halen vifter for å komme seg ut før de forsyner seg. Bandittene...
Hei Mona!

Jeg leste akkurat innlegget ditt i "fremgangsmåte til avling av artemia". Da jeg sjekket den ene linken du la ut, kom jeg til "Hvordan lage yngelfór hjemme" - som du skrev sammen med ElinH. Denne tråden oppdaget jeg først for et par-tre uker siden, mens jeg satt og "surfa" på AF. Den er jo kort og godt skikkelig bra og matnyttig!

Hvis den ikke allerede gjør det, hadde jeg elsket å se den foreviget i artikkel-format!!! Iallefall... tusen takk for at du setter av tid&krefter - titt&ofte - og bidrar til at AF er så bra som det er!

Og nå - må jeg pinadumeg få med meg hvordan det går med egga dine he he he. Hadde noen Corydoras panda tidligere, som tydeligvis la egg på frontglasset så det gvein etter... irriterte meg stort over griseriet som måtte komme fra sneglene. Og når de tydeligvis holdt på med lek, ble jeg usikker på om det var noe galt med vannverdiene - og starta med måling og styr he he he. Snakk om å være på bærtur

S

Tusen takk for oppmuntrende ros, Simen! Jeg blir veldig glad for å høre sånt

Jeg må si jeg ikke helt husker om vi lagde artikkel-format av den "Hvordan lage yngelfôr hjemme", men det var snakk om det iallefall, det vet jeg. Hvor det stoppet opp hen, husker jeg ikke. Men burde ikke en moderator-engel bare kunne bruke klipp-og-lim metoden på teksten i tråden og kopiere over bilder også og bare lage en artikkel av hver av de to (tre?) nevnte yngelfôr-typene? Det var mikroorm og nyklekt artemia Elin og jeg skrev, og så var det noen som senere føyde til infusorier (?) også på slutten der.

Inntil videre er det jo forsåvidt greit at den står i trådform,folk kan spørre på slutten av tråden og den er jo veldig lett å finne der den står klistret helt øverst på "Fôr og fôring" underforumet (foraet, da...:p) Siden den er klistret av moderator, forsvinner den ikke nedover trådlista med tiden heller, men blir stående øverst så alle kan se den enkelt og greit.

Det har du rett i Mona... det er jo mer levende slik i en tråd. Ja takk begge deler he he he
Kom hjem akkurat nå etter å ha vært på venninnebesøk i kveld. Var litt spent på eggene til C121, og om noen har begynt å klekke. Så jeg gikk inn og lyste gjennom klekketanken med lommelykten, og ble bekymret over hva jeg så. Flere egg har begynt å få "pels" eller lett "dun", selv om fargen er gylden og riktig. Hva skjer? Får ikke håpe det går galt med eggene NÅ, nå som de er klekkeklare og det ligger utviklede yngel der inne i dem

Nå ble jeg bekymret. Får håpe de klekker i morgen, før muggen får dypere grep om eggene og ødelegger for ynglene inni... hvis det ikke er skjedd allerede, på de som er rammet. Jeg telte ikke hvor mange det gjaldt, men tipper 4-5 stk iallefall...

Krysser fingrene for vellykket klekking av alle i morgen (lørdag).

Lest et annet sted om ei som ikke kastet egg, selv om de ble mugne/fikk pels. Fordi det fremdeles kunne komme yngel ut av dem.
Det hadde hun nemlig oppdaget før.

Hvis det er så at eggene blir myke igjen før klekking, så kan det være derfor det kommer mugg på dem?
Galemor
Lest et annet sted om ei som ikke kastet egg, selv om de ble mugne/fikk pels. Fordi det fremdeles kunne komme yngel ut av dem. Det hadde hun nemlig oppdaget før.

Jeg er nok en av dem som har skrevet tidligere at det har poppet yngel ut av enkelte mugne egg tidligere Så jeg er klar over det og derfor gir jeg disse med dun på en sjanse før de hives, så lenge fargen er god.
Galemor
Hvis det er så at eggene blir myke igjen før klekking, så kan det være derfor det kommer mugg på dem?

Der sa du noe, Galemor! Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det kan være nettopp derfor, at pga det som skjer med egghinnen så den mykner, er noe som lett mugner. Det er nemlig påfallende og rart at det hvite "dunet" popper opp så plutselig og så sent, nettopp når man forventer klekking. Jeg har sett det så ofte på egg, sent i klekkeperioden!

