Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 146)

Godt å ha deg tilbake igjen, Inger Anne!
Tusen takk, Mona!

Da er jeg i gang med seint-ute-kommentarene mine:
mona o
Et filterrør som jeg har til overs fra et Eheim tønnefilter fungerer som "sugerør". Det er kuttet i en lengde som gjør at passe mengde vann tappes ut, og [I]om[/I] jeg glemmer at jeg tapper ut så stopper det av seg selv på et passelig nivå (når enden av røret kommer i luft). I suge-enden av det har jeg festet en svamp så ikke yngel, reker og fisk blir sugd med og forsvinner i avløpet. Den andre enden av slangen ligger i sluket til dusjen.


Hvordan får du i gang denne greia, egentlig. Jeg antar at du ikke står og suger i enden som ligger i sluket på badet?
Første karet jeg skal bytte vann på, gjør jeg det. Så legges slangeenden ned mot sluket under dusjen.
Når jeg er ferdig med å tappe ut av et kar, løfter jeg bare opp bøylen og hekter den i friluft på en stang på en eller annen reol så lenge, til det er tur for neste kar (jeg liker å gjøre meg helt ferdig med ett og ett kar før jeg begynner på neste).

Så, fra kar nr to og til jeg har tatt alle, er det bare å løfte på den delen av slangen som ligger på gulvet (den er vannfyllt der den ligger) slik at slangestykket jeg løfter på, kommer i høyde med vannspeilet i akvariet jeg har stukket bøylen nedi. Da starter det å renne igjen av seg selv når jeg legger slangen ned på gulvet igjen.

Vet ikke om du skjønte den forklaringa, men det holder altså med et sug Hehe.
Måtte bestille en til....
Jeg bare måtte bestille en Corydoras-art til Ooops. Hehe, desember er ikke beste måneden å bruke penger på fisk, siden jeg bare såvidt har begynt på julegavene. Men jeg bestemte meg for å bevilge meg selv en julegave, og bestilte 6 stk Corydoras condiscipulus også (i tillegg kommer C. amapaensis og C. spilurus). De er veldig like Corydoras oiapoquensis, men er av den langsnutede sorten. Hadde lyst å bestille flere, men til en pris av 150 kr stk måtte jeg beherske meg litt av ovenfornevnte grunner

Yippi! TRE nye Corydoras-arter på en og samme dag! Julaften på forskudd, det. De kommer i morgen, da blir det bilder!

Det er så lenge siden jeg kjøpte noen nye Corydoras, så jeg måtte bare. Kan faktisk bare huske EN ny art på over et halvt år! Kan ikke huske noen andre nye enn C. julii/trilineatus som ble kjøpt for noen uker siden. Siste jeg husker før dem, var C. eques som jeg kjøpte i mars i år.



Jeg siklet også etter condiscipulusen, men jeg har defintivt ikke råd eller plass. Det blir lenge til det kommer ny fisk i huset her (med noen få unntak, hvis de plutselig skulle dukke opp). Men det er en nydelig cory du har bestilt deg, og jeg er grønn av misunnelse!
Gleder meg til å se bildene av de nye coryene
3 nye corydoras-arter i hus! :)
Ah, jeg er i syvende himmel!! Mine tre nye Corydoras-arter er vel i hus! Og det er en helt fantastisk opplevelse
Alle tre ser ut til å være helt riktige arter til og med! Hehe. Aquamanias var litt overraska selv, han at alt ble rett fra leverandørens side, for en gangs skyld.
Og fiskene - de er bare helt nyyyydelige. Jeg får nesten litt sånn hjertebank bare av å se på dem (hehe). Det er så herlig med nye, ettertraktede Corydoras-arter!

Nå er alle ferdig akklimatisert og sluppet ut i 160 literen. Tidligere i dag tok jeg et vannbytte der på 50 liter, så alt var klart til nye fisker.

Jeg brukte to timer på akklimatiseringen, og det foregikk med koppe-metoden. Altså; fiskene og vannet i posene ble tømt ut i et plast-kar på 11 liter, og dette står så foran karet de skal over i etterhvert. Så tar man en kopp vann fra akvariet, tømmer i akklimatiseringskaret, venter en stund, tar ut en kopp vann fra plasttanken, heller oppi en ny kopp vann fra akvariet, etc, man gjør det samme om igjen og om igjen (over så lang tid man mener det er nødvendig). Skjør fisk krever av og til noen timer, men disse så ut til å være i brukbar form og ikke "segneferdige" (enkelte viltfangede fisk kan være det) og dessuten kom de jo fra "norsk vann" hos Aquamanias som ikke er særlig ulikt fra mitt. Så to timer ble brukt.

Mens de var til akklimatisering i plastkaret benyttet jeg anledningen til å få tatt noen bilder. Alle fiskene ser selvsagt veldig bleke og forskremte ut på disse bildene, så de er ikke så representative. Men dere ser iallefall hva det er

Nå er også alle Corydoras C-140 ungfiskene mine reist - de er nå å finne i butikken til Aquamanias. De av dere som slumper til å kjøpe noen... lov meg å stelle pent med dem! De er oppdratt med kjærlighet Hehe

Corydoras amapaensis
[External Image]


Corydoras condiscipulus
[External Image]

Corydoras spilurus
[External Image]
Inaktiv bruker
gratis med 3 nye corydorasarter mona =
De var bare nyyyydelige, Mona! Jeg skjønner godt at du er i 7. himmel. Og jeg misunner deg noe helt fryktelig!
Hei Mona og gratulerer med nye fisk ! Og så tre forskjellige typer da....

Vet ikke om du husker eques som viste seg å være aeneus high-fin/long-fin. i dag skulle de riktige Eques komme. Så raskt i posen at de bleke forfjamsete små ikke kunne være eques fordi de hadde en sort stripe. Som skrevet før her i dag kan det jo bli artig fremover. Får kjøre en Eques i måneden og se hva som kommer,,,,

Har tatt noen bilder av dem. Nærmeste jeg er kommet etter å ha sett på bilder her og andre steder er Axelrodi. har du noen innspill.
donadoni
Har tatt noen bilder av dem. Nærmeste jeg er kommet etter å ha sett på bilder her og andre steder er Axelrodi. har du noen innspill.


Jeg så tråden din, og foreslo CW021 Vet ikke om det er riktig, det er begynt å bli utrolig mange C-nummer og CW-nummer etterhvert også, og stadig nye arter dukker opp på markedet. De navnene jeg hovedsaklig husker, er arter jeg faller for, liker og ønsker meg. Da har jeg klisterhjerne, hehe

Var de viltfanget, sa de noe om det?
Gratulerer med nye flotte coryer , utrolig hvor forventningsfulle vi blir når nye fisker skal komme i hus
Har et spørsmål til deg Mona.

Har ca 7stk Corydoras Aeneus og 4stk Corydoras Aeneus vf. det vil gå fint å ha de sammen. Og de vil kunne leke med hverandre?

ZLIPPN
Har ca 7stk Corydoras Aeneus og 4stk Corydoras Aeneus vf. det vil gå fint å ha de sammen. Og de vil kunne leke med hverandre?


Absolutt Det er samme art, så de vil leke sammen. Det er veldig fint å få inn litt nytt, friskt og viltfanget blod i oppdrettsstammen av Corydoras aeneus. Det blir det sunne og fine fisk av
Var det jeg mente. Men leste en plass at det ikke burde kjøpes vf corydoras.. Dette må ha vært tull. Er jo som sagt kjekt med nytt blod. Men de VF er mye større enn de som er drettet da, men de blir jo like store etter hvert.
Må ha med noen flere bilder av de nye Coryene Disse er også tatt under akklimatisering.

[External Image]


[External Image]


[External Image]


Så nydelige barter! Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes langsnutede coryer har penere barter!

Da var jeg endelig ajour i tråden din. Jeg må si at min første tanke da jeg så "julii-ene" dine var at dette er triller. Jeg tror det så absolutt fortsatt. Men pene triller er de.
Nå som hele kullet med Corydoras C-140 har blitt solgt til Aquamanias, er akvariet de hadde hos meg tomt. Under "kampens hete" i går med å fange alle 170+ fiskene, måtte karet tømmes for inventar; både røtter og planter.

Sånn ser akvariet ut i dag... Hehe
[External Image]

Jeg driver nå og grubler på hva jeg skal gjøre med det.
Jeg har veldig lyst å starte det fra scratch, med et HMH filter i hjørnet (DIY typen i hjørnet laget med en svart svampmatte). Det ville bety at jeg får fjernet det ene utvendige Eheim tønnefilteret, som står nederst i reolen. Reolen har kun 2 x 98 liter, men den er laget for å romme 3. Jeg har lagt en hylle av mdf-plate nederst, og på den platen står begge Eheimfilterne til de to 98 literne, pluss et kubisk 31 liters kar med tre guppyer i. Det kan alltids flyttes. Hvis jeg på sikt finner et annet sted å plassere det siste filteret på hylla (eller rett og slett velger en annen filterløsning for det karet også), har jeg plass til akvarier på hele hylla. Kanskje en ny 98 liter i helglass? Det er det jeg egentlig har lyst til å ha der.

Tror nesten jeg tømmer karet for vann og sand, og like gjerne starter det fra bunnen av igjen, etter å ha montert inn HMF filter.

høres bra ut det mona. Jeg har bestilt meg en 74 liter som jeg skal lage DIY blåfilterhjørne i. Der skal det gå corydoras. Men er litt usikker på hvilken? noen tips?

Har også lyst til å lage en reol av porsarør på skrivepulten. Da kan jeg nemlig ha 2 stk 74 litere., Det er veldig fristende, men litt dyrt

Vet du om noen som selger billig porsarør og deler.
ZLIPPN
høres bra ut det mona. Jeg har bestilt meg en 74 liter som jeg skal lage DIY blåfilterhjørne i. Der skal det gå corydoras. Men er litt usikker på hvilken? noen tips?


Litt vanskelig å si, ettersom smaken er så forskjellig
Men hva med Corydoras metae...? Eller Corydoras panda, alltid populær.

ZLIPPN
Vet du om noen som selger billig porsarør og deler.


Du kan jo høre om pris på det du trenger hos Aquamanias eller Webzoo?
Send en email og oppgi alle mål på reolen, evt hva str er på akvariene du skal ha i den og hvor mange kar reolen skal romme. Ting som f.eks. lengden på bena eller hvor stort arbeidsrom du vil ha mellom hvert akvarie er det jo du som bestemmer, så slikt du må du regne deg frem til og oppgi.
Og siden prisen på reolen avhenger av hvor mange meter rør tilsammen det tar, og kanskje også tiden det tar å kappe dem til et ferdig byggesett, så er det ikke mulig å si prisen på forhånd. Det avhenger altså helt av mål.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap