- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sølvi sine coryer og litt til :) (side 145)
Sølvi sine coryer og litt til :) (side 145)
Har hatt vannbyttedag på stuekarene i dag ,blandt annet langkaret og her trengte den innvendige filterklossen en skikkelig rens .Den var potte tett og null sirkulasjon ,men problemet er når jeg starter den opp igjen ,da er det full storm i karet. Prøver å justere slik at den blåser inn mor bakveggen,men det er ikke så veldig mye bedre uansett.
Så en gang må jeg bare somle meg sammen til å få tak i en annen pumpe.
Men ,det var det jeg egentlig skulle fortelle ,at da jeg tok ut filterklossen,så kom det en liten C121-yngel på 1,5 cm stikkende frem. Oppdaget også et par små på str. med de som går i breeding-boksen på kjøkkenet .Disse er ikke mer enn toppen en uke gamle ,så kjekkt å se at noen egg klekker og lever opp her og. Men nå er jeg jo bare nødt til å være forsiktig vad vannbytter så jeg ikke tar knekken på de.
En hyggelig overraskelse å få på en ellers kald og snøfull dag
Så en gang må jeg bare somle meg sammen til å få tak i en annen pumpe.
Men ,det var det jeg egentlig skulle fortelle ,at da jeg tok ut filterklossen,så kom det en liten C121-yngel på 1,5 cm stikkende frem. Oppdaget også et par små på str. med de som går i breeding-boksen på kjøkkenet .Disse er ikke mer enn toppen en uke gamle ,så kjekkt å se at noen egg klekker og lever opp her og. Men nå er jeg jo bare nødt til å være forsiktig vad vannbytter så jeg ikke tar knekken på de.
En hyggelig overraskelse å få på en ellers kald og snøfull dag
Postet 02.04.12 kl 15:43
Postet 02.04.12 kl 17:40
Postet 02.04.12 kl 22:11
Overraskelse nr. 2 : det er 8 stk. i breeding-boksen ,ikke 6 som tidligere nevnt
Men fikk meg en god latter i sted da jeg så inn i langkaret. Det er tydelig at Equesene begynner å bli kjønnsmodne, for en av hannene fotfølgte en hunne og gjorde tydelige tilnærmelser til henne. Men plutselig oppdaget han en rød mygglarve og denne måtte selvfølgeligvis spises før han kunne følge etter henne igjen
Så maten går tydeligvis foran alt annet enn så lenge
Men fikk meg en god latter i sted da jeg så inn i langkaret. Det er tydelig at Equesene begynner å bli kjønnsmodne, for en av hannene fotfølgte en hunne og gjorde tydelige tilnærmelser til henne. Men plutselig oppdaget han en rød mygglarve og denne måtte selvfølgeligvis spises før han kunne følge etter henne igjen
Så maten går tydeligvis foran alt annet enn så lenge
Postet 03.04.12 kl 00:24
Postet 03.04.12 kl 01:08
Postet 03.04.12 kl 14:56
Sølvi GullaksenOverraskelse nr. 2 : det er 8 stk. i breeding-boksen ,ikke 6 som tidligere nevnt:) Men fikk meg en god latter i sted da jeg så inn i langkaret. Det er tydelig at Equesene begynner å bli kjønnsmodne, for en av hannene fotfølgte en hunne og gjorde tydelige tilnærmelser til henne. Men plutselig oppdaget han en rød mygglarve og denne måtte selvfølgeligvis spises før han kunne følge etter henne igjen :) Så maten går tydeligvis foran alt annet enn så lenge ;)
Hehe, det er nok litt sånn "tørr-trening" på gang der, ja! Det er ikke sjelden Corydoras gjør det en stund før de er kjønnsmodne... jeg ser det på noen unge fisk
Jeg håper de setter igang så fort de er kjønnsmodne, da! Det hadde vært gøy
Postet 03.04.12 kl 15:25
Postet 03.04.12 kl 15:42
Hei Sølvi
Det kan sikkert variere noe, men jeg har sett Corydoras ungfisk "tørrtrene" ca 1-2 mnd før de faktisk la egg første gangen. Som f.eks. C. adolfoi og C. panda (er eksempler på egenoppdrettede yngel jeg har hatt gående til de ble voksne og kjønnsmodne).
Hvordan er våren i Bergens-traktene da? Våt eller tørr?
Det kan sikkert variere noe, men jeg har sett Corydoras ungfisk "tørrtrene" ca 1-2 mnd før de faktisk la egg første gangen. Som f.eks. C. adolfoi og C. panda (er eksempler på egenoppdrettede yngel jeg har hatt gående til de ble voksne og kjønnsmodne).