Har forresten sjekket eggene i dag også, men merkelig nok var det ingen som var klekket nå heller? :-/ Håper ikke det er noe galt, håper de bare er litt trege pga lav temp. Det var 22°C når jeg kom inn i rommet her i formiddag, så det har vært nattetemperaturen. Hadde trodd den skulle være en grad eller to høyere, for jeg ville det av hensyn til eggene. Den er så vanskelig å stille inn, den vifteovnen jeg har her! Når den sto innstilt på 22°C, så varmer den rommet til 26°C, noe som er i varmeste laget. Så da går man altså ut fra at den varmer opp til 4 grader over innstilt temperatur. Jeg ville ha 24°C her inne. Derfor stilte vi den ned til 20°C, siden det virket som den varmet opp fire grader mer enn innstilt. Men neida, nå var lufttemperaturen her plutselig bare to grader mer enn innstilt, siden tempen var 22 når jeg kom inn her nå. Så den er ikke helt lett å skjønne seg på...!

Før var det ikke nødvendig med noen varmeovn her, pga alle akvariene gjorde rommet svært varmt med alle lysene og oppvarmet vann. Det holdt glatt 25°C om natta. Men nå, med bare tre akvarier, blir det ned i 19-20°C om man ikke passer på.
C121 Kan aldri vises for mye! :O)

[External Image]
De er utrolig vakre disse corydorasene, som har tegninger i ulike farger Sammen med dem så blir en aeneus nesten kjedelig.
Jeg så et egg med hale nettopp! Den vrikket og vred på seg da jeg lyste inn i tanken, men kom seg ikke løs ennå. Men da er det iallefall klekking på gang!

Nå krysser jeg fingrene for at det går bra, det lille som er igjen mht klekking...! Det hadde vært forferdelig om ting feilet nå, på dette stadiet, men jeg er litt redd for å glede meg for tidlig. Har jo hatt så mye trøbbel med å få disse C121 eggene til å klekke. Har jo også hørt om Corydoras-yngel som ikke klarer å bryte seg ut av skallet pga for hardt vann for arten og så dør de inni egget...! Men her skal det være ganske bløtt vann med lav gh og kh, så jeg tror ikke det er noe problem. Har ikke fått målt om de to vannverdiene har endret seg her i området ifht tidligere når jeg har drevet med akvarium. De gangene jeg har sjekket tidligere (for lenge siden), har kh vært 0 - 1 og gh 1 - 2.

ETTER-RED;
jeg glemte å nevne at jeg har telt eggene på nytt etter at de siste mugne eggene ble tatt ut; 26 igjen. Altså har totalt 9 mugnet. Veldig synd, egentlig, de fleste av dem så jo gode ut til å begynne med. Men, sånn er det. Vi får prøve igjen

sessan
De er utrolig vakre disse corydorasene, som har tegninger i ulike farger :-) Sammen med dem så blir en aeneus nesten kjedelig.

Hyggelig å lese at du er innom her Ja, de er vakre disse artene, Sessan, og de er blitt mine absolutte favoritter (C121 og C. adolfoi)
C. duplicareus er selvsagt også flott, i tillegg til noen fåtalls andre arter som også deler denne "orange cap" tegningen. Kommer i farten på C. bicolor, C. burgessi (høyt på ønskelista!) og kanskje også C. nijsseni. Pluss en sjelden langsnutet art som jeg aldri har hørt om noen som har her i landet, er en som heter Corydoras serratus. Den er en råtass Skulle jeg hatt en langsnutet art nå, skulle det helst vært den.
Lyste inn med lommelykt i klekketanken og der pilte det rundt yngel! Kunne se 6 stk som var på farten, men det er fremdeles egg igjen også - som ikke er klekket enda. Så forhåpentligvis kommer det flere utover dagen Denne klekkingen tok altså lang tid, nesten en uke!

Neste gang får jeg bruke mini-varmekolbe i klekketanken. Jeg har en liggende.
Så kjekkt Mona ,ser ut til å gå rette veien nå skal du se
Sølvi Gullaksen
Så kjekkt Mona ,ser ut til å gå rette veien nå skal du se :)

Ja, jeg er veldig blid akkurat nå Nå må jeg planlegge artemiaklekkeri, og jeg lurer på hvor jeg har gjort av litersmålene jeg brukte. Dessuten er jeg "one airpump short"...! Jeg trenger en til artemiaklekkingen hver dag, en til å lufte yngelens vann, og en som jeg kan bruke til å lufte vannet i vanntønnen ved vannbytter. Og vannbytter blir det jo mye av med yngel i plastkar, som skal ha daglige vannbytter.

Jeg har funnet ut at jeg skal kjøpe et nytt kar og bruke det til yngelkar etterhvert, men jeg har ikke bestemt størrelsen enda. 85 liter hadde vært greit, men de finner jeg ikke i helglass? Det er jo en standard str i rammekar (Akvastabil har). Eventuelt får jeg bare kjøpe et 63 liters kar å ha stående på benken her. Det holder en stund iallefall.
Oi så morro! Nå håper jeg virkelig det går den rette veien for deg og at det er mange so vokser opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap