Sølvi sine coryer og litt til :) (side 145)

Har hatt vannbyttedag på stuekarene i dag ,blandt annet langkaret og her trengte den innvendige filterklossen en skikkelig rens .Den var potte tett og null sirkulasjon ,men problemet er når jeg starter den opp igjen ,da er det full storm i karet. Prøver å justere slik at den blåser inn mor bakveggen,men det er ikke så veldig mye bedre uansett.
Så en gang må jeg bare somle meg sammen til å få tak i en annen pumpe.

Men ,det var det jeg egentlig skulle fortelle ,at da jeg tok ut filterklossen,så kom det en liten C121-yngel på 1,5 cm stikkende frem. Oppdaget også et par små på str. med de som går i breeding-boksen på kjøkkenet .Disse er ikke mer enn toppen en uke gamle ,så kjekkt å se at noen egg klekker og lever opp her og. Men nå er jeg jo bare nødt til å være forsiktig vad vannbytter så jeg ikke tar knekken på de.
En hyggelig overraskelse å få på en ellers kald og snøfull dag
For en herlig overraskelse
Kjekkt med sånne ja ,fant forresten en liten en til i Oiapoquensis-oppvekstkaret .
Ja jeg hadde hevet noen egg oppi der og for å prøve forskjellige klekkingsmuligheter
Overraskelse nr. 2 : det er 8 stk. i breeding-boksen ,ikke 6 som tidligere nevnt

Men fikk meg en god latter i sted da jeg så inn i langkaret. Det er tydelig at Equesene begynner å bli kjønnsmodne, for en av hannene fotfølgte en hunne og gjorde tydelige tilnærmelser til henne. Men plutselig oppdaget han en rød mygglarve og denne måtte selvfølgeligvis spises før han kunne følge etter henne igjen
Så maten går tydeligvis foran alt annet enn så lenge
Fatter ikke hvordan den arten overlever jeg, de sporer jo totalt av hele tiden! Men de får det jo til innimellom likevel heldigvis...
He he ,ja det kan du si

Men slik jeg har forstått det ,så legger de veldig mange egg når de først kommer i gang.
Plussmedlem
Sølvi Gullaksen
Overraskelse nr. 2 : det er 8 stk. i breeding-boksen ,ikke 6 som tidligere nevnt:) Men fikk meg en god latter i sted da jeg så inn i langkaret. Det er tydelig at Equesene begynner å bli kjønnsmodne, for en av hannene fotfølgte en hunne og gjorde tydelige tilnærmelser til henne. Men plutselig oppdaget han en rød mygglarve og denne måtte selvfølgeligvis spises før han kunne følge etter henne igjen :) Så maten går tydeligvis foran alt annet enn så lenge ;)

Hehe, det er nok litt sånn "tørr-trening" på gang der, ja! Det er ikke sjelden Corydoras gjør det en stund før de er kjønnsmodne... jeg ser det på noen unge fisk

Jeg håper de setter igang så fort de er kjønnsmodne, da! Det hadde vært gøy
Det er nok det ja ,men gøy å se på likevel

Men nå er vi jo mange etterhvert som har fått disse skjønnhetene i hus,så en eller annen må vel lykkes med oppdrett får vi håpe.
Hei Sølvi

Det kan sikkert variere noe, men jeg har sett Corydoras ungfisk "tørrtrene" ca 1-2 mnd før de faktisk la egg første gangen. Som f.eks. C. adolfoi og C. panda (er eksempler på egenoppdrettede yngel jeg har hatt gående til de ble voksne og kjønnsmodne).

Hvordan er våren i Bergens-traktene da? Våt eller tørr?
Tror nok de er litt unge ennå til å starte med egglegging ,men de får bare tørrtrene i vei ,gøy det og

Våren i Bergen ,om man kan kalle det vår da, er for tiden kald og sur. Det har sluddet og snødd med sol litt innimellom ,men det er sur vind og ikke så mange grader. Så vinterklærne er fremdeles i bruk

Håper det blir litt varmere i påsken så det kanskje går an å sitte på terrassen litt.

Regner med det er bedre på dine trakter og at du er i full gang med hagearbeid

Her er den små C121-tassen jeg oppdaget i går.

[External Image]

Kom noen nye egg i dag

[External Image]
Hehe...ser ut som store øyne på eplesneglen
Spennende med Eques i farta.... Hadde vært artig om flere fikk yngel på disse!
Pål
Ja når du sier det ,så gjør det faktisk det

Tror ikke det blir noen egg på Equesene på en god stund ennå om jeg i det hele tatt klarer å få de i lek.Men det er jo det som er gøy ,å ha utfordninger og noe å strekke seg etter.

C121 er forresten mestre i å gjemme eggene sine ,det er stort sett tilfeldigheter som gjør at jeg oppdager de.Sånn som i dag da eplesneglen kom spankurende med noe på ryggen.

Klarte å finne hele 7 egg he he ,men regner med å finne noen i morgen og .De er lettere å se når de mørkner i skallet. Men for øyeblikket er karet overgrodd med planter ,så ikke lett uansett.
Plussmedlem
Jeg tror du får drette noen C121 og sende dem på bussen ned til Telemark! Hehe

Hvordan er oppførselen til dine, egentlig? Er de aktive? Sky...?
Prøver så godt jeg kan ,har jo fått noen til å klekke nå

Å sende med buss når det er mildvær har ikke vært noe problem,har sendt selv og mottatt fisk på denne måten. Så dette kan være en mulighet Anders,får snakkes senere når de vokser til

Mine er aktive og lite sky,så det er veldig greit ,får sett de mye
Plussmedlem
Sølvi Gullaksen
Å sende med buss når det er mildvær har ikke vært noe problem,har sendt selv og mottatt fisk på denne måten. Så dette kan være en mulighet Anders,får snakkes senere når de vokser til ;)

Åja, du har det? Det var nesten en sånn "halvveis spøk", men vi kan snakkes når de er tenåringer hvis du vil selge, ja

Det er en utrolig nydelig fisk, iallefall, så jeg MÅ ha denne arten en dag...
Regnet nesten med at du trodde det ,men det skal nok gå fint

Må nok selge de når de blir store nok da gruppen min på 14 stk. er stor nok for meg .
Sølvi Gullaksen
Regner med det er bedre på dine trakter og at du er i full gang med hagearbeid :)

Stemmer bra det Her var nesten sommertemperaturer i lang tid i mars (18-20°C) men så brått snudde det, og nå er det bare fra 4 - 7°C de siste dagene. Men sol og tørt! Har gått over alle blomsterbedene og klippet og skjært, raket og gjødslet Ser frem til det blomstrer!

Tilfeldig bekjentskap
© Anders Solem
Reklame for plussmedlemskap