Hvordan er våren i Bergens-traktene da? Våt eller tørr?
Postet 03.04.12 kl 17:56
Tror nok de er litt unge ennå til å starte med egglegging ,men de får bare tørrtrene i vei ,gøy det og
Våren i Bergen ,om man kan kalle det vår da, er for tiden kald og sur. Det har sluddet og snødd med sol litt innimellom ,men det er sur vind og ikke så mange grader. Så vinterklærne er fremdeles i bruk
Håper det blir litt varmere i påsken så det kanskje går an å sitte på terrassen litt.
Regner med det er bedre på dine trakter og at du er i full gang med hagearbeid
Våren i Bergen ,om man kan kalle det vår da, er for tiden kald og sur. Det har sluddet og snødd med sol litt innimellom ,men det er sur vind og ikke så mange grader. Så vinterklærne er fremdeles i bruk
Håper det blir litt varmere i påsken så det kanskje går an å sitte på terrassen litt.
Regner med det er bedre på dine trakter og at du er i full gang med hagearbeid
Postet 03.04.12 kl 18:51
Postet 03.04.12 kl 19:30
Endret: 03.04.12 kl 19:31
Postet 03.04.12 kl 19:32
Endret: 03.04.12 kl 19:33
Postet 03.04.12 kl 19:33
Endret: 03.04.12 kl 19:34
Postet 03.04.12 kl 20:10
Ja når du sier det ,så gjør det faktisk det
Tror ikke det blir noen egg på Equesene på en god stund ennå om jeg i det hele tatt klarer å få de i lek.Men det er jo det som er gøy ,å ha utfordninger og noe å strekke seg etter.
C121 er forresten mestre i å gjemme eggene sine ,det er stort sett tilfeldigheter som gjør at jeg oppdager de.Sånn som i dag da eplesneglen kom spankurende med noe på ryggen.
Klarte å finne hele 7 egg he he ,men regner med å finne noen i morgen og .De er lettere å se når de mørkner i skallet. Men for øyeblikket er karet overgrodd med planter ,så ikke lett uansett.
Tror ikke det blir noen egg på Equesene på en god stund ennå om jeg i det hele tatt klarer å få de i lek.Men det er jo det som er gøy ,å ha utfordninger og noe å strekke seg etter.
C121 er forresten mestre i å gjemme eggene sine ,det er stort sett tilfeldigheter som gjør at jeg oppdager de.Sånn som i dag da eplesneglen kom spankurende med noe på ryggen.
Klarte å finne hele 7 egg he he ,men regner med å finne noen i morgen og .De er lettere å se når de mørkner i skallet. Men for øyeblikket er karet overgrodd med planter ,så ikke lett uansett.
Postet 03.04.12 kl 20:39
Endret: 03.04.12 kl 20:40
Postet 04.04.12 kl 11:10
Prøver så godt jeg kan ,har jo fått noen til å klekke nå
Å sende med buss når det er mildvær har ikke vært noe problem,har sendt selv og mottatt fisk på denne måten. Så dette kan være en mulighet Anders,får snakkes senere når de vokser til
Mine er aktive og lite sky,så det er veldig greit ,får sett de mye
Å sende med buss når det er mildvær har ikke vært noe problem,har sendt selv og mottatt fisk på denne måten. Så dette kan være en mulighet Anders,får snakkes senere når de vokser til
Mine er aktive og lite sky,så det er veldig greit ,får sett de mye
Postet 04.04.12 kl 11:30
Sølvi GullaksenÅ sende med buss når det er mildvær har ikke vært noe problem,har sendt selv og mottatt fisk på denne måten. Så dette kan være en mulighet Anders,får snakkes senere når de vokser til ;)
Åja, du har det? Det var nesten en sånn "halvveis spøk", men vi kan snakkes når de er tenåringer hvis du vil selge, ja
Det er en utrolig nydelig fisk, iallefall, så jeg MÅ ha denne arten en dag...
Postet 04.04.12 kl 12:12
Postet 04.04.12 kl 12:34
Sølvi GullaksenRegner med det er bedre på dine trakter og at du er i full gang med hagearbeid :)
Stemmer bra det Her var nesten sommertemperaturer i lang tid i mars (18-20°C) men så brått snudde det, og nå er det bare fra 4 - 7°C de siste dagene. Men sol og tørt! Har gått over alle blomsterbedene og klippet og skjært, raket og gjødslet Ser frem til det blomstrer!
Postet 04.04.12 kl 12:42
Endret: 04.04.12 kl 12:42